موضوعات داغ

رکودی که طرح های پیش فروش به بازار خودرو آورد؛ توقف خرید و فروش در بازار آزاد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
به منظور جلوگیری از سوداگری دلالان و همچنین فروش خودرو به مصرف کنندگان واقعی، برنامه ریزی های جدیدی برای فروش خودرو اعلام شد که مهم ترین آن می تواند فروش فوق العاده خودروسازان با فیلترهای بسیار زیاد و موعد تحویل 3 ماهه باشد که در نهایت خودرو به دست مصرف کنندگان داخلی برسد، ولی از طرف دیگر با آغاز طرح فروش فوق ‌العاده ایران خودرو و سایپا، بازار خودرو در رکودی سنگین‌ تر از قبل فرو رفته است، درحالی که نوک پیکان قیمت ها در بازار روند نزولی در پیش گرفته است.
طبق گفته فعالان بازار خودرو، در حال حاضر اجرای طرح فروش فوق العاده سایپا و ایران خودرو برقرار است و همین موضوع باعث شده تا بخش قابل توجهی از تقاضای بازار به سمت فروش خودروسازان رفته و تقاضای کمتری در بازار حاصل شود. علاوه بر این با شروع طرح فروش فوق العاده خودروسازان، قیمت خودروهای داخلی روند نزولی در پیش گرفته و نسبت به دو هفته قبل می توانیم کاهش قیمت چند میلیون تومانی برای خودروهای داخلی را شاهد باشیم و این روند همچنان ادامه دارد.
اما با این حال، فروش فوق العاده خودروسازان و همچنین امیدواری به کاهش بیشتر قیمت ها در بازار، باعث شده تا رکودی شدیدتر از قبل را در بازار خودرو شاهد باشیم و برای دومین بار طی یکماه اخیر است که همزمان شاهد کاهش قیمت ها و افزایش رکود خرید در بازار هستیم. به اعتقاد کارشناسان، دلیل اصلی این اتفاق به تغییر مرجع قیمت گذاری خودرو از وزارت صمت به شورای رقابت و همچنین تحولات ایجاد شده در شرایط فروش خودروسازان داخلی برمی گردد. تا قبل از بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو، قیمت خودروهای داخلی تا جایی پیش رفت که خودروی پراید به ارزش 90 میلیون تومان در بازار قیمت خورد، ولی ریزش قیمت ها طی چند روز اخیر باعث شده تا خودروی پراید به مرز 70 میلیون تومان نزدیک شود، هرچند این قیمت همچنان برای ارزان ترین خودروی کشور رقمی بسیار بالا محسوب می شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد