موضوعات داغ

سهمیه بندی بنزین و مشکلات ریز و درشت آن برای رانندگان

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
ناصر رئیسی فرد، رئیس انجمن شرکت های زنجیره ای توزیع فرآورده های نفتی با اشاره به مشکلات سوخت گیری پس از سهمیه بندی در کشور، اعلام کرد که بنزین یک کالای مصرفی است و مسئولان کشور بدون در نظر گرفتن این موضوع، با اجرای طرح سهمیه بندی آن را به یک کالای سرمایه ‌ای تبدیل کرده و باعث ایجاد رانت و ناهنجاری در چرخه سوخت گیری شده است. حال آنکه ارائه بنزین سهمیه باعث ایجاد حس مالکیت نسبت به سهمیه سوخت می ‌شود و نتیجه آن فروش کارت سوخت و یا حتی شاهد ایجاد محل های غیر رسمی برای فروش بنزین در کنار خیابان ها هستیم.
رئیسی فرد در ادامه صحبت های خود اضافه کرد که اکثر افراد به طور مستقیم در جایگاه سوخت با مالکان خودرو در خصوص قیمت بنزین صحبت می کنند و به صورت توافقی، سهمیه سوخت خود را به فروش می رسانند و همچنین به دلیل تعداد بالای نازل و مشکلات نظارتی، امکان فروش کارت سوخت از طریق اپراتور‌های جایگاه سوخت هم وجود ندارد و جایگاه داران در این موضوع نقشی ندارد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از میزان، رئیسی فرد با اشاره به دو نرخی بودن بنزین که باعت ایجاد رانت خواری و چرخه غیر رسمی سوخت گیری می ‌شود، اضافه کرد که برای جلوگیری از این مشکلات قیمت بنزین باید واقعی و تک نرخی بر اساس قیمت روز نفت در نظر گرفته شود. این درحالیست که سهمیه بندی سوخت در سال 86 مشکلات و رانت خواری ایجاد کرد و این تجربه ناموفق بار دیگر در سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته است، اما واقعی سازی قیمت بنزین شرایط را برای مدیریت مصرف سوخت فراهم می ‌کند و ارائه یارانه به بنزین باعث مصرف بی رویه سوخت شده است. حال افزایش قیمت فرآروده ‌های نفتی باید در زیر ساخت ‌های اقتصادی هزینه شود و نباید صرف هزینه ‌های جاری دولت شود که نتیجه آن افزایش اشتغال و بالا رفتن درآمد‌های دولت از محل مالیات دریافتی خواهد بود.
با سهمیه بندی بنزین، طی ماه های گذشته شاهد افزایش بنزین دزدی نیز هستیم که می توان با حذف کارت سوخت و استفاده از کارت بانکی برای سوخت گیری، از خسارت جایگاه های سوخت نیز جلوگیری کرد. گفتنی است که زیرساخت و تجهیزات لازم برای اجرای این طرح آماده است و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی می تواند با تعامل بانک ها، از رانت خواری و همچنین عدم پرداخت هزینه بنزین از سوی برخی از رانندگان جلوگیری کرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/3/17
شما هر کاری کنید باز هم مشکل دارين چون فقط فکر جيبتونید
بنزین بدون سهمیه بود، گفتید باعث قاچاق ميشه، گفتين بنزین خیلی ارزونه دلیلش اينه
در عرض یک شب سه برابر قیمت شد، نگفتن بازار جهانی قیمت بنزین الان این نیست و حق مردم این نیست
و حالا ماهانه 60 لیتر سهمیه بنزینو میگین باعث مصرف بی رویه شده است!!!

هدف این ترفندهاي نخ نما کاملا معلومه