موضوعات داغ

چرا خودرو از زیر آب می‌دهد؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

گاهی اوقات ممکن است زمانی که قصد استفاده کردن از خودروی خود را دارید، متوجه شوید که میزان قابل‌توجهی آب در زیر خودروی شما جمع شده است. در این مواقع قطعاً نگرانی‌های زیادی به سراغ شما خواهد و مشکلات بسیاری به ذهنتان خطور می‌کند. گاهی اوقات این جمع‌شدن آب زیر خودرو ممکن است مسئله چندان مهمی نباشد، ولی بااین‌حال در برخی مواقع نیز این اتفاق بسیار خطرناک است و خیلی زود باید به فکر رفع کردن آن باشید. این اتفاق می‌تواند برای هر ماشینی پیش بیاید چه ماشین‌های داخلی مانند ساینا چه خودروهای خارجی گران‌قیمت. ما در این مقاله از مجله خودرو بانک قصد داریم به دلایل مختلف جمع‌شدن آب در زیر خودرو بپردازیم. اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که چرا خودرو از زیر آب می‌دهد؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آیا خالص بودن یا نبودن آب جمع شده در زیر خودرو مهم است؟

برخی مواقع آبی که زیر خودرو جمع می‌شود شفاف و بدون وجود موادی مانند روغن یا سوخت است؛ ولی در موارد دیگر پیش می‌آید که آب ناخالصی زیادی دارد و با چیزهای دیگری نیز همراه است. اگر راجع به مایع نشتی خودرو شک داشتید، می‌توانید خودروی خود را در یک مکان پارک کنید و یک مقوا یا کارتن سفید را تا چند ساعت زیر آن بگذارید. پس از مدتی با مشاهده مواد جمع شده روی مقوا یا کارتن سفید، می‌توانید متوجه شوید که چه نوع مایعی از خودروی شما نشت کرده است. اگر رنگ مایع روی مقوا، بدون بو، شفاف و بی‌رنگ باشد، این مایع آب است، در غیر این صورت باید بررسی‌های بیشتری انجام دهید. اگر با خودروی پراید خود خیلی به این چالش برمی‌خورید می‌توانید به فکر بهترین ماشین بعد از پراید و پیدا کردن گزینه‌های دیگری باشید.

نشتی مایعات خودرو

نشت آب خودرو

یکی از گزینه‌های رایج نشت سیالات داخل خودرو، نشت آب است. همان‌طور که گفتیم اگر زیر خودروی شما مایعی جمع شد که رنگ و بو نداشت و بسیار شفاف بود، این مایع آب است. احتمالاً این آب از سیستم سرمایشی و گرمایشی خودرو (AC) نشت کرده است. سیستم تهویه مطبوع خودرو، رایج‌ترین علت نشت آب خودرو است. ممکن است در برخی روزها که رطوبت هوا بالا است، آب سیستم تهویه ماشین مانند شیر آب خارج می‌شود و این تا جایی ادامه دارد که رطوبت خودرو به صفر برسد.

آب این سیستم به طور معمول زیر قسمت راست و جلوی خودرو (جایی که سرنشین جلو پای استراحتش را قرار می‌دهد) یا وسط و جلوی خودرو جمع می‌شود. برای جلوگیری از رخ‌دادن چنین اتفاقی، باید سوئیچ را روی گردش مجدد قرار دهید (بدون این که سیستم روی آپشن هوای تازه باشد). علاوه بر این که ممکن است آب از سیستم تهویه مطبوع خارج شود، اگزوز خودرو نیز منبع دیگری برای خروج آب از خودرو و جمع‌شدن آن در زیر خودرو است.

هنگام احتراق سوخت برای تأمین انرژی خودرو، ممکن است مقدار اندکی آب بیرون بریزد که نیازی به نگرانی نیست و تنها کافی است که سطح مایع خنک‌کننده را مورد بررسی قرار دهید. اگر سطح مایع خنک‌کننده پایین نبود، خیالتان راحت، شرایط مساعد است. اما اگر احساس کردید این نشت آب از سیستم واشر شیشه جلوی خودروی است، تنها کافی است آن را به طور ساده‌ای کیپ کنید و نیازی نیست نگران شوید.

آیا زمانی که آب زیر خودرو جمع شده است، رانندگی با آن ایمن است؟

رانندگی کردن پس از مشاهده آب در زیر خودرو به این مسئله بستگی دارد که آب جمع شده از کجای خودرو به زمین نشت کرده است. به همین دلیل اگر زمان کافی برای پیداکردن منبع نشتی آب ندارید، بهتر است از خودروی خود استفاده نکنید و به‌جای آن از وسایل نقلیه دیگر کمک بگیرید. قطعا ماشینی با این چالش نمی‌تواند بهترین خودرو برای مسافرت باشد!

این مسئله به‌خصوص زمانی که قصد داریم به یک مسافرت طولانی بروید یا لازم است مسافت زیادی را طی کنید اهمیت مضاعف پیدا می‌‌کند، چرا که نشت آب از خودرو در وسط مسیر و در جایی که امکانات کافی نیست می‌تواند دردسرهای زیادی به همراه داشته باشد. بااین‌حال اگر یقین پیدا کنید که آب جمع شده در زیر خودرو آب خالص است، رانندگی با خودرو ایمن است و خطری ندارد.

از آن جایی که منبع نشت آب خالص و بی بو، سیستم تهویه مطبوع خودرو است معمولاً لازم نیست چندان نگران باشید. اما اگر منبع آب نشت شده، اگزوز خودرو باشد، باید پیش از حرکت سطح مایع خنک‌کننده را بررسی کنید و اگر سطح آن کم نشده شرایط مساعد است و در غیر این صورت حرکت کردن با خودرو خطرناک است.

انواع نشتی_های خودرو

دلایل دیگر نشت آب از خودرو

نشت آب از خودرو و جمع‌شدن آن در زیر خودرو می‌تواند در نتیجه مشکلاتی همچون خرابی پمپ آب، سوراخ شدن لوله پلاستیکی آب شیشه‌شور و سوراخ شدن رادیاتور باشد. در این مواقع تشخیص این که مشکل کجاست و کدام قطعه سوراخ شده است، بدون وجود جک و حضور یک تعمیرکار، می‌تواند کار بسیار مشکلی باشد. به همین علت در این مواقع باید سراغ یک مکانیک خوب بروید تا مکان نشت آب را تشخیص دهد و خیالتان از ایمن سازی خودرو راحت شود.

نشتی مایعات و خطرات آن برای ماشین

در این مقاله از مجله خودرو بانک به بررسی دلایل جمع‌شدن آب در زیر خودرو پرداختیم. به همین منظور در هر بخش علت نشت آب و خطرات احتمالی آن را شرح دادیم. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/11/20
خرابی ترموستات ، پارگی شلنگ آب رادیاتور به موتور ، شل شدن بست شلنگ ها ، ترک خوردگی سر سیلندر هم از دلایل نشت مایعات است .