موضوعات داغ

بررسی قیمت ها در بازار آزاد خودرو، با ثبات ارز خبری از هیجان خرید خودرو نیست + جدول اسفندماه 1401

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

در آخرین روزهای سال 1401 قرار داریم و ثبات نسبی در قیمت دلار طی چند روز گذشته ثبات حدودی به بازار خودرو بازگردانده است. اما بازار همچنان تحت تاثیر رشد و ریزش ناگهانی قیمت خودروهاست و خریداران خودرو تا ثبات ادامه دار بازار دست نگهداشته اند و اسیر هیجانات خرید نوروزی نشده اند.

تمام شدن هفته آخر سال ۱۴۰۱ با روند کاهشی بازار خودرو همراه بود. در یک هفته، تقاضای بازار به نسبت ۳۴ درصد کاهش یافت. مقدار عرضه خودرو هم با کاهش قابل توجهی مواجه شد و در آخرین هفته از فروردین، فروشندگان با ۲۶ درصد کاهش در عرضه خودرو در بازار آزاد، مواجه شدند. براساس نمودار، هر چه به زمان ثبت نام ۵۰۰ هزار خودرو نزدیک‌تر شدیم، شاخص تقاضا با شیب تندتری کاهش یافت و بیشترین افت تقاضا مربوط به روز پنجشنبه ۲۵ اسفند ماه بود.

در حالی که قیمت خودروها همچنان کاهش می‌یافت، عرضه و تقاضا در بازار آزاد کاهش یافت و شاخص قیمت خودرو به حدود ۱۲ درصد کاهش یافت. به‌نظر می‌رسد کاهش قیمت خودروها باعث شده تا شاخص کل به وضعیت قبل از افزایش بی سابقه قیمت خودرو در بهمن ماه بازگردد.

تحلیل تاریخچه عرضه خودرو در طرح‌های قرعه‌کشی نشان می‌دهد که همزمان با طرح فروش گسترده ماشین با قیمت کارخانه‌ای، معاملات بازار آزاد خودرو به شدت کاهش پیدا کرده است.

با بررسی وضعیت خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه، شاخص عرضه و قیمت هر یک از این ماشین‌ها در بازار خودرو حدود ۲ تا ۵ درصد (شاخص قیمت) و حدود ۱۲ تا ۲۰ درصد (شاخص تقاضا) کاهش یافته‌اند. این نشان می‌دهد که متقاضیان به جای بازار خودرو به خرید ماشین‌ در طرح فروش یکپارچه تمایل دارند.

اگرچه در دوره‌ی اخیر، قیمت خودروها روند کاهشی را طی کرده بود، اما اکنون با ثبات نسبی قیمت دلار، بازار آزاد خودرو نیز رویه خود را تغییر داده و از تداوم روند ریزش قیمت‌ها دست کشیده است.

به نظر می‌رسد اینکه بازار ارز در حال حاضر با هیجانات خود را در بازار خودرو تخلیه می‌کند و عوامل دیگری که می‌توانند قیمت خودروها را تحت تأثیر خود قرار دهند، تأثیر چندانی در نوسانات بازار خودرو نخواهند داشت.

جدول قیمت خودروهای پر فروش داخلی در بازار آزاد

خودرو قیمت امروز تغییرات قیمت
پراید 111 350 میلیون تومان +5 میلیون تومان
پژو 207i 637 میلیون تومان +12 میلیون تومان
دنا پلاس 800 میلیون تومان +30 میلیون تومان
پژو پارس سال مدل 1400 497 میلیون تومان +9 میلیون تومان
پژو 206 تیپ 5 535 میلیون تومان +20 میلیون تومان

جدول قیمت خودروهای پر فروش مونتاژی و وارداتی در بازار آزاد

نام خودرو تغییرات قیمت قیمت امروز
لاماری 40 میلیون تومان افزایش 2 میلیارد و 90 میلیون تومان
دیگنیتی 35 میلیون تومان افزایش 2 میلیارد و 35 میلیون تومان
اپتیما هیبریدی 100 میلیون تومان کاهش 5 میلیارد و 400 میلیون تومان
X22 pro بدون تغییر 1 میلیارد و 60 میلیون تومان

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/12/29
اگر امکانش هست 207 رو با این قیمت بیارید بنده خریدارم 10 میلیون هم به شما شیرینی میدم