موضوعات داغ

جزئیات افزایش قیمت کارخانه ای خودروها، میانگین افزایش قیمت ۴۰ درصد

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

نایب رئیس شورای رقابت با اعلام جزئیات افزایش قیمت فروش کارخانه‌ای خودروها، بر اهمیت تنظیم بازار خودروی سواری تأکید کرد و گفت که این کار باعث افزایش تولید و ارامش بازار خودروی سواری خواهد شد.

محمود دودانگه در گفت‌وگو با ایسنا، به این نکته اشاره کرد که دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری در سال گذشته در شورا تصویب شده است و در هفته‌های قبل در کارگروه خودروی شورای رقابت با حضور تمامی دستگاه‌های ذیربط بررسی شده است. همچنین، معاونت حمل و نقل وزارت صمت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کنندگان در این راه نقش مهمی را ایفا کرده‌اند و با خودروسازان، واردکنندگان و قطعه سازان جلساتی برگزار شده است. وی اظهار داشت که اجرای مصوبه با تعامل و همراهی دستگاههای ذیربط به صورت مناسب صورت خواهد گرفت.

در یکی از بندهای دستورالعمل، تأکید شده است که برای تشخیص قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی، باید قیمت خودروهای مشابه خارجی مد نظر قرار بگیرد و برای این منظور، شورای رقابت یک نهاد پژوهشی و تخصصی را برای انتخاب خودروهای مشابه خارجی برای مقایسه و بررسی میزان رقابت‌پذیری خودروهای تولید داخلی انتخاب کرده است. این نهاد با کمک دانشکده مهندسی خودروی علم و صنعت فعالیت خود را انجام می‌دهد.

نایب رئیس شورای رقابت اعلام کرد که صورت‌های مالی حسابرسی شده شش ماه اول ۱۴۰۱ تولیدکنندگان خودرو در اختیار سازمان حمایت قرار گرفته‌اند. بر اساس این صورت‌های مالی، کارگروه خودرو با هدف بررسی و اجرای دستورالعمل‌های لازم جلسات مختلفی برگزار کردند و در نهایت، در مورد قیمت تصمیم گرفتند که با تایید شورای رقابت به پایان رسید.

البته این تصمیم فقط به خودروهای تولید داخل، که عمدتا محصولات ایران‌خودرو و سایپا هستند، اعمال شد و بررسی‌ها در مورد خودروهای مونتاژی هنوز ادامه دارد.

وی همچنین تاکید کرد که در سال‌های گذشته، متغیرهای تاثیرگذار بر هزینه تولید، مانند نرخ ارز، نرخ دستمزد و قیمت نهاده‌های تولید، افزایش یافته‌اند و این افزایش هزینه‌ها در صورت‌های مالی تولیدکنندگان خودرو قابل مشاهده است، درحالی‌که قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایش نیافته است. بنابراین، افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها باعث آرامش بازار خودروی سواری خواهد شد و باعث افزایش تولید خواهد شد.

وی تاکید کرد که خودروسازان تعهد داده‌اند که با افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات خود، تولید را افزایش خواهند داد. او افزود که شورای رقابت و وزارت صنعت نظارت مستمر بر این افزایش تولید خواهند داشت. همچنین، در چارچوب دستورالعمل شورای رقابت، تسهیل واردات برای رقابت پذیری صنعت خودرو ضروری است و به صورت مستمر پایش خواهد شد. با اجرای دستورالعمل، انتظار می‌رود که تولید خودروسازان بیشتر شود و قیمت بازاری خودرو افزایش پیدا نکند. در عوض، شاهد نزدیک شدن قیمت کارخانه‌ای و قیمت بازار خواهیم بود و بازار خودرو به تعادل برسد.

دودانگه بیان کرد که قیمت کارخانه‌ای خودروها به صورت میانگین حدود ۴۰ درصد افزایش خواهد داشت و میانگین افزایش قیمت محصولات سایپا ۳۵ درصد و محصولات ایران خودرو کمی بیشتر از ۳۵ درصد خواهد بود. مصوبه شورای رقابت در خصوص دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، به اتفاق آراء تصویب شده و فرایند ابلاغ به وزارت صمت و خودروسازان درحال انجام است. با اجرای این مصوبه، انتظار می‌رود که مصرف کنندگان نهایی با سهولت بیشتر و قیمت مناسب‌تر به محصولات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. از طرف دیگر، تولید کنندگان با انگیزه بیشتر به دنبال توسعه تولید و ارتقای کیفیت خود باشند و سهامداران انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری در این صنعت داشته باشند.

نظرات کاربران

16 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/1/16
چقدر ظلم.35درصد چه خبره
1402/1/16
خاک عالم برسرشون بجا اینکه اول قیمت اعلام کنند اول میگن خودرو انتخاب کنید
1402/1/16
سپر جلو دنا پلاس خیلی بد و ناشیانه طراحی شده حتی میشه گفت زشت طراحی شده، بخصوص حاشیه ها از بغل...
هیچ تناسبی با خودرو نداره
1402/1/16
افزایش قیمت کارخانه سود می کند من کارگر چقدر وام بگیرم خیلی روی اعصاب روان خط خطی می کنید بسه دیگه با این وضعیت مدیریت ناسالم بیماردردی حدی دارد از مرز ردکردید
1402/1/17
علی برکت الله
1402/1/17
من بزودی ساینا میخرم
1402/1/20
به امید خدا
1402/1/17

با این کار بازار منفجر میشود و تبعات اجتماعی دارد
آقای رییسی الان حواست هست چکار داری میکنید با بازار
مگه سال مهار تورم نیست
بعد نگوید ما تازه از خواب بیدار شدیم و کار دشمن است
1402/1/21
وقتی 207 اتومات کارخونه میده 280 همونو دلال میده یک ملیارد چرا علیه دلال حرفی نمیزنید، وقتی 207 از بازار میخره یک ملیارد کارخونه بده 500 که تولید کننده است همه علیه دولت رجز میخونن اما با دلال کاری ندارن، چرا؟ چون اینا همون دلال ها هستن که میخوان ارزون بخرن و گرون به مصرف کننده بفروشن، طیب الله
1402/1/17
امکانات رانا پلاس
1402/1/17
در مملکت ما کسی به فکر مصرف کننده واقعی نیست .این افزایش قیمت به طور حتم بازار را به بی ثباتی خواهد کشید .جای بسی تاسف است .
1402/1/18
شورا رقابت خودشو دکتاتور فرض کرده این سازمان باید منحل بشه تامردم نفس راحت بکشند وتورم ریشه کن بشه
1402/1/18
سلام یه جوری قیمت بدین ارزش این همه معطلی وبلوکه کردن پول ودنگ وفنگ مراحل ثبت نام رو داشته باشه
1402/1/18
سال مهار تورم مبارک شورای رقابت، این نام گذاری برای تولیدات مردم هست نه تولیدات خودشون
1402/1/18
به استناد ماده ۹۰ قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی چنانچه دولت به هر دلیلی قیمت فروش کالاها و خدمات بنگاه‌های مشمول واگذاری و سایر بنگاه‌های بخش دولتی را با قیمتی کمتر از بازار تکلیف کند مانند آنچه که آقای معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده، دولت مکلف است مابه التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده را تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولتی سال اجرا پرداخت کند و یا از بدهی‌های این بنگاه‌ها نزد سازمان‌هایی مانند سازمان امور مالیاتی کسر کند.
از سال 1400 قیمت کارخانه ای خودرو بالا نرفته است.مگر میشود در این 2 سال تورم جمعا 100 درصد اضافه شده باشد و قیمت ورق فولاد و قطعات و حقوق کارگران و هزینه انرژی جمعا در دوسال 100 درصد اضافه شده باشد اونوقت بعد از 2 سال قیمت کارخانه ثابت بماند؟یعنی خودرو به قیمت پایین تر بصورت دستوری با دخالت دولت به عده ای داده میشود و اون افراد آن خودرو را در بازار میفروشند و سود هنگفت به جیب میزنند! و ضررش به شرکت خودروساز و سهامدارانش میرسد.آیا میتوان به خاطر این ضرر سهامداران متضرر علیه معاون اول و وزیر صمت شکایت و دادخواست خسارت در محاکم قضایی داد؟
1402/1/19
من یک شهروند با حقوق دریافتی متوسط هستم. اگر قیمت کارخانه خودرو با این توصیفات افزایش یابد احتمال ماشین دار شدنم تا چند سال آینده صفر خواهد بود. واقعا ماند ه ام چکار باید کرد. دارم کم میارم