موضوعات داغ

انواع پلاک خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

چگونه ایده استفاده از پلاک به ذهن مردم رسیده است؟ تاریخچه اولین پلاک در کشور ایران به دوران صدارت وثوق‌الدوله در سال 1298 برمی‌گردد. در آن زمان شهرداری برای درشکه‌ها شماره‌ای به‌عنوان پلاک صادر کرده بود. بعد از آن با ورود اولین پلاک به داخل کشور در سال 1305 نصب پلاک خودرو با یک عدد چهار رقمی و اسم شهر به‌صورت جدی آغاز شد. به‌مرور زمان و با افزایش تعداد خودروها و وسایل نقلیه در کشور، شکل و شمایل پلاک طی هرچند سال مختلف تغییر یافت. در نهایت در سال 1387 طرح تعویض پلاک کلیه وسایل نقلیه شهر به شکل امروز اجرا شد.

به‌مرور زمان تعداد خودروها در کوچه و خیابان افزایش پیدا کرد. دولت به همین منظور یک ویژگی مجزا برای ماشین‌های شخصی، معلولین، تاکسی، دولتی، تشریفات و مناطق آزاد در نظر گرفت. بعد از خرید خودرو و ثبت نام ایران خودرو یا سایپا مرحله بعدی ثبت پلاک متناسب با کارایی اتومبیل است. ما در این مقاله به بررسی انواع پلاک خودرو می‌پردازیم. هر نوع پلاک دارای عدد، رنگ و حروف متفاوتی است. مطالعه این مقاله تنها به پنج دقیقه زمان نیاز دارد؛ درحالی‌که دانستن آن باعث افزایش اطلاعات عمومی شما می‌شود. پس برای آشنایی بیشتر با انواع پلاک ماشین و تفاوت آن‌ها ما را دنبال کنید.

1-تفاوت دو رقم آخر و حروف الفبا شهرهای مختلف در پلاک شخصی

اولین پلاک با بیشترین آمار استفاده، مربوط به پلاک‌های شخصی است. این قطعه فلزی به دو قسمت بزرگ مستطیلی و مربعی تقسیم می‌شود. قسمت اول مستطیلی از سمت چپ شامل دو عدد، یکی از حروف الفبا و سه عدد دیگر و در سمت راست و بخش مربعی نیز یک عدد دو رقمی وجود دارد که نشان‌دهنده شهر صدور پلاک است. برای مثال کلیه اعداد جفت نشان‌دهنده صدور پلاک در استان تهران است. باتوجه‌به افزایش تعداد ماشین‌های تهران و پرشدن کلیه این اعداد جفت، در حال حاضر عددهای 10، 20 الی 90 برای این شهر استفاده می‌شوند.

پلاک شخصی با زمینه سفید

حروفی که در پلاک‌های شخصی استفاده می‌شوند عبارتند از: ب، ج، د، س، ص، ط، ق، ل، م، ن، و، هـ، ی. حرف الفبا در قسمت اول پلاک برای شهرستان‌های مختلف هر استان متفاوت است. برای مثال 98 نشانه استان ایلام است؛ حرف «ل» به شهرستان سیروان و حرف «ط» به بدره تعلق دارد. زمینه پلاک‌های شخصی سفیدرنگ است. همچنین پرچم ایران و حروف I.R.IRAN نیز در سمت چپ پلاک نوشته می‌شود.

2- دلیل وجود پلاک مجزا برای معلولین در چیست؟

پلاک ویژه معلولین از نظر رنگی و سیستم چیدمان اعداد و حروف دقیقاً شبیه به پلاک شخصی با چند تغییر جزئی است که به شرح زیر است:

• استفاده از علامت ویژه معلولین به‌جای حرف فارسی

• استفاده از حرف «ژ» در سامانه تاکسی اینترنتی و عوارض

• استفاده از عدد 11 الی 49 برای افراد جانباز

• استفاده از عدد 51 الی 99 برای افراد معلول

پلاک معلولین با علامت مخصوص

طراحی مجزا پلاک برای معلولین برای تشخیص این مسئله برای پارک در قسمت ویژه معلولین است. همچنین سهمیه‌های متفاوتی همچون سهمیه بنزین برای این افراد به این طریق قابل شناسایی است. در صورت خرید ماشین از افراد جانباز و معلول از ناحیه پا، توجه کنید که دنده این اتومبیل‌ها متفاوت است. ما در مقاله‌ای تفاوت خودروهای دنده ای و اتومات مورد بررسی قرار داده‌ایم تا به صورت دقیق با این تفاوت‌ها آشنا شوید.

3-استفاده از پلاک گذر موقت برای یک دوره محدود زمانی

پلاک گذر موقت نیز همچون پلاک معلولین مشابه پلاک شخصی با چند علامت جزئی متفاوت است. این علائم عبارتند از:

• کلیه ماشین‌های گذر موقت از حرف «گ» استفاده می‌کنند

• در قسمت مربعی عدد دو رقمی تاریخ اضافه می‌شود

ماشین‌های گذر موقت مربوط به مناطق آزاد تجاری یا کشوری غیر از ایران هستند که اجازه حضور در خاک ایران را برای مدت معین دریافت کرده‌اند. این ماشین‌ها تنها به‌اندازه یک ماه اجازه تردد در داخل کشور ایران را دارند و بعد از آن باید به محدوده خود بازگردانده شوند.

پلاک گذر موقت برای یک ماه استفاده

پلاک مثل کد ملی برای شخصی یک عدد یکتا و جدا است. به همین خاطر بعد از خرید ماشین دست‌دوم باید پلاک آن را تعویض کرد. ما در مقاله خودرو بانک کلیه قوانین تعویض پلاک و جزئیات آن را به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار داده‌ایم.

4-پلاک رنگ زرد مخصوص تاکسی‌ها، وسایل نقلیه عمومی و ماشین‌های کشاورزی

رنگ زرد برای پلاک سه گروه از افراد جامعه صادر می‌شود. اولین گروه استفاده‌کنندگان پلاک زرد به ناوگان تاکسی‌رانی مربوط می‌شود. رنگ زمینه پلاک تاکسی‌های در کلیه شهرهای ایران زرد و نوشته‌ها به رنگ مشکی است. همچنین حرف «ت» برای این گروه از ماشین‌ها استفاده می‌شود. کلمه TAXI به معنی تاکسی نیز در بالای این پلاک نوشته می‌شود.

رنگ زرد یکی از انواع پلاک

وسایل نقلیه عمومی مثل تریلی، وانت، اتوبوس از پلاک زردرنگ استفاده می‌کنند. حرف «ع» برای این ماشین‌ها استفاده می‌شود که از کلمه عمومی الگوبرداری شده است. ماشین‌آلات کشاورزی مثل تراکتور نیز از پلاک زردرنگ با نوشته‌های سفید استفاده می‌کنند. در این ماشین‌ها حرف «ک» مخفف کشاورزی استفاده می‌شود. پلاک تاکسی، وسایل نقلیه عمومی و کشاورزی در کلیه مناطق به جز تهران بر اساس کد مرکز استان ثبت می‌شود.

5-چه گروهی از جامعه از پلاک به رنگ سبز استفاده می‌کنند؟

یکی از انواع پلاک خودرو به رنگ سبز است که نیروی انتظامی از آن استفاده می‌کند. انتخاب این رنگ با حروف متفاوت برای هر ارگان مجزا به شرح زیر است:

• حرف «ت» برای نیروی انتظامی

• حرف «ث» برای سپاه

مدل چینش حروف و اعداد در پلاک سبزرنگ دقیقاً مشابه پلاک شخصی با تفاوت در رنگ زمینه، رنگ نوشته و حروف است.

پلاک سبز پلیس و سپاه

6-رنگ قرمز زمینه یکی از انواع پلاک خودرو برای دولت و تشریفات

پلاک کلیه اتومبیل‌های دولتی در سطح شهر به رنگ قرمز است. نحوه چیدمان این پلاک دقیقاً شبیه به پلاک شخصی با رنگ زمینه قرمز، رنگ اعداد و حروف سفید و حرف وسط «الف» است. گروه دوم که از رنگ زمینه قرمز استفاده می‌کنند، ماشین‌های تشریفات هستند. مدل ظاهری این پلاک با بقیه مدل‌هایی که تا کنون معرفی کردیم متفاوت است. واژه تشریفات به فارسی و انگلیسی در سمت چپ این پلاک نوشته شده است. همچنین یک عدد چهار رقمی در سمت راست این نوع پلاک وجود دارد.

پلاک قرمز دولت و تشریفات

7-رنگ آبی زمینه پلاک به‌عنوان یکی از انواع پلاک در کشور برای دو گروه مجزا

رنگ آبی یکی از انواع پلاکی است که در کشور ایران دیده می‌شود. این پلاک به‌صورت اختصاصی برای افرادی است که در سفارت مشغول به کار هستند و حفاظت‌های شدیدی از آن‌ها صورت می‌گیرد. در این پلاک‌ها از حروف انگلیسی D و S به ترتیب برای دیپلمات‌ها و سفارتخانه‌ها استفاده می‌شود. در این پلاک‌ها بالای کد دو رقمی استان، کلمه سرویس و سیاسی نوشته شده است.

رنگ آبی یکی از انواع پلاک ماشین

گروه دومی که از پلاک رنگ آبی با حروف مجزا استفاده می‌کنند عبارتند از:

• حرف «ز» برای وزارت دفاع

• حرف «ف» برای ستاد کل فرماندهی نیروهای مسلح

این گروه از نیروهای انتظامی و مسلح از پلاکی مشابه پلاک شخصی و تنها با تفاوت رنگ زمینه آبی، نوشته سفید و حروف خاص استفاده می‌کنند.

8-اندازه استاندارد آمریکایی پلاک ماشین‌های تاریخی به رنگ قهوه‌ای، آخرین نوع پلاک خودرو

پلاک تاریخی برای چه ماشین‌هایی استفاده می‌شود؟ این پلاک برای خودروهایی با عمر بیش از 50 سال، عمر بیش از 25 سال با طراحی خاص و خودروهای فرهنگی استفاده می‌شود. ابعاد و چیدمان این پلاک با کلیه مدل‌های دیگر متفاوت است. این قطعه فلزی از استاندارهای کشور آمریکا با ابعاد 12 در 6 اینچ استفاده می‌کند. در سمت چپ این پلاک عکس یک مکان تاریخی وجود دارد. در سمت راست نیز یک عدد 5 رقمی و عبارت تاریخی نوشته می‌شود.

پلاک قهوه‌ای

تشخیص انواع پلاک خودرو با رنگ‌بندی متفاوت

ماشین‌ها بر اساس نوع کاربری از پلاک‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. تفاوتی ندارد که ماشین شما پراید یا بهترین ماشین بعد از پراید باشد، محل مورداستفاده و کارکرد آن نوع پلاک را مشخص می‌کند. ما در این مقاله به بررسی انواع پلاک خودرو با رنگ‌های متفاوت پرداختیم. به نظر شما چه گروه دیگری در جامعه وجود دارند که یک نوع پلاک مجزا باید برای آن‌ها طراحی شود؟ نظرات و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/7/16
انصافا پلاک لیزری ها خیلی خوشگل تر بودن.این نوع پلاکها رو متولدین دهه 60 تا سال 75 دیدن از اون ببعد سنشون قد نمیده
یه نکته مهم دیگه هم اینه که پلاک ملی قرار بود عین کدملی معرف شخص راننده باشه امـا الان دیدم که ماشین نمره تهران رو بردن بندرعباس باسم پلاک تهرون 3-2 میلیون گرونتر فروختن! این بده