موضوعات داغ

تاثیراتی که نبود سود مشارکت بر کاهش تقاضای سرمایه ای خودرو گذاشت

عکس مطلب اول

وزارت صنعت، معدن و تجارت با حذف سود مشارکت در طرح پیش فروش خودرو که ماه گذشته برگزار شد، گویا موجب کاهش نسبی تقاضا سرمایه ‌ای خودرو شده است، اما لحاظ نکردن سود مشارکت در جریمه دیرکرد خودروسازان باعث تضعیف حقوق خریداران اتومبیل خواهد شد.

در ماه های ابتدایی سال جاری، دولت در راستای مهار نابسامانی بازار خودرو و تامین نیاز مشتریان واقعی باتوجه به اختلاف قیمت بسیار زیاد کارخانه نسبت به بازار، اجرای طرح های مختلفی را پیش بینی کرد که در طول دو ماه اخیر، دو طرح فروش فوق العاده و طرح پیش فروش یکساله اجرایی شده است و ثبت نام چند میلیون نفری در فروش خودروسازان و عرضه تنها چند هزار دستگاهی خودرو، به خوبی نشان دهنده اختلاف بسیار زیاد قیمت خودرو نسبت به بازار و هجوم مردم برای خرید خودرو از کارخانه با قیمت های بسیار پایین تر است.

به گزارش خودروبانک و به نقل از مهر، انتخاب فروش خودرو به صورت قرعه کشی و محدودیت های حداقلی برای ثبت نام کنندگان، باعث شد تا تقاضای سرمایه ای به طرح فروش فوق العاده خودرو معطوف شده و حدود 5 میلیون و 300 هزار نفر تنها برای 25 هزار خودرو ثبت نام کنند. طبق اعلام سرپرست وزارت صمت، حدود 87 درصد شرکت کنندگان در طرح فروش فوق العاده خودرو به سراغ محصولاتی رفتند که از حاشیه سود بیشتری در بازار برخوردار هستند که این موضوع نشان دهنده حجم بالای تقاضای سرمایه ای در طرح فروش فوق العاده خودروسازان است.

حال باتوجه به این شرایط، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پیش فروش محصولات سایپا و ایران خودرو محدودیت های بیشتری در نظر گرفت و اعلام کرد که به مدت 1 سال، سند خودرو در رهن خودروسازان باقی می ماند و همچنین خرید و فروش این دسته خودروها به صورت وکالتی نیز ممنوع خواهد بود. موضوع دیگر عدم تعلق سود مشارکت به ودیعه خریداران است و قیمت خودرو نیز به نرخ روز و در زمان تحویل محاسبه خواهد شد که لازم است مشتریان مابه تفاوت ودیعه و قیمت نهایی اتومبیل را پیش از تحویل خودرو به شرکت پرداخت کنند.

شرایط سخت تری که در طرح پیش فروش خودروسازان اعمال گردید، باعث شد تا متقاضیان تمایل کمتری نسبت به ثبت نام در این طرح فروش داشته باشند و برای 75 هزار خودرو اعلامی، نزدیک به 1 میلیون و 750 هزار نفر ثبت نام کردند که نشان می دهد بسیاری از تقاضای سرمایه ای از بازار خودرو حذف شده و انگیزه ای برای ثبت نام در طرح پیش فروش خودروسازان وجود ندارد، هرچند طرح پیش فروش خودروسازان مدت زمان کمتری نسبت به فروش فوق العاده داشته و تنها 3 روز برای آن در نظر گرفته شده بود.

یکی از کارشناسان صنعت خودرو معتقد است که کاهش تقاضا در طرح پیش فروش خودروسازان در مقایسه با فروش فوق العاده آنان را اینگونه می توان تفسیر کرد که در طرح فروش فوق العاده شاهد حضور گسترده دلالان و دارندگان سرمایه سرگردان بودیم که در طرح پیش فروش چنین اتفاقی رخ نداد و به نظر می رسد که بیشتر متقاضیان شرکت کننده در این طرح پیش فروش، مصرف کنندگان واقعی خودرو باشند. هرچند ناگفته نماند که حذف سود مشارکت از جریمه دیرکرد خودروسازان یک اشتباه بوده و موجب تردید مشتریان از عمل به تعهدات خودروسازان و تحویل به موقع خودرو به آنان می شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد