موضوعات داغ

هزینه تغییر جایگاه فرمان از راست به چپ چقدر است؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

کاهش شدید تعرفه‌های واردات خودرو در شیلی، سبب شده تا سیلی از خودروهای مختلف روانه این کشور شوند. خودروهای عرضه شده در شیلی همانند اکثر کشورهای جهان از سیستم چپ فرمان تبعیت می‌کنند، به همین دلیل برخی خودروهای وارداتی نیاز به تغییر جایگاه فرمان دارند. اتومبیل‌هایی که از مبدا انگلستان یا ژاپن وارد بازار این کشور می‌شوند، راست فرمان هستند و به همین دلیل مالکان باید جایگاه فرمان را در این خودروها تغییر دهند.

مناطق آزاد تجاری شیلی در جنوب و شمال این کشور قرار دارند و انواع خودروهای وارداتی در این مناطق به فروش می‌رسند. در صورتی که مالکین بتوانند جایگاه فرمان خودروهای وارداتی را مطابق قوانین کشور اصلاح کنند، این خودروها امکان تردد در تمامی کشور را خواهند داشت.

هزینه تبدیل فرمان راست به فرمان چپ

گمرک شیلی لیستی از کارگاه‌های مجاز را برای تغییر جایگاه فرمان به مالکین خودروها اعلام کرده است. تغییر جایگاه فرمان در این کارگاه‌ها مطابق قوانین صورت می‌گیرد و پس از تغییر، خودروهای تاییدیه‌ای را برای تردد در سطح کشور دریافت می‌کنند.

هنگامی که خودرو وارداتی به منطقه آزاد می‌رسد و کلیه مراحل قانونی مربوط به واردات خودرو را پشت سر می‌گذارد، 30 روز به مالک آن فرصت داده می‌شود تا به یکی از کارگاه‌های مجاز تغییر فرمان مراجعه کند. قیمت تعویض فرمان ، پدال و داشبورد با توجه به مدل خودرو متفاوت است و با توجه به نوع خودرو بین 300 هزار تا 600 هزار پزو شیلی (12 الی 24 میلیون تومان) برآورد می‌شود. به همین دلیل به مالکان خودروهای راست فرمان توصیه شده است تا قیمت انجام این کار را از چند کارگاه مختلف جویا شوند.

تغییر جایگاه فرمان خودرو با توجه به پیچیدگی انجام کار، بین 7 الی 45 روز به طول می‌انجامد. برخی کارگاه‌ها نیز نزد مشتریان محبوب‌تر هستند و به همین دلیل ممکن است مدت زمانی را در صف انتظار کارگاه سپری کنید. شیلی بازاری بزرگ برای صادرات خودروهای دست دوم است و انتظار می‌رود در سالیان آتی خودروهای بیشتری از کشورهای پیشرفته به بازار این کشور سرازیر شوند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/2/24
man 1 mashin shakhsi daram too Australia age beshe biaram iran. farmoon ham ke samte raste. aya bayad taghir bedam biaram chap? va inke khodro daste 2 aslan dar hale hazer mishe avord iran ya na?
1401/2/24
سلام
قانونا مشکلی ندارین که ماشینتون فرمونش سمت راست باشه. فقط اذیت میشین یکم.
برای اوردنش هم میتونید بصورت گذرموقت اقدام کنید که معمولا این کارو برای ماشینای خاص انجام میدن.
1402/1/10
تو ایران جایی تعمیرگاهی می‌شناسید این تغییر رو انجام بده؟