موضوعات داغ

دانگ‌فنگ S50 Joyear و پلتفرم B اتحاد رنو-نیسان

عکس مطلب اول

شرکت دانگ‌فنگ در سال 1969 در شهر ووهان چین تأسیس شده و اگرFAW مخفف First Automobile Works است پس باید دانگ‌فنگ را SAW که مخفف Second Automobile Works می‌شود نام نهاد زیرا شرکت دانگ‌فنگ فعالیت خود به‌عنوان دومین شرکت معظم تولید خودرو در چین را از سال 1975 با تولید کامیون ارتشی دانگ‌فنگ EQ240 شروع نمود و هم‌اکنون در سایت‌های تولیدی شرکت دانگ‌فنگ خودروهای شرکت‌هایی همچون کیا ، هوندا ، رنو ، نیسان ، پژو و سیتروئن تولید می‌شوند . در سال 2017 شرکت دانگ‌فنگ ازلحاظ میزان فروش خودرو نیز پس از گروه SAIC در جایگاه دوم قرار داشت و درمجموع توانست 4.12 میلیون دستگاه خودرو تولید کند .

پس از انتشار خبر تولید دانگ‌فنگ S50 Joyear ، در رسانه‌های متعددی عنوان شد که این خودرو بر اساس خودروهای پژو تولید شده ‌است که احتمالاً این تصور به خاطر سابقه تولید دانگ‌فنگ S30 و دانگ‌فنگ H30 Cross بر اساس پلتفرم خودروی پژو 306 است . البته شرکت دانگ‌فنگ با گروه پژو-سیتروئن همکاری دارد ولی شرکت دانگ‌فنگ با شرکت رنو از سال 2013 نیز همکاری داشت و محصولات رنو همچون کلئوس ، قاجار ، کپچر و کوئید را در سایت تولیدی این شرکت که اتفاقاً در شهر ووهان چین قرار دارد تولید می‌کرد . رنو تصمیم گرفت بعد از همه‌گیر شدن بیماری کووید19 و قرنطینه شهر ووهان چین و توقف تولید رنو کوئید و بقیه محصولات رنو در چین به این همکاری خاتمه دهد .

شرکت دانگ‌فنگ با شرکت نیسان هم از سال 2003 همکاری دارد و محصولات شرکت نیسان را در سایت‌های تولیدی این شرکت که در شهرهای شیانگ‌یانگ و دالیان چین قرار دارند تولید می‌کند . دانگ‌فنگ طیف گسترده‌ای از محصولات نیسان همچون تیدا ، سانی ، لانیا ، سیلفی ، ماکزیما ، تی‌ینا ، قشقایی ، مورانو و ایکس‌تریل و محصولات برند لوکس نیسان یعنی اینفینیتیQ50L و QX50 را در چین تولید می‌کند.

با توجه به اینکه نسل‌های قبلی نیسان Sylphy نیز همواره جزو پرفروش‌ترین سدان‌های بازار چین بوده‌‌اند . در سال 2012 شرکت دانگ‌فنگ خودرو دانگ‌فنگ A60 Aeolus را معرفی کرد که این خودرو به‌نوعی فقط یک فیس‌لیفت از نسل دوم نیسان Sylphy با کد اتاق G11 بود . نیسان ‌Sylphy یکی از خودروهای موفق شرکت نیسان در چین است و نسل جدید نیسان ‌Sylphy از ابتدای معرفی‌اش به بازار چین ، جزو سه سدان پرفروش بازار چین است.

ارائه دانگ‌فنگ A60 Aeolus بر اساس پلتفرم نسل دوم نیسان Sylphy با کد اتاق G11 را می‌توان مشابه اقدام ایران‌خودرو در ارائه سمند بر اساس پلتفرم پژو‌ 405 دانست یعنی شرکت دانگ‌فنگ بعد از 9 سال همکاری مداوم با نیسان توانست این خودرو را که فقط تغییرات ظاهری دارد به بازار عرضه نماید.

کمی بعد در سال 2014 شرکت دانگ‌فنگ محصول دوم و البته لوکس‌تر و بزرگ‌تر خود را معرفی کرد ، مجدداً این خودرو بر اساس پلتفرم نسل دوم نیسان Sylphy با کد اتاق G11 ساخته شده بود . این خودرو با نام دانگ‌فنگ S50 Joyear شناخته می‌شود ، البته در بعضی از سایت‌ها این خودرو با نام Jingyi نیز شناخته می‌شود که در این مقاله ما فقط از نام Joyear استفاده می‌کنیم . ازلحاظ ابعادی فقط فاصله بین دو محور دانگ‌فنگ S50 Joyear برابر بافاصله بین دو محور نسل دوم نیسان Sylphy است و دانگ‌فنگ S50 Joyear طول و عرض و ارتفاع بزرگ‌تری دارد . دانگ‌فنگ S50 Joyear در نمای جلویی و کمی در نمای جانبی کپی واضح از هیوندای سوناتا YF است .

ارائه دانگ‌فنگ S50 Joyear بر اساس پلتفرم نسل دوم نیسان Sylphy با کد اتاق G11 را می‌توان مشابه اقدام سایپا در ارائه شاهین بر اساس پلتفرم نسل دوم تویوتا یاریس با کد اتاق XP90 دانست . یعنی شرکت دانگ‌فنگ بعد از 11 سال همکاری مداوم با نیسان توانست خودرویی به بازار عرضه نماید که تنها تغییرات ظاهری ندارد و تغییراتی در ابعاد اصلی خودرو نیز دارد .

در سال 2015 شرکت دانگ‌فنگ فیس‌لیفت دانگ‌فنگ A60 Aeolus را معرفی کرد که این خودرو از سال 2015 تاکنون به بازار عرضه می‌شود . در نمای جلو دانگ‌فنگ A60 Aeolus شبیه MG 360 آذویکو است . هم‌اکنون دانگ‌فنگ A60 Aeolus با موتورهای بنزینی 1.5 و 1.6 لیتری تنفس طبیعی و موتور بنزینی 1.4 توربو به بازار عرضه می‌شود . با توجه به اطلاعات سایت‌های اینترنتی می‌توان گفت دانگ‌فنگ A60 Aeolus با همه نوع‌های گیربکس موجود در بازار اعم از دستی و اتوماتیک معمولی و CVT و DCT و حتی AMT به بازار عرضه شده است.

در سال 2017 شرکت دانگ‌فنگ فیس‌لیفت خودرو دانگ‌فنگ S50 Joyear را به بازار عرضه کرد که فروش این خودرو تاکنون ادامه دارد . اگر سعی شده بود نمونه اولیه دانگ‌فنگ S50 Joyear شبیه هیوندایی سوناتا YF باشد ، می‌توان گفت که فیس‌لیفت این خودرو و علی‌الخصوص نمای داخلی آن بسیار شبیه محصولات گروه فولوکس‌واگن ازجمله پاسات و آئودی است.

همچون دانگ‌فنگ A60 Aeolus ، دانگ‌فنگ S50 Joyear هم با دو موتور بنزینی 1.5 و 1.6 لیتری تنفس طبیعی به بازار عرضه شده است ولی دانگ‌فنگ S50 Joyear با یک موتور بنزینی 2.0 لیتری تنفس طبیعی هم ارائه می‌شود . برخلاف دو موتور بنزینی 1.5 و 1.6 لیتری که عیناً خود موتورهای میتسوبیشی با پیش‌کد 4A9 هستند ، موتور بنزینی 2.0 لیتری این خودرو بر اساس موتور بنزینی 2.0 لیتری گروه پژو-سیتروئن با ‌کد EW10 و توسط خود دانگ‌فنگ ساخته شده است . این موتور بنزینی 2.0 لیتری با کد EW10 همان موتوری است که قبلاً بر روی سیتروئن‌های С5 ارائه شده در کشورمان نصب شده است . شتاب دانگ‌فنگ S50 Joyear با این موتور 2.0 لیتری و گیربکس 5دنده دستی در حدود 10.1 ثانیه اندازه‌گیری شده است.

همان‌گونه که در اخبار نیز آمده و به‌احتمال بسیار زیاد دانگ‌فنگ S50 Joyear با موتور بنزینی 1.6 لیتری تنفس طبیعی میتسوبیشی با کد 4A92 به بازار ایران عرضه خواهد شد . این موتور دارای حداکثر توان 122 اسب بخار در 6000 دوربردقیقه و حداکثر گشتاور 151 نیوتن‌برمتر در 4000 دوربردقیقه است . قابلیت اطمینان بالا و استهلاک کم از ویژگی‌های بارز این موتور می‌باشند و می‌توان به مدت طولانی از این موتور با بنزین معمولی دارای عدد اکتان 92 استفاده نمود.

در مورد گیربکس‌ دانگ‌فنگ S50 Joyear با توجه به اطلاعات سایت‌های اینترنتی می‌توان گفت دانگ‌فنگ S50 Joyear با گیربکس‌های دستی و CVT به بازار عرضه شده است . جالب اینجاست که نمونه مجهز به موتور 2.0 لیتری فقط با گیربکس دستی عرضه می‌شود و مسلماً با توجه به خواست و نیاز بازار کشورمان اگر خودرو دانگ‌فنگ S50 Joyear با موتور 2.0 لیتری مجهز به گیربکس اتوماتیک یا حتی CVT عرضه می‌شد ، گزینه شایسته‌تری برای جایگزینی MG 360 بود زیرا شتاب دانگ‌فنگ S50 Joyear با موتور بنزینی 1.6 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس CVT و وزن بالای 1300 کیلوگرم در حدود 13.7 ثانیه اندازه‌گیری شده است . البته شتاب نمونه اولیه دانگ‌فنگ S50 Joyear در آزمون دیگری در حدود 12.2 ثانیه اندازه‌گیری شده است . گیربکس CVT این خودرو از شرکت بلژیکی پانچ تهیه شده و کد آن VT2 است و تنها رژیم‌کاری زمستانی-برفی- دارد و فاقد رژیم‌کاری اسپرت است.

همچون سایر خودروهای ساخته شده بر اساس پلتفرم B نیسان-رنو از قبیل رنو Clio یا رنو Logan ، نمونه‌های عادی هر دو خودرو دانگ‌فنگ A60 Aeolus و دانگ‌فنگ S50 Joyear ، در محور عقب دارای تعلیق نیمه‌مستقل از نوع تیر پیچشی می‌باشند . سامانه تعلیق دانگ‌فنگ S50 Joyear برای حالت استفاده روزمره خانواده و تأمین راحتی تنظیم شده است . تعلیق این خودرو حین عبور از دست‌اندازهای کوچک عکس‌العمل نرم ، بدون کوبش و خوبی دارد ولی حین عبور از دست‌اندازهای بزرگ سرنشینان عقب کمی کوبش یا پرش محور عقب را احساس می‌کنند که این هم از ویژگی‌های تعلیق نیمه‌مستقل از نوع تیر پیچشی است یا شاید بتوان گفت این از ویژگی‌های خودروهای ساخته شده بر اساس پلتفرم B نیسان-رنو است.

نمونه‌ای از دانگ‌فنگ S50 Joyear که با موتور بنزینی 2.0 لیتری ارائه می‌شود ، در محور عقب دارای تعلیق کاملاً مستقل چند بازویی است . با توجه به فرهنگ رانندگی مردم کشورمان ، کوهستانی و پرپیچ‌وخم بودن اکثر جاده‌های کشورمان و بالاخره کیفیت آسفالت جاده‌های کشورمان به نظر نگارنده نمونه دارای تعلیق عقب کاملاً مستقل چند بازویی گزینه مناسب‌تر و ایمن‌تری برای بازار ایران است.

همان‌گونه که در بالا اشاره شد ، حین طراحی فیس‌لیفت دانگ‌فنگ S50 Joyear سعی شده تا فضای داخلی این خودرو به محصولات گروه فولکس‌واگن همچون پاسات و آئودی شبیه باشد . از مقایسه فرم صندلی‌های این دو خودرو می‌توان متوجه این تشابه شد . در اکثر نمونه‌ها صندلی‌ها فاقد هرگونه تنظیم برقی هستند و تمامی تنظیمات دستی هستند.

شیوه‌ی قرارگیری نمایشگر چندمنظوره 8 اینچی دانگ‌فنگ S50 Joyear و دکمه‌های زیر آن همانند محصولات شرکت آئودی یعنی یکی دیگر از برندهای گروه فولکس‌واگن است ، البته در چیدمان دکمه‌ها تا حدودی کپی‌برداری از محصولات شرکت بی‌ام‌و نیز مشاهده می‌شود.

در ردیف عقب صندلی‌ها مجهز به زیرآرنجی ، سه پشت‌سری و ایزوفیکس هستند ولیکن برای سرنشینان ردیف عقب دریچه تهویه هوای جداگانه در نظر گرفته نشده است . در انتهای کنسول میانی برای سرنشیان ردیف عقب یک خروجی استاندارد 12 ولت و یک خروجی برای شارژ موبایل و گجت‌ تعبیه شده است . ازلحاظ فضای ردیف عقب این خودرو به‌نوعی رکورددار این کلاس است و فاصله بین صندلی جلو و عقب 110 میلی‌متر بیشتر از سایر رقبا است زیرا در اکثر خودروها این فاصله در حدود 900 میلی‌متر است ولی در این خودرو این فاصله در حدود 1010 میلی‌متر است .

