موضوعات داغ

نگاهی به پرفروش‌ترین خودروها در ایران و جهان، از پراید تا تویوتا

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

همواره در خودروبانک آمار فروش خودرو در کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار داده‌ایم و اکنون مخاطبان ما اطلاع کاملی از خودروهای پرفروش کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آمریکایی دارند. با این حال یک رده ‌بندی کلی از فروش خودرو در جهان، موضوعی است که کمتر اتفاق می‌افتد چرا که جمع‌آوری حجم عظیمی از داده‌ها نیازمند تلاش آماری عظیمی است.

حال سایت budgetdirect در گزارشی موفق شده تا خودروهای پرفروش در هر کشور را به تفکیک برند و مدل اعلام کند. این نقشه کل جهان به جز چند کشور در آفریقا و آسیا را در بر می‌گیرد و نمود جالبی از وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف را به بیننده نشان می‌دهد. در ادامه به بررسی مناطق مختلف جهان و خودروهای پرفروش در آن‌ها خواهیم داشت.

خاورمیانه و آسیای مرکزی

شاید جذاب‌ترین منطقه برای مخاطبان ایرانی، منطقه خاورمیانه باشد چرا که آن‌ها تمایل دارند تا آمار مربوط به ایران را ببینند و با کشورهای همسایه مقایسه کنند، آماری که حدس زدن آن چندان دشوار نیست. پرفروش‌ترین خودرو در ایران سایپا پراید است که برای سال‌ها به عنوان یک خودرو اقتصادی و کوچک در نسخه‌های مختلف به تولید می‌رسید.

دیگر کشورهای بزرگ خاورمیانه همچون عربستان و ترکیه نیز وضعیت مشابهی دارند، با این تفاوت که خودروهای اقتصادی پرفروش در عربستان و ترکیه نسبت به پراید مدرن‌تر هستند. فیات EGEA‌ یا همان فیات تیپو پرفروش‌ترین خودرو ترکیه و هیوندای اکسنت پرفروش‌ترین خودرو عربستان است.

خاورمیانه و آسیای مرکزی

شیخ‌نشین‌های کوچک و ثروتمند حاشیه خلیج فارس وضعیت بهتری نسبت به کشورهای بزرگ منطقه دارند، چرا که خودروهای پرفروش در این کشورها تویوتا لندکروزر و مشتقات آن‌ها است. نکته جالب در خصوص بازار خاورمیانه، پرفروش‌ترین خودرو عراق یعنی کیا فرونتیر است. این خودرو یک مینی‌ون کوچک است و خودرویی تجاری محسوب می‌شود. اطلاعاتی از کشورهای کوچک آسیای مرکزی در دست نیست اما تویوتا کمری لقب پرفروش‌تری خودرو در قزاقستان را یدک می‌کشد. به طور کلی می‌توان گفت که به جز ایران و ترکیه، بازار اکثر مناطق خاورمیانه در دست خودروسازان کره‌ای و ژاپنی قرار دارد.

اروپا

قاره اروپا بازاری رنگارنگ و متنوع را به نمایش می‌گذارد که در آن می‌توان ترکیبات مختلفی از ویژگی‌های ملی‌گرایانه و تمایلات خرید دوست‌دار محیط‌زیست را مشاهده کرد. پژو 208 و فولکس واگن گلف دو خودرو پرفروش در فرانسه و آلمان هستند، در حالی که اشکودا اوکتاویا بازار جمهوری چک و چند کشور دیگر اروپای مرکزی را در تسلط خود دارد. بازار ایتالیا و اسپانیا نیز در تسلط محصولات تولید داخل یعنی فیات پاندا و سئات لئون قرار دارد.

اروپا

فورد فیستا نیز از سال‌ها پیش تاکنون بر کرسی پرفروش‌ترین خودرو بریتانیا تکیه زده و گویا قصد تسلیم شدن ندارد. محصول خاطره انگیز ایرانیان یعنی داچیا لوگان یا همان رنو تندر 90 نیز در موطن خود یعنی رومانی به پرفروش‌ترین خودرو تبدیل شده است. سایر خودروهای پرفروش اروپا را می‌توانید به تفکیک در تصویر زیر مشاهده کنید.

آمریکای شمالی و جنوبی

همان‌طور که بارها خوانده‌ایم، فورد سری F و به خصوص فورد F-150 پرفروش‌ترین خودرو در ایالات متحده است. کانادا نیز از همین سبک پیروی می‌کند اما در مورد مکزیک با توجه به سرانه درآمد کمتر این کشور، پرفروش‌ترین خودرو به نیسان ورسا که یک سدان اقتصادی است تغییر می‌کند.

آمریکای شمالی

بازار آمریکای جنوبی نسبتا رنگین‌تر است و خودروهای مختلفی در کشورهای این منطقه به عنوان پرفروش‌ترین محصول دست یافته‌اند. کشور نسبتا مرفه کلمبیا رنو ساندرو را به عنوان پرفروش‌ترین خودرو در کارنامه دارد، در حالی‌که تویوتا فورچونر پرفروش‌ترین خودرو در کشور تورم‌زده ونزوئلا است. تویوتا هایلوکس نیز پرفروش‌ترین خودرو در آرژانتین و پرو است و در شیلی میتسوبیشی L200‌ به عنوان یک پیکاپ ژاپنی بر رقبا فائق آمده است.

آمریکای جنوبی

آفریقا

اطلاعات محققان در مورد فروش بازار آفریقا چندان تکمیل نبوده است، چرا که بسیاری از کشورهای این قاره با رنگ خاکستری ( به معنای عدم وجود اطلاعات کافی ) در نقشه درج شده‌اند. تویوتا هایلوکس ستاره پرفروش بازار آفریقا در کشورهای مختلف است که با تکیه بر مزایایی همچون دوام بالا و قابلیت اطمینان مثال‌زدنی، سال‌ها است به خودرو محبوب مشتریان آفریقایی تبدیل شده است. با این حال خودروساز رومانیایی داچیا نیز به آرامی در حال رسوخ به بازار این منطقه بوده و چند کشور را به تسلط خود درآورده است.

آفریقا

آسیای شرقی، استرالیا و اقیانوسیه

خودروهای کوچک برند وولینگ که براساس همکاری مشترک سایک موتور چین و جنرال موتورز آمریکا تولید می‌شوند، به پرفروش‌ترین خودروهای بزرگترین بازار خودرو جهان یعنی چین تبدیل شده‌اند. در همین حین مدل‌های مختلف تویوتا همچون تویوتا هایلوکس، تویوتا لندکروزر و تویوتا کرولا دیگر کشورهای این منطقه را در تسلط خود دارند.

آسیا

بازار هند نیز تحت سلطه محصولات مشترک ماروتی سوزوکی قرار دارد. بازار خودرو ژاپن به عنوان یکی از سه قطب بزرگترین خودروسازی جهان نیز محصولات هوندا را به عنوان پرفروش‌ترین خودرو اعلام کرده است. هیوندای آزرا یا گرنجور نیز عنوان پرفروش‌ترین خودرو کره جنوبی را در اختیار دارد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/6/2
جالبه که بدونین اون خزر اس دی ال دی که برای آذربایجان نوشته در واقع همون دناس
اصن کرک و پر برام نمونده