موضوعات داغ

بهترین خودرو برای تیونینگ کدام است؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

اکثر خودروهایی که برای شرکت در مسابقات تأیید می‌‌شوند، خودروهایی هستند که قابلیت‌‌های ذاتی بسیار بالایی دارند، مثلاً می‌‌توانند در شرایط سخت دوام آورند و شتاب و سرعت کافی برای جا نماندن از رقبا را داشته باشند. اما میزان قدرت و شتاب لازم برای حضور در مسابقات برای تمام خودروها وجود ندارد و برخی از آنها ضعیف‌تر هستند؛ بنابراین اگر رانندگان قصد حضور در مسابقات را دارند باید خودروی آن‌ها تقویت شود. خوشبختانه این امکان برای رانندگان وجود دارد که خودروهای خود را تقویت کرده و آنها را آماده حضور در رقابت‌‌ها کنند.

به این بهبود وضعیت، تیونینگ گفته می‌‌‌شود. تیونینگ فرایند و مجموعه تغییراتی است که خودرو را از جهات زیادی بهبود می‌‌دهد. ما در این مقاله از مجله خودرو بانک قصد داریم به بررسی معرفی بهترین خودرو برای تیونینگ بپردازیم. اگر شما نیز می‌خواهید بهترین خودرو برای تیونینگ را بشناسید، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تیونینگ به چه معناست؟

واژه تیونینگ (Tuning) در لغت به معنای تنظیم کردن است. معمولاً این لغت را بیشتر در حوزه مکانیک خودرو می‌‌شنویم و معنای آن در این زمینه، ارتقای ویژگی‌‌های ظاهری و فنی خودرو است. تاریخچه این فرایند به سال‌‌های میانی قرن بیستم میلادی می‌‌رسد و در آن زمان مهندسان خودروها و وسایل مبتنی بر موتورهای احتراق را تقویت کرده و ارتقا می‌‌دادند. در گذشته منظور از تیونینگ اغلب تغییر شکل ظاهری خودرو بود که به آن تیونینگ بدنه نیز می‌‌گفتند. اما به‌مرور که تغییرات فنی نیز رایج شد، اصطلاح تیونینگ فنی نیز وارد ادبیات مکانیک خودرو شد و افراد برای بهبود ویژگی‌‌های فنی خود، آن را تیونینگ می‌‌کردند.

تیونینگ گرچه در ابتدا به‌صورت غیراستاندارد صورت می‌‌گرفت، اما با پیشرفت‌‌هایی که در این زمینه حاصل شد، این فرایند به‌صورت استاندارد و علمی انجام شده و خودروهای ضعیف می‌‌توانند با کمک آن آماده مسابقات شوند. این‌گونه دیگر صداهای نامناسب و گوش‌خراش از موتور ماشین به گوش نمی‌رسد. خوب است شما انواع صدای ماشین را بشناسید تا این‌گونه صداها را در ماشین تیونینگ شده بتوانید تشخیص دهید.

در این قسمت از مقاله خودرو بانک به معرفی خودروهای مناسب تیونینگ می‌‌پردازیم. خودروهایی که قصد معرفی‌‌‌شان را داریم، هم از دسته خودروهای ایرانی و هم از دسته خودروهای خارجی هستند و تلاش می‌‌کنیم مطلب جامعی در اختیار شما بگذاریم. این خودروها عبارت‌اند از:

•خودروی پژو 207 صندوق‌دار اتومات

•خودروی کیا سراتو

•خودروی رنو ساندرو اتومات

•خودروی ال 90 یا تندر ۹۰

•خودروی پژو پارس

•خودروی میتسوبیشی لنسر اوولوشن

•خودروی ولوو 850

•خودروی تویوتا سوپرا

•خودروی فولکس‌واگن گلف GTI

•خودروی نیسان GTR

•خودروی هوندا سیویک

•خودروی BMW 235i

خودروی پژو 207 صندوق‌دار اتومات

خودروی پژو 207 صندوق‌دار اتومات

این خودرو که فیس لیفت پژو 206 است، می‌‌تواند گزینه خوبی برای تیونینگ باشد، چرا که به‌خودی‌خود از دسته خودروهای ایرانی مناسب است و امنیت و سرعت لازم را فراهم می‌‌آورد. خودروی پژو ۲۰۷ صندوق‌دار اتومات را می‌توان در دسته بهترین خودروی برای مسافرت نیز قرار داد.

