موضوعات داغ

سر لوئیس همیلتون فاتح گرندپری سائوپائولوی برزیل 2021

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

لوئیس همیلتون راننده انگلیسی تیم مرسدس، در یک مسابقه هیجان انگیز توانست رقیب خود مکس ورشتپن را مغلوب نماید و پیروز گرندپری 2021 برزیل شود. راننده تیم ردبول دوم شد و والتری بوتاس هم در رده سوم ایستاد.

شهر زیبای سائوپائولو در برزیل میزبان یک گرندپری هیجان انگیز در این مرحله از مسابقات فرمول یک بود. روز گذشته در پی حذف زمان کسب شده توسط قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان یعنی سر لوئیس همیلتون به دلیل عدم رعایت اندازه استاندارد میزان بازشوندگی باله عقب به هنگام دی‌آر‌اس، آن هم تنها به میزان 0.2 میلیمتر، زیباترین مسابقه سرعتی یا همان اسپرینت ریس در این فصل را شاهد بودیم. همیلتون با 15 اقدام سبقت موفق از 15 خودرو در این پیست یکی از رکوردهای خاص را به نام خود به جای گذاشت. شاید اگر این اتفاق برای او رقم نمی‌خورد ما شاهد این هیجان نبودیم. اگرچه هم تیمی او یعنی والتری بوتاس هم در استارت تنها با یک سبقت در همان شروع مسابقه و عبور از مکس ورشتپن نشان داد که تا چه حد تیم مرسدس تشنه کسب هشتمین عنوان قهرمانی سازندگان است. از طرف دیگر تیم فراری هم بواسطه عملکرد درخشان کارلوس ساینز در خط استارت و عبور او از راننده دیگر تیم ردبول یعنی سرجیو پرز و نگه داشتن او در رده چهارم تا انتهای مسابقه توانست جایگاه سوم خط استارت این گرندپری را از آن خود نماید. همیلتون در انتها در رده پنجم ایستاد اما به دلیل جریمه 5 رده‌ای که از تعویض موتور برای او در نظر گرفته شده است، باید مسابقه را از جایگاه دهم آغاز نماید. بر همین اساس و با توجه به رده‌های کسب شده توسط رانندگان در مسابقه روز شنبه، چیدمان خط استارت بصورت زیر بود:

جایگاه رانندگان در خط استارت گرندپری برزیل 2021

حدود یک ساعت پیش از شروع مسابقه اعلام شد که کیمی رایکونن راننده تیم آلفارومئو به دلیل تعویض باله عقب مسابقه را از پیت لین استارت خواهد زد.

پیش از پرداختن به ادامه گزارش یادآور می‌شویم که امروز در آخرین مرحله از مسابقات موتوجی‌پی، بزرگترین قهرمان این مسابقات و رکورددار افسانه‌ای آن یعنی والنتینو روسی با به جا گذاشتن آمار و رکوردهایی بی نظیر از دنیای ورزشهای موتوری خداحافظی کرد. او بدون شک بزرگترین موتور سوار تمام اعصار بوده و بعید است که به این زودی‌ها کسی با چنین توانایی و تکنیکی بتواند به این افتخارات دست پیدا نماید.

او در دوران حضورش در موتوجی‌پی، در 372 گرندپری شرکت کرد و 199 بار بر روی سکو رفت، 55 بار خط نخست استارت مسابقات را در اختیار گرفت، 89 بار برنده مسابقات شد و 9 بار قهرمانی جهان را به نام خود نوشت. بواقع او یک اسطوره است که فراموش شدنی نیست.

خط استارت گرندپری برزیل 2021

استارت گرندپری برزیل 2021

بر خلاف مسابقه روز گذشته، اینبار ورشتپن و پرز دست بالا را در ورود به پیچ 1 نسبت به بوتاس داشتند و همین موضوع سبب شد تا در ورود به پیچ 1 مکس بهتر از راننده فنلاندی عمل کند و اشتباه بوتاس در مستقیمی فضای لازم را در پیچ 4 به پرز داد تا او هم از او عبور کند. اما ساینز در ورود به پیج 1 با خودروی مک‌لارن برخورد کرد و لندو نوریس بواسطه این برخورد هم دچار پنچری شد و هم رده‌های زیادی از دست داد. در نهایت هم مجبور شد تا به پیت رفته و لاستیک تعویض نماید.

پیچ 1 گرندپری برزیل 2021
درپشت تمام این اتفاقات 11 دوره قهرمان جهان در کنار هم استارت زدند. سباستین فتل از سمت راست در رده 9 و لوئیس همیلتون از سمت چپ در رده 10. هر دو با یک حمله برق آسا از طرفین 4 خودروی پیش رو گدشتند، نوریس که قبلا خارج شده بود، اما استبان اوکون، پیر گسلی و چارلز لکلرک قربانی‌های قهرمانان بودند. همیلتون در همین ابتدا تا رده 6 صعود کرد.

در دور چهارم برخورد یوکی سونادا با لنس استرول باعث شد تا قطعاتی از هر دو خودرو جدا شود و در مسیر پیست پراکنده شود. در همین لحظات و در آغاز دور چهارم همیلتون ازساینز گذشت و به رده 5 رسید. پس از او نوبت لکلرک بود، دور پنجم آغاز شد و همیلتون در رده 4 به بوتاس رسید و او هم بنابر دستور تیمی راه را برای همیلتون باز کرد تا رده سوم را هم به سادگی در اختیار بگیرد.

عبور همیلتون از بوتاس
حجم قطعات جدا شده از خودروی آلفاتائوری سونادا به حدی بود که احتمال پیش آمدن پنچری برای ماشینها در پیست وجود داشت، به همین دلیل خودروی ایمنی در این دور به پیست آمد. همین کافی بود تا تمام زحمتی که ورشتپن و پرز برای ایجاد فاصله با خودروهای مرسدس کشیده بودند بر باد رود. ورود خودروی ایمنی در دور ششم اتفاق افتاد دقیقا زمانی که همیلتون اولین دور سریع خود را ثبت کرد. بخاطر وجود تکه‌های فیبر کربن باله جلویی در پیچ 1 و 2 در مسیر خودروها، عبور ماشینها به دنبال خودروی ایمنی از پیت لین انجام شد. در انتهای دور 9 خودروی ایمنی از پیست خارج شد و مسابقه مجددا از سر گرفته شد. در همین زمان اعلام شد که برخورد سونادا و استرول تحت بررسی قرار گرفته است.

دور 11 برخورد میک شوماخر و کیمی رایکونن باعث شد تا باله جلویی خودروی هاس نیز جدا شود و به دلیل وجود قطعات فیبر کربن خودروی ایمنی مجازی فعال شد و تا دور 14 ادامه یافت،

نتیجه بررسی برخورد سونادا با استرول در آغاز دور 15 اعلام شد و به راننده ژاپنی 10 ثانیه جریمه زمانی تعلق گرفت. این زمان درست هنگامی بود که همیلتون بسیار به پرز نزدیک شده بود و چکو در رادیو از تیم خواهش کرد تا مکس به او نزدیکتر بماند تا بتواند از شانس داشتن دی‌آر‌اس برای دفاع در مقابل همیلتون بهره ببرد. اما در ادامه ورشتپن نشان داد که چندان توجهی به این خواسته نداشته است و بیشتر سعی کرد تا فاصله‌اش را با این نبرد زیاد کند تا از حمله راننده انگلیسی در امان باشد.

دور 16 همیلتون به فاصله 0.615 ثانیه‌ای از پرز رسید و اولین حمله جدی را در دور 18 انجام داد و توانست پیش از پیچ 4 از از پرز عبور نماید اما در ادامه شارژ کافی برای حفظ رده نداشت و پرز توانست رده را برگرداند، این باعث نشد که همیلتون دست از حمله بکشد او مجددا در دور 19 اقدام به سبقت نمود و از پرز رد شد. حالا همیلتون در رده دوم می‌راند.

دور 20 دنیل ریکاردو از سباستین فتل گدشت. هر چه از زمان مسابقه می‌گذشت خودروی آستون مارتین کارایی خود را از دست می‌داد و فتل قادر نبود تا رده خود را حفظ نماید.

از دور 23 ورودها به پیت آغاز شد و بین دو پیشتاز مسابقه در دور 27 اول این همیلتون بود که به پیت وارد شد و لاستیک خود را از مدیوم به هارد تغییر داد. ردبول بلافاصله به این حرکت مرسدس پاسخ داد و در دور بعدی مکس را برای تعویض لاستیک فراخواند. همیلنون در رده 6 به پیست برگشت و ورشتپن در رده 5. بلافاصله همیلتون سریعترین زمان پیست را هم ثبت کرد. در این دور بوتاس پیشتاز بود.

در دور 30 نوریس و ساینز وارد نبرد بر سر رده نهم شدند و همیلتون باز هم دور سریع 1:13.162 را ثبت کرد. او رفته رفته به ورشتپن نزدیک می‌شد. قطعات شکسته خودروی استرول همچنان از بدنه جدا می‌شد و در پیست پخش می‌شد همین مسئله سبب شد تا دوباره خودروی ایمنی مجازی فعال شود و زمان مناسب برای تعویض لاستیک بوتاس فراهم شود.

هنگامی که بوتاس در دور 31 به پیست برگشت خودروی ایمنی مجازی هم غیر فعال شد. همین زمان کافی بود تا پرز سرعت لازم برای عبور از بوتاس را نداشته باشد و آندرکات شد. حالا مکس پیشتاز بود، همیلتون دوم و بوتاس سوم و پرز هم در رده چهارم دور می‌زد.

دور 32 بوتاس بلافاصله بعد از ورشتپن که سریعترین دور را به نام خود ثبت کرد، زمان جدیدی را به ثبت رساند. 1:13.002.

لکلرک از فرناندو آلونسو عبور کرد تا رده 5 را در اختیار بگیرد. دور 35 همیلتون به فاصله 1.2 ثانیه‌ای از ورشتپن رسید. هلندی در رادیو به تیم اعلام کرد که دقت کنید پیش از مرسدس ما تعویض لاستیک را انجام دهیم.

دور 39 فتل و آلونسو با 6 قهرمانی جهان به یک جوان ژاپنی تازه کار یورش آوردند و از او در مستقیمی اصلی عبور کردند. همه اینها برای کسب رده‌های 10 و 11 بود. برتری فتل تا دور بعد ادامه یافت و آلونسو در دور 40 رده 10 را از او گرفت. در دور 41 اینبار مکس ورشتپن زودتر از همیلتون به پیت وارد شد تا لاستیکها را تعویض نماید. شاید لقب بدشانسترین راننده در پیت را بتوان به او نسبت داد چرا که به هنگام خروج قبل از رسیدن به انتهای مسیر پیت این نیکلاس لطیفی بود که از پیت آزاد شد و دقیقا از آخرین گاراژ وارد مسیر ورودی به پیست گردید. کندی او کافی بود تا زمان زیادی از ورشتپن گرفته شود و نتواند سریع شتاب گیری نماید.

در دور 41 همیلتون پیشتاز شد و بوتاس و پرز پشت او قرار گرفتند و مرسدس با خارج کردن بوتاس برای تعویض لاستیک جواب ردبول را داد. دور 43 پرز برای تعویض خارج شد خروج پرز باعث شد تا بوتاس در رده 4 قرار گیرد و پرز در رده 5 ایستاد. در همین لحظه سریعترین دور به نا مکس ثبت شد و در شروع دور 44 همیلتون به پییت وارد شد. بوتاس مجدد دور سریع 1:12.376 را ثبت کرد و همیلتون هم در فاصله 2.762 ثانیه‌ای مکس به پیست بازگشت. پرز برای تصاحب رده 4 با لکلرک جنگید و در نهایت هم موفق شد تا رده 4 را بگیرد.

دور 46 همیلتون دور سریع 1:12.135 را ثبت کرد و در دور بعدی مجدد زمان 1:11.982 را کسب کرد. او حالا در اسلیپ استریم مکس قرار گرفته بود و کم‌کم فاصله را به زیر 1 ثانیه کاهش می‌داد تا بتواند از دی‌آر‌اس ورشتپن برای عبور استفاده نماید.

دور 51 آستون مارتین به دلیل صدمات وارده به خودروی استرول مجبور به ریتایر کردن او شد و اینجا مسابقه برای راننده کانادایی تمام شد. پس از او ریکاردو هم به دلیل از دست دادن قدرت موتور مجبور به ترک مسابقه شد.

دور 57 همیلتون اولین حمله جدی خود را به ورشتپن انجام داد و موفق شد تا از او هم عبور نماید اما مقاومت سرسختانه مکس باعث شد تا هر دو در پیچ 4 از مسیر پیست خارج شوند

خروج ورشتپن و همیلتون در پیج 4 از پیست
این حرکت راننده ردبول بشدت موجب اعتراض تیم مرسدس قرار گرفت اما در نهایت ناظرین تصمیم گرفتند تا جریمه‌ای به راننده ردبول داده نشود. همیلتون پشت مکس حرکت کرد و در دور 58 دوباره در همان منطقه به مکس فشار آورد و از او خیلی پیش از پیچ 4 عبور کرد. به هنگام تکمیل سبقت، به یکباره سائوپائولو منفجر شد

عبور همیلتون از ورشتپن گرندپری برزیل 2021
گویی آیرتون سنا بود که این سبقت را انجام داد. حالا همیلتون فرصت داشت تا فاصله را با ورشتپن بیشتر نماید.

دور 59 اوکون و گسلی هم برای رده 9 جنگیدند و پس از رفت و برگشت رده، در نهایت این گسلی فرانسوی بود که موفق شد از هم وطنش در تیم آلپین عبور نماید.

همیلتون خیلی سریع فاصله خود را در دورهای باقیمانده با ورشتپن به 7 ثانیه رساند اما زمان و تعداد دورهای باقیمانده برای بوتاس کافی نبود تا بتواند رده دوم را از مکس بگیرد. او نهایتا با تمام سرعتی که نسبت به ورشتپن داشت توانست فاصله 9 ثانیه‌ای خود را با او به 6.5 ثانیه تقلیل دهد. پرز در دور 70 با توجه به فاصله زیادی که با رده پشتی داشت برای تعویض لاستیک به سافت اقدام کرد تا بتواند تک امتیاز سریعترین دور را از همیلتون بگیرد.

دور 71 با پیروزی سر لوئیس همیلتون به پایان رسید و او برنده گرندپری برزیل 2021 شد. استارت مسابقه سرعت از رده 20 و کسب رده 5، استارت مسابقه اصلی از رده 10 و اتمام آن بعنوان برنده گرندپری یکی از کم سابقه‌ترین اتفاقات دنیای فرمول یک بود که شاید بتوان گفت فقط در کلاس راننده‌ای نظیر همیلتون قابلیت اجرا دارد.

او با رای طرفداران به عنوان راننده روز در این گرندپری انتخاب شد. همچنین او رکورد جدید دیگری نیز به نام خود ثبت کرد. با توجه به آمار، تا کنون هیچ راننده‌ای در برزیل نتوانسته بود که پایین‌تر از رده هشتم مسابقه را آغاز کند و برنده این مسابقه شود. اما همیلتون از رده 10 شروع کرد و پیروز این مسابقه شد. او یک حرکت دیگر هم انجام داد که بعنوان یک قهرمان با سابقه در یادها خواهد ماند. او پیش از اتمام مسابقه اقدام به بازکردن کمربند ایمنی خود نمود که همین مسئله باعث شد تا ناظرین او را برای توضیح فرا بخوانند و در نهایت محکوم به پرداخت جریمه 5000 یورویی شد.

رده‌بندی رانندگان در انتهای این مسابقه در جدول زیر آمده است همچنین تصاویر لحظات تماشایی مسابقه به رسم همیشگی در انتهای خبر قرار داده شده است. امیدواریم که از این مسابقه لذت برده باشید.

رده‌بندی رانندگان در گرندپری برزیل 2021

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد