موضوعات داغ

سیتروئن C3 یا رنو کپچر؟ کدام بهتر است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

سیتروئن C3 به عنوان یکی از دستاوردهای برجام توانست به موفقیت های چشمگیری در مدت زمان کوتاهی دست پیدا کند و در بین مشتریان ایرانی به سرعت محبوب شود. تولید این خودرو توسط سایپا و با همکاری سیتروئن فرانسه، باعث شد تا مشتریان از بابت خرید این خودرو خیالشان راحت باشد و این خودرو را مشابه یک محصول وارداتی تلقی کنند.

با این وجود با نقض برجام و بازگشت مجدد تحریم های بین المللی علیه صنعت خودروسازی، سیتروئن هم به دنبال دیگر خودروسازان اروپایی و آسیایی فعالیت خود را در ایران متوقف کرد. در این بین خودروی سیتروئن C3 که در مدت زمان کوتاهی توانست به محبوبیت بسیار بالا و فروش خوبی دست پیدا کند، با مشکلاتی در تولید خود همراه شد.

البته که این خودرو در بازار یکه تاز نیست و رقبایی هم برای خود دارد که از جمله آن‌ها می توان به رنو کپچر به عنوان یک رقیب اصلی اشاره کرد. خودرویی فرانسوی دیگر که در یک بازار خارجی مقابل هموطن خود قرار گرفته و امروز در خودروبانک سعی داریم نگاهی کوتاه به مشخصات فنی، امکانات رفاهی و بعد از آن تجربه رانندگی کوتاهی با آنان داشته باشیم تا در نهایت با در نظر گرفتن اولویت ها، ببینیم که خرید کدام خودرو می تواند برای مشتریان به صرفه تر باشد.

موتور کدام بهتر است؟

بخش فنی یکی از بخش های تاثیرگذار در انتخاب مشتریان خواهد بود که این دو خودروی فرانسوی فعال در بازار کشور اختلاف های زیادی باهم در این زمینه دارند. اگر انتخاب شما رنو کپچر باشد، یک پیشرانه 1.2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر نصیبتان خواهد شد که می تواند خروجی قدرت 120 اسب بخاری در دور موتور 4900 و همچنین خروجی گشتاور 190 نیوتن متری در دور 2000 داشته باشد که توسط جعبه دنده 6 سرعته دوکلاچه DCT به چرخ ها منتقل می شود.

در نقطه مقابل با خرید دیگر خودروی فرانسوی بازار ایران یعنی سیتروئن C3، می توانید پیشرانه ای قوی تر با حجم بیشتر داشته باشید که حداکثر 163 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور از پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری توربوشارژر آن بدست می آید و توسط یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک ساخته شرکت آیسین به چرخ های جلو ارسال خواهد شد.

رنو کپچر

کدام جادارتر است؟ رنو یا سیتروئن؟

با نگاهی به ابعاد و اندازه این دو خودرو، به خوبی می توان دید که خودروی رنو کپچر در این بخش دست برتر را خواهد داشت و باتوجه به ابعاد و اندازه ای که در زیر آمده است، می توان گفت که خودروی رنو کپچر در داخل کابین بویژه پای سرنشینان و قسمت بار می تواند فضای بیشتری در اختیار کاربران خود قرار دهد که جزییات آن به شرح زیر است:

- سیتروئن C3: طول 3996 میلی متر، عرض 1829 میلی متر، ارتفاع 1474 میلی متر، فاصله بین دو محور 2540 میلی متر

- رنو کپچر: طول 4122 میلی متر، عرض 1778 میلی متر، ارتفاع 1566 میلی متر، فاصله بین دو محور 2606 میلی متر

چه امکاناتی با خرید این دو اتومبیل گیرتان می آید؟

این‌ خودروها شاید در بازار کشور قیمت بسیار بالایی داشته باشند، اما این دو خودرو در واقع نمونه‌ های ارزان‌ قیمت و اقتصادی بازار اروپا هستند که نمی ‌توان انتظار آپشن‌ های فراوانی برای آنان داشت، درحالی که امکانات آنان تقریبا در یک سطح قرار دارد و مشتریان هر دو خودرو می توانند از امکانات نسبتا مشابهی بهره مند شود.

پیشنهاد مطالعه: اولین تجربه رانندگی با سیتروئن C3 در ایران؛ هاچ بکی فوق سریع برای سلیقه های متفاوت

در خودروی رنو کپچر، می ‌توان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مولتی مدیا تصویری با صفحه نمایش لمسی، بلوتوث با قابلیت اتصال گوشی‌ های آیفون، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سنسور نور و باران، چراغ راهنمای تغییر لاین، چراغ مخصوص روز، دوربین و سنسور عقب، چراغ‌ های سیستم روشنایی از نوع LED، آینه‌ های جانبی برقی با گرمکن، آینه های تاشو برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ ای، فرمان کمکی برقی، گرمکن صندلی‌ های جلو و تودوزی چرمی اشاره کرد.

همچنین در بحث ایمنی می توان برای رنو کچپر امکانات و تجهیزاتی همچون 4 کیسه هوای ایمنی راننده، سرنشین و جانبی، سیستم ترمز ضد قفل ABS ، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD ، سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراری EBA و سیستم کنترل پایداری را نام برد.

از امکانات رفاهی موجود در سیتروئن C3 هم می توان به مواردی از قبیل سیستم کنترل پایداری، سامانه شروع حرکت در سربالایی، 6 عدد کیسه هوا، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ‌ای، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی با قابلیت اتصال تلفن همراه، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور باد لاستیک TPMS ، سیستم تهویه خودکار، سنسور نور و باران، چراغ روشنایی مخصوص روز، کامپیوتر سفر، بلوتوث، تریم داخلی پارچه‌ ای، صندلی شش حالتی دستی راننده و راهنمای تعویض مسیر اشاره کرد، درحالی که سیتروئن C3 با دو تیپ به بازار عرضه شده که یکی از آنان دارای گرمکن صندلی‌ های جلو است و همین یک آپشن چندین میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه می کند.

سیتروئن C3

تجربه رانندگی با اقتصادی های اروپایی

ممکن است وقتی که پشت فرمان سیتروئن C3 می ‌نشینید، فضا کمی غریب و ناآشنا باشد، ولی ارگونومی خوب صندلی‌ ها و میدان دید و تسلط خوبی که نسبت به محیط اطراف خودرو به شما می دهد، رفته ‌رفته با طراحی مدرن این خودرو آشنایی پیدا خواهید کرد. همانطور که در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات خودرو ذکر کردیم، برای روشن کردن پیشرانه باید دکمه استارتی که روی کنسول مرکزی تعبیه شده است را همزمان با نگه ‌داشتن پدال گاز فشار دهید، هرچند دکمه استارت این خودرو نیازمند فشار و نگهداشتن بیش از حد انتظار است و شاید فکر کنید که دکمه آن خراب است، اما نگران نباشید و همه خودروهای سیتروئن C3 به همین شکل هستند. وقتی موفق به روشن کردن خودرو شدید، می‌ توان به عایق‌ بندی بسیار خوب کابین پی برد و کوچک ‌ترین صدا و لرزشی به داخل کابین نفوذ نخواهد کرد.

در خودروی سیتروئن C3 به خاطر موتور توربوشارژر قوی تری که دارد، اگر پدال گاز را کمی بیشتر از حد معمول فشار دهید، با شتاب قابل توجهی روبه ‌رو خواهید شد که شما را شگفت ‌زده می کند و در ادامه با بالا رفتن سرعت و افزایش دور موتور، شاهد عملکرد خوب جعبه ‌دنده نیز هستیم که به آرامی و بدون تنش اقدام به تعویض دنده‌ ها می ‌کند. قدرت کافی موتور و عملکرد دقیق جعبه ‌دنده، این امکان را به شما می ‌دهند تا میزان آدرنالین خون خود را هرزمانی که خواستید افزایش دهید.

همچنین بخوانید: مقایسه فنی سیتروئن C3 و رنو کپچر؛ جنگ داخلی فرانسوی‌ها در خاک ایران

از نظر راحتی هم می‌ توان گفت که شرکت خودروسازی سیتروئن در طراحی و تولید سیستم تعلیق یکی از کمپانی ‌های پیشرو بوده و همین موضوع باعث شده است تا سرنشینان سواری نرم و بدون تنشی را در محصولات این برند تجربه کنند. در این بین سیتروئن C3 هم از این قاعده مستثنی نبوده و در بدترین شرایط جاده ‌ای هم می تواند تجربه سواری نرم و لذت بخشی را برای سرنشینان فراهم کند.

قدرت بالا و کشش خوب موتور این اجازه را به شما می ‌دهد تا با هر سرعتی که در حال حرکت هستید، اقدام به شتاب ‌گیری لحظه ای کنید و ما هم دفعاتی متعدد این موضوع را به خوبی بررسی کردیم که در هر سری نتیجه کاملا جالبی بدست آمد. زیرا به دلیل عایق ‌بندی بسیار خوب خودرو، صدای بسیار کمی ناشی از سرعت بالا و جریان هوا به درون اتاق نفوذ می ‌کند و این موضوع سبب می‌ شود تا سرنشینان از بالا رفتن سرعت خودرو چندان مطلع نشوند.

در مجموع سیتروئن C3 خودرویی به‌ روز است که به دلیل دارا بودن شتاب بسیار عالی و همچنین سواری نرمی که دارد، گزینه ‌ای مناسب در بازار به‌ شمار خواهد رفت.

سیتروئن C3 و رنو کپچر

در مقابل هم خودروی رنو کپچر را داریم و باید ببینیم که آیا پیشرانه ضعیف تر 1.2 لیتری توربوشارژر آن می تواند تجربه رانندگی مشابهی نسبت به خودروی سیتروئن C3 برای ما داشته باشد یا خیر!. همین ابتدای کار با روشن کردن موتور صدایی نامتعارف آن به گوش می‌ رسد که علت آن می‌ تواند کیفیت پایین سوخت و حساس بودن موتور باشد. با این حال صدایی که از موتور به درون کابین نفوذ می‌ کند نسبت به C3 بیشتر است و نشان می ‌دهد که عایق‌ بندی این خودرو نسبت به رقیبش در جایگاه بسیار پاییتری قرار می گیرد. علاوه بر این، جعبه ‌دنده این خودرو از نوع اتوماتیک دوکلاچه بوده و ممکن است که در ترافیک ‌های طولانی مدت دچار لرزش هنگام حرکت شود.

عملکرد کلی رنو کپچر قابل قبول است و نحوه تعویض دنده‌ ها قابل لمس برای سرنشینان نیست که این موضوع کیفیت سواری را افزایش می‌ دهد، هرچند عملکرد موتور و گیربکس سیتروئن C3 نسبت به رنو کپچر عملکرد بسیار بهتری دارد و سرحال ‌تر عمل می کند.

در رابطه با فرمان پذیری و پایداری، این خودرو می ‌تواند نظر هر کسی را به خود جلب کند و همچنین مصرف سوخت بهینه این خودرو یکی دیگر از ویژگی‌ های مهم آن به شمار می رود که برای کارکرد صد کیلومتر ترکیبی شهر و جاده به چیزی حدود 5.5 الی 6 لیتر می رسد که این روزها بیش از پیش حائز اهمیت است. یکی دیگر از دلایلی که می‌ تواند انتخاب کپچر نسبت به سیتروئن C3 را توجیح کند، فضای جادار و بزرگ ‌تر کابین بویژه در بخش عقب است و با نگاهی ساده و مقایسه ای اجمالی می توان به این موضوع پی برد.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/28
این دو تا ماشین به نظر من بیشتر برای یه جوون مجرد ۲۰ و اندی ساله مناسبن
حالا کدوم جوونی میتونه با این قیمتا از اینا سوار شه
1399/5/28
قطعا انتخاب من c3
کپچر نه راه می ره که توربو بودنشو توجیه کنه هم کلی هزینه نگهداری مراقبت های توربو رو می خواد که به ازاش هیچی بهت نمیده
ولی c3 حداقل توربو که هست راه میارزه نگهداری و دردسر های توربو تو ایرانو تحمل کرد چون بهت لذت رانندگی میده
1399/5/29
ببخشید داشتم رد میشدم چشمم خورد به اون تبلیغ لپ تاپ گیمینگ HO Omen 17 !!!
یعنی واقعا ۴۳۲ میلیون تومن قیمتشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
1399/5/31
من یه مدت کوتاهی c3 داشتم و الانم کپچر دارم c3 خیلی پر سرعت و پر شتاب بود با اینکه کپچر هم ماشین خوبیه ولی انصافا c3 خیلی بهتر بود