موضوعات داغ

چند نکته در مورد فراری F12 TDF، ایتالیایی منحصربفرد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

فراری از دهه‌ها پیش تاکنون به ساخت خودروهای نمادین مشغول است و جدیدترین اثر خودروساز ایتالیایی در این زمینه، فراری F12 TDF است. این خودرو به گروه مشهوری از ساخته‌های فراری می‌پیوندد که از زمان آغاز به کار این شرکت در سال 1947 وارد بازار شده‌اند، خودروهایی همچون فراری تستاروسا، فراری لافراری، فراری GTO 250 و فراری F40.

فراری F12 TDF هنگامی متولد شد که خودروساز ایتالیایی تصمیم گرفت تا نسخه‌ای مخصوص پیست از اتومبیل جاده‌ای محبوبش تولید کند. موفقیت‌های پی در پی فراری در مسابقات رانندگی سبب شده تا این برند همواره سعی در زنده نگه داشتن یاد و خاطره مسابقات داشته باشد که این کار را از طریق تولید نسخه‌های مخصوص پیست انجام می‌دهد.

فراری F12 TDF

عبارت "TDF" که در نام این خودرو به چشم می‌خورد، کوتاه شده عبارت "Tour de France" است که به مسابقات رانندگی استقامت در فرانسه اشاره دارد. فراری به پاس برخی موفقیت‌های خود در این مسابقات که در فاصله سال‌های 1956 تا 1964 به دست آمده‌اند، نسخه مخصوص پیست فراری F12‌ را این گونه نام‌گذاری کرد.

فراری F12 تی دی اف از پیشرانه 6.3 لیتری V8 مشابه با فراری F12 برلینتا استفاده می‌کند اما قدرت آن اندکی تغییر کرده و اکنون به 769 اسب‌بخار رسیده است. این نسخه از مدل برلینتا سبک‌تر است و شتاب صفر تا صد آن معادل 2.9 ثانیه خواهد بود. اگر این خودرو مدلی فوق‌العاده محسوب می‌شد اما فراری تصمیم نداشت تا آن را در اختیار تمامی مشتریان قرار دهد. فراری F12‌ تی دی اف نسخه‌ای تولید محدود بود و آخرین نمونه‌های آن در سال 2017 تولید شدند.

فراری F12 TDF، خودرویی غیرقابل پیش‌بینی

فراری تصمیم داشت با ساخت نسخه تی دی اف، مدلی غیرقابل کنترل و دیوانه وار از فراری F12 بسازد. هیچکس توقع قدرت بیشتر از 730 بخار را از فراری F12 تی دی اف نداشت اما فراری با یک حرکت اعجاب انگیز این قدرت را به 769 اسب بخار افزایش داد.

علاوه برآن، فراری وزن خودرو را کاهش داد تا عملکرد آن در پیست بهبود یابد. برای دستیابی به این هدف طراحان فراری تا حد امکان لوازم اضافه را از تریم داخلی حذف کردند و به جای قطعات معمولی داشبورد از فیبرکربن بهره گرفتند.

فراری F12 TDF

به دست آوردن کنترل کامل فراری F12 TDF کار ساده ای نیست و حتی با وجود چرخ‌های بزرگتر جلو و بهبود فرمان‌پذیری محور عقب، همچنان رانندگان حرفه‌ای در کنترل کامل این خودرو با مشکل مواجه خواهند بود. حتی با وجود وسایل کمکی مختلفی که برای این خودرو در نظر گرفته شده، فراری F12 تی دی اف همچنان یک خودرو فوق سریع و غیرقابل کنترل محسوب می‌شود.

فراری F12 TDF یک هیولای منحصر به فرد است

فراری F12 TDF یکی از گران ترین خودروهای فوق اسپرت سازنده ایتالیایی است و به علت تقاضای بسیار زیاد برای خرید خودروهای مخصوص پیست، قیمت آن روز به روز در حال افزایش است.

از فراری F12 TDF تنها 799 نمونه ساخته شده است اما خرید و استفاده از این خودرو حتی برای افراد متمول نیز آسان نیست، چرا که برای تملک آن باید حداقل پنج مدل فراری داشته باشید تا این شرکت دعوتنامه‌ای را برای شما ارسال کند.

پس از طی کردن این دو مرحله به مرحله سوم یعنی قیمت خودرو می‌رسیم. مطابق گزارش اتوکار بریتانیا، قیمت فراری F12 TDF از 461466 دلار شروع می‌شد. با توجه به خاص بودن این خودرو، اکنون نسخه‌های مختلفی از فراری F12 TDF به مجموعه‌های کلکسیونرها راه یافته‌اند. قیمت نسخه‌های موجود از این خودرو در حال حاضر حدود 960 هزار دلار تخمین زده می‌شود و می‌توان گفت که قیمت این خودرو خاص از ابتدای عرضه تاکنون دوبرابر شده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد