موضوعات داغ

اعتراض رسمی مرسدس به نتیجه آخرین مسابقه فصل

عکس مطلب اول

تیم فرمول یک مرسدس به صورت رسمی به نتیجه آخرین مسابقه فصل و تصمیمات گرفته شده در دورهای پایانی آن توسط مایکل مسی اعتراض کرده است.

در دور آخر این مسابقه مکس ورشتپن توانست با سبقت گرفتن از لوئیس همیلتون برنده مهم‌ترین رقابت فصل شود تا اولین قهرمانی فرمول یک خود را جشن بگیرد.

چند دور مانده به پایان رقابت و در حالی که لوئیس اختلاف خوبی در جلوی مسابقه با مکس داشت، نیکولاس لطیفی با دیواره پیست برخورد کرد تا خودروی ایمنی به پیست بیاید. هنگامی که شرایط برای ادامه مسابقه آماده شده بود، اتاق فرمان سابقه و شخص مایکل مسی دو تصمیم بحث برانگیز گرفتند. اول اجازه آنلپ کردن خودروهای لپی توسط مسی صادر نشد. بدین ترتیب مکس باید برای رسیدن به لوئیس از آن‌ها می‌گذشت. به ناگهان و چند ثانیه بعد این تصمیم دچار تغییر شد و مسی دستور آنلپ کردن بعضی خودروها را صادر کرد. این مورد باعث شد تا در دور پایانی مکس و لوئیس پشت سر یکدیگر قرار بگیرند و همیلتون که تایرهای کهنه هارد داشت به شدت از این موضوع ضرر دید، چرا که ورشتپن با تایرهای نو و نرم‌تر توانست از او سبقت بگیرد و قهرمان شود.

تیم مرسدس اما بعد از اتمام مسابقه به سرعت به ساختمان خود در محل مسابقه رفتند تا کتاب قانون را زیر و رو کنند. بعد از مدتی مرسدس بر اساس دو بند از کتاب قوانین ورزشی فرمول یک، دو اعتراض ثبت کرد.

اولین اعتراض مبنی بر قانون 48.12 می‌باشد؛ جایی که مطرح شده است هنگامی که دستور آنلپ کردن خودروها در حضور خودروی ایمنی در پیست صادر می‌شود، خودروهای لپ شده خود را باید آنلپ کنند و در پایان دور بعد از آن خودروی ایمنی به محوطه پیت‌لین باز خواهد گشت. بدین ترتیب خودروهای لپی باید در دور 57 خود را آنلپ می‌کردند و در دور 58 خودروی ایمنی به پیت‌لین باز می‌گشت. در واقع به عقیده مرسدس مسابقه باید پشت خودروی ایمنی به اتمام می‌رسید.

البته لازم به ذکر است که در بند پایینی این قانون، یعنی بند 48.13، آمده است که هر زمانی که رئیس اتاق کنترل مسابقه (مایکل مسی) تشخیص بدهد که شرایط پیست به حالت نرمال و ایمن بازگشته است می‌تواند دستور بدهد خودروی ایمنی به پیت‌لین برگردد و مسابقه را از سر بگیرند. از طرفی در همان بند 48.12 نیز ذکر شده است که تنها خودروهای لپ شده‌ای حق آنلپ کردن خود را دارند که از زمان حضور خودروی ایمنی در پیست حداقل دو بار از خط خودروی ایمنی (در مستقیمی اصلی پیست) رد شده باشند. حال باید دید با توجه به این دو قانون آیا اعتراض مرسدس به جایی خواهد رسید یا خیر.

اعتراض دوم با اشاره به بند 48.8 قوانین می‌باشد. در این قانون به صراحت نوشته شده است که در هنگام برقراری شرایط خودروی ایمنی، چه خود خودروی ایمنی در پیست باشد و چه مسئولیت رهبری بقیه خودروها بر عهده خودروی پیشتاز باشد، هیچ خودرویی حق سبقت گرفتن از خودروی دیگر را ندارد. در این مورد مرسدس به زمانی اشاره دارد که لوئیس مسئولیت خودروی ایمنی را بر عهده داشت و آماده شروع مجدد مسابقه بودند. در این زمان ورشتپن در چند مورد به کنار خودروی همیلتون آمد. مرسدس ادعا می‌کند که ورشتپن در یکی از این مواقع از خودروی همیلتون جلوتر آمده است. لازم به ذکر است که باید تعریف دقیق سبقت گرفتن را از نگاه تیم‌ها و قانون بفهمیم تا نتیجه بگیریم که اگر مکس از لوئیس در آن شرایط جلوتر رفته است، آیا این حرکت سبقت تلقی خواهد شد یا خیر.

به‌روزرسانی:

اعتراض دوم مرسدس مبنی بر سبقت گرفتن مکس ورشتپن در زمان خودرو ایمنی، بعد از بررسی‌های لازم از سمت داوران رد شد.

با اعلام فرمول یک مکس ورشتپن قهرمان فصل 2021 فرمول یک خواهد بود و نتیجه مسابقه ابوظبی تغییر نخواهد کرد. بدین ترتیب اعتراض مرسدس رد شده است.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/9/22
اینو از جای کپی کردم:)
یه آقای لطیفی نامی 48 سال پیش از ایران مهاجرت میکنه کانادا، با یه خانم کانادایی ازدواج می‌کنه و نیکولاس به دنیا میاد، میذارن بچه رو کارتینگ و کم کم تمرین میکنه تا میرسه به فرمول یک که امروز 3 دور مونده به آخر مسابقه تصادف کنه و گند بزنه تو قهرمانی همیلتون. به این میگن اثر پروانه‌ای!
1400/9/22
من بعنوان یک ایرانی که هیچ احساسی به این راننده نداشتم تا اینکه زحمتهای یک فصل لوییس دوست داشتنی رو به هدر داد تنها حس نفرت بهش دارم کل فصلو هیچ غلطی نکردی این دورهای اخر مسابقه نهایی رو میخواستی چیکار
1400/9/24
دمت گرم نیکولاس لطیفی حق به حق دار رسید
1400/10/1
خیلی باشرفی(افعال معکوس بود)تا چند دور آخر یازده ثانیه اختلاف داشتن بعد رو چ وجدانیو اصلی میگی حق ب حق دار رسید آخه...انقد اختلاف زمانی زیاد بوده ک مرسدس با دنده عقبم میتونست قهرمان ش