خودروی کیا سراتو

خودروی کیا سراتو

خودروی کیا سراتو یکی دیگر از ماشین‌‌های پرطرفداری است که توسط شرکت سایپا عرضه می‌‌شده است. این خودروی کره‌‌ای مونتاژ شده در داخل کشور، هم از سرعت بالا و هم از امنیت بسیار مناسبی برخوردار است. از طرفی دیگر کیا سراتو ظاهر جذاب و خشنی نیز دارد که آن را تبدیل به یک گزینه بسیار مناسب برای حضور در مسابقات اتومبیل‌رانی می‌‌کند. بااین‌وصف شما می‌‌توانید با تیونینگ این خودرو، ویژگی‌‌های آن را تا چندین درجه بهبود دهید و آن را آماده رقابت با بزرگان عرصه اتومبیل‌رانی کنید.

خودروی رنو ساندرو اتومات

خودروی رنو ساندرو اتومات

خودروی رنو ساندرو اتومات از دسته خودروهای شیک و خوش قیافه ایرانی است. این خودرو که اصالتی فرانسوی دارد و در ایران مونتاژ می‌‌شود، از دسته خودروهای دارای سواری راحت و آپشنالی بوده که همواره شانس بالایی برای انتخاب توسط اتومبیل‌رانان داشته است. در کنار تیپ مناسب، قطعات این خودرو کیفیت بالا و دوام طولانی دارند که آن را برای انجام تیونینگ و حضور در مسابقات، تبدیل به یک گزینه عالی می‌‌کنند. یکی از ضعف‌‌های مهم خودروی رنو ساندرو، گیربکس ضعیف باقدرت و گشتاور بسیار پایین و شتاب کم است که منجر به افزایش شدید مصرف سوخت می‌‌شود. این یکی از قسمت‌‌هایی است که باید به فکر بهبود و تیونینگ آن باشید. نکته منفی دیگر ادامه نیافتن همکاری شرکت خودروسازی رنو فرانسه و شرکت خودروسازی پارس‌خودرو در زمینه واردات این خودرو است و شما مجبور به استفاده از مدل‌‌های قدیمی این خودرو هستید.

خودروی ال 90 یا تندر ۹۰

خودروی ال 90 یا تندر ۹۰

خودروی ال 90 یا تندر 90 یکی از بهترین محصولات فرانسوی بازار ایران است که به دلیل قدرت بالا، کابین راحت، هزینه نگهداری پایین و بدنه محکم توانسته اعتبار بالایی در بازار خودروی ایران کسب کند. سایز این خودرو و قابلیت فرمان‌پذیری آن، خودروی تندر 90 را مبدل به یک گزینه عالی برای مسابقات اتومبیل‌رانی کرده است. خودروی تندر 90 برای حضور در رقابت‌‌های اتومبیل‌رانی چیزی کم ندارد، بااین‌حال برای بالارفتن شانس پیروزی در مقابل رقبای قوی‌‌تر، می‌‌توانید عملکرد فنی و پایداری آن را بهبود دهید. اگر طرف‌دار خودروی پراید هستید، خوب است بدانید که خودروی ال ۹۰ بهترین ماشین بعد از پراید است.

خودروی پژو پارس

خودروی پژو پرشیا یکی از پرطرفدارترین خودروهای ایرانی در بین جوانان است. بسیاری از رانندگان پژو پارس این خودرو را مناسب مسابقات اتومبیل‌رانی می‌‌دانند و بارها نیز هنرنمایی‌‌های آنها را در خیابان و اتوبان مشاهده کرده‌‌‌ایم. بااین‌حال تیونینگ کردن این خودرو کار بسیار مفیدی است و آن را آماده مسابقات جدی می‌‌کند.

