موضوعات داغ

ماشین اسکای ول ET5

(3.7/5) 10 رای

خودروهای الکتریکی اکنون در سراسر جهان پذیرفته شده‌اند و این روند جدید بالاخره به ایران نیز رسیده است. کراس‌اوور اسکای ول ET5، یکی از محصولات جدید صنعت خودروسازی در بخش خودروهای الکتریکی است که به صورت مشترک بین کرمان موتور و مپنا به تولید می‌رسد. اسکای ول ET5 می‌تواند عنوان نخستین خودرو برقی تولید انبوه کشور را از آن خود کند و زمینه‌ساز تغییرات بیشتری در صنعت خودروسازی باشد. اسکای ول ET5 به عنوان یک محصول جدید بازار، دو مزیت عمده دارد. نخست آن‌که در بخش پرطرفدار کراس‌اوور به بازار عرضه می‌شود و می‌تواند نظر مساعد بسیاری از مخاطبین را نسبت به خود جلب کند. دوم آن‌که یک خودرو برقی است و مورد استقبال علاقمندان به نوآوری قرار خواهد گرفت. در صورت توسعه سریع زیرساخت خودروهای برقی، شاهد استقبال گرم مشتریان از این کراس‌اوور الکتریکی خواهیم بود.

150 km/h
حداکثر سرعت
0 liter/100km
مصرف سوخت
0 cc
حجم موتور

مشخصات اسکای ول ET5

کلاس بدنه
کراس اوور
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
نوع جعبه دنده
گیربکس تک سرعته
حداکثر توان
204 اسب بخار
تنفس موتور
تمام برقی
تعداد سیلندر
الکتریکی

فیلم بررسی اسکای ول ET5

مزایا و معایب اسکای ول ET5

مزایا

طراحی جذاب و مدرن، پیشرانه پاک

معایب

قیمت بالا نسبت به رقبای درون‌سوز، دسترسی دشوار به جایگاه شارژ سریع در ایران

بررسی اسکای ول ET5

اسکای ول یک برند چینی است که زیرشاخه شرکت اسکای‌ ورث محسوب می‌شود. اسکای ورث تولیدکننده مشهور لوازم خانگی در چین است که انواع مختلف سیستم‌های صوتی و تصویری را می‌سازد. این شرکت در سال 2017 تصمیم گرفت تا به حوزه خودروسازی ورود کند، از این رو برند اسکای ول را برای تولید خودروهای برقی به ثبت رساند. نخستین محصول این برند، کراس‌اوور اسکای ول ET5 بود که در سال 2020 میلادی معرفی شد. از آن زمان تاکنون، این شرکت نسخه‌های مختلفی از اسکای ول ET5 را تحت اسامی مختلف به تولید رسانده است. اسکای ول فعالیت گسترده‌ای در بازارهای صادراتی دارد و موفق شده است تا کراس‌اوور خود را در اروپا نیز به فروش برساند. این کراس‌اوور الکتریکی در جریان صادرات خودرو چین، به ایران نیز رسیده است. شرکت خودروی برقی نوین ماهان که در بیان کوتاه نبکا نامیده می‌شود، مونتاژ و عرضه این خودرو را برعهده دارد. این شرکت به صورت مشترک توسط کرمان موتور و گروه مپنا راه‌اندازی شده است که هدف آن، تولید و عرضه خودروهای برقی است. نخستین محصول این خودروساز نیز اسکای ول ET5 است که با همین نام و نشان در ایران به تولید خواهد رسید.

داخل اسکای ول ET5

کابین اسکای ول ET5 نیز همانند طراحی خارجی آن، به خودروهای درون‌سوز شباهت دارد. یک نمایشگر بزرگ مستطیل شکل در میانه کابین قرار گرفته است که تنظیمات سیستم صوتی، سیستم تهویه و صندلی‌ها از طریق آن انجام می‌شود. دکمه‌های کابین نیز تا حد امکان حذف شده‌اند و تنها برای عملگرهای اصلی خودرو دکمه فیزیکی در نظر گرفته شده است. فرمان خودرو نیز طرحی بینابین میان فرمان ساده و فرمان دی‌کات دارد.

اسکای ول ET5

تریم داخلی کابین اسکای ول ET5 از رنگ مشکی تشکیل شده است اما برخی قطعات داشبورد و رودری‌ها به رنگ قهوه‌ای تیره هستند. فضاهای ذخیره‌سازی متعددی نیز برای سرنشینان در نظر گرفته شده است. اسکای ول ET5 با دارا بودن فاصله بین محور 2.8 متر، یک خودرو جذاب برای سفرهای خانوادگی و همچنین تشریفات به حساب می‌آید. صندوق بار این خودرو نیز 467 لیتر فضا در اختیار کاربر قرار می‌دهد که در صورت تا کردن صندلی‌های عقب، این حجم به 1141 لیتر افزایش خواهد یافت.

طراحی اسکای ول ET5

اسکای ول ET5 از سبک طراحی ساده و منطقی استفاده می‌کند که در کراس‌اوورهای میان‌رده مشاهده می‌شود. طراحی این خودرو را می‌توان شبیه به محصولات دانگ فنگ دانست. برای مثال اگر اسکای ول ET5 را در کنار دو محصول دانگ‌فنگ در ایران نظیر فردا SX5 و فردا T5 قرار دهید، متوجه شباهت‌ها خواهید شد. چراغ‌های روشنایی اصلی همچنان سرجای خودشان قرار دارند و برخلاف رویه امروزی، به نواحی جانبی سپرها منتقل نشده‌اند. همچنین برخلاف بسیاری از خودروهای برقی، جلوپنجره مشبک این خودرو حذف نشده است. در واقع اسکای ول ET5 ظاهری همانند دیگر خودروهای درون‌سوز بازار دارد.

اسکای ول ET5

نمای جانبی اسکای ول ET5 طراحی ساده‌ای دارد اما برای جلوگیری از سادگی افراطی، یک فرورفتگی در قسمت پایین درب‌های این خودرو ایجاد شده است. رینگ‌های 19 اینچی نیز تناسب خوبی با ابعاد خودرو در بخش جانبی دارند. در بخش عقب اسکای ول ET5، شباهت میان این خودرو و محصولات جک مشاهده می‌شود. این شباهت را می‌توان از نحوه قرارگیری چراغ مه‌شکن درون سپر متوجه شد. همچنین چراغ‌های اصلی عقب توسط یک نوار قرمز رنگ بزرگ به یکدیگر متصل شده‌اند.

مشخصات اسکای ول ET5

قدرت اسکای ول ET5 توسط تک موتور الکتریکی تامین می‌شود که روی محور جلوی این خودرو قرار دارد. این موتور حداکثر 204 اسب‌بخار قدرت و 320 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. سیستم انتقال قدرت در این خودرو تنها دیفرانسیل جلو را به حرکت در می‌آورد، بنابراین اسکای ول ET5 یک کراس‌اوور شهری است که برای استفاده در جاده‌ها و خیابان‌ها مناسب خواهد بود. گیربکس این خودرو به صورت تک سرعته و اتوماتیک عمل می‌کند. شتاب صفر تا صد رسمی اسکای ول ET5 معادل 9.6 ثانیه اعلام شده است. همچنین حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو، 150 کیلومتربرساعت خواهد بود. این خودرو قابلیت پیمایش از شیب 30 درصدی را نیز دارد.

اسکای ول ET5

پکیج باتری‌های اسکای ول ET5 ظرفیتی معادل 72 کیلووات ساعت دارد. برد این خودرو نیز براساس چرخه NEDC، حدود 520 کیلومتر برآورد می‌شود. سیستم بازیابی انرژی ترمز برای این کراس‌اوور در نظر گرفته شده است تا بخشی از نیروی مصرف ‌شده از طریق ترمز گرفتن، احیا شود. همچنین اسکای ول ET5 از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند که قادر است تا باتری‌های این خودرو را طی 35 دقیقه از 20 درصد به 80 درصد برساند. کنترل دمای باتری‌ها نیز برعهده یک سیستم آب خنک قرار دارد که حرارت پکیج باتری‌ها را جذب و دفع می‌کند. سیستم تعلیق اسکای ول ET5 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چنداتصاله یا مولتی‌لینک است. ترمزهای این خودرو نیز در چهار چرخ از نوع دیسکی هستند. گیربکس اتوماتیک این خودرو نیز به صورت برقی مراحل تعویض دنده را انجام می‌دهد.

مشخصات فنی اسکای ول ET5

نام خودرو
اسکای ول ET5
کشور سازنده
پرچم کشورچین
سال (طراحی)
2022
تنفس موتور
تمام برقی
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت
204 اسب بخار در 0 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
320 نیوتن متر در 0 دور در دقیقه
جعبه دنده
گیربکس تک سرعته
شتاب 0 تا 100
9.6 ثانیه
حداکثر سرعت
150 کیلومتر در ساعت
وزن
1880 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
4698 طول - 1908 عرض - 1696 ارتفاع
فاصله بین دو محور
2800 میلیمتر

مصرف سوخت ماشین اسکای ول ET5

  • داخل شهر
  • خارج از شهر
  • ترکیبی
  • حجم باک
  • استاندارد آلایندگی
  • میزان تولید CO2
  • استاندارد امنیت
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -

امکانات و تجهیزات اسکای ول ET5

اسکای ول ET5 در بخش تجهیزات و امکانات، عملکرد مناسبی دارد و می‌تواند رضایت مخاطبان را جلب کند. شش کیسه هوا، سیستم‌های ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم ضد خواب آلودگی راننده، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی و ترمز اضطراری خودکار تجهیزات ایمنی این خودرو را تشکیل می‌دهند.

اسکای ول ET5

در بخش تجهیزات رفاهی نیز امکانات مناسبی برای مالک فراهم شده است. سانروف پانوراما، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین عقب، دوربین 360 درجه، صندلی‌های تخت‌خواب شو، کول باکس، سیستم تهویه صندلی‌های جلو، سیستم تهویه اتوماتیک به همراه فیلتر ذرات معلق، خروجی برق 220 ولت، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر 12.8 اینچی، پنل ابزار دیجیتال 12.3 اینچی، خروجی برق 12 ولت، شارژر بی‌سیم موبایل، حافظه صندلی و چراغ‌های جلو لیزری بخشی از تجهیزات رفاهی اسکای ول ET5 هستند. این کراس‌اوور الکتریکی و مدرن به سیستم خودران سطح دوم نیز مجهز است. کروز کنترل تطبیقی، رادار بین خطی به همراه سیستم هشدار برخورد از جلو، این خودرو را قادر می‌سازند تا در اتوبان‌ها به صورت نیمه خودکار حرکت کند. این قابلیت تنها در برخی خودروهای مونتاژی قابل دسترسی است، از این رو یک مزیت برای اسکای ول ET5 محسوب می‌شود.

امکانات اسکای ول ET5

کیسه هوا
-
سیستم صوتی
صفحه منایش 12.8 اینچی لمسی، 8 بلندگو
ترمز و پایداری
ABS - EBD - CBC - EBA - TCS - DSC - HAC
دیگر امکانات
پیمایش با شارژ کامل: 520 کیلومتر، مدت زمان شارژ سریع باطری 35 دقیقه (از 20 الی 80 درصد)، مدت زمان شارژ کند: 12 ساعت، ظرفیت باطری 72 کیلووات ساعت، کروز کنترل، اتوهلد، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور نور و باران، دوربین 360 درجه، سنسور کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS، سقف پانوراما، آینه الکتروکرومیک، سیستم ورود بدون کلید، دکمه استارت، شارژ وایرلس موبایل

رقبای اسکای ول ET5 در بازار

رقبای اسکای ول ET5 در ایران را انبوهی از کراس‌اوورهای کوچک و هم‌اندازه این خودرو تشکیل می‌دهند. این کراس‌اوورها از قوای فنی درون‌سوز بهره می‌برند و به همین علت برد بیشتری نسبت به اسکای ول ET5 دارند. با این حال علاقمندان به خودروهای پاک، کراس‌اوور اسکای ول را برای تردد روزانه انتخاب خواهند کرد. همچنین قیمت اسکای ول ET5 در تصمیم خریداران برای حرکت به سمت یک کراس‌اوور الکتریکی تاثیرگذار است. خودروهای الکتریکی به طور معمول گران‌تر از خودروهای درون‌سوز فروخته می‌شوند. از این رو در صورت عرضه اسکای ول ET5 با قیمتی بیشتر از سایر کراس‌اوورهای کوچک، این خودرو با کراس‌اوورهای متوسط رقابت خواهد کرد. تیگو 8 پرو e‌ پلاس را می‌توان به عنوان یک رقیب عمده این خودرو در بازه‌های قیمتی بالاتر ذکر کرد. رقیب جدی اسکای ول ET5 در بازار ایران که بتواند این خودرو را از تمامی جوانب به چالش بکشد، نسخه هیبریدی لاماری ایما است. این خودرو نیز همانند کراس‌اوور اسکای ول تا تولید انبوه و عرضه نهایی فاصله زیادی دارد. از این رو انتظار داریم تا ورود کراس‌اوورهای هیبریدی و الکتریکی به صورت همزمان رخ دهد. ایران خودرو نیز در حال آماده‌سازی هایما 6P برای عرضه به بازار ایران است. این خودرو احتمالا ارزان‌تر از اسکای ول ET5 به فروش خواهد رسید اما می‌توان کراس‌اوور هایما را به عنوان رقیبی دیگر برای اسکای ول ET5 به حساب آورد.

قیمت و نمایندگی

  • قیمت
  • نمایندگی

سوالات متداول

پیمایش اسکای ول ET5 چقدر است؟

برد اسکای ول ET5 با پکیج باتری 72 کیلووات ساعتی، برابر 520 کیلومتر اعلام شده است. البته برد خودروهای الکتریکی در شرایط واقعی و براساس استفاده متفاوت خواهد بود.

شارژ باتری اسکای ول ET5 چقدر طول می‌کشد؟

شارژ باتری اسکای ول ET5 با استفاده از شارژر سریع، حدود 35 دقیقه به طول می‌انجامد. شارژ سریع باتری تا سطح 80 درصدی انجام می‌شود. با این حال برای دستیابی به شارژ 100 درصدی خودرو به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت. همچنین شارژ کامل باتری اسکای ول ET5 با برق شهری، حدود شش ساعت طول خواهد کشید.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/6/12
سلام.
در توضیخات یک خطی تنفس موتور
تمام برقی
انتقال نیرو
دو دیفرانسیل
حداکثر قدرت
204 اسب بخار در 0 دور در دقیقه
دودیفرانسیل اشتباه تایپ شده است.
متشکرم
1402/7/25
درود ایا این خودرو اسکای ول به خط تولید می‌رسد