موضوعات داغ

۹۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در سایپا و ایران‌خودرو

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن اظهار داشت: تعداد خودروهای ناقصی که به دلیل کمبود قطعات یدکی در ایران‌خودرو و سایپا تجاری نشده‌اند و در انبارها مانده‌اند بیش از ۹۰ هزار دستگاه است. این بدان معناست که سرمایه بسیار عظیمی از قطعه‌سازان و این دو خودروساز راکد مانده است. وی ادامه داد: بخش زیادی از این کمبود قطعات، اکثرا داخلی بوده و قطعه‌سازان به دلایل مختلفی همچون عدم پرداخت معوقات از سوی خودروسازان، مشکلات ارزی و تهیه مواد اولیه خارجی و مشکلات ارزی، نتوانسته‌اند قطعه مورد نیاز را تولید و تحویل خودروسازان دهند. در این بین بخش اندکی از این خودروها نیاز به تامین قطعات وارداتی دارند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از اِرانیکو، آرش محبی‌نژاد در ادامه افزود: این موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده خودرو خواهد شد، زیرا خودروساز باید مکانی را برای دپو و نگهداری این خودروها در نظر بگیرد و بعد از تامین قطعه، تکنسین و کارگر باید بر روی این خودروها کار کرده و دوباره مراحل کنترل کیفیت را سپری کنند که این موضوع باعث افزایش هزینه‌ها برای خودروسازان می‌شود.
دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن با اشاره به بدهی‌های معوق خودروسازان به قطعه‌سازان، تصریح کرد: در حال حاضر خودروسازان بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بدهی معوق به قطعه‌سازان دارند که حتی اگر این بدهی‌ها تعیین و تکلیف هم شوند، به دلیل بالا رفتن قیمت مواد اولیه و عدم فعالیت اکثر قطعه‌سازان، برای فعالیت دوباره نیاز به ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات و سرمایه در گردش دارند. ما برای حل مشکلات قطعه‌سازان، تمام مشکلات را به صورت تصویب شده به سران قوا و ۲۹۰ نماینده مجلس فرستاده و یک پیشنهاد هشت بندی نیز ارائه کرده‌ایم. در این شرایط و به نظر بنده تنها راه برون‌رفت از بحران فعلی اجرای این هشت بند است.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/23
ماشینای آشغالی که با ارز 3800 تومنی تهیه شده رو قیمت فلان زدند
آقایون مسوول هستند ها...
رفتید توی صف رای و راهپیمایی و صحنه رو برای آقایون پر کردید. دستتونو گاز گرفتند
باز برید
برید
1397/10/23
آقا ما نخواهیم شما خودرو و قطعات درست کنید چه کار باید بکنیم ، لطفتون باعث معطلیه
1397/10/24
دیگه احتکار کردن تابلوئه مثلا بوقشو نمیبندن یا لنتاشو بعد میگن به دلیل کمبود قطعه ناقصه