موضوعات داغ

علائم خرابی دینام ماشین

عکس مطلب اول

دینام یکی از حساس‌ترین و مهمترین قطعات ماشین است که وظیفه تولید برق و انرژی الکتریکی در خودرو را برعهده دارد؛ از این‌رو شارژ مجدد باتری توسط دینام انجام می‌شود. باتری اتومبیل در زمان روشن بودن خودرو، برق را به صورت خودکار به تمام اجزای الکتریکی و الکترونیکی منتقل می‌کند اما باتری به تنهایی، توان انتقال برق ندارد و این دینام است که به صورت مداوم برق تولید کرده و آن را به بخش‌های مختلف انتقال می‌دهد؛ یعنی ذخیره برق در باتری ماشین و انتقال به وسیله دینام انجام می‌شود.

به‌طور کلی باتری تنها وظیفه تامین برق برای استارت خودرو را برعهده دارد و انتقال برق به نقاط مختلف در زمان روشن بودن موتور توسط دینام انجام می‌شود. حال چنانچه دینام ماشین خراب شود، باتری در مدت زمان کوتاهی خالی شده و مشکلات فراوانی برای خودرو و راننده به‌وجود می‌آید.

بسیاری از دارندگان خودرو این سوال را در ذهن دارند که علائم خرابی دینام ماشین چیست؟! در اینجا تلاش خواهیم کرد تا علائم و نشانه‌های خرابی دینام خودرو را بیان کنیم تا به راحتی متوجه شوید که مشکلی برای دینام خودروی شما به‌وجود آمده است یا خیر؟!؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با دینام خودرو

دینام از اجزای مهم خودرو به‌حساب می‌آید که وظیفه تامین برق قسمت‌های الکتریکی را برعهده دارد. این قطعه ذخیره برق در باتری ماشین را به خوبی انجام می‌دهد و از خالی شدن باتری جلوگیری می‌کند. حال خرابی یا سوختن دینام از مشکلات رایج برق خودرو بوده که در صورت معیوب شدن آن، عملکرد بخش‌های برقی اتومبیل دچار اختلال می‌شود.

چگونه خرابی دینام ماشین را تشخیص دهیم؟

همانطور که اشاره شد، خرابی دینام ماشین یکی از شایع‌ترین مشکلات برقی در خودرو است که سبب اختلال در قسمت‌های الکتریکی از قبیل ضبط و پخش‌کننده، چراغ‌ها، شیشه بالابرها، برف پاک‌کن و ... خواهد شد. علائم خرابی دینام ماشین به رانندگان این فرصت را می‌دهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کرده و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنند. در ادامه به 6 مورد از علائم خرابی دینام ماشین اشاره می‌کنیم:

کم شدن نور چراغ‌ها یا بیش از حد زیاد شدن نور

نوسان در نور چراغ‌های خودرو از علائم خرابی دینام ماشین است؛ زیرا تامین برق مورد نیاز برای نوردهی چراغ‌های خودرو توسط دینام انجام می‌شود و بروز هرگونه مشکل در این قطعه، سبب کم نور یا پر نور شدن چراغ‌ها خواهد شد. همچنین افزایش یا کاهش نور پشت آمپر هم به دلیل خرابی دینام اتفاق می‌افتد که در چنین شرایطی باید کلیه تجهیزات الکتریکی ماشین را خاموش کنید و از سلامت دینام و باتری خودرو مطمئن شوید.

روشن شدن چراغ هشدار‌دهنده

یکی از مهمترین علائم خرابی دینام ماشین، ظاهر شدن چراغ هشدار است که غالبا به شکل یک باتری کوچک، علامت GEN یا ALT در پشت آمپر ظاهر می‌شود. بررسی میزان ولتاژ خروجی دینام توسط چراغ نشانگر پشت آمپر انجام می‌شود که در صورت نوسان در میزان ولتاژ، این چراغ روشن خواهد شد و در صورت رسیدن به میزان ولتاژ معین، خاموش می‌شود؛ بنابراین در چنین مواقعی در سریع‌ترین زمان ممکن برای رفع مشکل به مکانیک ماهر و باتجربه مراجعه کنید.

روشن نشدن اتومبیل

گاهی اوقات با چرخاندن سوئیچ و استارت خوردن، صداهای مبهم مانند تق تق به گوش می‌رسد یا اصلا استات نمی‌خورد که خودرو روشن شود؛ یعنی باتری دچار ضعف شده و اصطلاحا خوابیدن باتری اتفاق افتاده است که دلیل این موضوع کارایی نامناسب دینام خواهد بود؛ زیرا ذخیره نیرو در باتری ماشین توسط دینام انجام می‌شود و در صورت خرابی این قطعه، نیروی برق در باتری باقی نخواهد ماند.

در چنین شرایطی راه تشخیص قطعی خرابی دینام این است که خودرو را به واسطه هل دادن روشن کرده و وایرهای باتری را جدا کنید؛ حال اگر دینام توان شارژ قطعات و سیستم‌های الکتریکی خودرو را نداشته باشد، ماشین خاموش می‌شود.

