موضوعات داغ

نگاهی به قیمت سورن پلاس در بازار آزاد + جدول قیمت آذرماه 1400

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

سورن پلاس یکی از محصولات جدید ایران خودرو است که همراه رانا پلاس از سال 1400 به صورت جدی در برنامه‌های فروش این شرکت حضور دارد. سورن پلاس در حقیقت فیس‌لیفت سورن ELX است که البته خود این خودرو نیز یک فیس‌لیفت از سورن اولیه محسوب می‌شود. قیمت سورن پلاس در کارخانه با افزایشی قابل توجه نسبت به سورن ELX تعیین شده است و در بازار آزاد نیز قیمت سورن پلاس حدود 80 میلیون تومان از بازار بیشتر است.

اگر به تاریخچه سورن نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که این خودرو با وجود شایستگی‌هایش محصول چندان موفقی در بازار نبوده است. نخستین نمونه‌ها از سمند سورن به عنوان نسخه‌ای مجهزتر و بهتر از سمند LX معرفی شدند که با ظاهر خارجی جدید به دست مشتریان می‌رسیدند و علاوه برآن به کیسه هوای راننده نیز مجهز بودند، در حالی‌که سمند LX فاقد این آپشن بود. خرید سورن در سال‌های میانی دهه 1380 توجیه اقتصادی چندانی برای مشتری نداشت چرا که این خودرو از نظر مشخصات فنی و تریم داخلی با سمند LX مشترک بود و مشتریان ایرانی دلیلی برای پرداخت وجه اضافه جهت خرید سورن نداشتند.

پس از آن‌که نصب کیسه هوا برای راننده و بعدها سرنشین جلو در ایران اجباری شد، ایران خودرو ناچار شد تا طراحی داشبورد بسیاری از محصولات خود را تغییر دهد. علاوه برآن به دلیل عدم موفقیت سورن طی چند سال حضور در بازار، نسخه جدیدتری از این خودرو را با نام سورن ELX روانه بازار کرد. تفاوت‌های ظاهری سورن ELX با محصولات خانواده سمند اکنون بیشتر شده بود، تریم داخلی خودرو کاملا تغییر کرده بود و پیشرانه 1.7 لیتری EF7 به جای موتور 1.8 لیتری پژو قرار گرفته بود. می‌توان گفت که استقبال از سورن ELX در اوایل و اوسط دهه 1390 خورشیدی چشمگیر بود. بعدها ایران خودرو سورن توربوشارژر را نیز به بازار عرضه کرد. این خودرو از پیشرانه EF7 توربوشارژر بهره می‌برد، موتوری که هم‌اکنون نسخه بهینه شده آن را در دنا پلاس توربوشارژر می‌بینیم.

سورن پلاس

سورن ELX‌ یکی از محصولاتی بود که در جریان نوسازی سبد محصولات ایران خودرو، دستخوش تغییرات شد و نسخه پلاس آن از ابتدای سال 1400 همزمان با آغاز سده جدید هجری خورشیدی وارد بازار شده است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد با ورود سورن پلاس به بازار، تولید سورن ELX متوقف شده است.

همان‌طور که اشاره شد، سورن پلاس فیس‌لیفت دوم سورن محسوب می‌شود. جلوپنجره مشکی رنگ با طرح جدید، چراغ‌های جلو و عقب با گرافیک متفاوت و فرمان جدید بخشی از تغییرات سورن پلاس در مقایسه با سورن ELX هستند. همچنین سورن پلاس به رینگ‌های 15 اینچی با طرح تازه‌ای مجهز شده است در حالی‌که ایران خودرو در سال‌های‌ پایانی تولید سورن ELX، رینگ آلومینیومی را از این خودرو حذف کرده بود.

با وجود بهبودهای قابل ستایش سورن پلاس نسبت به سورن ELX، فاصله قیمتی قابل توجه با سورن ELX‌ و کیفیت مونتاژ نه چندان مطلوب، دو عاملی هستند که از موفقیت کامل سورن پلاس در بازار ایران جلوگیری به عمل می‌آورند.. از سوی دیگر و با توجه به نبود رقبای قابل توجه در فضای فعلی بازار، به نظر نمی‌رسد سورن پلاس در راه دستیابی به مقبولیت با مشکل خاصی روبرو شود و حداقل تا یک دهه دیگر شاهد این سدان در خط تولید ایران خودرو خواهیم بود.

جدول قیمت سورن پلاس، آذرماه 1400:

مدلرنگبدنهکارکردقیمت
1400سفیدبدون رنگ32,000 کیلومتر270,000,000 تومان
1400مشکیبدون رنگصفرکیلومتر296,000,000 تومان
1400مشکیبدون رنگصفرکیلومتر297,000,000 تومان
1400سفیدبدون رنگصفرکیلومتر300,000,000 تومان

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد