موضوعات داغ

نگاهی به قیمت زانتیا در بازار آزاد، پیرمرد جوان پسند! + جدول قیمت بهمن ماه

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
سیتروئن زانتیا خودرویی فوق‌العاده از شرکت فرانسوی سیتروئن است که در سال‌های پایانی دهه نود میلادی و اوایل قرن بیستم عرضه شد. این خودرو در ایران توسط سایپا مونتاژ شده و به بازار ایران عرضه گشت و تا سال 2010 روی خط تولید شریک ایرانی سیتروئن قرار داشت. سیتروئن زانتیا در ایران با دو پیشرانه 1.8 و 2 لیتری و در سه تیپ تولید شد که نمونه دولیتری از محبوبیت فوق‌العاده‌ای در ایران برخوردار است. بیشترین نمونه‌های موجود از زانتیا در ایران، از تیپ SX یا اکسکلوسیو هستند که نسخه نیمه‌فول زانتیا محسوب می‌شود و موتور دولیتری دارد. محبوبیت فوق‌العاده این خودرو موجب شده که از همان ابتدا قیمت زانتیا در بازار همواره رو به افزایش باشد و این افزایش تا به امروز ادامه داشته است.

پیرمرد جوان پسند!
سیتروئن زانتیا از همان روزهای نخستین ورود به بازار در سال 1380، مورد توجه مخاطبان ایرانی خود قرار گرفت. این خودرو با بهره‌گیری از چهره‌ای زیبا، هندلینگ عالی و شتاب فوق‌العاده به سرعت در بازار شهرت یافت و به همین دلیل قیمت زانتیا آن را در حد خودروهایی همچون نیسان ماکسیما بالا کشید. سیستم تعلیق زانتیا که براساس گوی‌های تعلیق بنا شده است، نقش مهمی در تبلیغات این خودرو ایفا کرد و زانتیا به خودرویی مشهور شد که با سه چرخ حرکت می‌کند.

زانتیا

زانتیا

شتاب فوق‌العاده و سواری عالی سیتروئن زانتیا این خودرو را به گزینه اصلی بسیاری از افراد تبدیل کرد. برای مثال هم قاچاقچیان و هم پلیس نامحسوس راهنمایی و رانندگی، هردو از زانتیا برای انجام امور خویش بهره گرفتند. شهرت زانتیا در بازار به حدی بود که پژو پارس ELX به واسطه استفاده از موتور مشترک با این خودرو که کد XU10 دارد، به پارس موتور زانتیایی مشهور شد. با وجود آن‌که تولید این خودرو در سال 1389 متوقف شد، همچنان مخاطبان زیادی در بازار دارد و قیمت زانتیا همچنان آن را در کورس رقابت نگه داشته است. زانتیا دیگر رقیب قابل توجهی برای نیسان ماکسیما نیست، اما این پیرمرد خسته فرانسوی هنوز حرف‌هایی برای گفتن در رقابت با سورن توربو و پژو پارس ELX دارد.
مشکلات خرید زانتیا
با وجود مزایای گسترده لیفت‌بک فرانسوی، خرید زانتیا برای مشتری ایرانی با دغدغه‌هایی همراه خواهد بود. برای مثال حدود یک دهه از توقف تولید این خودرو گذشته و به مرور قطعات زانتیا در حال نایاب شدن هستند. خودروهای فرانسوی به استهلاک بالا شهرت دارند و زانتیا نیز خودرویی فرانسوی است، بنابراین طبیعی است که این خودرو هزینه‌های نگهداری بالایی داشته باشد. بیشترین نمونه‌های تولید شده از سیتروئن زانتیا از مدل دولیتری نیمه فول هستند. این موتور مصرف سوخت نسبتا بالایی دارد و اگر قصد خرید زانتیا را دارید، بهتر است از این خودرو در مسیرهای درون‌شهری استفاده نکنید.

