موضوعات داغ

تعویض پلاک خودروهای قرعه کشی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

اگر شما هم جز آن دسته از افراد خوش شانسی هستید که در قرعه کشی خودرو، برنده شدید، در این مقاله از خودرو بانک همراه ما باشید تا با 0 تا 100 تعویض پلاک خودروهای قرعه کشی آشنا شوید.

تعویض پلاک خودروهای قرعه‌کشی

شرکت‌های بزرگ خودروسازی ایرانی، سایپا و ایران خودرو، در سال 1399 دست به انجام یک کار بی سابقه زدند و طرح قرعه‌کشی خودرو را برای مصرف‌کنندگان واقعی اجرا کردند. با توجه به تفاوت بالای قیمت‌ خودروهای کارخانه و بازار، این طرح با استقبال شدید مردم روبرو شد و شرکت‌های خودرو سازی برا اینکه خودرو به‌دست مصرف‌کننده واقعی برسد، یک‌سری شروط تعیین کردند که در ادامه به بررسی این شروط پرداخته‌‌ایم.

حداقل سن 18 سال، داشتن گواهینامه پایه 3، نداشتن پلاک فعال، در 2 سال اخیر از شرکت‌‌های خودرو سازی خودرو نخریده باشید، تا یکسال پس از دریافت خودرو امکان نقل و انتقال آن ممکن نیست، هر کد ملی تنها یکبار مجاز به دریافت خودرو است و آخرین شرط عدم ثبت نام همزمان در 2 قرعه کشی است. یکی از شروط ذکر شده در بالا که باعث ایجاد مشکل برای برندگان شد، عدم توانایی نقل و انتقال سند خودرو بود که در این مقاله از خودرو بانک به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

واگذاری امتیاز قرعه کشی خودرو، پیگرد قانونی دارد

شرکت‌های خودرو سازی برای جلوگیری از ورود دلالان به این حوزه تصمیم گرفتند، شرط در رهن شرکت بودن سند خودرو تا یکسال را اجرا کنند تا بندی بر دست و پای دلالان قرار دهند و فقط مصرف کنندگان واقعی بتوانند از این طرح بهره‌مند شوند. دلالان برای اینکه بتوانند وارد این بازار شوند و سود کسب کنند، دست به خرید و فروش امتیاز قرعه کشی زدند و برای جلوگیری از این امر، بر اساس مصوبه‌ی کمیته خودرو که با حضور دادستانی کل کشور و سازمان بازرسی کل کشور تصویب شده است، به هیچ وجه امکان صلح و فروش خودرو حتی به صورت وکالتی تا یکسال وجود ندارد.

به‌طور مثال اگر مشخصات ماشین ساینا را بررسی کردید و در قرعه‌کشی ساینا ثبت‌نام کردید، برنده شدید، امکان فروش آن را تا یک سال نخواهید داشت و هر تخلفی که با پلاک خودرو صورت بگیرد، بر عهده دارنده پلاک است که در قرعه‌کشی برنده شده و هرگونه واگذاری امتیاز پیگرد قانونی دارد.

خودروهای قرعه کشی را وکالتنامه‌ای نفروشید

خرید وکالتی خودرو، شما را مالک نمی‌کند

یکی دیگر از اقداماتی که دلالان برای فرار از این شرط انجام می‌دهند، فروش خودرو از طریق وکالتنامه است. از نظر قانونی خودرویی که با وکالتنامه فروخته می‌شود، خریدار را مالک خودرو نمی‌کند و قانون خریدار را مالک آن نمی‌‌‌‌‌داند. تا زمانی که سند رسمی به نام خریدار نخورده باشد، هر تخلفی که با خودرو صورت بگیرد، عواقب آن متوجه مالک اصلی پلاک است نه خریدار با وکالتنامه و پس از انقضا تاریخ، وکالتنامه از اعتبار ساقط می‌شوند. به همین دلیل بیشتر به نفع مالکان اصلی خودرو است که به صورت وکالتنامه‌ای خودروی خودشان را نفروشند تا با قانون درگیر نشوند.

فروش خودرو بدون پلاک امکان پذیر نیست

فروش خودرو بدون پلاک

یکی از رایج‌‌ترین سوالاتی که برندگان قرعه کشی خودرو از کارشناسان خودرو می‌پرسند، فروش خودروها قبل از گرفتن پلاک است؛ اما شرکت‌های خودرو سازی در چند سال اخیر امکان انجام این کار را هم از دلالان بازار خودرو گرفته‌اند و تمامی مراحل ثبت پلاک خودرو در کارخانه انجام می‌شود و خودروی صفر با پلاک به مالک آن تحویل داده می‌شود. اگر پلاک خودرو را نزد خود نگهدارید و خودروی بدون پلاک را بفروشید چطور؟ این امکان هم وجود ندارد چون خودروهای بدون پلاک امکان فروش و ثبت سند ندارند.

چگونه سند خودرو را زودتر از موعد فک رهن کنیم؟

فک رهن سند خودرو زودتر از موعد

در بحث دارایی‌‌ها همیشه یک طرف، بحث خرید و افزایش دارایی‌ها است و طرف دیگر آن بحث فروش و به‌دست آوردن سود است. اگر یک دارایی که برای سرمایه گذاری می‌خرید را نتوانید بفروشید پس چرا باید نسبت به خرید آن اقدام کنید؟

خرید خودرو از طریق قرعه کشی، شرکت‌های خودروسازی تا یکسال امکان فروش خودرو را به شما نمی‌‌دهند؛ اما طبق مصوبه اخیر کمیته خودرو، برندگان قرعه کشی خودرو می‌توانند زودتر از موعد نسبت به فک رهن کردن خودرو اقدام کنند. مالکان خودرو کافیست بر اساس برنامه زمانبندی شده و واریز مبلغی به عنوان فک رهن، نسبت به فروش خودرو اقدام کنند. هنگامی که مالک خودرو هستید، می‌توانید با توجه به روش‌های چگونه ماشین را ضدسرقت کنیم؟ از سرقت خودرو جلوگیری و مراقبت کنید تا بتوانید در صورت لزوم نسبت به فروش آن اقدام کنید.

چگونه نسبت به فک رهن اقدام کنید؟

برای فک رهن خودرو ابتدا باید از طریق سایت و یا مراجعه حضوری به نمایندگی‌های مجاز، درخواست فک رهن بدهید. پس از دریافت پیامک مبنی بر مجاز بودن، باید نسبت به واریز وجه از سایت کمپانی خودرو سازی از قسمت میز مشتری نسبت به واریز وجه از طریق کارت بانکی متعلق به خودتان اقدام کنید. پس از گذشت 10 روز کاری سند خودروی شما آزاد می‌شود و می‌توانید انتقال مالکیت بدهید. برای جلوگیری از به‌جود آمدن مشکلاتی که بین خریدار و فروشنده پیش می‌آید، بهتر است قبل از تحویل خودرو به مالک جدید، چک لیست خودرو قبل از سفر را بررسی کنید و از سالم بودن خودرو اطمینان حاصل کنید.

مراحل تعویض پلاک خودرو

بعد از اینکه سند خودرو را از رهن شرکت خودروسازی درآوردید، می‌توانید خودرو را به مالک جدید انتقال بدهید و پلاک خودتان را با پلاک جدید که متعلق به مالک جدید خودرو است تعویض کنید. برای انجام این کار، قبل از ثبت قطعی سند، باید مراحل زیر را طی کنید.

1. مراجعه به سایت راهور به منظور دریافت نوبت

2. مراجعه به مراکز تعویض پلاک

3. تحویل مدارک و اخذ فرم بازدید فنی خودرو (به‌منظور تایید صلاحیت خودرو و تشخیص مدل ماشین از روی شماره شاسی)

4. پرداخت خلافی خودرو

5. واریز تعرفه به حساب خزانه دولت

6. دریافت تاییدیه انتقال سند مالکیت

7. فک پلاک خودرو

8. تحویل پلاک قدیمی خودرو، اخذ و نصب پلاک جدید

افزایش شرکت کنندگان قرعه‌کشی خودرو

رونق یافتن تعویض پلاک خودروهای قرعه کشی

باتوجه به کاهش عرضه خودرو و افزایش تقاضای آن باعث رشد شدید قیمت‌های خودرو در بازار شد. به همین دلیل 2 کارخانه بزرگ تولید ماشین برای اینکه مصرف کنندگان واقعی نیز بتوانند خودرو با قیمت مناسب تهیه کنند، طرح قرعه کشی را اجرا کردند و شرکت کنندگان در طرح‌های قرعه کشی موظف به رعایت شروط مطرح شده در قرعه کشی هستند و اگر واجد یکی از شرایط نباشند، از قرعه کشی حذف می‌شوند. برخی از افراد هم به دلیل تفاوت قیمت خودروهای موجود در بازار و طرح‌های قرعه کشی، در قرعه کشی‌ها شرکت می‌‌کنند تا بتوانند سود کسب کنند. در این مقاله از خودرو بانک به بررسی روش‌های فروش و تعویض پلاک‌های خودروهای قرعه کشی پرداختیم.

آیا شما هم جز آن دسته از افراد خوش شانس و برنده قرعه کشی خودرو بوده‌اید؟ شما هنگام فروش خودروهای قرعه کشی با چه مشکلاتی مواجه شدید؟ نظرات و پیشنهادات خود را به منظور بهبود مقالات خودرو بانک با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد