موضوعات داغ

بررسی عملکرد خودروهای برقی و هیبریدی، جهانی بدون سوخت فسیلی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

مقدمه

خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی به دلیل خصوصیات بسیار خوبی که دارند، جایگاه ویژه‌ای در بازار خودرو پیدا کرده اند. این خودروها با توجه به ویژگی‌های مثبتی که دارند، از جمله کمترین آلایندگی، کارایی بالاتر و قیمت نسبتاً مناسب، به عنوان جایگزینی پایدار برای خودروهای دیزلی و بنزینی در نظر گرفته شده‌اند. در این مقاله، به بررسی نحوه عملکرد خودروهای برقی و هیبریدی و پلاگین هیبریدی پرداخته شده است.

خودروهای برقی

خودروهای برقی، یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های خودروسازی هستند که در سال‌های اخیر به شکل گسترده‌ای به بازار عرضه شده‌اند. این خودروها، با استفاده از باتری‌های الکتریکی به دنبال تأمین انرژی مورد نیاز برای حرکت هستند و با کمترین آلایندگی محیطی همراه هستند.

یکی از بزرگترین مزایای خودروهای برقی، عدم نیاز به استفاده از سوخت‌های فسیلی است. در واقع، خودروهای برقی می‌توانند به عنوان جایگزین پایدار برای خودروهای دیزلی و بنزینی در نظر گرفته شوند. همچنین، با توجه به اینکه خودروهای برقی فاقد موتورهای داخلی هستند، نسبت به خودروهای دیگر، بسیار ساده و کم هزینه‌تر هستند.

در خودروهای برقی، باتری‌های الکتریکی، به عنوان منبع تغذیه از نیروی الکتریکی استفاده می‌کنند. این باتری‌ها، انرژی الکتریکی را به انرژی حرکتی تبدیل می‌کنند. همچنین، موتورهای الکتریکی به عنوان سیستم حرکتی عمل می‌کنند. در واقع، با توجه به اینکه خودروهای برقی فاقد سیستم انتقال قدرت با دنده هستند، حرکت این خودروها بسیار ساده و صاف است و هیچ گونه لرزش یا صدای اضافی ندارد.

خودروهای برقی تسلا

مزایای خودروهای برقی

صفر انتشارات کربن: خودروهای برقی بدون داشتن موتور داخلی و احتراق سوخت، از تولید هیچ گونه آلاینده‌ای مانند گازهای خروجی، CO2 و NOx جلوگیری می‌کنند.

اقتصادی بودن: اگرچه هزینه خرید خودروهای برقی معمولاً بالاتر از خودروهای سوختی است، اما هزینه‌های بهره وری برای خودروهای برقی نسبت به خودروهای سوختی، کمتر است.

هزینه کمتر برای نگهداری: خودروهای برقی معمولاً دارای موتور کمتری هستند و نیازی به تعویض روغن موتور، فیلتر هوا و سوخت ندارند، بنابراین هزینه نگهداری آن‌ها کمتر از خودروهای سوختی است.

صدا: خودروهای برقی بسیار ساکت و بدون صدای موتور هستند، که به نوبه خود، برای کاهش آلودگی صوتی و بهبود کیفیت هوای شهر مفید است.

عملکرد خوب: خودروهای برقی بسیار سریع و با کیفیتی هستند، با قدرت بالایی و نیروی چرخش محکم، و با سرعتی بیشتر از خودروهای سوختی.

ایمنی: خودروهای برقی معمولاً دارای سیستم‌های ایمنی بهتری هستند، از جمله فناوری‌های ترمز‌های ABS و ESP، سیستم‌های هشدار تصادف و همچنین کیفیت ساخت بالا.

مصرف کمتر انرژی: خودروهای برقی نسبت به خودروهای سوختی، انرژی کمتری برای حرکت نیاز دارند، بنابراین مصرف سوخت و کنترل آن‌ها برای کاهش هزینه و مصرف انرژی کمتر، ساده تر است.

تیگو 8 پرو پلاگین هیبریدی خودرو جدید بازار ایران

خودرو های هیبریدی دو نوع دارند: هیبریدی ساده و پلاگین هیبریدی

خودرو های هیبریدی ساده، یا همان HEV، از یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی برای حرکت استفاده می کنند. موتور بنزینی برای شارژ کردن باتری های خودرو و تولید برق برای موتور الکتریکی استفاده می شود. این نوع خودروها نمی توانند به صورت کامل با استفاده از برق شارژ شده حرکت کنند و باید حرکت همواره به سوخت نیز نیاز دارند.

اما خودرو های پلاگین هیبریدی، یا PHEV، دارای باتری بزرگتری هستند که به وسیله شارژ کردن به صورت کامل می توانند با استفاده از برق حرکت کنند. بنابراین، برای مدت کوتاهی می توانند به عنوان یک خودرو الکتریکی عمل کنند. همچنین، مانند HEV، از یک موتور بنزینی نیز برای تولید برق برای شارژ باتری ها و استفاده در موتور الکتریکی استفاده می کنند.

خودروهای پلاگین هیبریدی یا PHEV

خودروهای پلاگین هیبریدی یا PHEV یک نوع خودرو هیبریدی هستند که با استفاده از باتری های قابل شارژ، می‌توانند به صورت کامل با برق حرکت کنند. این خودروها دارای یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی هستند که به صورت همزمان کار می‌کنند تا به بهترین راندمان برسند.

خودروهای پلاگین هیبریدی می‌توانند با استفاده از شارژ از منابع انرژی تجدیدپذیری مانند باد، خورشید و آب شارژ شوند. با شارژ کامل، می‌توانند برای مسافت‌های کوتاه به صورت کاملاً الکتریکی حرکت کنند و همچنین در مسافت‌های بلندتر، با استفاده از موتور بنزینی به انرژی نیاز دارند.

از مزایای خودروهای پلاگین هیبریدی می‌توان به افزایش کارایی سوخت، کاهش آلودگی هوا، صدای کمتر، کاهش هزینه‌های سوخت و همچنین افزایش دامنه حرکت اشاره کرد. همچنین، این خودروها در مقایسه با خودروهای الکتریکی، دارای زمان شارژ کمتری هستند و برای مسافرت‌های بلندتر، احتیاج به ایستگاه‌های شارژ کمتری دارند.

بعضی از خودروهای پلاگین هیبریدی شامل تویوتا پریوس، فورد فیوژن انرژی، کیا اوپتیما پلاگین هیبریدی و بی ام و i3 پلاگین هیبریدی می‌باشند. این خودروها می‌توانند گزینه‌ی بسیار خوبی برای افرادی باشند که به دنبال یک خودروی با کارایی سوخت بالا و همچنین امکان حرکت کاملاً الکتریکی هستند.

تویوتا پریوس از خودروهای مطرح هیبریدی

خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی یک نوع خودروی پرکاربرد هستند که با استفاده از ترکیبی از موتور بنزینی و الکتریکی کار می‌کنند. این خودروها به دلیل ترکیبی از دو موتور با کارایی بالا و مصرف سوخت کم، از برتری‌های بسیاری برخوردارند.

خودروهای هیبریدی بیشترین بهره را از انرژی الکتریکی در شهرها و در ترافیک شلوغ به دست می‌آورند، زیرا در سرعت‌های پایین تر، موتور الکتریکی تنها کار می‌کند و برای سرعت‌های بالاتر، موتور بنزینی و الکتریکی با هم ترکیب شده، برای بهترین کارایی کار می‌کنند.

از مزایای خودروهای هیبریدی می‌توان به صرفه‌جویی در سوخت، حفاظت از محیط زیست، کمترین هزینه‌های نگهداری، صدای کمتر، و تجربه رانندگی بسیار نرم و صاف اشاره کرد. با توجه به این که خودروهای هیبریدی دارای مصرف سوخت کمتری هستند، در نتیجه کمترین آلودگی هوا و کاهش هزینه‌های سوخت وجود دارد.

بعضی از خودروهای هیبریدی شامل تویوتا کمری هیبریدی، تویوتا پریوس، هوندا اکورد هیبریدی، کیا اوپتیما هیبریدی و همچنین لکسوس CT 200h هستند. همچنین، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی معتبر به طور فزاینده‌ای به تولید خودروهای هیبریدی پرداخته و به این بازار رشد چشمگیری داده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد