موضوعات داغ

قوانین تعویض پلاک که مالک خودرو باید بداند

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

انتقال خودرو دست دوم به شخصی دیگر یک پروسه زمان‌بر است. یکی از مهم‌ترین مراحل آن، تعویض پلاک خودرو است. باتوجه به محکم بودن قوانین تعویض پلاک اتومبیل بهتر است که در اولین فرصت و به نحو احسن مراحل آن را طی کنید؛ زیرا اگر صاحب جدید اتومبیل با پلاک شما مرتکب خطا شود، مسئولیت آن به عهده شما است.

طرفین معامله طبق قرار قبلی در یک تاریخ مشخص، به مرکز مربوطه مراجعه می‌کنند. با در نظر گرفتن ازدحام جمعیت در مراکز تعویض پلاک ماشین، بهتر است که کلیه مدارک مربوط به آن را در یک کاور کوچک همراه خود ببرید تا نیازی به مراجعه مجدد و صرف زمان بیشتر نداشته باشید. در این مقاله از صفر تا صد قوانین تعویض پلاک که مالک خودرو باید بداند را بیان می‌کنیم. پس برای چند دقیقه همراه ما باشید تا روز تعویض پلاک خودرو با مشکلی روبه‌رو نشوید.

چه کسی هزینه تعویض پلاک ماشین را پرداخت می‌کند؟

اگر برای اولین بار به دنبال خرید خودرو دست دوم هستید، اطلاعات شما ممکن است کم باشد. تعویض پلاک هم مثل بقیه خدمات نیاز به پرداخت هزینه دارد. نرخ آن در کلیه مراکز تعویض پلاک خودرو در تهران و شهرستان ثابت است؛ زیرا این هزینه هرسال با یک نرخ ثابت تصویب می‌شود.

سوال اصلی این است که هزینه تعویض پلاک بر عهده کیست؟ طبق قوانین تعویض پلاک هزینه جابه‌جایی آن به عهده خریدار خودرو است. ما در مقاله هزینه تعویض پلاک به عهده کیست به طور کامل این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم. برای بررسی جزئیات مربوط به آن به مقاله ما سری بزنید.

هزینه تعویض پلاک بر عهده خریدار است

مدارک موردنیاز برای تعویض پلاک اتومبیل

طرفین معامله در روز معین با کلیه مدارک مورد نیاز به مرکز تعویض پلاک مراجعه می‌کنند تا نیازی به مراجعه مجدد وجود نداشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک از طرف فروشنده:

• کارت خودرو

• بیمه‌نامه ماشین

• برگ سبز یا برگه شناسایی اتومبیل

• اصل شناسنامه و کارت ملی

• برگه خلافی ماشین، در صورتی که پیش از آن توسط فروشنده پرداخت نشده باشد در مرکز تعویض پلاک قابل پرداخت است.

• کارت معاینه فنی برای خودروهایی که چهار سال از تولیدشان گذشته است.

مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک از طرف خریدار:

• اصل شناسنامه و کارت ملی

• سند احراز محل سکونت

• قبض آب، گاز یا برق که آدرس آن با سند بالا مطابقت داشته باشد

• کارت بانکی برای پرداخت هزینه‌ها

مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک

قوانین تعویض پلاک اتومبیل، مرحله به مرحله

پس از مراجعه به مرکز تعویض پلاک مدارک خود را به باجه تحویل می‌دهند. در این باجه چند فرم در اختیار خریدار و فرشنده قرار می‌دهند تا هزینه‌های تعویض را پرداخت کنند. دریافت وجه نقد در این مراکز غیرقانونی است پس حتما به کارت بانکی نیاز است.

در مرحله بعدی کارشناسان اتومبیل را بررسی خواهند کرد تا اصالت آن تایید شود. بعد از تایید اصالت امکان فک پلاک قبلی صادر می‌شود. به این ترتیب خریدار می‌تواند پلاک جدید خود را نصب کند. در این صورت دو حالت وجود دارد:

• هیچ پلاکی به اسم خریدار وجود نداشته باشد، در این صورت یک پلاک جدید و به اسم خریدار ثبت خواهد شد.

• یک پلاک به اسم خریدار وجود داشته باشد، در این حالت همان پلاک را تحویل و روی اتومبیل نصب می‌کنند. ساکنین تهران در همان مرکز و بلافاصله پلاک تعویض، اما برای ساکنین شهرستان پلاک حداکثر تا 48 ساعت بعد پست می‌شود.

باتوجه به شلوغی مزاکز تعویض پلاک، بهتر است که با در دست داشتن کلیه مدارک موردنیاز، یک روز کامل زمان اختصاص دهید.

بازار داغ خرید حواله جانشین خرید اتومبیل دست دوم

نکته جالبی که امروزه رونق گرفته است خرید و فروش حواله اتومبیل است، بازاری گرم در کنار بازار سرد خرید خودرو. برخی از خریداران ماشین بعد از دریافت حواله، بنا به دلایل مختلفی مثل نیاز به پول یا عدم تمایل به نگهداری، اتومبیل را پیش از تحویل به فروش می‌رسانند.

حواله ماشین در واقع خرید ماشین و انتقال آن به شخصی دیگر پیش از زمان تحویل است. باتوجه به گرانی بسیار زیاد اتومبیل تازه و کارایی پایین اتومبیل دست دوم، برخی از مردم به سراغ خرید حواله اتومبیل می‌روند.

خرید حواله خودرو

علی‌رغم غیرقانونی بودن خرید حواله اتومبیل، خرید و فروش آن بازار داغی دارد. اگر سوالاتی درباره حواله خودرو در ذهن شما ایجاد شده است به مقاله حواله خودرو چیست سر بزنید. ما در این مقاله سیر تا پیاز حواله خودرو و ضوابط آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

چهار سوال اساسی تعویض پلاک، از حق انتخاب تا امکان انتقال

سوالات بسیاری در ذهن مردم وجود دارد. سوالاتی از قبیل این‌که شماره پلاک را می‌توانند انتخاب کنند؟ امکان انتقال پلاک وجود دارد؟ اگر حواله خودرو خریداری کنیم چگونه آن را انتقال دهیم؟ در صورت نقل مکان به شهری دیگر امکان تعویض شماره پلاک وجود دارد؟ در این بخش به بررسی هر یک از این موارد به صورت مفصل می‌پردازیم.

مراحل تعویض پلاک خودرو دست دوم

1. چگونه شماره پلاک مورد نظر خود را انتخاب کنیم؟

زمانی که به مرکز انتخاب پلاک مراجعه می‌کنید شما هیچ حقی در انتخاب شماره آن ندارید. تنها حق انتخاب برای شماره پلاک رند و غیررند بودن آن است. حتی انتخاب پلاک زوج یا فرد هم اختیاری نیست و به صورت رندوم پلاک انتخاب می‌شود.

2. امکان انتقال شماره پلاک به فرد دیگر وجود دارد؟

یک سوال بسیار رایج این است که آیا امکان انتقال پلاک به فرزند یا همسر وجود دارد یا نه؟ برخی از افراد دوست دارند که پلاک رند خود را به شخص دیگری انتقال دهند ولی این امر غیرممکن است. پلاک مثل شماره شناسنامه شخصی است و امکان انتقال آن به فردی دیگر وجود ندارد. به این ترتیب هر شخصی به صورت مجزا برای دریافت پلاک شخصی خود باید اقدام کند.

3. انتخاب پلاک ماشین به محل سکونت بستگی دارد؟

پلاک اتومبیل شما به شهری که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد. برای مثال اگر مایل به دریافت پلاک تهران هستید باید ساکن این شهر باشید. در صورت نقل مکان و درخواست تعویض پلاک، باید مدارک خود را به پلیس +10 ارائه کنید. در صورت تایید با مراجعه به شعبه‌های تعویض پلاک برای محل سکونت جدیدتان پلاک دریافت کنید.

بایدها و نبایدها در تعویض پلاک خودرو

ما در این مقاله کلیه نکات ضروری و پرکاربرد در رابطه با تعویض پلاک را بیان کردیم. به این ترتیب شما می‌توانید با آمادگی کامل به مراکز مربوطه مراجعه کرده و پلاک خود را تعویض کنید. همچنین با مراجعه به سایت نوبت‌دهی اینترنتی تعویض پلاک در وقت خود صرفه‌جویی کنید.

البته توجه کنید که این قوانین برای انتقال و تعویض پلاک خودرو است. چنانچه شما خودرو خود را به وسیله ثبت نام ایران خودرو و سایپا خریداری کنید و تا کنون پلاکی برای خودرو نداشته باشید، نمایندگی مورد نظر خودرو را با پلاک به شما تحویل می‌دهد.

شما می‌توانید هر گونه سوال در خصوص قوانین تعویض پلاک را که در این مقاله پاسخ داده نشده، در بخش نظرات از ما بپرسید، کارشناسان خودروبانک بی صبرانه منتظر نظرات و همراهی شما هستند.

نظرات کاربران

63 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/3/12
در مدارک مورد نیاز یادتون رفته که فیش واریزی مالیات نقل و انتقال پلاکو هم بنویسید
1401/3/12
تنها حق انتخاب برای شماره پلاک رند و غیررند بودن آن است

این قسمت متن درسته ؟ تو مراکز تعویض پلاک میتونیم بگیم پلاک رند می‌خوایم ؟؟؟
1401/3/13
سلام میشه بدونم پلاکی ک ب نام تو تاکی ب نامت میمونه
1402/11/13
سلام برای انتقال پلاک به نام بستگان درجه یک پرداخت مالیات ضروری است؟
1401/3/13
باسلام
خواستم تشکری کرده باشم از توضیحات کامل و مفیدتون
1401/3/13
سلام و خسته نباشید بنده نظامی هستم و در تهران منازل سازمانی سکونت دارم که هیچگونه مدرکی برای احراز هویت ندارد اعم از قبض آب برق و... و همچنین بدون سند و قول نامه برای دریافت پلاک تهران چه اقدامی بکنم باتوجه به این شرایط
1401/4/11
سلام از مديريت شهرک نامه بگیرید که حتما مهر و امضا داشته باشه
1401/3/13
سلام من سال ۹۶ خودرو رو فروختم پلاک تهران ۹۹ بود آیا الان اون پلاک موجوده یا به شخص دیگری میدن چطوری میتونم آنها شم آیا این پلاک هنوز موجوده
1401/3/13
باعرض سلام و خسته نباشید خدمت شماوهمکاران محترمتان، جهت تعویض پلاک مشکلی برایم پیش اومده که خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید:
حدود۱۳ سال پیش خودرویی با مدل ۶۸ فروختم که متاسفانه خریدار جهت تعویض پلاک حاضر نشد و بناچار بنده به دادگاه جهت توقیف خودرو و فک پلاک شکایت کردم و حکم دادگاه را نیز جهت اقدام به پلیس راهور ارائه دادم،
متاسفانه بیش از ۱۰ سال از این موضوع می‌گذرد و خودرو توقیف نشده و باتوجه به اسقاط و مستهلک شدن همچنان خودروی فوق در سیستم بنام اینجانب ثبت میباشد
لطفا بفرمایید جهت رهایی از خودرویی که مستهلک و اسقاط شده به کجا باید مراجعه کنم؟راهکار چیست؟

1401/12/3
سلام
من دو عدد پلاک غیر فعال دارم و یک خودرو با پلاک فعال.
آیا امکان تعویض پلاک فعال کنونی با یکی دیگر از پلاکهای غیر فعالم وجود داره؟
1401/3/13
سند احراز محل سکونت مثلاً چی؟
1401/3/13
خوبه دیگه یه زمان میگفتن رند و غیر رند نداره حالا رند فروشی راه افتاده واسه پول همه چی هست
1401/3/13
باسلام من پژویی را به مرکز تعویض پلاک رهگشا اهواز بردم وکارشناسی وفک پلاک هم شد وخلافی آن راهم درمرکز رهگشا اجرائیات تسویه کردم ولی ماشین لیزینگ بود ونامه در سال 94 تسویه شده بود وبرای تایید امضا رئیس شرکت به مشکل خوردم وبرای نامه جدید به تهران رفتم ونامه جدید گرفتم وقتی برگشتم ماشین روفروختم حالا بعد از3 ماه خریدارم عی شده که شماره اتاق مشکل داره من 11 برج 12 کارشناسی‌ کردم 18 برج 12 فروختم میشه لطف کنین راهنمایی کنید ممنون میشم
1401/3/13
سلام من پلاک ایران 66 داشتم 2سال پیش ماشینم رو فروختم ماشین جدید خریدم پلاک قبلیم رو ندادن
ایران 40 بهم دادن
نمیدونم دلیلشون چی بود گفتن نمیشه در صورتی که پلاک 66 من غیر فعال بوده من پلاک قبلی خودم را دوست داشتم بگیرم
لطفا اگه دلیلش رو میدونید بهم بگید با تشکر
1401/3/14
سلام و درود
سوال اول اینکه در صورت نقل مکان و ارایه مدارک جهت تعویض پلاک در صورتیکه فقط در خواست تعویض پلاک بنام خود متناسب با شهر محل سکونت باشه، مالیات بر نقل و انتقال خودرو هم باید پرداخت گردد؟ چه هزینه ای باید پرداخت شود؟
سوال دوم اینکه حق انتخاب شماره پلاک رتد و غیر رند چجوریه؟ سپاس
1401/3/14
ماشین را در شهر دیگر فروختم شرایط فک پلاک باوکالت را میخواستم بدانم
1402/3/10
سلام امکان اخذ پلاک از چه سنی امکان پذیر است و محدودیت های آن چیست؟
1401/3/14
آیا برای انتقال پلاک به خانواده درجه یک مثل زن وفرزندان مالیات باید پرداخت شود
1401/3/14
با سلام و احترام سوال آیا خودروهای که فک پلاک کرده ایم از اموال فروشنده ای که هنوز سند سفید شرکت به نامش هست حذف می‌شود یا اینکه می‌بایست به دفاتر ثبت اسناد رسمی هم می‌بایست مراجعه کرد تا از ید فروشنده خارج شود با تشکر
1401/3/14
جهت اخذ نوبت سیستمی مبلغ 15 میلیون ریال بابت مالیات از بنده اخذ شده است . همچنیندر محل تعویض پلاک مبلغ 2 میلیون ریال بابت عوارض پرداخت نمودم . این مبالغ به عهده کیست و چرا؟
1401/3/14
سلام در نقل انتقال خودرو و تعویض پلاک هیچ صحبتی راجع به مالیات نکردید با تشکر
1401/3/14
من دوسال پیش یک ماشین را به شخصی فروختم .در دفتر خانه وکالت غیر قابل فسخ دارم با توکیل به غیروهمه هزینه های ماشین و پول وکالت را پرداختم .دو ماه فرصت تعویض پلاک به ایشان دادم .اکنون یک سال است هرچه زنگ میزنم که من پلاک خودم را میخواهم برود آزاد کند این کار را انجام نمی‌دهد و میگوید من به شما گیر نیستم . ده بار هم ماشین را میتوانیم بفروشیم بدون تعویض پلاک . من از اینکه این ماشین به نامم هست هم متضرر شدم وهم نگران هستم .البته تحویل را در قولنامه رسید گرفته ام و تحویل مدارک را در وکالت نامه.
مرا راهنمایی کنید چگونه از شر این مشکل راحت میشوم.
1401/3/14
باسلام من پژوسلیکس مدل ۹۰ خریدم چنددست گشته تابه من رسیده حالا میخوام تعویض پلاک کنم صاحی اولیش میگی باید۶میلیون بدی تاوکالت بدم حالا که چنددست گشته به من رسیده گناه من چیست باتشکر
1401/3/15
سلام خسته نباشید ۰بنده یک پراید هاچ بک سال۹۰ فرختم خریدار درآن زمان مقرر تعویض پلاک نکرده و هر موقع که جریمه میشود به گوشی بنده ارسال می شود راهنمایی بفرمایید قطع این موضوع متشکرم
1401/3/15
نحوه گرفتن پلاک عمومی ع چگونه است
1401/3/15
چرا اینقدر فک پلاک می‌کنند پلاک هر فرد رو بدن بخودش فقط تو سامانه مشخصات ماشین جدید رو تغییر بدن هزینه ها هم کم میشه
1401/3/15
راهنمارانندگی شهرستان میاندوآب بی قانون هست
1401/3/15
مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده است
1401/3/15
فروشنده خودرو را بدون معاینه فنی میفروشد زمانیکه خریدار برای گرفتن معاینه فنی مراجعه میکند خودرو نقصی دارد که معاینه فنی نمیدهند. آیا هزینه رفع نقص خودرو با فروشنده است؟
1401/3/15
سلام خرید تاکسی راهنمایی
1401/3/15
با سلام وخسته نباشید .من یک 206sd مدل 90خریدم.از یک مهاجر افغانستانی .وتمام پول ماشین را پرداخت کردم.که بعد متوجه شدم که خارجی هست وسند به نام یکی دیگر است واز صاحب سند وکالت دوهفته ای گرفتم.متاسفانه تا پایان وکالت نتوانستم که تعویض پلاک کنم .متاسفانه جریمها وعوارض ومالیات رانیز پرداخت نکردن وبه گردن من افتاده .البته قبل از اینکه وکالت تمام بشه اقدام کردم .چون نوبت اینترنتی بود افتاد بعد از اتمام وکالت یک روز بعد که مرکز تعویض پلاک ایراد گرفت.وگفت صاحب پلاک ویا وکالت جدید ..حالا که میگم آقا بیا تعویض پلاک میگه 1500000؟تومان بده تا بیام ..با این حساب جریمها وعوارض ومالیات واین 1500000تومان میفته گردنم.چرا.الان من چه کار کنم.متشکرم.خسته نباشید
1401/3/15
عالی بود
1401/3/15
سلام.آیا پلاک شهر خودرا میتوان با سکونت درشهر دیگر بنام خود بماند وفقط کد شهر تغییر کند
1401/3/15
پلاک‌ بعدازفک پلاک چه مدت درتعویض پلاک میماند
1401/3/15
با سلام و خسته نباشید.خواهشمندم که مقاله ای هم راجع به پلاک خودروهایی که مالکشان فوت شده و خودرو با پلاک فوت شده در حال تردد میباشد و این خود مشکلات و معضلاتی زیادی بوجود می آورد..و اینکه قانون چه گفته و اگر در قانون آمده که وارثین باید نسبت به تعویض پلاک اقدام کنند پس چرا اجرا نمیشود.ممنون از شما
1401/3/15
باسلام
زمان برروز رسانی سامانه پلاک برای تشخیص اینکه مثلا پلاک خودروی فروخته شده،از سیستم حذف شده است یانه چه مدت طول میکشد....
1401/3/15
پلاک ماشینم تهرانه،و اکنون ساکن گرگان هستم،ماشینمو فروختم و ماشین جدید میخوام بخرم،از گرگان ماشین جدیدمو بخوام پلاک کنم،همون پلاک تهران که به اسم خودم بود رو بهم میدن؟!
یا باید برم تهران پلاکمو بگیرم؟!
1401/3/15
سلام وقت بخیر
من نزدیک به ۲سال هست که ی ماشین خارجی رو
به صورت وکالت تام به یکی فروختم الان نمیره تعویض پلاک چکار کنم مهلت وکالت هم تموم شده ایا میتونه با وکالت تاریخ گذشته بره تعویض پلاک ازمهلت وکالت ۴ ماه گذشته ممنون میشم راهنمایی کنید
1401/3/15
با سلام میتونم پلاک قبلی خودرویی که فروختم رو به ماشین جدید انتقال بدم؟
1401/3/15
ای کاش برای پلاک خودرو مدت زمان اعتبار میگذاشتن وپلیس راه اعمال قانون میکرد وبا این کار کلی سودجویی وخلاف با پلاک مردم کم میشد من سال 82یک پراید فروختم تا الان خریدارحاضر به فک پلاک وگرفتن پلاک برای خودش اقدام نکرده و بخاطر این پلاک من بازنشسته وخانواده ازتمام یارانه ها محروم هستیم وما شدیم قشر مرفه وبی غم ودرد مملکت بخاطر یک پلاک اگر قوانین سفت و سخت گرفته شود دیگر کسی با پلاک مردم خلاف قاچاق ووو نمیکند اگر پلیس راه برای پلاک دردست خریدار مدت زمان اعتبار اعمال کند دیگر کسی جرات نمیکند با پلاک مردم خلاف دزدی قاچاق ووو انجام نماید !!!من برای فک پلاک پراید که سال هشتاد و دو فروختم به پلیس هم شکایت کردم اما تاکنون خبری از توقیف خودرو وپلاک من نشده به نظر شما این قانون پلاک ناقص وخالی از اشکال نیست؟؟؟؟
1401/3/15
با عرض خسته نباشید
میخواستم بدونم تو معامله خودرو دست دوم هزینه مالیات خودرو بر عهده کی ؟؟
سپاس منتظر پاسخم
1401/3/15
سلام
من ۷ سال پیش ماشین خود رافروختم .۷ سال خودرو نداشتم .الان که بعد ۷ سال خودرو خریدم .پلاک قبلی خود را می توان گرفت .؟
1401/3/15
پلاکی به نام شماست والبته روی ماشینی نصب نیست. تاچه مدتی درانبار تعویض پلاک به نام شما نگهداری میشود
1401/3/15
باسلام.لطفا راهنمایی بفرمایید که دوعدد خودرو صفرپلاک شده که بطور همزمان درخواست تعویض پلاک مراجعه نمایند
مراحل کار چگونه است...... تشکر
1401/3/16
خودرو ام را در شهریور ۱۴۰۰ فروخته ام آیا اگر تا شهریور ۱۴۰۱خودروی جدیدی نخرم پلاک خودروی قبلی ام را به کس دیگری واگذار می کنند ؟لطفا جواب
1401/3/16
سلام من دو ماه پیش ماشینم فروختم و تعویض پلاک انجام شد و بیمه ام 70% تخفیف داشت تا کی میتونم مشین بعدی که خریدم، اون پلاک و تخفیف‌ش و به ماشین جدیدم منتقل کنم؟
1401/3/16
سلام میخوام ماشین به نام فرزندم بزنم چند سال به اسمش باشه دوباره انتقال بدم امکان این انتقال دوباره هست یا نه
1401/3/17
باسلام ممنون از راهنمایی شما
بنده دارای پلاک شهرستان هستم و فعلا ماشینم را فروختم اما دوست دارم پلاک تهران راهم داشته باشم چه راهی هست؟
1401/3/17
سلام من سال ۹۰ خودروی خود را فروختم،ماشین من چند دست به دست شد تا از استان محل زندگی من بیرون شد ،بعد ازاینکه ماهی ده تا جریمه میومد رو گوشی من از شیراز شاکی بنده شدن که ماشین سواری که به اسم من بوده دونفر را زیر گرفته و یک ماشین پارک شده را خسارت زده واز محل متواری شده که با استفاده از دوربین مغازهای محل پلاک ماشین را شناسایی وبعد از شکایت از طریق اگاهی بنده را شناسایی کردن که من کسی را که ماشین را بهش دادم به شرط فک پلاک شکایت کردم ونسبت به فک پلاک اقدام کردم الان یک سال می گذره هیچ خبری نشد و طرفی را که ماشین راخرید شکایت کردم الان اون هم برا اذیت کردن من در استانی دیگر مرا شکایت کرده دقیقا قمر در عقرب راهنمایی کنید
1401/3/17
باسلام ، من تاکسی ون دلیکا بطوروکالتی که چنددست چرخیده خریداری نمودم ،صاحب اول آن راباتغییر آدرس نمیدانم کجاست ، ۶۵ سالمه بازنشسته جهاد ومستمری بگیرهستم گواهینامه پایه یکم دارم چون مستمری بگیرهستم صلاحیت دریافت کارنامه تاکسیرانی راندارم ، میخواهم تعویض پلاک کنم آیا میشود درخواست پلاک سفید رابکنم هم ماهیانه ۶۰۰لیترسهمیه بنزین تبدیل به ۶۰لیتروبنفع دولت شود هم من بتوانم بدون کارنامه رانندگی کنم ، ممنون میشم مرا راهنمایی بفرمایید.
1401/8/25
سلام.وقت بخیر.
بنده یک خوردو به شخصی فروختم و اشتباها وکالت دائم دادم بهش برای فروش و فک پلاک.تاکنون اقدام نکرده برای فک پلاک و خودرو را هم به شخص دیگری فروخته.شکایت کردم جهت عدم فک پلاک و دادگاه رای به نفع من داده و مهلت ۲۰ روزه جهت اعتراض گذاشته برای طرف.
از طرفی کسیکه خودرو را خریده به من پیام داده که من مستقیما بهشون مجوز فک پلاک بدم.سوالی که داشتم اینه که مشکل قانونی جهت مجوز فک پلاک مجدد به نفر دوم را دارم؟ چطور میتونم نفر قبلی را از اختیاراتش سلب کنم؟یا باید صبر کنم تا نتیجه دادگاه قطعی بشه؟
لطفا راهنمایی بفرمایید.ممنون
1401/11/16
سلام.امکان تعویض پلاک برای ماشینی که سالهاست بنام‌مااست بدون فروش آن بابدون داشتن مشکل حقوقی وقانونی وجوددارد؟
1401/12/7
تعویض پلاک
1402/1/30
سلام
آیا میشود خودرو خود را به نام دختر ۲ ساله ام بزنم
و شر ط نداشتن پلاک فعال برای ثبت نام خودرو را احراز نمایم؟
1402/4/3
سلام سال گذشته یه خودروپرایدمدل89خریداری کردم وتعویض پلاک انجام شد العان گذاشتم واسه فروش بعدازبازدیدتوسط کارشناس به من گفتن ماشین سرشاسی ها تعویض شد حالا میخوام بدونم تعویض پلاک میشه یانه
1402/4/8
سلام من پلاک داشتم.۹ماهه ماشینمو فروختم وازایران خودرو ماشین گرفتم.نمایندگی گفت ماشین باپلاک جدید برات میاد.من چطوری میتونم پلاک قبلی خودمونصب کنم؟
1402/4/17
سلام من برای تعویض پلاک مراجعه نمودم ودوپلاک قیچی شده داشتم ودرخواست پلاک جدید دادم ولی اپراتور کفت نمیشه والان هم بعد چهار روز پلاک قبلیهم نیومد ایا این قانون درسته که باید یکی از قیچی شدهها رو بگیریم با تشکر
1402/4/26
سلام و تشکر از توضیحاتتون . مادرم قصد انتقال سند مالکیت و انتقال پلاک خودرا به من دارند . با توجه به اینکه از وکیلی شنیده بودن تحت شرایطی.. امکان انتقال پلاک به فرزندشان را دارند . الان این سئوال برام پیش اومده شرایطی هست که تحت آن بشود پلاک از مادر به فرزند بالغ انتقال داده شود؟
1402/5/10
سلام ببخشید بنده بعد از استعلام پلاک های فعال متوجه شدم پلاک موتور سیکلت بنام بنده هست که تا الان خبر نداشتم چون موتوری خرید یا فروش نکردم.باید از کجا متوجه بشم که پلاک رو چه کسی داره استفاده می‌کنه.
1402/9/3
سلام من در کرج زندگی می کنم محل زندگی من به نام برادرم هس وبدون هیچ مدرکی مثل اجاره نامه در این محل ساکنم چطور می توانم بدا تعویض پلاک اهراز محل سکونت کنم
1402/10/29
سلام
من یه پلاک به نامم هست ماشین رو فروختم 3 سال پیش طرف هنوز نرفته تعویض پلاک
استعلام گرفتم 7 تومن خلافی داره
الان می‌خوام پلاک جدید بگیرم باید خلافی پلاک قبلی رو تسویه کنم یا ربطی نداره ؟
1402/11/2
سلام من ماشینم رو فروختم و وکالت ۱ماه دادم الان زمان وکالت گذشته ،و خریدار نمیره تعویض پلاک کنه ،من پلاکم رو میخواهم ،چیکار باید بکنم. با تشکر
1402/12/2
با سلام
امکان دارا بودن پلاک ملی برای دو خودرو در دو شهر متفاوت تهران و شهر دیگر وجود دارد