موضوعات داغ

تشخیص مدل ماشین از روی شماره شاسی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

آیا می‌دانستید که هر اتومبیل دارای یک کد VIN مخصوص است؟ vehicale identification number خودرو مثل کد ملی منحصراً به هر خودرو تخصیص داده می‌شود. در واقع با مونتاژ و راه‌اندازی هر ماشین در خط تولید و ثبت نام ایران خودرو یا سایپا یک شماره شناسایی جدید ثبت می‌شود. VIN هر اتومبیل روی مدارک، پلاک و بدنه آن نوشته شده است. این شماره شناسایی خودرو 17 رقمی از اعداد یک تا نه و حروف الفبا لاتین، براساس یک الگوریتم خاص تشکیل شده است.

دو فاکتور سال تولید و مدل خودرو به‌صورت مستقیم روی قیمت آن تأثیر می‌گذارند. روش‌های مختلفی برای مشخص‌کردن مدل خودرو برای اثرگذاری و تغییر قیمت آن وجود دارد. تشخیص مدل ماشین از روی شاسی یکی از روش‌های مرسومی است که ما در این بخش به آن می‌پردازیم. ما با معرفی اجزا مختلف این کد و محل حکاکی آن در رمزگشایی این کد در کنارتان هستیم. اگر به آشنایی بیشتر با این عدد 17 رقمی منحصر‌به‌فرد خودرو علاقه‌مند هستید، به‌اندازه چند دقیقه در کنار ما باشید. ما در این محتوا سعی در به‌اشتراک‌گذاری مفیدترین مطالب برای کاربران خود هستیم.

رمزگشایی VIN برای تشخیص مدل خودرو از شماره شاسی

شماره شاسی خودرو همچون اثر انگشت برای هر شخصی مجزا و یکتاست. این کد 17 رقمی دارای بخش‌های مجزا با یک اصول و الگوریتم خاصی است که از اعداد و حروف تشکیل شده است. با بررسی کد VIN کلیه اطلاعات خودرو و مدل آن مشخص می‌شود. این رمزگذاری به چهار بخش اصلی زیر تقسیم می‌شود:

• سریال جهانی تولیدکننده

• کد توصیف‌کننده

• کد امنیتی

• کد شناسایی

آشنایی با اجزا کد شناسایی اتومبیل

با قرارگرفتن کلیه اعداد این چهار بخش در کنار هم، شماره شاسی اختصاصی ماشین مشخص می‌شود. برعکس اختصاص شماره پلاک به شخص و لزوم تعویض آن بعد از فروش، شماره شاسی مخصوص اتومبیل بوده و نیازی به تعویض ندارد. آیا می‌دانستید خودروهایی وجود دارند که به تعویض پلاک نیاز ندارند؟ ما در مقاله چه خودروهایی تعویض پلاک نمیشوند به بررسی کامل این مسئله پرداخته‌ایم. مطالعه چند دقیقه این مقاله اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار خواهد داد.

4 بخش اصلی قرارگرفتن شماره شاسی ماشین

اولین و مهم‌ترین مسئله برای بررسی شماره شاسی، پیداکردن آن است. در ماشین‌های قدیمی‌تر شماره VIN روی گلگیر سمت راننده حک می‌شود. دومین بخشی که احتمال پیداکردن شماره شاسی وجود دارد پشت موتور و روی دیواره حرارت گیر آن است. همچنین امکان حک این کد 17 رقمی در ستون A و پایین شیشه جلو راننده نیز وجود دارد.

محل حکاکی کد شناسایی برای تشخیص مدل ماشین

سه رقم ابتدایی شماره شاسی ماشین مربوط به World Manufacturer Identifier

اولین بخش از شماره شاسی ماشین مربوط به سریال جهانی تولیدکننده و متشکل از سه کاراکتر ابتدایی کد VIN است. اولین بخش شروع کد سه کاراکتری WMI، کشور سازنده خودرو را مشخص می‌کند. کاراکترهای دوم و سوم این بخش به کمپانی سازنده ماشین مربوط می‌شود. کاراکتر دوم کاهش اوقات حرف اول شرکت سازنده و گاهی دیگر از این قاعده پیروی نمی‌کند. اما کاراکتر سوم هیچ قاعده و اصول منظمی را دنبال نمی‌کند. برای آشنایی بیشتر با این کاراکتر، مطالعه راهنمای کمپانی سازنده بسیار کاربردی است.

تشخیص مدل خودرو از شماره شاسی، سه رقم ابتدایی

کد شش رقمی توصیف‌کننده اتومبیل به‌عنوان دومین بخش شماره شاسی

قسمت دوم شماره شاسی ماشین شامل 5 کاراکتر برای توصیف اطلاعات خودرو است. Vehicle Descriptor Sector شامل یک بخش مجزا و کاربردی است. اطلاعات VDS نشانگر تیپ ماشین و معرفی فاکتورهای زیر است:

• مدل ماشین

• بدنه خودرو

• گیربکس

• کد موتور

• وزن

• قدرت

• تعداد پیشرانه

بخش دوم شماره شناسایی، توصیف‌کننده خودرو

کنترل این بخش در فرایند کارشناسی خودرو و خرید اتومبیل جدید، بسیار کمک‌کننده است. در اصل این بخش کلیه نکات فنی ماشین مشخص می‌شود.

آشنایی بیشتر با کد تک‌رقمی تصادفی، بخش سوم شماره شاسی ماشین

قسمت سوم و تک کاراکتری شماره شاسی، شامل یک بخش بدون قاعده است. این قسمت کد امنیتی یا Chech Digit ماشین است که حروف و اعداد در این باکس به‌صورت تصادفی و بر اساس محاسبات آماری انتخاب می‌شود. در اصل هیچ قاعده خاصی برای انتخاب CD ماشین وجود ندارد.

انتخاب یک کاراکتر تصادفی برای بخش سوم شماره VIN

معرفی کاراکترهای 10 تا 17 شماره شاسی برای شناسایی وسایل نقلیه

کد شناسایی وسیله نقلیه به سه بخش مجزا تقسیم می‌شود. اولین کاراکتر یک بخشی این قسمت، سال تولید اتومبیل را مشخص می‌کند. تقسیم‌بندی این بخش به شرح زیر است:

• اعداد 1 تا 10 به ترتیب برای سال‌های 2001 الی 2009 میلادی

• حروف A تا Z به ترتیب برای سال‌های 2010 الی 2030 میلادی

بخش دوم VIS نیز فقط از یک کاراکتر تک‌رقمی تشکیل شده است. در این بخش اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی شرکت سازنده خودرو نوشته می‌شود. به‌طورکلی هر کمپانی یک حرف یا عدد مشخص را برای این قسمت انتخاب کرده است.

شناسایی مدل اتومبیل با عدد یکتا در قسمت چهارم شماره شاسی

آخرین قسمت شاره شاسی ماشین از یک کاراکتر 6 رقمی تشکیل شده است. در واقع یکتایی و منحصربه‌فرد بودن شماره شاسی برای تشخصی مدل ماشین به این بخش مربوط می‌شود. اعداد و حرف به‌کاررفته در این بخش، تشخیص مدل ماشین را ممکن می‌کند.

کاربرد‌های دیگر شماره شناسایی ماشین که نمی‌دانستید!

شماره VIN یک رقم یکتا و بین‌المللی برای خودرو با کاربردهای متفاوت است. کاربردها دیگر این شماره از هنگام خرید تا فروش به شرح زیر است:

• دریافت خلافی و جریمه

• پیگیری گارانتی

• پیگیری بیمه

• کسب اطلاعات و سوابق مربوط به ماشین هنگام خریدوفروش

• کنترل و اطمینان از صحت آپشن‌های ادعا شده برای خودرو توسط فروشنده

• جلوگیری از تقلب و تغییر قطعات

• سال ساخت

• مدل خودرو

• نوع موتور، اتاقک و دیگر متعلقات ماشین

تفاوتی ندارد که زیباترین طراحی داخلی خودرو ایرانی یا خارجی را بخرید، آشنایی بیشتر نسبت به این کد 17 رقمی و ترجمه آن، برای تشخیص مدل ماشین از روی شاسی ممکن است. تنها تفاوت کد شناسایی در ماشین داخلی و خارجی، عدم کارایی برخی از قابلیت‌های این شماره در کشور ایران برای خودروهای خارجی است.

شماره شاسی روی کارت اتومبیل

اعداد و حروف ممنوعه در شماره شاسی خودرو و تشخیص مدل آن

آیا می‌دانستید که حرف O و Q به دلیل شباهت ظاهری، Z و L به دلیل خطای دیداری و عدد صفر در شماره شاسی خودرو استفاده نمی‌شوند. به همین خاطر در کدگذاری این شماره 17 رقمی، این 5 کاراکتر محاسبه نمی‌شوند. ما در این مقاله خودرو بانک با رمزگشایی شماره شاسی، چهار بخش مجزا و اطلاعات مربوط به آن را معرفی کرده‌ایم. با مطالعه این محتوا تشخیص مدل ماشین از روی شاسی به‌راحتی ممکن می‌شود. آیا تاکنون کد 17 رقمی شماره شاسی را بررسی کرده‌اید؟ شماره شاسی ماشین شما در کدام بخش حک شده است؟ نظرات و پیشنهادهای خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/11/15
درود توضیح کامل و عالی ممنون
1401/12/18
سلام
الان ماشين مدل ٤٠٢ داخلى شماره بدنه با چه حرفى شروع ميشه
1402/1/9
سلام و خداقوت.چطوری باید مشخصات ماشینم رو با وارد کردن شماره شاسی پیدا کنم؟؟؟؟ با تشکر
1402/1/15
ممنون از توضیحات کامل و جامع شما
1402/1/30
سمند سورن پلاس ۱۴۰۲
1402/2/7
سلام بنده سمند ای اف سون دوگانه دارم از کجا بدونم کلاس ۱۰ هست یا ۱۶
1402/7/1
سلام،حروفPFابتدای شماره شاسی سمند سورن ساخت کدام کارخانه می باشد.
1402/9/26
پس برای من چجوری دوتا 0 داره ???المانیه ماشینم
1402/11/29
ماشین من ژاپنی هست به اسم فلدر ایگزو
اما‌مشکل در اینجا هست که عدد دهم 2 هست
و ماشین من مدل 2012 هست از نمبر شاسی مدل 2002 میاید
مشکل در چه هست تشکر منتظر جوابم