خودروی میتسوبیشی لنسر اوولوشن

خودروی میتسوبیشی لنسر اوولوشن

این سدان جذاب بین سال‌‌های 1992 تا 2016 تولید می‌‌شد. میتسوبیشی لنسر اوولوشن در دهه 1990 زمانی که در مسابقات WRC به قهرمانی رسید، معروف شد و شهرت بسیار زیاد و خوبی برای خود دست‌وپا کرد. یکی دیگر از علل موفقیت این خودروی جذاب، حضور آن در بازی‌‌های ویدئویی بود که آن را بیشتر به مشتریان و نوجوانان معرفی می‌‌کرد. این خودرو قابلیت تیونینگ بسیار بالایی دارد و استفاده از آن در مسابقات اتومبیل‌رانی رایج است.

خودروی ولوو 850

خودروی ولوو 850

یکی از خودروهای عجیب مسابقات اتومبیل‌رانی خودروی ولوو 850 با ظاهر استیشن آن است. کمتر کسی انتظار دارد این خودرو در پیست‌‌های اتومبیل‌رانی حاضر شود، اما بااین‌حال توانسته عملکرد مناسبی از خود بر جای بگذارد. خودروی ولوو 850 در سال 1991 توسط شرکت سوئدی ولوو تولید و عرضه شد و باتوجه‌به موتور توربو شارژر 2.4 لیتری و ابعاد مناسبی که دارد، خیلی زود در دل رانندگان حرفه‌‌ای جا باز کرد. عجیب نیست که سرعت این خودروی 4 سیلندر تا 237 کیلومتر بر ساعت نیز می‌‌رسد و موتور آن قابلیت تولید 193 اسب بخار توان را دارد.

خودروی تویوتا سوپرا

خودروی تویوتا سوپرا

یکی از خودروهای اسپرت تویوتا، خودروی سوپرا است که طی سال‌‌های 1978 تا 2002 تولید و عرضه شده است. این خودروی جذاب می‌‌تواند با حداکثر سرعتی برابر با 388 کیلومتر بر ساعت حرکت کند که در نوع خودش یک شاهکار محسوب می‌‌شود. تیونینگ این خودرو در سال‌‌های ابتدایی قرن بیست و یکم صورت گرفت و با نصب یک موتور 3 لیتری توربو شارژر بر روی آن، شاهد رکوردهایی بسیار بالایی از این خودرو بودیم. خودروی تویوتا سوپرا با ظاهر اسپرت و جذابی که دارد، هنوز هم گزینه مناسبی برای پیست‌‌های اتومبیل‌رانی است.

خودروی فولکس‌واگن گلف GTI

خودروی فولکس‌واگن گلف GTI

یکی از جذاب‌‌ترین خودروهای تیونینگ شده، گلف جی تی آی است. تولید این خودروی آلمانی جذاب به سال 1975 میلادی می‌‌رسد. اغراق نیست اگر بگوییم که این خودرو تأثیر به سزایی در صنعت تیونینگ داشته و برخی از مدل‌‌های آن از جمله گلف آر 32 و گلف آر، سرآمد خودروهای تیونینگ بوده‌‌اند. یکی از خوش‌شانسی‌های ماشین‌‌بازهای ایرانی حضور فولکس‌واگن گلف جی تی آی در بازارهای ایران است و اگر کسی قصد پیداکردن یک ماشین با قابلیت تیونینگ مناسب را دارد، می‌‌تواند سراغ آن برود.

خودروی نیسان GTR

خودروی نیسان GTR

خودروی نیسان جی تی آر ملقب به گودزیلاست. خودروی نیسان جی تی آر با حضورش در بازار خودروهای اسپرت معادلات گذشته را به هم ریخت و با ویژگی‌‌های خاصی که داشت، گوی سبقت را از بسیاری از رقبا ربود. موتور تیونینگ شده این خودرو می‌‌تواند تا 1325 اسب بخار توان تولید کند که لقب گودزیلا را کاملاً برازنده آن می‌‌کند. ضمناً هزینه و کاری که برای تیونینگ آن لازم است، چندان زیاد نبوده و انرژی زیادی از شما نمی‌‌گیرد. اگر به دنبال یک خودروی مناسب برای تیونینگ کردن هستید، نیسان جی تی آر گودزیلا را فراموش نکنید.

خودروی هوندا سیویک

خودروی هوندا سیویک

گرچه روی سرعت و قدرت این خودرو در فیلم‌‌هایی همچون سریع و خشن بسیار مانور داده شده است، اما نباید زیادی آن را جدی گرفت. بااین‌حال جای نگرانی نیست، شما می‌‌توانید با صرف هزینه کم و در مدت‌زمان کوتاهی این خودرو را تیونینگ کنید و قابلیت‌‌های آن را ارتقا دهید. اکثر مدل‌‌های این خودرو، به‌خصوص مدل‌‌های پس از 2000 میلادی مناسب تیونینگ نیستند و بیشتر افراد تیونینگ مدل‌‌های پیش از 2000 را ترجیح می‌‌دهند.

خودروی BMW 235i

خودروی BMW 235i

خودروی BMW 235i یکی از خودروهایی است که تکنولوژی پیشرفته‌‌ای دارد و به کمک همین ویژگی می‌‌تواند شتاب و قدرت زیادی را ارائه بدهد. خودروی BMW 235i حتی در نسخه‌‌های پایه و بدون تیونینگ نیز قابلیت حضور در پیست را دارد، بااین‌حال با ظهور رقبای بزرگی در این عرصه، تولیدکنندگان آن مجبور به انجام یک سری تغییرات در آن شده‌‌اند. در مدل‌‌های اخیر خودروی BMW 235i از یک پیشرانه توربو شارژر 3 لیتری استفاده شده که باتوجه‌به این حجم و تعداد 6 عدد سیلندر، قابلیت تولید 300 اسب بخار توان را دارد. این خودروی جذاب و سرکش، می‌‌تواند در عرض 5 ثانیه از سرعت صفر به 97 کیلومتر بر ساعت برسد که آن را مبدل به یکی از کاندیداهای همیشگی قهرمانی در مسابقات کرده است.

نکته‌ای که لازم است بدانید این است که حتی بهترین ماشین شاسی‌بلند را نمی‌توان تیونینگ کرد و یا به‌سختی می‌توان تیونینگ کرد.

تیونینگ؛ هیجان و سرعت

در این مقاله از مجله خودرو بانک به بررسی بهترین خودروها برای تیونینگ پرداختیم. به همین منظور ابتدا به چیستی تیونینگ پرداخته و تاریخچه کوتاهی از آن را شرح دادیم. سپس به معرفی خودروهای ایرانی و خارجی پرداختیم که گزینه‌‌های مناسبی برای تیونینگ هستند. تیونینگ گاهی اوقات توسط شرکت و گاهی اوقات توسط خود راننده صورت می‌‌گیرد. اگر خود شما قصد دارید این کار را انجام دهید بهتر است از مشاورین و مکانیک‌‌های خبره کمک بگیرید و متناسب با فعالیتی که قصد دارید انجام دهید، برای آن هزینه کنید. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/8/9
ال نود؟
ساندرو؟
مسابقات اتومبیلرانی؟
چه مقاله عجیبی
ال نود سر پیچ اول چپ نشه،سر پیچ دوم میشه!
یعنی یه ماشینایی اسم اوردین که هیچ سنخیتی با مسابقه ندارن!
1401/8/10
خیلی از مطابی که در مورد خودروهای ایرانی تو این پست نوشتین دقیقا برعکس هستش و معلومه که نویسنده این مطلب اطلاعات کافی نداشته.کجای رنو ساندرو خوش قیافه هستش؟ کجاش آپشناله؟ کجاش مناسب تیونینگه؟؟؟ کجای 207 صندوقدار بهترین خودرو برای مسافرته؟؟؟ اون که ردیف عقبش اصلا جا نداره و فقط بچه میتونه سوار شه؟؟؟ و ... . خواهشا مطالبی که نوشته میشه رو اولش مدیر یا مسئول مربوطه بخونه، بعدش بذارین تو سایت. اینجور مطالب سایت رو بی اعتبار میکنه.متشکر
1401/8/10
اون عکس میتسوبیشی لنسر عادیه
اوو نیست
1401/8/10
نصف ماشین هایی ک گفتی اصلا تو ایران وجود ندارن😂
اگر هم بود کسی میخرید بیکار نبود تیونینگ کنه😐
1401/8/12
نويسنده فکر کنم یه چیزی زده