موضوعات داغ

نگاهی به کراس اوور فردا SX5، خودرویی مناسب خانواده

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

فرداموتورز از جمله خودروسازان نوپایی در کشور است که هر چند شاید کم تر نام آن را شنیده باشید، اما باید سال ها تجربه و فعالیت در حوزه خودرو پشت این برند وجود دارد. در واقع این خودروساز جوان در دل مجموعه شرکت های صنعتی به وجود آمده که از واردات خودروهای کره ای در سال های گذشته تا فعالیت در حوزه تولید در شهر سمنان را در کارنامه دارد.

فرداموتورز در طول دوران فعالیت خود چند محصول را تولید و عرضه کرده است.کراس اوور FARDA SX5 یکی از همین محصولات است که توانسته خریداران را راضی کند. فردا SX5 در حقیقت یکی از محصولات شریک تجاری چینی یعنی DFL است که توسط فرداموتورز ساخته می شود. یک کراس اوور اقتصادی که به جای زرق و برق بیشتر تلاش نموده است تا کیفیت و کارایی را در یک خودروی چینی داشته باشد

بسیاری از محصولات چینی بازار ایران و حتی بازارهای جهانی امروز پر هستند از آپشن های گوناگون. حتی می توان گفت در بعضی از کراس اوورهای پر فروش بازار ایران که انبوهی از تجهیرات و امکانات را به شما ارائه می کنند، برخی از مسائل کلی همچون فضای کابین راحت و سواری نرم، جای خود را به رینگ های سایز بزرگ و قطعات کرومی داده اند تا چهره‌ای بهتر پیدا کنند. این در حالی است که بخشی از خریداران خودرو در بازار هنوز به خودروهایی جادار و نرم که صدای برخورد لاستیک ها با دست انداز ها را به کابین راه نمی دهد، نیاز دارند.

نمای جانبی فردا SX5

طراحی فردا SX5

در بخش طراحی خودرو فردا SX5 تلاش گردیده تا اولویت اصلی در آن آسایش و جاداری باشد و تا حدودی هم موفق شده اند. وجود سقف بلند و ستونهایی که شیب تند به سبک کراس اوورهای کوپه ندارد به راحتی سرنشینان با هر قد و قامتی در داخل کابین کمک می‌کند. SX5 از نظر طراحی شبیه سبک سنتی کراس اوورهاست. زیرا اتاقی با ستون های بلند دارد و از نظر طراحی، نماهای جلو و عقب نیز بسیار ساده و بدون پیچیدگی هستند، که برای افراد تنوع طلب تاحدودی خسته‌کننده و بدور از هیجان اما خب کاربردی طراحی شده است. در نمای جلو هارمونی مناسب وجود دارد. خطوط افقی خودرو تلاش نموده تا خودرو را حجیم تر نشان دهد.

در نمای کناری خطوط بدنه تقلیدی نه چندان حرفه‌ای خودروسازان آلمانی چون آئودی و فولکس واگن است و طراحان چینی برای نزدیک شدن به زبان خودروهای آلمانی تلاش کرده اند اما خب همچنین تلاش و مقایسه‌ای بی‌فایده است. این سبک در نمای عقب هم وجود دارد. در این بخش نیز تناسبات طراحی بین چراغ های جلو و عقب رعایت شده است. درون کابین SX5 نیز ویژگی های طراحی بیرونی را که استفاده از خطوط عرضی است، خواهید دید. نمایشگر در بالاترین بخش داشبورد و کاملا در دید راننده قرار دارد. شاید بتوان گفت طراحی درون کابین این خودرو تا حدودی بهتر از بیرون کابین است. هر چند به عقیده نگارنده قطعاتی از داشبورد و روی درب ها می توانست جنس نرم تر و بهتری هم داشته باشد، که البته این موضوع در بسیاری از خودروهای مونتاژی و تولید داخل وجود دارد.

نمای عقب فردا SX5

در فردا SX5 می توانید امکانات ایمنی و رفاهی چون دو عدد ایربگ، سانروف، فرمان برقی، کروز کنترل، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی، مانیتور ۸ اینچی، سیستم‌ پایش فشار باد تایرها تهویه مطبوع الکتریکی، سنسور نور، دوربین و سنسور عقب، راهنمای تعویض لاین، آینه های کناری برقی، دی لایت، سیستم کنترل پایداری، تریم چرم داخلی و رینگ های ۱۷ اینچی را بیابید.

مشخصات فنی فردا SX5

قلب تپنده این خودرو از سری موتورهای میتسوبیشی است که در همکاری با شریکان چینی ساخته می شود. یک ورژن 1.6 لیتری تنفس طبیعی است که با فناوری Mivec ساخته می شود. این فناوری که همان تکنولوژی باز و بست متغییر سوپاپ هاست به موتور اجازه می دهد در دورهای بالا نیز زمان کافی را برای تنفس و تخلیه سیلندر داشته باشد و به این ترتیب راندمان حجمی موتور افزایش می یابد.

این موتور می تواند 123 اسب بخار نیرو و 151 نیوتن متر گشتاور تولید کند. از جمله نکات در مورد این موتور این که به دلیل عدم برخوداری از سیستم توربوشارژ حساسیت های خاص مربوط به سوخت بی کیفیت را ندارد. به همین دلیل استهلاک آن قطعا از یک موتور توربو کم تر است. اما به نظر می رسد، میزان قدرت و گشتاور موتور نیز برای یک کراس اوور خانوادگی باید بیش از این باشد. قدرت و گشتاور توسط یک گیربکس CVT نسل سوم به چرخ های جلو انتقال می یابد. از جمله نکات برجسته گیربکس این خودرو عکس العمل مناسب در زمان استفاده از حالت تیپ ترونیک است و به همین منظور در این گیربکس اصلاحاتی در برنامه ریزی الکترونیکی آن صورت گرفته است.

فضای داخلی کراس اوور فردا SX5

جمع بندی

کراس اوور فردا SX5 یک کراس اوور اقتصادی است که می تواند گزینه مناسبی برای خانواده با بودجه تقریبا منطقی باشد. این که صندوق عقب بیش از 400 لیتری و کابینی جادار دارد و برای مسافرت‌های خانوادگی فضای خوبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. از طرفی مالک آن دنبال بنزین سوپر نمی گردد و در بخش خدمات پس از فروش هم با بیش از 60 نمایندگی که فرداموتورز در سراسر کشور دارد، تقریبا مشکلی نخواهد داشت. اما این خودرو برای کسانی که به دنبال هیجان یا طراحی خیلی خاص و برپایه ترند روز هستید، احتمالا از لیست انتخاب آن‌ها خارج است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد