موضوعات داغ

برای خرید سمند LX به چه بودجه‌ای نیاز داریم؟ + مزایا و معایب سمند LX

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

سمند LX نسخه بهبودیافته و اصلاح شده از سمند، خودرو ملی ایران خودرو است که در سال 1383 به بازار عرضه شد. این خودرو در حقیقت نسل دوم سمند محسوب می‌شود و پس از آن نیز دو مدل دیگر با نام سورن و دنا از خانواده سمند مشتق شدند. تمامی این خودروها براساس پلتفرم پژو 405 توسعه یافته‌اند و ویژگی‌های فنی مشابهی دارند.

در ابتدا قیمت سمند LX از سوی ایران خودرو کاملا رقابتی تعیین شد و این خودرو توانست توجه برخی از مشتریان را که به دنبال خودرویی متفاوت از پژو 405 بودند، به خود جلب کند. با این حال سمند LX طی سال‌های حضورش همواره تحت سایه پژو پارس قرار داشته و در حال حاضر نیز رقیب مستقیمی برای پژو 206 صندوقدار و رانا به شمار می‌رود.

وجود امکانات بیشتر همچون رینگ‌های آلومینومی و ترمز ضد قفل جدید، بسیاری از افراد را در طول دهه هشتاد نسبت به خرید سمند LX ترغیب نمود. مشتریان در فاصله سال‌های 83 الی 90 می‌توانستند با پرداخت مبلغ نه چندان زیادی، به جای خرید پژو 405 یا خرید سمند معمولی، سمند LX‌ را که خودرویی زیباتر و مجهزتر بود خریداری کنند.

سمند معمولی

هجوم خریداران قشر متوسط برای خرید سمند LX طی حدود یک دهه و افزایش نه چندان زیاد قیمت سمند LX‌ در همین دوران، سبب برتری این خودرو بر دو محصول بالاتر و پایین‌تر از خود شد. سمند LX با جلب نظر گسترده مصرف‌کنندگان توانست هم سمند معمولی و هم سورن را به شکست بکشاند و سهم بازار آن‌ها را به نام خود ثبت کند.

در طول 16 سال تولید سمند LX، تغییرات گسترده‌ای در این خودرو رخ داد و ایران خودرو بارها سطح امکانات و تجهیزات سمند LX را دستکاری نمود. البته اکثر این دستکاری‌ها در جهت کاهش امکانات رفاهی به منظور ارزان‌سازی تولید و مقرون به صرفه بودن قیمت سمند LX‌ بودند.

پیشرانه سمند LX نیز طی این سال‌ها دچار تغییر شد و اکنون مشتریان می‌توانند نسبت به خرید سمند LX‌ با دو پیشرانه 1.8 لیتری XU7 یا 1.7 لیتری EF7 اقدام کنند. تولید سمند LX با پیشرانه EF7 از انتهای دهه هشتاد آغاز شد و تاکنون در دو نسخه بنزینی و دوگانه سوز روانه بازار شده است.

همچنین بخوانید: سمند LX یا پژو 206 صندوقدار؟ مساله این است! دو خودروی پرفروش بازار

از سوی دیگر امکانات سمند LX‌ نیز از ابتدای دهه نود خورشیدی و با اعمال دور اول تحریم‌های خودروسازی، روز به روز کاهش یافت. رینگ آلومینومی از سمند LX‌ حذف شد و سیستم مالتی پلکس جایگزین سیستم گویا گردید. آنتن فلزی نیز از صندوق سمند LX‌ رخت بست و آنتن پلاستیکی روی سقف به جای آن نشست.

سمند ال ایکس

در کنار این موارد قیمت سمند LX‌ از ابتدای دهه نود رو به افزایش گذاشت و دیگر خرید سمند برای تمامی افراد به راحتی امکان پذیر نبود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب سمند LX‌ خواهیم پرداحت و در پایان نیز محدوده‌ بودجه لازم برای خرید سمند را به شما معرفی خواهیم کرد.

نگاهی به مزایا و معایب سمند

سمند همچون هر خودرو داخلی دیگری مزایا و معایب خود را دارد و همان‌طور که انتظار می‌رود، معایب سمند بر مزایا سمند برتری دارند. البته در بازار خودرو ایران که از انحصار و عدم رقابت رنج می‌برد، خرید سمند را می‌توان برای مصرف‌کننده توجیه پذیر دانست.

مزایا سمند

وجود کابین جادار به همراه دریچه‌های تهویه برای سرنشینان عقب که کابین سمند را در زمان کوتاهی سرد یا گرم می‌کند، از جمله مزایا سمند است که در مقایسه با خودرویی همچون پژو 405 برای خریداران مهم خواهد بود. سیستم تعلیق سمند نیز عملکرد نرمی دارد و به خوبی از پس انجام وظایف یک سدان خانوادگی بر می‌آید.

