موضوعات داغ

با مزایا و معایب مزدا 3 جدید آشنا شوید

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

خودروسازان ایرانی روزگاری دورانی طلایی را سپری می‌کردند و خطوط مونتاژ خود را به تولید خودروهای باکیفیت ژاپنی و کره‌ای اختصاص داده بودند. اکنون روزها از آن دوران می‌گذرد و چینی‌ها بازار خودرو ایران را در تسلط کامل خود درآورده‌اند.

یکی از خودروهای خارجی مونتاژ داخل که از محبوبیت و فروش فوق‌العاده‌ای در بازار برخوردار شده، مزدا 3 بهمن موتور است. این خودرو در دو نسل توسط گروه بهمن به بازار کشورمان عرضه شد که آخرین مدل آن با نام مزدا 3 جدید در فاصله سال‌های 1389 تا 1398 روی خط تولید قرار داشت. مزدا 3 جدید در یک تیپ دنده‌ای و چهار تیپ اتوماتیک به تولید رسید که هرکدام با امکانات رفاهی مختلفی به دست مشتریان رسیدند.

پیشنهاد مطالعه: میتسوبیشی لنسر یا مزدا 3 ؛ تقابل سدان‌های خوش دست ژاپنی

مزدا 3 جدید حدود ده سال روی خط تولید بهمن موتور بود و به همین دلیل در طی دوران حیات خود رقبای مختلفی را به خود دید. تویوتا کرولا، میتسوبیشی لنسر، هیوندای الانترا، کیا سراتو و حتی چری آریزو 5 توربو برخی از رقبای مزدا 3 در این سال‌ها بوده‌اند که برخی قوی‌تر و برخی ضعیف‌تر از مزدا 3 ظاهر شدند. در ادامه نگاهی به لیست مزایا و معایب مزدا 3 خواهیم داشت. لازم به ذکر است که هم‌اکنون قیمت مزدا 3 تیپ 4 در نسخه صفر کیلومتر، حدود یک میلیارد و 250 میلیون تومان در بازار تعیین شده است.

مزیت اول، مانورپذیری

مزدا 3 یک سدان جمع و جور اسپرت است و ترکیب مناسبی از سواری اسپرت و تجربه رانندگی با یک سدان را ارائه می‌دهد. شاید بتوان نزدیک‌ترین تجربه به مزدا 3 را در کیا سراتو جستجو کرد که سواری اسپرت را غلظت کمتر و قیمت‌ پایین‌تر ارائه می‌دهد.

مزدا 3

توانایی فوق‌العاده مزدا 3 در اجرای مانورهای مختلف در معابر باریک و کم عرض، این خودرو را به یک سامورایی آتشین در بازار تبدیل کرده است. هندلینگ نیز جز جدانشدنی سدان‌های ژاپنی است و مزدا 3 در این زمینه نیز درخشان ظاهر می‌شود. به همین دلیل می‌توان این مورد را نخستین دلیل بین مزایا مزدا 3 برشمرد.

مزیت دوم، کیفیت ساخت

خودروهای ژاپنی همچون محصولات تویوتا و هوندا به واسطه کیفیت‌ کم‌نظیری که ارائه می‌دهند، در بازار خودرو به شهرت رسیده‌اند. مزدا 3 نیز همچون دیگر برادران ژاپنی خود در بازار ایران، از کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای بهره‌مند است که یکی دیگر از مزایا مزدا 3 محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید: مزدا 3 یا سراتو سایپا – رقابت سدان های کامپکت مونتاژ داخل

کیفیت ساخت مزدا 3 آن‌قدر بالاست که حتی نسخه‌های قدیمی این خودرو نیز امروزه گزینه‌هایی مناسب برای خرید هستند، چرا که میزان افت کیفی آن‌ها در طول سال‌ها بسیار اندک بوده است. مزدا 3 در زمان تولید نیز یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای تولید داخل بود که معمولا در صدر جدول باکیفیت‌ها قرار داشت.

عیب اول، سیستم تعلیق خشک

شاید بتوان عمده‌ترین مورد در لیست معایب مزدا 3 را سیستم تعلیق خشک و ارتفاع کم آن عنوان کرد. مزدا 3 ساختاری اسپرت دارد و به همین دلیل طراحان سیستم تعلیق آن را خشک طراحی کرده‌اند و ارتفاع خودرو را تا حد امکان کاهش داده‌اند. در نتیجه میزان چسبندگی خودرو افزایش یافته و مزدا 3 تجربه رانندگی بی‌نظیری را در مقایسه با رقبایش ارائه می‌دهد.

مزدا 3

اما این سیستم تعلیق در بازار ایران به یک شمشیر دولبه برای مزدا 3 تبدیل شده است. سیستم تعلیق اسپرت سواری خشک و کوبش‌های بسیاری برای سرنشینان به همراه خواهد داشت و ارتفاع اندک نیز موجب گیر کردن مزدا 3 به دست اندازهای متعدد معابر ایران می‌شود. در نتیجه بسیاری از مصرف‌کنندگان به سمت خرید خودروهای جایگزین همچون کیا سراتو یا تویوتا کرولا روی آوردند.

عیب دوم، امکانات رفاهی ضعیف نسبت به برخی رقبا

نسخه مونتاژ شده از مزدا 3 در ایران متعلق به یک دهه پیش است و این خودرو را می‌توان هم‌دوره کیا سراتو سایپا دانست. مزدا 3 در مقایسه با خودروهای هم‌دوره خود به هیچ عنوان خودرو کم آپشنی محسوب نمی‌شود اما تولید طولانی مدت این خودرو توسط گروه بهمن در طی یک دهه، موجب شد تا مزدا 3 جدید با نسل جدید تویوتا کرولا، کیا سراتو و میتسوبیشی لنسر مقایسه شود. چنین مقایسه‌ای قطعا موجب شده تا مزدا 3 در جایگاه ضعف قرار بگیرد و این مورد را یکی از معایب مزدا 3 بدانیم. البته گروه بهمن برای پوشش این نقطه ضعف، در واپسین سال‌های تولید مزدا 3 این خودرو را در تیپ 4 با امکانات رفاهی بیشتر به دست مشتریان رساند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/25
چرا مطالب رو الکی نوشتین
درسته این ماشین خیلی ارتفاع پایینی داره و این یه عیبه ولی فوق العاده ماشین نرمیه