موضوعات داغ

جک S5 فیس لیفت با پیشرانه 1.5 لیتری توربو، غایب بزرگ بازار ایران

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

این روزها استفاده از پیشرانه‌های 1.5 لیتری توربوشارژر بین خودروسازان چینی به شدت فراگیر است و کمتر خودرویی است که توسط برندهای چینی تولید شود و فاقد این مدل موتور باشد. بسیاری از این خودروها طی چندسال اخیر به بازار کشورمان راه پیدا کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به چری تیگو 7، اس دبلیو ام G01 و دیگنیتی اشاره کرد.

جالب است بدانید که کراس‌اوور محبوب چینی بازار ایران یعنی جک S5 نیز با چنین پیشرانه‌ای در بازار چین قابل سفارش است، هرچند این نسخه تاکنون به بازار کشورمان عرضه نشده است. نسخه‌ای از جک S5 که در ایران عرضه می‌شود، نخستین نسل از این خودرو است و طی دوران عرضه، تاکنون کرمان موتور همواره این خودرو را با موتور 2 لیتری توربوشارژ عرضه کرده است. با این حال در سرزمین اصلی جک یعنی چین نمونه فیس لیفت این خودرو به بازار عرضه شد که علاوه بر موتور 1.8 لیتری توربو آشنا، به پیشرانه 1.5 لیتری توربو نیز مجهز بود. این نسخه علاوه بر چین در بازار روسیه نیز به فروش رسید.

جک S5 فیس لیفت

نسخه فیس لیفت جک S5 شباهت انکارناپذیری با مدل اولیه دارد و نشان می‌دهد طراحان جک یک فیس لیفت جزئی را روی این کراس‌اوور اعمال کرده‌اند. به جلوپنجره نسبتا بزرگ جک S5، یک لبخند کرومی اضافه شده و پلاستیک مشکی رنگ بزرگی نیز قسمت میانی را پوشانده است. طراحی چراغ‌های مه شکن نسبت به مدل اولیه تغییر کرده و تهاجمی شده است.

همانند اکثر فیس لیفت‌های جزئی، نمای جانبی خودرو بدون تغییر باقی مانده و همچنان همان ظاهر اولیه را شاهد هستیم. نمای عقبی خودرو نیز تغییر چندانی نداشته و به نظر می‌رسد طراحان جک از ظاهر این قسمت به اندازه کافی رضایت داشته‌اند. فیس لیفت جک S5 در سال 2017 انجام شده، از این رو لوگو ستاره مانند جک را در این خودرو شاهد هستیم هرچند مدتی بعد لوگو جدید نیز به جلوپنجره این خودرو افزوده شد.

ابعاد و اندازه جک S5 فیس لیفت نیز تفاوتی با نسخه عادی ندارد. 4475 میلیمتر طول، 1840 میلیمتر عرض و 1680 میلیمتر ارتفاع ابعاد و اندازه جک S5 فیس لیفت را تشکیل می‌دهند. فاصله بین دو محور این خودرو نیز 2645 میلیمتر است که برای چهار یا پنج سرنشین بزرگسال کافی به نظر می‌رسد.

مشخصات فنی جک S5 فیس لیفت

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، جک S5 فیس لیفت علاوه بر پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژر نسخه اصلی، با موتور 1.5 لیتری توربو نیز به بازار عرضه شد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر جک S5 فیس لیفت، حداکثر 174 اسب‌بخار قدرت و 251 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که از نظر راندمان در سطح رقیب نزدیک خود یعنی ام وی ام X55 قرار می‌گیرد. این پیشرانه با کد HFC4GC1.6D شناخته می‌شود و از سیستم تزریق مستقیم سوخت یا Direct Injection پشتیبانی می‌کند. جعبه دنده‌های در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز شش سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه هستند.

جک S5 فیس لیفت

اطلاعات دقیقی از شتاب این خودرو در دست نیست اما جک S5 فیس لیفت با موتور 1.5 لیتری می‌تواند به حداکثر سرعت 190 کیلومتربرساعت دست یابد. مصرف سوخت جک S5 با موتور 1.5 لیتری توربو نیز 7.6 لیتر در صد کیلومتر با گیربکس دنده‌ای و 8.6 لیتر در صد کیلومتر با گیربکس اتوماتیک اعلام شده است.

مطابق انتظار معمولی که از کراس‌اوورهای چینی داریم، سیستم انتقال قدرت جک S5 فیس لیفت دستخوش تغییر نشده و همچنان قدرت تنها به دیفرانسیل جلو اعمال می‌شود. سیستم تعلیق چرخ‌های جلو از نوع مک فرسون و عقب از نوع مولتی لینک مستقل است، بنابراین سواری نسبتا نرمی را از این کراس‌اوور شاهد خواهیم بود. سیستم ترمز چرخ‌های جلو نیز از نوع دیسکی تهویه شونده و چرخ‌های عقب دیسکی معمولی است. سیستم‌های ایمنی ABS، EBD، ESP، HAC، BA و TCS نیز در این خودرو دیده می‌شوند.

امکانات رفاهی جک S5 فیس لیفت

جک S5 در زمان عرضه به بازار از نظر امکانات در سطحی متوسط قرار داشت اما مدتی بعد کرمان موتور با عرضه نسخه اتوماتیک، این خودرو را به طیف وسیعی از تجهیزات رفاهی مجهز کرد. جک S5 فیس لیفت نیز از نظر امکانات در سطحی قابل قبول قرار دارد و به عنوان یک کراس‌اوور میان‌رده رضایت‌بخش به نظر می‌رسد.

جک S5 فیس لیفت

چراغ‌های هالوژنی، اتولایت و دی‌لایت، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر با پشتیبانی از مسیریاب ماهواره‌ای، بلوتوث، کارت SD، USB‌ و AUX، شش کیسه هوا، تریم چرمی کابین، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سانروف، سنسور باران، دوربین عقب و دوربین پانوراما از جمله تجهیزات جک S5 فیس لیفت هستند.

محدوده قیمت

جک S5 فیس لیفت با موتور 1.5 لیتری در سه تیپ به بازار چین و روسیه عرضه شده که تیپ پایه 89500 یوان، تیپ میانی 99500 دلار و تیپ فول آپشن 139500 یوان قیمت دارد. اگر این نرخ را به دلار تبدیل کنیم، به رقمی بین 14 الی 21 هزار دلار برای قیمت جک S5 فیس لیفت می‌رسیم. فعلاً خبری از عرضه این خودرو در بازار ایران نیست اما با توجه با سابقه خوب جک S5 در بازار ایران، به نظر می رسد در صورت عرضه، می تواند براحتی موفقیت جک S5 را تکرار کند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/11/7
دلیل اینکه اکثر خودروهای چینی با موتور 1/5 وارد کشور میشن اینه که طبق قانون ایران موتور های بالای 1/5 هزینه گمرک به مراتب بالاتر و با اختلاف زیادی رو باید پرداخت کنند .