سمند در طی سال‌های 1383 الی 89 جزو باکیفیت ترین محصولات ایران خودرو بود و مشتریان معمولا از خرید سمند ابراز رضایت می‌کردند. این مساله در زمانی که پژو 405 درگیر مساله آتش سوزی بود، نکته مهمی برای خریداران محسوب می‌شد. امروزه نیز خرید سمند کارکرده ساخت دهه هشتاد خورشیدی می‌تواند برای مشتری ارزش افزوده قابل توجهی را به دنبال داشته باشد.

معایب سمند

مصرف سوخت سمند از ابتدای تولید این خودرو تاکنون همواره به عنوان یکی از معایب این خودرو شناخته شده است. حتی استفاده از پیشرانه EF7 نیز نتوانست مصرف سوخت سمند را به طرز چشمگیری کاهش دهد. مصرف سوخت بالای سمند طی سال‌های اخیر یکی از دلایل رویگردانی مشتریان و تمایل آنان به خرید خودروهایی همچون رانا و پژو 206 صندوقدار بوده است.

در حال حاضر مصرف سوخت سمند با موتور 1.8 لیتری XU7‌ حدود 8.3 لیتر در صد کیلومتر در حالت ترکیبی و با موتور EF7 حدود 7.5 لیتر در صد کیلومتر به حالت ترکیبی برآورد می‌شود. البته این اعداد مصرف سوخت رسمی هستند و افزایش این رقم به بیش از ده لیتر در صد کیلومتر قابل انتظار خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: ملاقات با پیرمرد های کاری؛ نگاهی به وضعیت پژو 405 و سمند کارکرده در بازار

افت کیفیت ساخت و حذف آپشن‌ها طی دهه اخیر نیز یکی دیگر از معایب سمند است. در حالی سمند LX‌ در دهه هشتاد به عنوان نسخه‌ای مجهزتر و بهتر از سمند SE یا معمولی به حساب می‌آمد، امروزه امکانات این خودرو در حد سمند معمولی دهه هشتادی کاهش یافته و چه بسا با ادامه وضع کنونی، شاهد آب رفتن بیشتر امکانات رفاهی سمند LX‌ نیز باشیم.

کابین سمند

کیفیت ساخت سمند نیز از ابتدای دهه نود تاکنون افت قابل توجهی داشته و این مورد از ایرادات مونتاژی نمونه‌های صفرکیلومتر و جایگزینی پلاستیک خشک به جای پلاستیک نرم در کابین مشخص است. این موارد امروزه خرید سمند صفر کیلومتر را برای مشتریان کمی مبهم می‌کنند.

برای خرید سمند به چه بودجه‌ای نیاز داریم؟

اگر نگاهی به سایت‌های خرید و فروش خودرو داشته باشید و قیمت سمند را مورد بررسی قرار دهید، خواهید دید که برای خرید سمند باید حداقل بودجه‌ای برابر با 50 میلیون تومان داشته باشید. در این بازه قادر به خرید سمند با مدل 83 و 84 هستید که معمولا کارکردی بالا و بدنه‌ای ناسالم دارند.

با افزایش بودجه خود در محدوده 80 میلیون تومان، گزینه‌های مختلفی از سمند پیش روی شما خواهند بود که در میان آن‌ها ممکن است خودرویی مناسب برای خرید را بیابید. در این بازه سمندهای ساخت سال 1385 الی 1390 دیده می‌شوند که برخی از آن‌ها کارکردی اندک و بدنه‌ای سالم دارند.

برای افرادی که به دنبال خرید سمند در نمونه‌های کم‌کار و نسبتا جوان می‌گردند، بازه قیمتی 100 میلیون تومان می‌تواند محدوده مناسبی برای جستجو باشد. در این بازه از قیمت سمند، نسخه‌های ساخت سال‌های 91 الی 94 قابل مشاهده و خریداری هستند.

موتور XU7

در حال حاضر قیمت سمند LX‌ صفر کیلومتر با مدل 1398، حدود 130 الی 140 میلیون تومان و قیمت سمند LX‌ با مدل 1399، حدود 150 الی 160 میلیون تومان در بازار تعیین می‌شود. در بازه قیمتی 100 الی 150 میلیون تومان نسخه‌های تولید سال‌های 1394 الی 1397 قرار دارند که در وضعیت فعلی بهترین گزینه‌های موجود برای خرید محسوب می‌شوند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/6/29
سلام
عالی و منطقی و علمی توضیح دادید ولی مصرف رو میشود با تنظیم موتور نرمال کرد بنده در ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر مصرف دارم ماشین هم ال ایکس ۸۳ هست..
بدنه ماشین بنده واقعا محکم هست و بیشتر شبیه تانک تا ماشین یعنی هیچ نگرانی بابت خدای ناکرده تصادف مخصوصا از بغل ندارم موتور هم پرقدرت بنظر نسبت به ۴۰۵ بهینه سازی شده رینگ متفاوت ۱۵ اینچ کمک فنر عقب اختصاصی و صندوق ۵۰۰ لیتری خودرو خانواده و ایمن به امید بازگشت غرور و صنعت کشورم