فرسودگی و خوردگی تسمه دینام

یکی دیگر از علائم خرابی دینام ماشین، پوسیدگی و خوردگی تسمه دینام است. معیوب شدن دینام سبب افزایش کارکرد تسمه و در نتیجه منجر به فرسودگی و پارگی تسمه خواهد شد. گاهی اوقات فرسودگی تسمه، مانع از عملکرد و کارکرد بهینه دینام می‌شود؛ بنابراین در صورتی‌که با دررفتگی یا پارگی تسمه دینام مواجه شدید، می‌بایست نسبت به بررسی دینام و تعویض تسمه اقدام کنید.

استشمام بوی لاستیک سوخته

انتشار بوی سوختگی لاستیک یا سیم، یکی دیگر از علائم خرابی دینام ماشین است. ایجاد اصطکاک میان تسمه و فولی و متعاقب آن بیش از حد داغ شدن تسمه، سبب انتشار بوی سوختگی می شود و از آنجایی‌که توزیع جریان برق تولید شده توسط دینام از طریق سیم‌های مختلف به قسمت‌های الکتریکی انجام می‌شود؛ بنابراین تولید برق بیشتر توسط دینام خودرو باعث داغ شدن و انتشار بوی سوختگی از سیم‌ها می‌شود.

شنیدن صدای سوت یا جیغ از موتور

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی از علائم خرابی دینام ماشین، شنیدن صدایی شبیه سوت یا جیغ از کاپوت است؛ از این‌رو چنانچه پس از روشن کردن اتومبیل با چنین صدایی مواجه شدید، در اسرع وقت به تعمیرگاه تخصصی خودرو مراجعه کنید.

دینام ماشین

دلایل خرابی دینام خودرو

دینام قطعه بسیار ساده‌ای است که نقش حیاتی در خودرو ایفا می‌کند و وظیفه شارژ باتری و تامین برق اتومبیل را برعهده دارد. در صورت خرابی دینام، مشکلات مختلفی در بخش‌های برقی نظیر چراغ‌ها، پشت آمپر و پخش‌کننده صوتی به‌وجود می‌آید و در نهایت باعث بروز مشکلات جدی از استارت نخوردن تا از کار افتادن خودرو می‌شود. خرابی این قطعه اغلب به دلیل سوختن دیود، سیم پیچی آرمیچر یا استاتور بوده و با علائم و نشانه‌هایی همراه است. خرابی دینام ماشین به یکی از دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

گرمای هوا

یکی از مهمترین دلایل خرابی دینام خودرو، افزایش دمای هوا و گرمای بیش از حد است. در اثر گرمای هوا، درجه حرارت موتور افزایش می‌یابد و این موضوع سبب بالا رفتن سرعت فن موتور می‌شود. حال روشن کردن کولر با دور بالا هم باعث افزایش کارکرد و عملکرد دینام به منظور تامین برق می‌شود؛ از این‌رو به مرور زمان توان و قدرت دینام خودرو کاهش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که ترافیک سنگین شهرها و حرکت با سرعت پایین، می‌تواند منجر به معیوب شدن دینام ماشین شود.

کارکرد تجهیزات الکتریکی با حداکثر توان و ظرفیت

چنانچه وسایل برقی و تجهیزات الکتریکی خودرو با تمام توان و ظرفیت کار کنند، برق ذخیره شده در باتری هم مصرف خواهد شد و دینام باید شارژ باتری را به سرعت انجام دهد که ایجاد فشار زیاد در طولانی مدت سبب خرابی این قطعه می‌شود.

دینام ماشین

راهکارهای جلوگیری از خرابی دینام اتومبیل

پس از ظاهر شدن علائم خرابی دینام ماشین باید نسبت به رفع مشکل اقدام کنید. حال پس از رسیدگی به این موضوع، می‌توانید با انجام راهکارهایی از بروز چنین مشکلی در آینده تا حد چشمگیری جلوگیری کنید:

• استفاده از باتری با ظرفیت بیشتر (حداقل 65 آمپر ساعت)

• استفاده از کولر با دور فن پایین

• بازدید دوره‌ای وضعیت شل یا سفت بودن تسمه دینام

• اجتناب از روشن کردن چراغ‌های خودرو در مواقع غیر ضروری

• فشار دادن پدال گاز و بالابردن دور موتور تا حدود 2000 دور در دقیقه در صورت توقف طولانی مدت

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم تا علائم خرابی دینام ماشین، دلایل و روش‌های پیشگیری را بیان کنیم. به‌طور کلی در صورت ظاهر شدن هر کدام از نشانه‌های خرابی دینام، در سریع‌ترین زمان ممکن به مکانیک متخصص و ماهر مراجعه کرده و پس از برطرف کردن مشکل، با راهکارهای ساده از خرابی دینام خودرو جلوگیری کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد