موضوعات داغ

برای خرید تیبا 2 به چه بودجه‌ای در بازار آزاد نیاز داریم؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

بازار خودروهای هاچ بک در ایران همواره پررونق و داغ بوده است و این مساله در خصوص هاچ‌بک‌های اقتصادی دوچندان می‌شود. در این میان خودروهای فرانسوی همانند رنو 5، رنو پی کی و پژو 206 نقش حیاتی در بازار هاچ‌بک‌ها داشته‌اند و عمده توجهات را به سمت خود جلب کرده‌اند.

شاید بتوان تنها رقیب اصلی پژو 206 تیپ 2 در طی دهه اخیر را تیبا 2 یا تیبا هاچ بک سایپا دانست. پس از طراحی و توسعه تیبا به عنوان نسخه‌ای ایمن‌تر و ارتقایافته از پراید، سایپا تصمیم گرفت تا با توجه به بازار پررونق هاچ‌بک‌ها، نمونه پنج در تیبا را روانه بازار کند. نخستین سری از تیبا 2 در سال 1392 به تولید رسید و این خودرو همچنان روی خط مونتاژ سایپا قرار دارد.

همچنین بخوانید: زشت و زیبا، تیبا 2 در برابر پژو 206 تیپ 2

سایپا عادت دارد تا قیمت نمونه‌ها هاچ‌بک را بیشتر از نسخه‌های سدان تعیین کند و چنین رویه‌ای را در خصوص قیمت‌گذاری سایپا 111 و سایپا 131 دیده بودیم. این بار نیز قیمت تیبا 2 بیشتر از تیبا صندوقدار تعیین شد و البته استقبال خریداران همچون گذشته بود. تیبا 2 در بین مصرف‌کنندگان بسیار محبوب‌تر از تیبا صندوقدار است و همانند همیشه بازار واکنش مثبتی به خودروهای هاچ‌بک اقتصادی نشان داد.

مزایا و معایب تیبا 2 در یک نگاه

طراحی تیبا از روز اولی که این خودرو تحت نام مینیاتور رونمایی شد، محل انتقادات مختلف مردم و کارشناسان بوده است. بسیاری بر این اعتقاد هستند که تیبا الگوبرداری ناموفقی از لانچیا اپسیلون است که ترکیب اجزای آن با یکدیگر چندان جذاب و زیبا ارزیابی نمی‌شود. از این رو سایپا در طراحی تیبا 2 تمامی سعی خود را به کار گرفت تا چهره جذابی را برای نسخه هاچ‌بک تیبا خلق کند.

خوشبختانه سایپا در عملی کردن این ایده موفق شد و ظاهر تیبا 2 بسیار بهتر از تیبا صندوقدار ارزیابی می‌شود. از آن‌جایی‌که لانچیا اپسیلون به عنوان الگوی طراحی تیبا یک خودرو هاچ‌بک است، تیبا 2 بیشتر از همیشه موفق شده به الگوی ایتالیایی خود نزدیک شود.

تیبا 2

البته همچنان مواردی نشان دهنده ضعف طراحی و مهندسی تیبا 2 هستند. برای مثال پشت سری‌های صندلی عقب به همراه شیشه کوچک مانعی بزرگ بر سر راه دید راننده هستند و تقریبا تمام مالکان تیبا 2 پس از خرید این خودرو، پشت‌سری‌ها را از جایگاه خود خارج می‌کنند.

کیفیت ساخت ادوات داخلی خودرو و عایق بندی کابین تیبا 2 نیز چندان رضایت‌بخش نیست. داشبورد خودرو از پلاستیک خشک تشکیل شده و این قطعات نیز با حداقل دقت سر جای خود قرار گرفته‌اند. عایق بندی کابین نیز بسیار ضعیف است و صدای پیشرانه حتی در دورهای پایین به فضای داخلی خودرو نفوذ می‌کند. زوزه گیربکس نیز یکی دیگر از معایب تیبا 2 محسوب می‌شود هرچند در این رده قیمتی محصول دیگری وجود ندارد که بسیار بهتر از تیبا 2 باشد.

قوای فنی یکسان تیبا و تیبا 2

هیچ تفاوتی بین قوای فنی تیبا و تیبا 2 وجود ندارد و این خودرو نیز از پیشرانه 1.5 لیتری M15 به همراه گیربکس پنج سرعته دستی استفاده می‌کند. از آن‌جایی‌که تیبا 2 یک هاچ بک اقتصادی است، مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 7 لیتر در صد کیلومتر برآورد می‌شود که رقم مطلوبی در مقایسه با دیگر خودروهای داخلی است. البته در سمت دیگر، این قوای فنی سبب شده که تیبا 2 از نظر توانایی‌های حرکتی در سطح متوسطی باشد و شتاب و کشش متوسطی را از خود به نمایش بگذارد.

برای خرید تیبا 2 به چه بودجه‌ای نیاز خواهیم داشت؟

این روزها و در این آشفته بازار، برای خرید تیبا 2 نیاز به بودجه‌ای در حدود 150 میلیون تومان خواهید داشت. تیبا 2 در دو تیپ SX و EX‌ به تولید رسیده که اکثر نسخه‌های موجود در بازار، از تیپ EX‌ هستند.

برای خرید تیبا 2 در نسخه‌های کارکرده و نسبتا سالم، به بودجه‌ای در حدود 70 الی 80 میلیون تومان نیاز خواهید داشت تا بتوانید نسخه‌های تولید شده حد فاصل سال‌های 94 الی 96 را خریداری نمایید. با افزایش سطح بودجه به حدود صد میلیون تومان، گزینه‌های جدیدتر و کم کارکردتری در اختیار شما خواهند بود. آخرین نسخه‌های تولیدی تیبا 2 نیز در محدوده 100 الی 150 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد