موضوعات داغ

حضور پررنگ و قدرتمند چانگان چین در بازار خاورمیانه

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

شرکت چانگان موتورز شانزدهمین شرکت خودروساز جهان و دومین خودروساز بزرگ چین در سال 2021، به تازگی توانسته است که فعالیت خود را در بازار خاورمیانه مخصوصا کشورهای عربستان و امارات افزایش داده و حالا جایگاه بسیار پررنگی در حوزه خودروهای اقتصادی خاورمیانه را نصیب خود کرده است.

کمپانی بزرگ چانگان با قدمتی بیش از 160 سال در حوزه‌های مختلف اعم از ساخت و تولید جنگ‌افزار و خودروسازی، امروز به یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های چینی در حوزه ساخت خودرو تبدیل شده است. ورود کمپانی چانگان به صنعت خودرو از سال 1959 میلادی آغاز شد و حال پس از حدود 64 سال این شرکت توانسته است فعالیت خود را در بسیاری از کشورهای جهان از جمله خاورمیانه توسعه دهد.

چانگان موتورز به عنوان یک کمپانی پیشرو برای توسعه فعالیت‌های خود روی به همکاری با بزرگترین شرکت‌های خودروسازی جهان آورد و در ادامه، این شرکت به بزرگترین سرمایه‌گذاری شرکت فورد آمریکا در کشور چین تبدیل شد. این موضوع روند تولید محصولات چانگان را در بخش طراحی بدنه و موتور کاملا تحت تاثیر قرار داد و تکنولوژِی بکار رفته در محصولات جدید چانگان را می‌توان حاصل این همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با فورد دانست.

نمای داخلی چانگان UNI-T از گزینه‌های وارداتی سایپا به ایران

چانگان در مسیر پیشرفت خود از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده است و با شرکت‌هایی مانند سوزوکی، مزدا و گروه بزرگ PSA برای توسعه، طراحی و تولید خودرو قراردادهای همکاری امضا کرده است. شروع فعالیت‌های تولیدی خودرو در کمپانی چانگان با خودروهای دسته ون و مینی ون آغاز شد و در ادامه این شرکت به سراغ تولید خودروهای سواری اقتصادی رفت. بعدها این خودروساز محصولات پیشرفته‌ و لوکس‌تری مانند سری خودروهای UNI و سری محصولات اوشان را به سبد خود اضافه کرد.

روند فعالیت‌های گروه چانگان در گذر زمان به گونه‌ای پیش رفت که در سال 2021 این شرکت با 1,287,455 خودرو فروش، به شانزدهمین خودروساز بزرگ جهان تبدیل شد و در مجموع این گروه خودرویی با 6 برند توانست به رکورد 2,3 میلیون دستکاه خودرو در این سال دست یابد و با رشد 15 درصدی در فروش به بزرگ‌ترین عرضه کننده خودرویی کشور چین بدل گردید.

این موفقیت تنها مختص بازار داخلی در چین نبوده و فعالیت این برند خودرویی در بازارهای مختلفی اعم از آمریکای شمالی به واسطه سرمایه گذاری برند فورد و همچنین آسیا و خاورمیانه گسترده شده است. کشور هند یکی از مقاصد چانگان برای حضور قدرتمند خود بوده است و امروز آمارهای فروش نشان از برتری این شرکت در مقایسه با مزدای ژاپنی و تاتای هندی در بازار این شبه قاره دارد. بازار خاورمیانه به عنوان یک بازار مستعد و پرتقاضا نیز از دیدرس بازاریاب‌های چانگان موتورز دورنمانده است و این شرکت با عرضه طیف گسترده‌ای از محصولات مختلف و خودروهای خاص ذائقه مشتریان خاورمیانه به آمار فروش مناسبی در این منطقه دست یابد.

طراحی مدرن چانگان UNI-T محصول وارداتی سایپا

چانگان که تا همین چندسال پیش جز ایران در هیچ‌کجای خاورمیانه شناخته شده نبود با هوشمندی تمام و بازارسنجی و مارکتینگ قدرتمند حالا به یک برند کاملا شناخته شده و تا حدودی پرطرفدار در بازار خاورمیانه مخصوصا امارات و عربستان تبدیل شده است. البته جایگاه برند چانگان در این کشورها متفاوت از ایران است.این شرکت به عنوان یک خودروساز با محصولات اقتصادی و قیمت مناسب با عرضه خودروهایی با امکانات و مشخصات فنی قابل توجه در بازار این کشورها به جایگاه مناسبی دست یافته است. امروز پس از گذشت مدت کوتاه چندساله از عرضه چانگان در خاورمیانه، در جای جای این کشورها می‌توانیم شوروم‌های چانگان را مشاهده کنیم و فروش این شرکت در خاورمیانه به طور تهاجمی درحال گسترش است. در این میان بازار روسیه نیز با توجه به وضعیت خروج دیگر برندهای بین‌المللی از آن، حالا تمام قد در اختیار برندهای چینی و از جمله چانگان قرار دارد.

به جرات می‌توان گفت که کیفیت محصولات و موفقیت جهانی گروه چانگان، ذهنیت‌ها را نسبت به این برند چینی تغییر داده است و امروز دیگر خبری از آن برند ناشناخته چینی گذشته نیست. تجربه موفق گذشته حضور چانگان در ایران و همکاری با گروه خودروسازی سایپا نیز مزید بر علت شده است تا بار دیگر شرکت سایپا برای همکاری به سراغ این خودروساز بزرگ رفته و هم اکنون محصولاتی مانند چانگان UNI-T و چانگان CS35 پلاس و CS55 پلاس در صف واردات به ایران قرار دارند. انتظار می‌رود این محصولات با استقبال مناسبی در بازار کشور روبرو شوند.

بازار خودرو ایران نیازمند حضور برندهای مطرح جهانی و همچنین چینی مانند است تا سطح کیفی محصولات را ارتقا دهد و رنگ و بوی تازه‌ای به این بازار مملو از خودروهای کهنه و بی‌کیفیت بدهد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/10/21
حضور قدرتمند بنجولهای چینی فقط و فقط در بازار ایران