پانل نمایشگر پشت‌آمپر دانگ‌فنگ S50 Joyear کاملاً دیجیتال نیست و بین دو عقربه آنالوگ سرعت‌سنج و دورسنج موتور یک نمایشگر دیجیتال تک‌رنگ قدیمی قرار دارد که اطلاعات کامپیوتر سفری ، دمای سامانه خنک‌کننده موتور و میزان بنزین درون باک را نمایش می‌دهد و پیکسل‌های آن به حدی بزرگ هستند که راننده می‌تواند تک تک پیکسل‌ها را مشاهده کند و بسیار به نمایشگرهای قدیمی سایر محصولات گروه رنو-نیسان همچون رنو Logan شبیه است .

فرمان دانگ‌فنگ S50 Joyear نیز همچون سایر محصولات قدیمی گروه رنو-نیسان که بر روی پلتفرم B ساخته شده تنها در دو جهت بالا و پائین قابل تنظیم است و در دو جهت جلو و عقب قابل تنظیم نیست . بر روی غربلیک فرمان دکمه‌های متعددی نصب شده و می‌توان سامانه چندرسانه‌ای و کروز کنترل را از طریق این دکمه‌ها هدایت کرد .

و اما یک نکته در مورد چراغ‌های عقب دانگ‌فنگ S50 Joyear ، مطابق آنچه که در ویدئو معرفی این خودرو مشاهده می‌شود ، حتی فیس‌لیفت این خودرو هم فقط یک چراغ دنده‌عقب دارد که بازهم همچون رنو Logan این تک چراغ در سمت راست این خودرو قرار دارد و این برخلاف استاندارد‌های 85گانه جدید خودرویی است . البته MG 360 آذویکو و مزدا 3 بهمن خودرو هم همین مشکل را داشتند که با تغییراتی در چیدمان چراغ‌های عقب و جابجایی مه‌شکن عقب به قسمت زیرین سپر عقب این مشکل برطرف شد .

در سال 2015 موسسه С-NCAP ایمنی نمونه اولیه دانگ‌فنگ S50 Joyear را آزمود و نتیجه آن نیز کسب 5 ستاره ایمنی توسط این خودرو بود . البته در آن سال‌ها شیوه‌نامه و رویه آزمون ایمنی خودروها توسط موسسه С-NCAP کمی ضعیف‌تر از شیوه‌نامه و رویه آزمون ایمنی خودروها توسط Euro NCAP بود . خودروهایی که مورد آزمون تصادف قرار گرفته بودند علاوه بر دو کیسه هوای راننده و سرنشین ، مجهز به کیسه‌های هوای جانبی هم بوده‌اند .

بر روی دانگ‌فنگ S50 Joyear ماژول کنترل پایداری سری نهم Bosch نصب شده است و درنتیجه مجهزترین نمونه این خودرو دارای سامانه‌های ایمنی فعال زیر است : سامانه کنترل پایداری یا همان ESP ، سامانه کمک به شروع حرکت در سربالایی‌ها یا همان HCA ، سامانه کنترل لغزش چرخ‌ها حین حرکت یا همان TCS ، سامانه ترمز اضطراری کمکی یا همان EBA و بالاخره سامانه کنترل لغزش چرخ‌ها حین ترمز و توزیع الکترونیکی نیرو حین ترمز یا همان ABS و EBD.

ازلحاظ امکانات جانبی نیز مجهزترین نمونه این خودرو در چین با امکاناتی همچون سامانه نمای 360 درجه ، شارژر بی‌سیم موبایل ، ترمز پارک برقی ، ورود بدون نیاز به استفاده از کلید ، تهویه مطبوع اتوماتیک ، کروز کنترل ، سامانه ناوبری ، شش بلندگو و تنظیم دستی گودی کمر صندلی راننده عرضه می‌شود و تنظیم برقی صندلی‌ها هم قابل سفارش هستند .

در پایان شما را به دیدن دو ویدئو مربوط به معرفی دانگ‌فنگ S50 Joyear و نحوه‌ی عملکرد دوربین 360 درجه این خودرو‌ دعوت می‌کنیم .

نویسنده: مهرداد کشکولی ایلات

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/4/17
این کجا و آن کجا...#آذویکو#متقلب#کلاهبردار دوستان خودرو بانکی از این شرکت حمایت نکنید لطفا براش تبلیغات نکنید لطفن ...شریک ظلم و ستم دزدیش نشید چون به درد بدی دچار خواهید شد من دیدم که چگونه مورد نالو نفرین این مردم رنج کشیده قرار گرفته...جناب مهرداد کشکولی لطفا همراهی نکنید...پول این شرکت نامشروع و حرام است.