موضوعات داغ

حمله کراس‌اوورهای پریمیوم چینی به بازار خودرو ایران، لوکس‌های چشم‌بادامی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

با بسته‌شدن واردات خودرو در سال 97، وضعیت بازار خودرو کشور به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفت و در پی آن، بازگشت تحریم‌ها باعث شد تا بسیاری از خودروسازان معروف جهانی بازار ایران را به‌سرعت ترک کنند. اما در این میان، واردکنندگان و خودروسازان شروع به مذاکره و همکاری با شرکایی از سرزمین اژدهای قرمز گرفتند و حاصل آن، شروع عرضه خودروهای مختلف به بازار تشنه ایران بود.

بی‌شک تب شاسی‌بلند سواری نه‌تنها در جهان، بلکه در ایران نیز حسابی داغ است و طبیعی است که خودروسازان ایرانی گزینه اول خود را در این سگمنت انتخاب کنند. کراس‌اوورهای جمع‌وجور شهری که چینی‌ها توانسته‌اند پیشرفت خوبی در توسعه آن‌ها داشته باشند و حتی بعضی از آن‌ها مانند دیگنیتی پرستیژ نیز به‌صورت بسیار محدود به بازار اروپا نیز راه‌یافته است. در طی چند سال گذشته، خودروهای مختلفی در این سگمنت به بازار ایران عرضه شدند که همگی در یک بازه قیمتی نزدیک قرار گرفتند و باعث شده تا رقابتی بسیار داغ بین آن‌ها صورت بگیرد. خودروهایی نظیر فیدلیتی و دیگنیتی از بهمن موتور، تیگو 7 پرو از مدیران خودرو، فردا T5 از فردا موتورز و اخیراً نیز خودروی خوش‌چهره لاماری ایما از آرین‌پارس‌موتور وارد این رقابت سنگین شده‌اند.

لاماری ایما

در بین این خودروها، بعضی در حقیقت محصول سال‌های گذشته مثل سال 2018 میلادی بوده‌اند و با تأخیری خود را به ایران رسانده‌اند، اما خودروهایی نظیر لاماری ایما در حقیقت محصول سال 2021 خودروسازی دانگ‌فنگ است و هم‌زمان با بازارهای جهانی، در ایران نیز عرضه شده که البته طراحی بسیار متفاوت و جسورانه آن نسبت به رقبا، توانست به‌سرعت نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد.

در حقیقت بعضی از این کراس‌اوورها مانند تیگو 7 پرو و یا لاماری ایما خود را به‌صورت یک کراس‌اوور پریمیوم مطرح کرده‌اند. خودروهایی که با چهره بسیار به‌روزتر و سطح امکانات و کیفیت بهتر، کارت برنده متفاوتی را در این رقابت روی میز گذاشته‌اند. لاماری ایما نیز توانسته با سیاست‌گذاری قیمتی متفاوتی (با وجود افزایش قیمت اخیر)، خود را به‌عنوان ارزان‌قیمت‌ترین کراس‌اوور پریمیوم چینی مطرح کند اما به نظر می‌رسد این خودرو نیز بعد از تحویل، همچون دیگر رقبای خود تجربه افزایش قیمتی در بازار آزاد را نیز داشته باشد.

نمای عقب لاماری ایما

باید اذعان کرد که دیگر رقابت در این بازه قیمتی بین کراس‌اوورهای چینی بسیار جدی شده و اگر خودروی جدیدی قصد دارد در این بازه قیمتی عرضه شود، باید از لحاظ طراحی، سطح کیفیت و متریال، امکانات نصب شده و حتی پیشرانه نصب شده روی آن، بسیار قوی‌تر و جذاب‌تر نسبت به رقبا باشد تا بتواند در مقابل آن‌ها عرض‌اندام کند.

مشخصات فنی لاماری ایما
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1481 سی سی
تنفس موتور توربوشارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 195 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 285 نیوتن متر در 1500 دور در دقیقه
جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه (تر) WDCT
شتاب 0 تا 100 9.5 ثانیه
حداکثر سرعت - کیلومتر در ساعت
وزن 1550 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4565 طول - 1860 عرض - 1690 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2715 میلیمتر

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/4/25
خیلی داغونه طراحیش. موتور هم با این وضعیت بوست توربو تعطیله. من اصلا نمیتونم هضم کنم النترای 2015 که دارم الان بخوام بفروشم دقیقا هم قیمت این فرغونه.
1401/6/10
طراحیش عالیههه
موتورش هم خیلی خوبه
اما۲۰۰ و خورده ای اسب از یه موتور 1.5 لیتری گرفتن
خیلی داستان های نگهداری از توربو داره
به بنزین فوق العاده حساس هست
ولی اگه برنامه ماشین رو عوض کنید میشه حساسیتش رو کمتر کرد
موتور های کم حجم توربو قبل از فول بوست شدن توربوشارژر توان خوبی ندارن ۳۳