موضوعات داغ

تست آفرود پیکاپ آمیکو آسنا توسط خبرنگاران انجام شد + فیلم و عکس

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

پیکاپ‌‌‌ها در بسیاری از بازارهای جهانی مخصوصاً ایالات متحده آمریکا و استرالیا که پر از دشت‌‌های وسیع و مسیرهای آفرودی هستند، جذابیت فوق‌العاده‌ای دارند و به نوعی همه کاره بودن آنان باعث شده تا به یکی از پرفروش‌ترین سگمنت خودرو در این کشورها تبدیل شوند.

برخلاف آمریکا و استرالیا، اما خودروهای پیکاپ در کشور خودمان رونق فروش آنچنانی ندارند و طی سال‌ها شاهد فروش و فعالیت نیسان پیکاپ و یا تویوتا هایلوکس در بازار کشور بوده‌ایم که به نسبت فروش قابل قبولی داشته‌اند، اما با ورود خودروهای چینی و قیمت مناسب آنان در بازار، این بخش رونق بیشتری گرفت و با حضور خودروهای مختلفی همچون کاپرا، کاپرا 2 و یا محصولات فوتون در بازار کشور باعث ایجاد تنوع بیشتری در انتخاب مشتریان و خرید پیکاپ‌های ارزان قیمت در زمان ورود شد.

در کنار خودروهای خارجی فعال در کشور، اما گروه ارس خودرو دیزل با نام تجاری آمیکو هم فعالیت دارد که طی سال‌های گذشته یک خودروی پیکاپ جدید با نام آسنا روانه بازار کرده و موفق شده لقب بزرگ‌ترین خودروی پیکاپ تولید داخل را بدست آورد و اختلاف قیمت آن با خودروهای مطرح آسیایی، باعث شده تا مورد توجه طبیعت گردها یا آفرودرها به واسطه بخش فنی و سیستم چهارچرخ محرک قرار گیرد.

عرضه خودروی پیکاپ آسنا به خوبی نشان داد که بازار کشور به خودروهای پیکاپ جذاب و زیبا هم نیاز دارد و فقط مسائل کاری و تجاری نیست که مشتریان اقدام به خرید یک خودروی پیکاپ می‌کنند. اکنون بعد از سال‌ها تولید و عرضه خودروهای وانت ساده و ابتدایی، بالاخره شاهد عرضه یک خودروی پیکاپ مناسب توسط خودروسازان داخلی بودیم و خودروی پیکاپ آمیکو آسنا در این مسیر پیش قدم بوده است.

آمیکو آسنا از کجا آمد؟

نکته مهم قابل ذکر این است که خودروی آمیکو آسنا به طور 100 درصدی یک خودروی پیکاپ تولید داخل نیست و در واقع همان خودروی Huanghai کشور چین است که آمیکو با خرید پلتفرم و تغییراتی که در خط تولید بر روی آن ایجاد کرده است، توانسته آن را تحت برند اختصاصی خود به بازار عرضه کرده کند.

شاسی، تعلیق و کابین آمیکو آسنا فورد F150 مدل 2008 است. اما هرچه باشد چهره ساده و البته درشت و مردانه آن باعث شده تا سوژه خوبی برای تیونرها و علاقمندان به آفرود باشد و این روزها نسخه‌های اصلاح شده این پیکاپ هم بیش از نمونه‌های استاندارد در جاده‌ها دیده می‌شود که جذابیت بیشتری به این خودرو و اعتبار آن بخشیده است.

یکی از مزایای آمیکو آسنا نسبت به چینی‌های رقیب، فضای کابین بسیار خوب آن است که حتی برای سرنشینان عقب هم راحتی خیلی خوبی فراهم می‌کند. درب‌های خودرو به خوبی عایق‌بندی شده و شما را حتی برای عبور از رودخانه‌های عمیق دلگرم می‌کند.

آمیکو آسنا

ویژگی دیگر خودرو طول بسیار زیاد آن است که البته هم یک مزیت به شمار می‌رود و همچنین معایبی به همراه دارد. مزیت آن را می‌توان فضای بار بزرگ و کابین جادار آن معرفی کرد، اما خودروی بزرگ باعث رانندگی سخت‌تر آن در استفاده‌های شهری یا حتی مسیرهای آفرودی و فضاهای کوچک قابل عبور می‌شود که قطعاً در استفاده‌های شهری شما را اذیت خواهد کرد.

به عبارتی دقیق‌تر طول خیلی زیاد 5.5 متری آمیکو آسنا باعث شده تا زاویه شکست نامناسبی داشته باشد و در چنین شرایطی امکان‌گیر کردن کف خودرو هنگام عبور از تپه‌‌ها، موانع و بلندی‌‌ها وجود داشته باشد. با این حال طول زیاد آمیکو آسنا می‌تواند برای استفاده‌های سازمانی بسیار کاربردی باشد.

مشخصات فنی

آمیکو آسنا بعد از دو خودروی کاپرا 2 و فوتون تونلند، به سومین پیکاپ چینی مونتاژ داخل تبدیل می‌‌شود که از پیشرانه سری G69S4N4 کمپانی میتسوبیشی استفاده می‌کند. این پیشرانه طی سال‌های 2003 تا 2008 توسط این شرکت مورد استفاده قرار گرفته که اکنون حق امتیاز آن در اختیار بسیاری از شرکت‌های خودروسازان چینی قرار گرفته تا امکان استفاده از این موتور 2.4 لیتری را بر روی محصولات خود داشته باشند.

در زیر کاپوت آمیکو آسنا پیشرانه‌ای 2.4 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی قرار گرفته است که در محدوده 6000 دور بر دقیقه می‌تواند خروجی قدرت 143 اسب بخاری و در محدوده 4400 دور بر دقیقه نیز می‌تواند خروجی گشتاور 210 نیوتن‌متری تولید کند.

این میزان خروجی قدرت توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دستی به همراه دنده کمکی دریافت شده و به تمامی چرخ‌های خودرو در صورت نیاز ارسال می‌شود. در شرایط استاندارد استفاده، آمیکو آسنا با وزن تقریباً 2 تن می‌تواند مصرف سوخت 10.7 لیتری به ازای کارکرد 100 کیلومتری خود داشته باشد.

یکی از مزایای این خودرو نسبت به دیگر پیکاپ‌های بازار، قفل دیفرانسیل اتوماتیک است که باعث می‌شود چرخ‌های عقب بلافاصله پس از تشخیص شرایط، به صورت خودکار وارد مدار می‌شود و در آفرودهای سنگین بسیار کاربردی است.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

در بحث ایمنی و امکانات رفاهی نیز خودروی پیکاپ آمیکو آسنا سطح امکانات نسبتاً خوبی دارد که در بحث امکانات رفاهی می‌توان به مواردی همچون صندلی چرمی، گارد ایمنی اتاق، رکاب، دوربین دید عقب، فرمان هیدرولیک، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، صفحه نمایش لمسی سیستم سرگرمی، شیشه‌‌های برقی و سیستم تهویه مطبوع اتاق اشاره کرد.

آسنا

در زمینه تجهیزات ایمنی هم پیکاپ آمیکو آسنا به دو کیسه هوا و سیستم‌های ترمز ABS به همراه EBD و DRP مجهز شده است. آمیکو آسنا ترمزهای 4 پیستونه و شاسی ضربه‌گیر 4 مرحله‌‌ای دارد که سطح ایمنی اتومبیل را افزایش داده است.

تجربه رانندگی و آفرود

با روشن کردن خودرو، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند صدای نسبتاً کم خودرو نسبت به دیگر خودروهای پیکاپ موجود در بازار است که این را می‌توان مدیون بلند بودن لوله اگزوز باتوجه به طول زیاد 5.5 متری خودرو دانست و همچنین شرکت سازنده از خمره نسبتاً بزرگی بر روی این خودرو استفاده کرده که باعث شده جذب صدای بیشتری هم صورت گیرد.

بر روی چرخ‌های جلو از سیستم تعلیق مستقل دوجناغه استفاده شده و در قسمت عقب هم در کنار سیستم تعلیق فنر شمشی، شاهد نصب یک کمک فنر روغنی هستیم که به تعلیق بهتر خودرو کمک می‌کند، البته نرمی سیستم تعلیق در مقایسه با خودروهای پیکاپ دیگر مناسب ارزیابی می‌شود و استفاده از لاستیک‌های پهن بر روی چرخ‌ها باعث شده تا کنترل بهتر و پایداری بیشتری هنگام رانندگی داشته باشید.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های پیکاپ آمیکو آسنا را می‌توان در سیستم تعلیق آن جستجو کرد، زیرا تعلیق‌های این خودرو محدوده باز شدن بیشتری نسبت به رقبای خود در بازار دارد و در کنار قفل دیفرانسیل هوشمند که بر روی محور عقب نصب شده، می‌تواند عملکرد مناسب و پویایی در مسیرهای آفرودی داشته باشد.

آسنا

وجود دنده کمکی و سیستم چهارچرخ محرک هم می‌تواند یک وزنه سنگین برای برتری پیکاپ آمیکو آسنا در مسیرهای خارج از جاده‌ای باشد و با قرار دادن آنان در وضعیت مناسب، به راحتی می‌توان از پس ناهمواری‌های مسیر برآمد.

در تست‌های انجام شده، در حالت چهارچرخ محرک سبک می‌توان شیب‌های تند و یا مسیرهای صعب‌العبور و گلی را با اطمینان خاطر پشت سر گذاشت و قرار دادن خودرو در کمک سنگین هم می‌تواند کشش مناسبی در اختیار راننده قرار دهد. عایق‌بندی خوب خودرو هم علاوه بر نفوذ کمتر صدا به داخل کابین، ماشین را برای رویارویی و عبور از رودخانه و یا گودال‌های عمیق آب آماده کرده است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/4/3
موتور این وانت رو با ۶ سیلندر پاجرو عوض کنی و با دو توربو تقویت کنی با قطعات آفرودی ایرانی صد در صد ایرانی