موضوعات داغ

تفاوت بنزین سوپر و معمولی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

بنزین سوپر یا معمولی؟ اولین سوالی است که کارکنان جایگاه‌های سوخت از شما می‌پرسند، انتخاب شما چیست؟ اگر بدون معطلی به این سوال پاسخ می‌دهید و بنزین معمولی را انتخاب می‌کنید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم. مهم‌ترین تفاوت بنزین سوپر و معمولی چیست؟ بنزین سوپر چه مزیت‌هایی نسبت به بنزین معمولی دارد؟ برای پاسخ به این سوالات تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بنزین سوپر یا معمولی؟

عدد اکتان مقیاسی برای سنجش کیفیت سوخت است. هرچقدر عدد اکتان بالاتر باشد، بنزین از کیفیت بهتری برخوردار است. تفاوت بنزین سوپر و معمولی هم فقط در عدد اکتان است. بنزین معمولی که بیشترین سوخت مصرفی در ایران است با عدد اکتان 87، به رنگ صورتی مایل به قرمز عرضه می‌شود و در مقابل بنزین معمولی، بنزین سوپر که به رنگ سفید و سبز موجود است، همان بنزین معمولی است که با افزودن مقداری مواد افزودنی، به عدد اکتان 95 می‌رسد.

همهٔ ما در مورد خصوصیات بنزین سوپر شنیده‌ایم که مواد افزودنی موجود در بنزین سوپر باعث می‌شود که آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود، احتراق خودرو بهینه‌تر انجام شود، مصرف سوخت کاهش پیدا کند و صدای خودرو کم شود. به‌نظر شما تمامی این موارد صحت دارد؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است به سراغ دفترچهٔ راهنمای خودروی خودتان بروید و میزان اکتان در سوخت خودرو را بررسی کنید. برخی از خودروها مثل خودروهای لوکس وارداتی به‌دلیل اینکه موتور خودروها به‌گونه‌ای دقیق و حساس در سرعت احتراق طراحی شده‌اند، نیاز به سوخت با کیفیت دارند و در صورت عدم استفاده از بنزین سوپر، به مشکل می‌خورند اما بیشتر خودروهایی که در ثبت نام ایران خودرو موجود هستند، با بنزین‌های معمولی هم سازگارند.

بنزین معمولی به صرفه تر از بنزین سوپر

بنزین معمولی ارزان‌تر از بنزین سوپر

بنزین سوپر به دلیل وجود یک سری مواد افزودنی بیشتر نسبت به بنزین معمولی از اکتان بالاتری برخوردار است. وجود این مواد افزودنی علاوه بر بالا بردن کیفیت بنزین باعث فرارتر شدن بنزین سوپر نیز می‌شود و برای صاحبان جایگاه‌های سوخت عرضهٔ آن به صرفه نیست، به همین دلیل بنزین سوپر با قیمت بالاتری عرضه می‌شود. گران بودن بنزین سوپر باعث شده‌است که طرفداران کمتری داشته‌باشد و همین کمبود تقاضا موجب شد که در همهٔ جایگاه‌های سوخت عرضه نشود؛ در مقابل، بنزین‌های معمولی با قیمت کمتر و به‌صرفه‌تر در تمامی جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شوند و دسترسی به آن بسیار راحت است.

آیا بنزین سوپر در بهبود عملکرد خودرو موثر است؟

با بنزین سوپرعملکرد حداکثری خودرو را تجربه کنید

اوکتان موجود در بنزین مصرفی شما هر چقدر بیشتر باشد، بنزین سریع‌تر می‌سوزد. دیر سوزی بنزین‌های بی‌کیفیت و با شماره اوکتان پایین به مرور زمان باعث تشکیل رسوب در پیستون‌ها، خام سوزی، روغن سوزی و پوسیدگی سوپاپ‌ها می‌شود، از طرف دیگر زود سوزی بنزین سوپر باعث می‌شود که شمع‌ها سریع منفجر شوند و شعله به تمامی نقاط سرایت کند و پیستون سریع‌تر سیکل را انجام دهد و در نتیجه موجب افزایش قدرت انفجاری، افزایش شتاب ماشین، بهبود سرعت و عملکرد خودرو می‌شود.

سوخت باکیفیت، مصرف را کاهش می‌دهد

آیا بنزین سوپر در کاهش و یا افزایش مصرف سوخت موثر است؟

کارشناسان خودرو اظهار کردند که استفاده از سوخت بی‌کیفیت باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود اما استفاده از بنزین‌های با کیفیت باعث افزایش راندمان سوخت و کاهش مصرف سوخت می‌شود. کیفیت سوخت می‌تواند ناشی از تفاوت بنزین یورو 4 و 5 و یا ناشی از سوپر یا معمولی بودن بنزین باشد.

اما چطور نوع سوخت در کاهش مصرف موثر است؟ در ادامهٔ این مطلب با خودرو بانک همراه باشید تا دلایل افزایش مصرف سوخت را بررسی کنیم.

• با استفاده از بنزین‌های معمولی انژکتورهای ماشین شما کثیف می‌شوند و به مرور زمان باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود

• تغذیه خودرو با سوخت‌هایی با اکتان پایین منجر می‌شود که شمع‌ها معیوب شوند

کاهش آلودگی هوا با مصرف سوخت با کیفیت

بنزین سوپر به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند

یکی از دلایل عمدهٔ آلودگی هوای کلان شهرها تردد بیش از حد خودروها و ترافیک است، کیفیت و نوع سوخت خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند، تاثیر مستقیم بر روی میزان آلودگی هوا دارد. بنزین‌هایی با اکتان بالا باعث تمیزی سیستم سوخت‌رسانی و عملکرد بهتر خودرو می‌شوند و در نتیجه آلایندگی خودرو را کاهش می‌دهد.شما با انتخاب نوع سوخت خودروی شخصی‌تان می‌توانید به داشتن هوای پاک کمک کنید. خودروی دیزلی یا بنزینی؟ بنزین سوپر و یا معمولی؟ انتخاب با شماست. برای اطلاع از تفاوت میزان آلایندگی خودروهای دیزلی و بنزینی در مقالهٔ تفاوت ماشین بنزینی و دیزلی همراه خودرو بانک باشید.

دلیل دیگری که باعث کاهش آلودگی هوا با استفاده از بنزین سوپر می‌شود، یک قانون اقتصاد است که بیان می‌کند با افزایش قیمت هر کالایی تقاضا و مصرف آن کالا کاهش پیدا می‌کند، این قانون اقتصادی در مورد بنزین سوپر هم صادق است، اگر شما از بنزین سوپر استفاده کنید، گران بودن قیمت بنزین سوپر نسبت به بنزین‌های معمولی، باعث کاهش استفاده بی رویه از خودرو و در نتیجه کاهش مصرف بنزین و آلودگی هوا می‌شود.

بنزین سوپر یا معمولی

به‌طور کلی استفاده از بنزین سوپر و یا معمولی بستگی به خودروی شما دارد. خودرو بانک به شما پیشنهاد می‌کند حتما دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید و از عدد اکتان مصرفی موتور آگاه شوید، در صورتی که عدد اکتان بالای 90 بود حتما از بنزین سوپر استفاده کنید تا به مرور زمان مشکلات فنی خودرو ناشی از سوخت بی‌کیفیت نمایان نشوند. در این مقاله از خودرو بانک تلاش کردیم به بررسی بنزین معمولی و سوپر بپردازیم تا بتوانید با پرداخت هزینه‌ای اندک از خرابی موتور خودروی خودتان جلو گیری کنید و یا با خیال راحت از بنزین معمولی استفاده کنید و هزینه‌های مصرفی خودرو را کاهش بدهید. راستی شما از چه نوع سوختی برای ماشینتان استفاده می‌کنید؟ تجربیات خودتان از استفاده و یا عدم استفاده از بنزین سوپر را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/5/26
یه سوال الان برای برخی ماشین های ایرانی که توربو دارن مثل دنا پلاس توربو یا شاهین باید بنزین سوپر بزنیم یا معمولی؟؟؟
1401/6/27
دوست عزیز به دفترچه خودرو مراجعه کنید ببینید چی نوشته،اگه نوشته باشه اکتان ۹۰ به بالا حتما سوپر استفاده کنید
1401/6/27
Super
1401/6/28
موتورهای توربو بهترین کارکرد رو با بنزین سوپر و اکتان بالای ۹۰ دارند البته در مقاله اشتباه فاحشی وجود داره که بنزین معمولی زودسوز تره و هر چه عدد اکتان بالاتر باشه بنزین کند سوز تره و مصرف بهینه تر میشه و باعث جلوگیری از ناک زدن موتور میشه
1401/6/28
با توجه به اینکه توربو تراکم هوا رو بیشتر میکنه و نسبت جرم هوا به سوخت افزایش پیدا میکنه برای احتراق بهتر ترجیحا باید بنزین با اکتان بالا باشه که اون افزایش جرم هوا رو جبران کنه. پس بله سوپر بزنید.
1402/10/27
بببن دوست عزیز. بعضی ماشین‌ها هست که ایران خودرو و سایپا زدن (یا اینکه مونتاژ کردن) که حتما باید بنزین سوپر بخورن از جمله خودروهای توربوشارژ (پژو ۲۰۰۸، اکثر ماشینای منتاژی چینی، دنا پلاس توربو، شاهین و ...) که باید سوپر بخوره و حرفی توش نیست. یه سری ماشینای دیگشونم باید سوپر بخوره که توربو نیست ولی بازم به علت فناوری جدید موتورشونه مثل همین رانا پلاس TU5P. بعضی ماشینا هم هست که فناوری جدید ندارن ولی بازم به سوپر نیاز دارن از جمله پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند و ... که موتور xu7 دارن. بعضی وقتا هم هست که ماشین باید سوپر بخوره به دلیل بحث شرایط محیطی از جمله میزان رطوبت، میزان ارتفاع از سطح دریا، میزان فشار هوا، درجه دمای هوا و ...

یکی از بهترین روش ها مراجعه به همون دفترچه راهنمای ماشینه. ولی برای بعضی ماشینا ممکنه چیز اشتباه نوشته باشه. مثلا تو دفترچه راهنمای پژو پارس می‌خوندم چند جاش با تاکید گفته بود همه مدل‌های پژو پارس بلااستثنا باید بنزین سوپر با اکتان ۹۵ بخوره. درحالی که این مورد فقط برای پارس‌های خانواده XU صدق می‌کنه و پارس TU5 احتیاجی به سوپر نداره.

با این حساب من بهترین روشی که توصیه می‌کنم اینه که اول دفترچه راهنما بعد برای اطمینان تحقیق تو اینترنت و بعد از اون پرسیدن از چن تا آدم فنی‌کار و مکانیک.
1401/6/27
کو بنزین سوپر!!!
اصلا تو خیلی از شهرها گیر نمیاد
مجبوریم بنزین معمولی بزنیم!
1401/6/27
ما lpg میزنیم هم خوشگازتره هم خوش بو تر
1401/6/28
بنزین سوپر واقعا عرضه کمی داره. از اول تابستان هیچ جایگاهی از استان گلستان نتونستم پیدا کنم.
وقتی خودروسازی ما خودروی توربو و یورو 5 تولید میکنه خب بنزینش هم باید عرضه شه. ب عینه دیدیم با بنزین اکتان بالا مصرف سوخت خودرو هم میاد پایین خب درنتیجه مصرف سرانه بنزین کشور هم پایین خواهد آمد...
چند ساله اروپا بنزین یورو ۶ استفاده میشه.
ما تاکی بنزین یورو 2 قراره تولید کنیم..؟!
1401/6/28
بنزین سوپر دیرتر و در فشار بالاتر مشتعل میشه بنابراین بنزین معمولی با توجه به اینکه تحمل کمتری در برابر فشار محفظه احتراق داره دچار خود سوزی و ناک میشه که برای موتور بسیار مضر هست لذا مطلب عنوان شده نیاز به اصلاح دارد .
1401/7/2
مطلب متاسفانه كاملا غير علمي و اشتباه و كلي گويي بود. برعكس مطلب نوشته شده اولا سوپر بودن يا معمولي بودن بنزين ربطي به كيفيت آن ندارد. اكتان بنزين صرفا عددي از 0 تا 100 و براي بيان ميزان بهسوزي و كندسوزي بنزين است.در اين درجه بندي 100 نشانگر كندسوزترين بنزين و برابر با تركيب 100% ايزواكتان و 0 نشانگر زودتر و انفجاري ترين حالت سوختن و برابر با 100% نرمال هپتان و 0% ايزو اكتان است.هر عددي مابين اين دو عدد نيز نشانگر تركيبي از اين دو ماده است. بنزين سوپر يا همان بنزين با اكتان بالا اتفاقا برعكس مطلب شما كندسوز و ديرسوز است. كيفيت بنزين با استاندارد يورو سنجيده مي شود كه بحث ديگري است. يعني امكان دارد كه بنزين معمولي باشد اما كيفيت بالاتري نسبت به بنزين سوپر داشته باشد.