زانتیا

زانتیا

قیمت زانتیا از همان ابتدای عرضه در بازار حباب داشت و این فاصله کاذب میان قیمت واقعی خودرو و قیمت آگهی شده، همچنان وجود دارد. به همین دلیل خریداران می‌بایست رقمی را برای خرید زانتیا بپردازند که به فاصله معنی‌داری با ارزش واقعی خودرو دارد. یکی دیگر از نقاط ضعف زانتیا، به ایمنی ضعیف این خودرو مربوط می‌شود. حتی هاچ‌بکی همچون دوو ماتیز نیز از زانتیا ایمن‌تر است و به همین دلیل در تصادفات شاهد وارد شدن آسیب شدید به سرنشینان زانتیا خواهیم بود. به دلیل طراحی خاص بدنه خودرو و طویل بودن کاپوت زانتیا، این خودرو شعاع فرمان مناسبی ندارد و برای استفاده در معابر درون شهری ایران که معمولا تنگ و باریک هستند، مناسب نخواهد بود.
در جدول زیر، نگاهی به قیمت زانتیا در بازار آزاد داشتیم. تمامی نمونه‌های جدول زیر از تیپ دولیتری SX‌ هستند که از سال 1381 تا 1389 روی خط تولید قرار داشت. دو تیپ دیگر زانتیا به نسبت کمتر هستند و طرفداران چندانی در بازار ندارند. همانند همیشه یادآوری می‌کنیم قیمت‌های ذکر شده تقریبی هستند و شما ممکن است با ارقام مختلفی در بازار مواجه شوید.
سال ساختکارکردرنگبدنهقیمت
1384200,000 کیلومترنقره اییک لکه رنگ85 میلیون تومان
1385250,000 کیلومترسفید دور رنگ73 میلیون تومان 
1385438,000 کیلومترنقره ای یک لکه رنگ 79 میلیون تومان 
1388200,000 کیلومترسفیددو لکه رنگ78 میلیون تومان 
1388140,000 کیلومترسفیدیک لکه رنگ 95 میلیون تومان 

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/11/2
با سلام خاستم بگم ک اطلاعات نویسنده در حد پراید و دوو ماتیز هم نیست ک نظریه پردازی بکنه چجوری میای در مورد ایمنی زانتیا حرف میزنی بهتر بود یکم تحقیق بکنی بعد نظر بدی اولا خیلی ایمنیش نسبت ب خیلی خودروهای موجود در بازار بالاتره دوما زانتیا وقتی ی ستاره ایمنی از اروپا گرفت بنز الگانس پلیس ایران هم اون زمان ی ستاره گرفت
حالا برو تحقیق کن ک اینجوری خراب نکنی
1398/11/7
اولا ايمني زانتيا از نظر من صدشرف داره به هرچي ماشين ايراني و چيني كه اصلا تست نشدون دوما زانتيا قبل فيس ليفت بدون ايربك ١/٥ ستاره گرفت از يه تست معتبر اروپايي چيزيي كه شركت كردن توش واسه خيلي از ماشيناي ايران و چيني ارزو تو همون سال ساب و بنز و بي ام و هايي كه شركت كرده بودن هم ٢-٣ ستاره بيشتر نداشتن زانتياي تو ايران مربوط به بعد از فيس ليفت هست و شاسي ها و بدنه تقويت شده اكثرا٢ ايربك يا تو مدل ١٨٠٠ سوپر لوكس ٤ ايربك هستن اگه ماشين نا ايمني بود از سال ١٩٩٣ تا ٢٠٠١ تو اروپا توليد نميشد تو بازار انگلستان زمان خودش جز ماشيناي پرطرفدار نبود هرچي كه توليدش قطع شد و سودي نداشت براشون هزارتا عيب روش ميزارن نه اين كه تانك باشه ولي از نظرمن از خيلي ماشيناي داخلي و چيني سرتر هست تست تصادف مال موقع برخورد ولي اين ماشين تو هندلينگ و تعادلش عالي به تمام معنا هيچ زير ٣٠٠ از نظر راحتي نرمي باهاش قابل مقايسه نيست بنظر شما اگه اينقد نا امن بود الان ماشين اصلي قاچاقچي ها بود يا تو پليس نامحسوس ازش استفاده ميكردن تنها ماشينيه كه رو سه چرخ هم هواي راننده ش رو داره
1398/11/8
ماشين خيلي خوبي هست هم سواريش عالي هم شتاب و سرعتش خوبه هم جادار هم سواريش خيلي نرم هم تعادل و هندلينگش فوق العادس هم سيستم تعليقش واقعا منحصربه فرد وكلا ازنظر فني ٢٠ هيج جا كم نمياره تنها ٤ سيلندر كه سينه كشي با دنده مرده ميره و سربالايي با كولر روشن تيكاف ميكشه تو جاده كافي اراده كني تاسبقت بگيره ولي يه مقدار خرجش بالاس و هم اينكه يه چيزايي راجب ايمنيش ميگن و تو اين مورد زياد تعريفي نداره اما خوب مگه كدوم ماشين چيني و توليد داخل ايمني بالايي داره دركل با تمام معايب و مزاياش ماشين خيلي خوبيه