موضوعات داغ

امضای توافقنامه کنکورد توسط مک‌لارن، ویلیامز و فراری

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

مک‌لارن، ویلیامز و فراری همگی امروز تائید کردند که توافقنامه جدید کنکورد را امضا کرده‌اند که از سال آینده به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد و امور تجاری این ورزش را تا پایان سال 2025 تنظیم می‌کند.

فرمول یک نه تنها به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا در جهان به مشکل خورده است، بلکه در آینده نیز دچار بحران خواهد بود. مسئولین این ورزش پیش‌تر اعلام کرده بودند که برای سال آینده یک سقف هزینه در نطر خواهند گرفت تا هزینه‌های رو به رشد تیمها را متعادل نمایند. ابن ورزش علاوه بر سقف هزینه، در سال 2022 نیز یک آئین نامه فنی کاملا به روز شده را معرفی می‌کند که باید منتج به برگزاری مسابقات نزدیکتری گردد.

قرارداد تجاری بین گروه فرمول یک، تیمهای فرمول یک و فدراسیون بین المللی اتوموبیلرانی (فیا) منعقد می‌شود و شامل شرایطی است که تیمها در مسابقات با هم رقابت خواهند کرد و چگونگی تقسیم درآمد حاصل از پخش تلویزیونی و جایزه نقدی را تعیین می‌کند. اولین توافقنامه کنکورد در سال 1981 در پاریس که با نام پلازا شناخته می‌شود به ثبت رسید.

توافقنامه فعلی که هفتمین نسخه آن است، در ژوئیه 2013 به امضا رسیده و تا دسامبر 2020 معتبر خواهد بود. این توافقنامه جدید هشتمین نسخه کنکورد خواهد بود که از ژانویه 2021 به اجرا در خواهد آمد و انتظار می‌رفت که خیلی زود کامل شود، اما با به درازا کشیدن بحث‌ها بر سر آن به دلیل شیوع ویروس کرونا این امر را به تاخیر انداخت.

بعد از اینکه مک‌لارن و ویلیامز پس از مسابقه هفتادمین سالگرد فرمول یک در سیلورستون اعلام کردند که توافقنامه را امضا خواهند کرد، امروز این کار را انجام دادند. فراری نیز تائید کرد که برای 5 سال آینده این توافقنامه را امضا کرده است.

خودرو فراری
لوئیس کامیلری، مدیر عامل فراری گفت:

ما خوشحالیم که دوباره آنچه را که به توافقنامه کنکورد شناخته می‌شود، امضا کردیم که خواهد توانست فرمول یک را برای 5 سال آینده متعادل نماید. این یک گام مهم برای اطمینان از ثبات و رشد ورزش است.

این تاجر اهل اسکندریه به همکاری فیا و لیبرتی مدیا اعتقاد دارد و این نشان می‌دهد که فرمول یک تنها می‌تواند از طریق این توافقنامه جدید که توسط دو نهاد نظارتی این ورزش تعریف شده است، منفعت بدست خواهد آورد. او گفت:

ما اظمینان داریم که همکاری فیا و لیبرتی مدیا می‌تواند فرمول یک را حتی جذابتر و دیدنی‌تر نماید و ضمن آن جایگاه خود را به عنوان چالش نهایی فن‌آوری حفظ نماید. مسابقه در دی ان ای فراری هست و اصلا تصادفی نیست که اسکودریا تنها تیمی است که در تمامی نسخه‌های مسابقات قهرمانی جهان فرمول یک فیا شرکت کرده است و به بخش جدایی ناپذیر و اساسی موفقیت آن تبدیل شده است. امروز هم مثل گذشته و از آن مهمتر در آینده نیز اینگونه خواهد بود.

زان تاد رئیس سابق فیا نیز از اینکه فراری این قرارداد را امضا کرده است تشکر کرد و همچنین چیس کری، مدیر فرمول یک نیز با اشاره به حضور فراری در مسابقات فرمول یک از ۱۹۵۰ تا کنون ، از امضای قرارداد توسط این تیم ابراز خشنودی نمود.

خودرو مکلارن
مدیر عامل مک‌لارن ریسینگ، زاک براون نیز گفت:

فرمول یک با توافق جدید گام مهم دیگری را به سوی آینده‌ای پایدار و قوی برداشته است. این معامله مناسب در زمان مناسب برای ورزش، صاحبان آن، تیمهای آن و مهمتر از همه هواداران است.

یک ورزش عادلانه‌تر برای همه بهتر است: تعادل بیشتر و شفافیت در تقسیم درآمدها بین همه تیمها، مدیریت ساده‌تر که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و ورزش را در اولویت قرار می‌دهد. این توافقنامه فقط، سازندگان F1 را در دراز مدت قوی‌تر خواهد کرد.

او در ادامه اضافه کرد :

موافقتنامه جدید، فعالیتهای مهم F1 و فیا و همه تیمها را طی چند ماه گذشته در خصوص مقررات مالی، فنی و ورزشی در آینده تکمیل و ساخته است. همه مجبور شده‌اند که چیزی برای نتیجه بهتر پرداخت کنند که این یک فرمول یک رقابتی‌تر، هیجان انگیزتر و پررونق‌تر برای نسلهای آینده خواهد بود، این نیز به نوبه خود باعث ایجاد یک ورزش سالم برای شرکت کنندگان و هواداران می‌شود.

خودرو ویلیامز
کلر ویلیامز، معاون مدیر تیم ویلیامز ریسینگ از نتیجه دیدارها و گفتگوهایی که منجر به نسخه هشتم توافقنامه کنکورد شد، ابراز خشنودی کرد. او گفت:

توافقنامه جدید کنکورد، نمایانگر یک گام بزرگ به جلو، هم برای فرمول یک و هم برای ویلیامز است. به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تیمهای ورزشی، ما خوشحالیم که مسیرآینده فرمول یک را برای دوره بعدی مسابقات تعیین شده است.

ما همانند لیبرتی مدیا انتظار داریم تا شاهد مسابقاتی نزدیکتر و هیجان‌انگیزتر در نتیجه این مقررات جدید باشیم که شامل توزیع عادلانه‌تر درآمد و اولین سقف هزینه برای ورزش ما است. این توافقنامه یک نقطه عطف مهم در توسعه فرمول یک است و همچنین فرصت مهمی برای ویلیامز تا در ادامه راه بتواند در مسابقات به رده‌های بهتر دست یابد.

بر اساس آخرین اخبار بدست آمده توسط تیم تحریریه موتور اسپورت سایت خودروبانک، هر ده تیم حاضر در رقابتهای فرمول یک با امضای قرارداد کنکورد جدید تا سال 2025 موافقت کرده‌اند. خبرهای تکمیلی در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد