موضوعات داغ

نگاهی متفاوت بر کراس اوور فردا SX5 در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران 1401 + فیلم معرفی

عکس مطلب اول

از تاریخ 27 تا 30 اردیبهشت‌ماه سال 1401، چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران در شهر آفتاب برگزار می‌شود. در این رویداد، شرکت‌ها و برندهای داخلی و خارجی حضور دارند و محصولات متنوعی را به نمایش می‌گذارند.

جدیدترین و به‌روزترین خودروهای متعلق به شرکت‌هایی همچون ایران‌خودرو، بهمن موتور، پارس موتور، خودروسازی مکث، فردا موتور و غیره، در این نمایشگاه از نزدیک رونمایی و معرفی می‌شوند. خودروبانک نیز در این رویداد حاضر است تا تمام وقایع و اطلاعات مربوط به ماشین‌های مختلف را مورد پوشش قرار دهد.

فردا SX5 در بازار چین تحت نام دانگ فنگ X5 فروخته می‌شود. البته دانگ فنگ این خودرو را تحت برند Fengxing عرضه کرده است. نسل اول دانگ فنگ X5 تلفیقی از کراس اوور و ون بود و به دسته خودروهای همه‌کاره (MPV) تعلق داشت. ولی نسل دوم X5 به طور خالص در قالب یک ماشین کراس اوور ساخته شده که فردا موتور مسئولیت مونتاژ و عرضه آن را در بازار ایران بر عهده گرفته است. در ادامه با بررسی مشخصات فردا SX5 همراه ما باشید.

مشخصات ظاهری فردا SX5

فردا SX5 با طول 4.51، عرض 1.81 و ارتفاع 1.72 متر ساخته شده و وزن آن به 1340 کیلوگرم می‌رسد. فاصله بین محور چرخ‌ها حدود 2.72 متر است که با تعریف دسته‌بندی خودروهای کراس اوور سازگاری دارد.

خودروی Farda SX5 در نگاه اول شباهت بسیاری به فولکس‌واگن تیگوان دارد. چراغ‌های کشیده متصل به جلوپنجره نه‌چندان بزرگ، ناهمواری‌های متعدد روی کاپوت و سپر و همین‌طور ورودی هوا در امتداد سپر، چهره‌ای تهاجمی به خودرو بخشیده است.

نمای جانبی بسیار ساده بوده و تنها شامل خطی می‌شود که از چراغ عقب تا بالای گلگیرهای جلو کشیده شده است. طراحان تلاش کرده‌اند تا به وسیله رینگ‌های 17 اینچی با پره‌های همرنگ با بدنه، ظاهر اسپرت خودرو را حفظ کنند.

فردا SX5

نمای عقب نیز با سادگی خاصی طراحی شده است و شامل آنتن بال کوسه‌ای، اسپویلر بالای درب، خروجی‌های اگزوز تزئینی و چراغ‌های مستطیلی شکل و برجسته می‌شود.

درون کابین فردا SX5

به محض ورود به کابین خودرو، یا یک دریچه تهویه مطبوع عریض در طول داشبورد مواجه می‌شوید که نوار قرمز رنگی در موازات آن کشیده شده است. این نوار قرمز رنگ ظاهرا شاخصه زیبایی کابین بوده و در رودری‌ها و صندلی‌ها نیز به کار رفته است. یک نمایشگر ایستاده 8 اینچی روی داشبورد قرار دارد که به عنوان سیستم اطلاعات سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرمان از طراحی دی کات پیروی کرده و دکمه‌های متعدد روی آن مشاهده می‌شوند.

فردا SX5

از دیگر مشخصات کابین می‌توان به طراحی به‌روز در تریم داخلی، صندلی چرم دورنگ با طراحی اسپرت و امکان نورپردازی اشاره کرد. کابین خودرو به اندازه کافی جادار بوده و سفر راحتی را برای سرنشینان رقم می‌زند.

مشخصات فنی فردا SX5

علیرغم ظاهر امروزی، فردا اس ایکس 5 در زیر کاپوت به موتور چندان قدرتمندی مجهز نیست. یک پیشرانه 4 سیلندره 1.6 لیتری با تنفس طبیعی، با حداکثر قدرت 123 اسب بخار و حداکثر گشتاور 154 نیوتن متر وظیفه حرکت ماشین را بر دوش می‌کشد. این قدرت از طریق جعبه‌دنده CVT نسل سه با امکان تعویض دستی دنده‌ها به چرخ‌های جلو وارد می‌شود.

این خودرو موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو 5 شده و مصرف سوخت ترکیبی آن در هر 100 کیلومتر، حدود 7.3 لیتر است. حداکثر سرعت فردا SX3 به 180 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و شتاب صفر تا 100 آن به 15.5 ثانیه زمان احتیاج دارد.

لیست امکانات فردا SX5

کراس اوور SX5 فردا موتور دارای تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی متعددی است که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌شود.

طبق کاتالوگ اصلی فردا SX5، تجهیزات ایمنی این خودرو عبارت‌اند از: کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سیستم کنترل پایداری خودرو (ESP)، سیستم توزیع نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی TCS، ASR، قفل مرکزی و قفل خودکار درب‌ها حین حرکت، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، ایزوفیکس صندلی کودک، سیستم هشدار بستن کمربند برای سرنشینان جلو، سیستم ایمنی فرمان در هنگام تصادفات، سنسور پارک دنده‌عقب و غیره.

فردا SX5

این ماشین همچنین از امکانات رفاهی فراوانی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به سانروف برقی قابل تنظیم، کروز کنترل، تهویه مطبوع الکتریکی، سیستم مولتی‌مدیا به همراه مانیتور لمسی 8 اینچی و پورت USB، چراغ راهنمای تعویض لاین، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، دوربین دنده‌عقب به همراه خطوط راهنمای پارک، فرمان برقی با تنظیم ارتفاع، انتخاب حالت رانندگی (اسپرت، رانندگی در برف)، اتصال تلفن همراه، سنسور نور، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، چراغ هدایت مسیر و اتولایت، پریز برق 12 ولت، کامپیوتر سفری، آینه‌های جانبی تاشوی برقی، باربند سقفی و غیره اشاره کرد.

وضعیت فردا SX5 در بازار و رقبای اصلی

قیمت کراس اوور Farda SX5 در حال حاضر مشخص است. این محصول فعلا (اردیبهشت‌ماه سال 1401) با قیمت تقریبی 650 میلیون تومان در دسترس خریداران ایرانی قرار دارد.

جک S3 و ام وی ام X22 بدون شک رقبای اصلی شاسی‌بلند جمع و جور SX5 به حساب می‌آیند. با این حال، خودروهای دیگری مانند لیفان X70، چری تیگو 5، SWM، جک S5، هایما S7 توربو و تا حدی یوآز پاتریوت می‌توانند عرصه رقابت را برای این خودروی مونتاژی تنگ‌تر کنند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/2/31
راه نمیره این جنازه من از تهران رفتم اردبیل باهاش سرگردنه هی زور میزد نمیره خوب نمیکشه حیف پول