موضوعات داغ

تفاوت باتری ماشین و باتری یو پی اس (UPS) چیست ؟

عکس مطلب اول

همه ما باتری را به عنوان منبع ذخیره انرژی و یک قطعه مصرفی می‌شناسیم. باتری‌ها مهم‌ترین منابع ذخیره انرژی برای مصارف مختلف هستند و کاربردهای مختلفی با توجه به انواع باتری برای آن‌ها تعریف شده است. هر باتری طول عمر مشخصی دارد که می‌توان با نگهداری صحیح عمر آن را افزایش داد. نکته مهم انتخاب درست باتری برای مصارف مورد نظر است. حتماً تا کنون نام باتری یو پی اس به گوشتان خورده است. بسیاری از افراد باتری یو پی اس را با باتری خودرو اشتباه می‌گیرند، در صورتی که این دو باتری از لحاظ تکنولوژی ساخت کاملاً با یک دیگر متفاوت هستند و کاربردهای مختلفی نیز برای هر کدام تعریف شده است. اگر به بررسی ساختار و ویژگی باتری UPS بپردازیم حتماً تفاوت آن با باتری خودرو برایتان روشن خواهد شد.

قبل از هر چیزی بهتر است باتری خودرو را در یک تعریف مختصر معرفی کنیم. باتری ماشین نوعی باتری قابل شارژ است که بیشتر از نوع اسید سرب می‌باشد و اصلی‌ترین بخش الکتریسته خودروها را تشکیل می‌دهد. باتری ماشین برای استارت زدن، روشنایی و تأمین برق مصرفی سایر لوازم جانبی خودرو کاربرد دارد. این باتری در دو نوع تر و خشک وجود دارد اما امروزه به دلیل مشکلات و خطراتی که باتری‌های نوع تر دارند، بیشتر از باتری‌های نوع خشک برای اتومبیل‌ها استفاده می‌شود. این نوع باتری هنگام حرکت دینام خودرو شارژ می‌شود و نیروی الکتریکی را در خود ذخیره می‌کند. اگر باتری خودرو به درستی شارژ نکند، استارت زدن امکان‌پذیر نیست. برای این نوع باتری‌ها طول عمر مشخصی تعریف شده که البته عمر آن بر حسب طریقه نگهداری متغیر است.

باتری یو پی اس چیست؟

این باتری، در واقع مخصوص دستگاه‌های یو پی اس است. یو پی اس یا منبع تغذیه بدون توقف نوعی باتری از نوع اسید سرب است که برای ایجاد ثبات در جریان برق دستگاه‌های الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت این باتری برای محافظت از تجهیزات مخابراتی، تجهیزات بیمارستانی، رایانه‌ها، مراکز داده و سایر تجهیزات برقی کاربرد دارند. در بسیاری از سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌ها و غیره هنگام قطع ناگهانی جریان برق خسارات بسیاری به دستگاه‌ها و سیستم‌های مختلف وارد می‌شود. به عنوان مثال در بیمارستان‌ها قطعی ناگهانی برق و از کار افتادن دستگاه‌ها حتی باعث به خطر افتادن جان افراد می‌شود. بنابراین باید برای چنین مواقعی پیش بینی‌های لازم صورت گرفته و تجهیزات ویژه‌ای برای ثبات جریان برق تدارک دیده شود. دستگاه‌های یو پی اس در واقع همان تدارک لازمند که توسط باتری یو پی اس ولتاژ برق را ثابت نگه می‌دارند.

انواع باتری یو پی اس

باتری یو پی اس در چهار نوع نیکل کادمیوم، اسید سرب،لیتیوم یون و سیلور آلکالین وحود دارد که هر کدام ترکیب و ساختار متفاوت از هم دارند. بنابراین مزایا و معایب متفاوتی نیز برای هر کدام تعریف شده است. باتری اسید سرب مناسب‌ترین و بهترین باتری UPS می‌باشد. باتری اسید چرب یو پی اس در دو نوع خشک یا درپوش بسته و تر یا درپوش باز تولید می‌شود. باتری درپوش بسته چون به نگهداری و سرویس نیاز ندارد و طول آن بیشتر است، طرفداران بیشتری دارد.

باتری

شرایط نگهداری از باتری‌های یو پی اس و عوامل مؤثر در انتخاب آن‌ها

• این باتری باید در محیطی با دما و تهویه مناسب قرار بگیرد. بنابراین عوامل محیطی مانند دما و میزان رطوبت را هنگام خرید باتری در نظر بگیرید. توجه کنید زمانی که باتری به شارژ متصل شود گرم می‌شود.

• این باتری باید پس از شارژ شدن استفاده شود. اگر بعد از شارژ قطعی برق اتفاق نیفتاد و از باتری استفاده نکردید، بهتر است ماهی یکبار باتری را تخلیه کرده و دوباره به شارژ وصل کنید.

• سطح آب باتری باید بین میزان حداکثری و حداقلی استاندارد ان باشد. همچنین بهتر است از آب مقطر برای آب این باتری استفاده کنید.

• هنگام خرید باتری باید به خصوصیات فیزیکی دستگاه و جایگاه قرارگیری آن توجه کنید. در ضمن باید به این نکته نیز توجه کنید باتری یو پی اس را برای تأمین برق پشتیبانی چه سیستمی احتیاج دارید. برخی از دستگاه‌های یو پی اس فقط نوع خاصی از باتری‌ها را برای اتصال می‌پذیرند.

• برای افزایش طول عمر این باتری‌ها باید سعی کنید میزان شارژ و تعداد شارژ آن‌ها مرتب باشد. ولتاژ باتری باید با شارژر آن تناسب داشته باشد. همچنین شارژ باید به صورت اتوماتیک انجام شود و در صورت پرشدن باتری، شارژ متوقف شود.

برتری باتری یو پی اس نسبت به باتری خودرو چیست؟

باتری‌های UPS مزایای بسیار زیادی نسبت به باتری‌های معمولی دارند. باتری‌های اتومبیل با استفاده از واکنش اسید سولفوریک نیروی الکتریسته تولید می‌کنند و برای دستگاه‌های یو پی اس مناسب نیستند چون ممکن است اسید از محفطه باتری به بیرون نشت کند و یا هنگام شارژ باتری گاز اشتعال‌زای هیدروژن تولید شود و خطر آفرین است. باتری‌های یو پی اس برای جلوگیری از نشت اسید یا فرار هیدروژن کاملاً بسته هستند. این منبع تغذیه قدرت زیادی دارد اما شرایط نگهداری حساسی نیز برای آن تعریف شده است. ناگفته نماند قیمت باتری یو پی اس در ظرفیت‌های مشابه باتری معمولی ماشین، سه برابر بیشتر از آن است.

نحوه شارژ باتری یو پی اس

نحوه شارژ انواع مختلف این باتری برای دستگاه‌های یو پی اس متفاوت است اما در کل فرآیند اصلی شارژ آن برای انواع این باتری به یک شکل است. برای شارژ باتری YPS قبل از هر اقدامی باید عوامل شارژ را بررسی کنید و مطمئن شوید که امنیت کاملاً برقرار است. سپس قطب‌های مثبت و منفی را چک کرده و علامت بزنید. بعد از این مرحله باید کابل را متصل کنید. به این صورت که کابل متفی را به قطب منفی و کابل مثبت را به قطب مثبت باتری وصل کنید. در این حالت جریان برق وارد باتری شده و آن را شارژ می‌کند.

باتری

بهترین باتری یو پی اس را از کجا بخریم؟

این محصولات در برندهای مختلفی تولید می‌شوند و طبیعتاً قیمت متفاوتی دارند. اگر قصد دارید بهترین نوع باتری دستگاه یو پی اس را با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش خریداری کنید، دیجی باتری بهترین انتخاب است. تمام باتری‌های موجود در فروشگاه دیجی باتری از برندهای معتبر موجود در بازار می‌باشد. این فروشگاه قبل از ارسال باتری برای مشتری آن را تست کرده و سلامت باتری را تضمین می‌کند. بنابراین می‌توانید با اطمینان باتری مناسب برای دستگاه‌های یو پی اس مد نظر خود را از این فروشگاه سفارش دهید. برای مشاهده انواع باتری یو پی اس میتوانید به آدرس digibattri.com مراجعه نمایید و به صورت آنلاین و همچنین از طریق واتساپ سفارش خود را ثبت نمایید . همچنین فروشگاه آنلاین دیجی باتری در زمینه فروش انواع باتری ماشین نیز دارای فعالیت گسترده ای می باشد.

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد