موضوعات داغ

یادی از خودروهای پسابرجامی که نیامده رفتند

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، خروج آمریکا از برجام تبعات سنگینی را برای صنعت خودرو در پی داشت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به افزایش بی‌رویه نرخ ارز و محدودیت همکاری شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با ایران اشاره کرد. اما از طرف دیگر تحریم‌های داخلی که خودمان وضع کرده‌ایم، ضربه شدیدی به پیکر نحیف و رنجیده صنعت خودرو وارد کرده و مشخص نیست تا چه زمانی باید شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده خودرو تاوان آن را پس دهند.
اگر هفته گذشته اخبار بین‌المللی صنعت خودرو را پیگیری کرده باشید، یقینا دیده‌اید که اکثر شرکت‌های خودروساز اروپایی و آسیایی از مدل‌های جدید و فیس‌لیفت خود پرده‌برداری کرده‌اند که اتفاقا بخشی از آنها قابلیت عرضه به بازار ایران را دارا هستند. اما باید به این موضوع اشاره کرد که امسال رسانه‌های تخصصی خودرو کشور، برخلاف سال‌های گذشته تنها می‌توانند نگاهی گذرا به این محصولات داشته باشند و با قلم آغشته به حسرت از توانایی و ویژگی‌های آنها بنویسند. زیرا باتوجه به ممنوعیت واردات خودرو به کشور و محدودیت همکاری با شرکت‌های خارجی، دیگر امکان عرضه خودروهای جدید و مدرن به بازار ایران وجود ندارد.
قصد داریم در اینجا نگاهی گذرا به برخی از این خودروها داشته باشیم که در صورت فراهم بودن شرایط پیشین، امکان ورود به بازار ایران را داشتند و می‌توانستند به سهم‌خواهی از بازار تشنه ایران بپردازند.
هیوندای النترا فیس‌لیفت یکی از جنجالی‌ترین خودروهایی است که طی هفته گذشته به بازار معرفی ‌شد. این سدان متوسط شهری که از زبان طراحی جدید کمپانی هیوندای بهره می‌برد، دارای امکانات رفاهی و قابلیت‌های ویژه‌ای است که می‌توانست با حضور در بازار ایران، گوی رقابت را از سایر حریفان خود برباید. از طرفی کمپانی کیا که رقیب دیرینه هیوندای به شمار می‌رود، به‌تازگی از نسل جدید کیا فورته یا همان سراتو پرده‌برداری کرده است که اتفاقا این خودرو نیز باتوجه به قوانین پیشین واردات، می‌توانست پا به عرصه رقابت در بازار ایران بگذارد.
اما در میان خودروسازان اروپایی نیز گزینه‌های تازه‌متولدشده‌ای به چشم می‌خورند که با در نظر گرفتن شرایط پیشین، امکان واردات و عرضه آنها به بازار ایران وجود داشت. رنو آرکانا یکی از همین خودروهاست که به‌تازگی در سگمنت جدید پا به عرصه رقابت گذاشته است. این خودرو در رده کراس‌اوورهای کوپه، ایفای نقش خواهد کرد که به‌نوعی اتفاقی تازه و جدید در کمپانی رنو به‌شمار می‌رود. رنو برای این خودرو گزینه‌های متنوعی از پیشرانه را در نظر گرفته که از مهم‌ترین و جدیدترین آن‌ها می‌توان به پیشرانه 1.3لیتری توربوشارژر اشاره کرد که توسط دایملر طراحی‌شده است.
از طرف دیگر کمپانی رنو به‌تازگی از نسخه جدید کراس یا استپ‌وی برای سدان سیمبل را در روسیه به‌منظور بازار هدف این محصول رونمایی کرده اما ازآنجایی‌که این خودرو پیش‌ازاین در بازار ایران عرضه ‌شده است، می‌توان انتظار داشت که نسخه جدید آن توسط شرکت رنو پارس به بازار عرضه شود.
اما خودروهای دیگری هم پیش از وقوع این اتفاقات قرار بود به بازار ایران راه پیدا کنند.
از مهم‌ترین آنها می‌توان به مزدا CX5 توسط بهمن‌موتور، نیسان کیکس توسط پارس‌خودرو، نسل جدید سوزوکی ویتارا توسط ایران‌خودرو، نسل جدید پژو 508 توسط ایکاپ و برخی از مدل‌های سیتروئن از جمله C3 و C4 توسط سایپا سیتروئن، اشاره کرد.
گفتنی است برندهایی نظیر جیلی و لوکسژن که تا مراحل پایانی دریافت مجوز واردات و اخذ پلاک ملی پیش رفته بودند، با توجه به وضعیت پیش‌آمده سرنوشتی نامعلوم دارند و باید مانند سایر شرکت‌ها، تا مشخص شدن وضعیت جدید، منتظر بمانند.
امید است در آینده‌ای نزدیک تدابیری پیرامون احیای این صنعت بزرگ اندیشیده شود تا از بروز اتفاقات ناگوار از جمله بیکاری چند هزار نیروی کار در خودروسازی‌ها و شرکت‌های واردکننده خودرو جلوگیری شود.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/14
بدون تردید یکی از مقصران اصلی شریط نکبت بار فعلی جناب روحانی و کابینه ی بی خاصیت ایشان هستند. اما اگر یادتان باشد چند ماه قبل قرار بود شرکت رنو کارخانه ی مشترک با ایران باز کند که دلواپسان و افراد معلوم الحال دست به کار شدند و با ایرادات واهی جلوی این قرارداد را گرفتند. در حال حاضر شرکت رنو بدون هیچ مانعی از ایران خارج شد. دلواپسان بفرمایند دلیل آن هایهوی و خشک مغزی ها چه بود و الان بدون آن قرارداد دقیقا چه اتفاق مثبتی برای خودروسازی ایران افتاد؟!!! آیا نمی شد با این کار از موج بیکاران تعلیق شده از صننعت خودرو سازی کاست؟ آیا مقصر اتفاقات ناگواری که در چند ماه آینده برای خودروسازی کشور می افتد فقط آقای روحانی هستند؟!!!
1397/6/14
کاش هیچکس هیچ فکری نکنه،چون تو ایران یه عده کلنگ بجای همه فکر می کنند و عمل می کنند،چهل سال فکر کردن نتیجش شده این...
1397/6/14
کاش این همه زحمت کشیدید متنی به این خوبی نوشتید چنتا عکس از تک تک ماشینایی که کفتید میزاشتید