موضوعات داغ

آیا قیمت‌ فعلی خودروهای وارداتی منطقی است؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
احتمالا با این سوال زیاد مواجه شده اید که آیا افزایش قیمت خودروها حبابی بوده یا واقعا افزایش بیش از حدی منطقی است؟
این روزها اگر نیم نگاهی به روند تحولات نرخ ارز در طی چند ماه اخیر داشته باشید به‌خوبی متوجه خواهید شد که قیمت خودروها به‌خصوص وارداتی‌ها، منطقی بوده و در واقع افزایش قیمت آن ها کاملا توجیه پذیر است. افزایش شدید قیمت ارز، ممنوع شدن واردات و برهم‌ریختن میزان عرضه و تقاضا قیمت‌ها از جمله دلایلی است که افزایش قیمت خودروهای وارداتی را توجیه می کند. جالب است بدانید چنانچه قیمت خودروهای وارداتی دقیقا متناسب با قیمت ارز افزایش می یافت این روزها باید شاهد اوج گرفتن مجدد و بیشتر قیمت خودروهای وارداتی می بودیم.
این موضوع به این دلیل است که نسبت افزایش قیمت ارز بیش از افزایش قیمت خودروهای وارداتی بوده است‌. نکته حائز اهمیت در این میان این است که این موضوع در مورد خودروهای وارداتی صدق می کند و در مورد خودروهای تولید داخل چندان صادق نیست.
برای نمونه می توان به خودروی هیوندای کیا سراتو وارداتی اشاره کرد که قیمت آن از محدوده ١٥٠‌ به ٣٥٠میلیون‌تومان یعنی کمی بیشتر از دو برابر رسیده است و این در حالی است که قیمت ارز از محدوده ٤‌هزار به ١٣‌هزارتومان یعنی بیش از ٣‌برابر رسیده است.
از آنجا که قیمت خودروهای وارداتی نسبت مستقیم با نرخ ارز دارد می توان نتیجه گرفت افزایش قیمت خودروهای وارداتی از قیمت ارز عقب مانده است. شاید بتوان به دو صورت این موضوع را توجیه کرد یکی آنکه به‌دلیل قانون کشش تقاضا، افزایش قیمت خودرو متوقف شده است و دوم آنکه در آینده نزدیک شاهد هماهنگی نرخ رشد خودرو و ارز خواهیم بود.

نظرات کاربران

10 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/17
خوبه که یکم اطلاعاتتون رو بیشتر کنید. الان همه ی واردات کشور از طریق بازار ثانویه ارز انجام میشه . قیمت دلار تو بازار ثانویه تا پریشب من چک میکردم 7700 بود . یعنی هنوز 2 برابر هم نشده.شما ارز صرافی ها رو دارید در نظر میگیرید
1397/6/17
الان وقت خرید خودرو وارداتیه.هر کی به دنبال مصرف یا حتی سرمایه گذاری و یا هر دوتا باهمه الان وقتشه.در آینده نه چندان دور قیمت خودرو وارداتی ها سر به فلک میکشه.یه مثال ساده براتون میزنم.قیمت یه آلفارومئو 2018 صفر با موتور 1.4 مولتی ایر و گیربکس TCT و امکانات مشابه نمونه وارد شده توسط آلفا موتور در آلمان 37 هزار یورو قیمت داره.حالا خودتون حساب کنید این ماشین با قیمت یوروی 16 هزار تومانی و تعرفه 100 درصد واردات اگه الان بخواد وارد بشه چقدر قیمت میخوره؟در کمال تعجب این ماشین که روزی میشد صفرش رو با 180 میلیون خرید قیمتش بالای یک میلیارد میشه.اگه میگین آلفا کم مشتری و مشتریش خاصه یه مثال دیگه از عامله پسند ترین خودرو وارداتی شاسی بلند یعنی سانتافه میزنم که با قیمت پایه 25 هزار دلاری و قیمت حدودا 30 هزار دلاری ( در نسخه کرمان موتور ) با دلار 15 تومنی و تعرفه 100 درصد اگه مجددا وارد بشه 900 قیمت میخوره ولی الان شما صفر 2017 کرمان موتوریش رو میتونید با حدودا 550 خریداری کنید.تا دیر نشده هر خودرو وارداتی دوس دارین بخرین والا تو بازاری که مزدا 3 صفر مونتاژ 285 میلیون قیمت داره همه خودروهای وارداتی ارزش خرید دارن
1397/6/17
اولا بزرگ ترین اشتباه شما همینه که میگی سرمایه گذاری. خودرو یک کالای صرفا مصرفی هستش و تا زمانی که اینگونه تفکر وجود داشته باشه نه تنها وارداتی بلکه مونتاژ و داخلی ها هم قیمت منطقی ندارند.
دوما دیروز از یک بنگاه ماشین رد شدم قیما آزرای 2009 با 10 سال و بالای 100 هزار کارکرد قیمت زده 190. آیا این قیمت منطقی است؟ تو این آشفته بازار هیچ کسی نیست که قیمت منطقی بده و جالب اینکه همین طرف از دلال و دولت داره شکایت میکنه.
تا زمانی که تنها به فکر خودمان هستیم هیچ چیز درست نمیشه. چ.ن همه چیز و همه کس به هم مربوط هستن.
1397/6/17
بستگی داره ((منطق)) رو کی تعریف کنه!
اگه به مسولان حبابی باشه که احتمالا میگن ارزون هم هست!
1397/6/17
هیوندای کیا سراتو؟؟؟؟ خخخخ
1397/6/17
مرسی دکتر روحانی. واقعا ممنونم که باعث شدید به 45.5 یارانه نیاز نداشته باشیم. واقعا شاهکار کردی اقای رئیس دولت دوازدهم
1397/6/18
باید ابتدا اثر افزایش بهای دلار خودش را بر روی بازار مسکن و املاک به طور کامل نشان دهد که این معمولا 6 الی یکسال زمان می برد. باید توازن ارزش دارایی ها به حالت قبل از زلزله ی اقتصادی برگرده. نمیشه مثلا یک خودروی وارداتی مشخص گران بشه ولی مثلا ارزش یک ملک تغییر چندانی نکنه. از سوی دیگر، گرمی معاملات مستلزم افزایش دستمزدها و نیز دریافت تسهیلاته که تقریبا نسبت به قبل تکون نخورده. تا این شروط برآورده نشود بازار خودروهای خارجی و البته سایر بازارها سرد و بی روح خواهد ماند و عامه مردم، مصرف کننده نخواهند بود. این خط و این نشون
1397/6/18
استدلال اشتباهه. خودروهای وارداتی حتی جدیدترین مدل هایی ک الان در گرکن و ترخیص نشدن مربوط به دلار 4200 هست. از زمستان گذشته تا الان محصول جدیدی ثبت سفارش و وارد نشده. هر چی تونستن توی سیستم ثبت و وارد کنن مربوط ب قبله(حتی همون شش هفت هزار خودروی رانتی)


اون دوستی ک گفته بخرید خودش مختاره. من یکی حاضر نیستم با هجوم بردن ب خرید سرمایم رو حفظ کنم و به التحاب بازار دامن بزنم. یکم مث بلاد کفر با فرهنگ بشیم.
1397/6/18
اصلا سراتو بشه۴۰۰تومن وقتی بازار قفله خرید و فروش توش صفره نه وارد کننده سود مینه نه نمایشگاه دار قیمت ها افت خواهد کرد شک نکنید
1397/6/19
چندتا نکته، اول اینکه قیمت خودرو رو که از سایتهای خارجی چک میکنین قیمت تک فروشیه! یعنی اینکه وقتی نمایندگی از کشور مبدا ماشین می خره به این قیمت نمیخره بلکه پایین تر میخره! دوم اینکه وقتی قیمت خودرو مثلا توی ایران میخورد 200 میلیون (اسپورتیج نیو فیس بطور مثال)، قیمت این خودرو با دلار 3700 تومنی بود 75 میلیون، با حق جاده و نوسازی آمبولانس و گمرک و عوارض و مالیات و ... میشد 170 میلیون که 30 تومن هم وارد کننده برمیداشت میشد 200 تومن. با دلار 11000 تومنی، البته اگه با این دلار وارد کنن! چون در بازار ثانویه کمتر از ایناست و البته واردات که فعلا ملغی ست! قیمت گمرکی خودرو میشه 225 تومن، یه چیزی حدود 150 میلیون حق گمرک و 30-40 میلیون حق اسقاط و آمبولانس و جاده تا حالا شد 415 تومن، سود وارد کننده که بیاد روش میشه 450 تومن. حالا تو بازار چنده؟ 540 تومن!!!!! به نظر شما حالا این خودرو داره ارزون تر از قیمت واقعیش فروخته میشه؟؟؟؟؟؟