موضوعات داغ

اسامی خودروهای یورو 5 در ایران

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

اسامی خودروهای یورو 5 در ایران

استاندارد آلایندگی یورو 5 به چه معنا است؟ به بیشترین حد مجاز انتشار گازهای آلاینده توسط خودروهای نو، استاندارد آلایندگی می‌گویند و مطابق این استاندارد موتور خودروهای نو در یک چرخه آزمون معین قرار می‌گیرند. استاندارد آلایندگی یورو 5 که یکی از 6 استاندارد آلایندگی در اروپا است، در سال‌های 2008 و 2009، برای انواع مختلف وسایل نقلیه مسافری و تجاری سبک استانداردهای متفاوتی تعیین کرده است. در این پروتکل میزان مجاز انتشار گازها در بنزین به‌صورت زیر است.

• آروماتیک حداکثر 35 درصد

• الفین حداکثر 18 درصد

• بنزن حداکثر 1 درصد

• اکسیژن حداکثر 2.7 درصد

• سولفور 10ppm

• عدم وجود سرب

در این مطلب از خودرو بانک به سوال "کدام خودروها در ایران به استاندارد آلایندگی یورو 5 مجهز هستند" پاسخ خواهیم داد. تا پایان همراه ما باشید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

206 تیپ 2 و استاندارد یورو 5

1.خودروی 206 تیپ 2 و استاندارد یورو 5

طبق قانون هوای پاک تمامی خودروهایی که در ثبت نام سایپا و یا ایرانخودرو از سال 1398 به مشتریان تحویل داده می‌شود، باید طبق استاندارد آلایندگی یورو 5 باشند. ایرنخودرو توانست با تولید 206 تیپ 2 این پروتکل را رعایت کند. مجهز کردن 206 تیپ 2 به یورو 5، باعث کاهش مصرف سوخت، افزایش توان موتور، افزایش گشتاور موتور، رفع مشکل ناک زدن، افزایش شتاب خودرو و حذف خطای کاتالیزور در این خودرو شده است.

دنا پلاس و کمک به حفاظت از محیط زیست

2.دنا پلاس و کمک به حفاظت از محیط زیست

با وجود افزایش هر روزه‌ی تعداد خودروهای موجود در سطح شهر، دمای هوا هر روز بالاتر می‌رود و باعث آسیب رساندن به گیاهان و محیط زیست اطرافمان می‌شود. با افزایش آلودگی هوا، اهمیت فرایند کارشناسی خودرو و رعایت استانداردهای آلایندگی یورو 5 اهمیت بسزایی پیدا کرده است. ایران خودرو با تولید دنا پلاس و رعایت استانداردهای آلایندگی یورو 5 توانسته سهم کوچکی در حفظ سلامت محیط زیست داشته باشد.

ساینا و رعایت استاندارد آلایندگی یورو 5

3.ساینا اولین خودروی ملی سایپا

ساینا در سال 1392 به عنون اولین خودروی ملی سایپا با استاندارد آلایندگی یورو 4 بود که سایپا توانست این سدان ایرانی را ارتقا ببخشد و استانداردهای یورو 5 را رعایت کند. ساینا هم با رعایت استانداردهای یورو 5 توانست مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه‌ای ساینا را کمتر کند. شرکت سایپا در این خودرو از امکانات رفاهی مثل سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، سنسور پارک دنده عقب، نمایش دمای محیط بیرون، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و آینه‌های برقی استفاده کرده است.

کوییک اتوماتیک و استاندارد آلایندگی یورو 5

4.کوییک اتوماتیک بازار را شگفت زده کرد

کوییک که حاصل طراحی مهندسان شرکت سایپا است، همانند خودروی ساینا با استاندارد آلایندگی یورو 4 تولید شد اما به یورو 5 هم قابل ارتقاع است. این هاچ بک اقتصادی با مصرف سوخت 7.2 لیتر به ازای هر صد کیلومتر از آپشن‌های باز شدن اتوماتیک درها هنگام تصادف، سیستم ضد سرقت، سنسور پارک دنده عقب، کمربند سه نقطه‌‌ای و چراغ همراهی تا منزل برخوردار است. یکی دیگر از مزایایی که می‌‌تواند شما را وسوسه به خرید این خودرو کند، رفع مشکلات فنی خودرو با هزینه‌ی کمتر نسبت به سایر خودروهای ایرانی است.

استاندارد یورو 5 و کمک به محیط زیست

5.کراس اوور چینی X22 همگام با محیط زیست

کراس اوورهای چینی به محض ورود به ایران بازار خودروی ایران را متشنج کردند. برخی کارشناسان ادعا کردند که خودروهای چینی بی‌کیفیت هستند و در مقابل، برخی کارشناسان دیگر بر این باور بودند که خودروهای چینی بسیار باکیفیت‌تر از خودروهای هم‌قیمت ایرانی خود هستند. با گذشت زمان، کراس اوورهای چینی توانستند جاده‌های ایران را تسخیر کنند و با توجه به اینکه از استاندارد آلایندگی یورو 5، مصرف سوخت پایین، جادار بودن، کروز کنترل، ترمز ضد قفل و چراغ مه شکن برخوردارند، تبدیل شده‌اند به بهترین خودرو برای مسافرت خانواده‌های ایرانی.

207 رعایت استاندارد جهانی

6.خودروی اسپرت 207 رعایت استاندارد جهانی

شاید از نظر ظاهری بتوانیم 206 و 207 را شبیه به یکدیگر بدانیم اما از نظر امکانات این دو خودرو اصلا با یکدیگر قابل قیاس نیستند. 207 علاوه بر اینکه از استاندارد جهانی آلایندگی یورو 5 پیروی می‌کند، از امکاناتی مثل سیستم قطع سوخت خودکار، فرمان هیدرولیک، کنترل تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های برقی گرم‌کن دار و چراغ مه شکن جلو عقب برخوردار است.

استاندارد یورو 5 و کاهش دمای هوا

7.سمند، رخش ایرانی به کاهش دمای هوا کمک می‌کند

آلودگی هوا و افزایش دمای جهانی موضوعی نیست که به سادگی از کنار آن عبور کنیم. کارشناسان اقلیمی بر این باور هستند که این اتفاق منجر به خشکسالی، سیل، وزش بادهای گرم و طوفان می‌شود. همه‌ی ما در برابر بروز و کنترل این اتفاقات مسئول هستیم؛ یکی از روش‌هایی که می‌تواند تا حد بسیار زیادی این اتفاق را به تاخیر بیاندازد، خرید خودروهایی است که از استانداردهای جهانی پیروی می‌کنند؛ سمندهای EF7 هم در این دسته از خودروها جای می‌گیرند. پس از ارتقا موتورهای سمند از یورو 4 به یورو 5، یک لیتر مصرف بنزین کاهش پیدا کرد و توان و گشتاور آن حدودا 10 درصد بهبود یافت و به کاهش دمای هوا کمک می‌کند.

شاهین و رعایت استاندارد یورو 5

8.پرواز شاهین بر فراز جاده‌‌های ایران

شاهین و یا همان رهام گذشته، یکی از موفق‌ترین محصولات تولیدی سایپا است. سدان اسپرتی که طراحی ظاهری‌اش را از شاهین وام گرفته است، با قدرت 110 اسب بخار، حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت، رعایت استاندارد آلایندگی یورو 5، مصرف سوخت 7.5 لیتر، چراغ بدرقه، سنسور عقب، ترمز ضد قفل و ترمزهای دیسکی تبدیل شده است به یکی از خودروهای محبوب ایرانی.

خودروی یورو 5 و کاهش آلودگی هوا

یکی از مشکلاتی که خودرو سازان ایرانی هنگام تولید خودروهای یورو 5 مطرح می‌کردند، عدم امکان توزیع سراسری بنزین یورو 5 بود. طبق گفته کارشناسان تولید خودرو، اگر خودروهایی که طبق پروتکل‌های استاندارد آلایندگی یورو 5 ساخته شده‌اند، از بنزین یورو 4 استفاده کنند، امکان دارد که دچار مشکلات زیادی ‌شوند و استفاده از بنزین یورو 4 در خودروهای یورو 5 هیچ کمکی به کاهش آلودگی هوا نمی‌‌کند؛ از طرف دیگر برخی کارشناسان دیگر اعلام کردند که این دلایل بهانه است، چون بنزنین یورو 4 و یورو 5 تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارند. در این مطلب از خودرو بانک به معرفی خودروهای یورو 5 موجود در بازار ایران پرداختیم.

شما چه خودروهای دیگری را می‌شناسید که بر اساس استانداردهای آلایندگی یورو 5 تولید شده باشند؟ نظرات و پیشنهادات خودتان راجع به این مطلب از خودرو بانک را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/10/12
بیشتر به ریپورتاژ آگهی میخورد تا خبر
1401/10/12
تارا اتومات هم هست
1401/10/13
در کشوری که سوخت نیروگاه هاش از مازوت تامین میشه و ابرهای تیره و تار در آسمانش جا خوش کرده و هوای ناسالمش جان انسان‌ها را میگیرد، ... صحبت از استاندارد یورو در خودروهاش جای تأسف فراوان دارد و جای این تبلیغات بی مورد را بی اثر کرده است