موضوعات داغ

قیمت نجومی دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ در بازار آزاد؛ طمع یا تورم؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

طی روزهای گذشته و با ارسال دعوتنامه تسویه حساب به مشتریان، قیمت دو محصول جدید ایران خودرو یعنی پژو 207 دستی با سقف پانوراما و همچنین خودروی دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک اعلام شد که پیش از این جزییات آن را مورد بررسی قرار دادیم.

در واقع باتوجه به جزییات این دعوتنامه، مشتریانی که خودروی پژو 207 دستی با سقف پانوراما را با موعد تحویل 3 ماهه دوم سال جاری ثبت نام کرده اند، لازم است که برای دریافت این خودرو هزینه نهایی 156 میلیون تومانی را تکمیل وجه کنند و یا برای خودروی دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک، قیمت 252 میلیون و 600 هزار تومانی تعیین شده است.

قیمت دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ در بازار آزاد

اما با تحویل این خودرو به مشتریان، قیمت های نجومی و بی منطقی برای این خودرو در بازار آزاد اعلام شده و خبر از آگهی هایی با رنج قیمتی 550 میلیون تومانی به گوش می رسد. قیمتی که اصلاً با منطق جور در نمی آید و خودرویی که با 252 میلیون تومان تسویه شده، چطور ممکن است در بازار آزاد با بیش از 300 میلیون تومان افزایش قیمت به فروش برسد؟

ادعای ایران خودرو

این در حالی است که حتی قیمت مصوب 252 میلیون تومانی از سوی ایران خودرو نیز از سوی بسیاری از کارشناسان بالاتر از قیمت پیش بینی شده است اما گویا ایران خودرو ادعای متفاوتی دارد. با این حال گفته می شود که علی رغم انتقادهای زیادی که از قیمت بالای این خودرو وجود دارد، قیمت تعیین شده برای دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک بسیار مناسب بوده و می توانست ارزش این خودرو در مقایسه با خودروهای هم کلاسی که در بازار وجود دارد و از امکانات کمتری بهره مند هستند، بسیار بیشتر از قیمت فعلی و حتی بالاتر از 300 میلیون تومان باشد!.

در این بین مشتریان معترض هستند که شرکت های خودروسازی هنگام ثبت نام حدود 50 درصد از هزینه اتومبیل را دریافت می کنند و مابقی 50 درصد آن زمان تحویل خودرو دریافت می شود، این یعنی مشتریان انتظار داشتند که با پیش پرداخت 80 میلیون تومانی در نهایت دنا پلاس توربو اتوماتیک را با قیمت 160 میلیون تومانی دریافت می کنند که چنین چیزی محقق نشده و انتقادات آنان را در پی داشته است.

آنطور که گفته می شود، قیمت گذاری محصولات جدید ایران خودرو طبق نظر تیم تخصصی قیمت گذاری شورای رقابت بوده و قیمت فروش آنان براساس دستورالعمل این شورا تعیین و سپس ابلاغ شده است. گفتنی است که مستندات بهای تمام شده محصولات ایران خودرو به شورای رقابت ارسال شده و پس از ارزیابی و اعلام نظر متخصصان قیمت گذاری و تایید سازمان حسابرسی، قیمت محصول جدید ایران خودرو به تصویب رسیده است.

قیمت محاسبه شده در این محصول طبق فرمول شورای رقابت با ارز 17 هزار تومانی حساب شده است، درحالی که این عدد در حال حاضر اختلاف زیادی با قیمت واقعی ارز در بازار دارد و اگر با نرخ فعلی دلار محاسبه شود، قیمت دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک بسیار بالاتر از قیمت فعلی خواهد بود.

به نقل از ایرانجیب، با این حال، برخی کارشناسان معتقد هستند که دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک به دلیل طراحی بسیار خوبی که دارد و یا بیشترین امکانات را در بین محصولات ایران خودرو داراست، به همین دلیل قیمت تعیین شده شورای رقابت بسیار مناسب تلقی شده و در مقایسه با رقبای هم کلاس و هم قیمت خود می تواند امکانات و قابلیت های بیشتری در اختیار کاربرانش قرار دهد، به همین دلیل می توانست ارزش بالاتری هم داشته باشد.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/17
دنا آخر بی کلاسیه
1399/6/17
وقتی کارخونه بشه ۲۵۲ میلیون باید هم بازارش ۲ برابر باشه
چه انتظاری داشتید
یه نگاهی به قیمت کارخونه و بازار آزاد بندازیم میبینید ۲ برابر قیمت کارخونه شده همه قیمت ها
تازه این قیمت ۲۵۲ میلیون برای ۳ ماهه اول سال بوده
وقتی ۳۰ درصد گران شد و دعوتنامه تحویلی های تابستان ۳۲۵ میلیون شد قیمت بازار آزادش به ۶۵۰ میلیون هم میرسه
1399/6/17
سلام ما زمانی که 80 میلیون برای دنا اتوماتیک دادیم دلار نیمایی 8هزار بود نه 17 پس باید با دلار سال98محاسبه بشود
1399/6/17
ولی آریسان(وانت پیکان) تحویل شهریور تکمیل وجه شرکت با ۱۲۰ میلیون تومان با منطق جور در می آید
1399/6/17
قيمت قدیمشو به ارز قدیم حساب کردن؟!
عجب. من پارسال وانت پراید ثبت نام کردم حالت نخوام بگیرم پول ودیعه رو به نرخ ارز امروز بهم پس ميدن؟
حقوق مردم به ارز پرداخت ميشه؟
یارانه دولتی چند ارزه؟ اصلا میرزه؟
1399/6/17
خدا لعنت کنه مدیران دروغ گویی که میگفتن اینها 90 درصد داخلین اگر داخلین، چرا با دلار سنجیده میشن؟!
لعنت الله علی قوم الظالمین