موضوعات داغ

دلایل لق شدن دسته دنده خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

علت لق شدن دسته دنده خودرو چیست؟ تا پایان این مقاله، همراه خودرو بانک باشید تا با شایع‌ترین علل لق شدن دسته دنده خودرو آشنا شوید.

دلایل لق شدن دسته دنده خودرو چیست؟

فرقی ندارد که ماشین دیگنیتی سوار شوید و یا پیکان، با گذشت زمان و بر اثر استفاده از ماشین، قطعات خودرو مستهلک می‌شوند و خودرو شما با مشکلات فنی مواجه می‌‌شود. یکی از این مشکلات لق شدن دسته دنده است. آیا شما هم هنگام رانندگی لرزش دسته دنده را تجربه کرده‌اید؟ شاید در ابتدا این لرزش‌ها خیلی آزار دهنده نباشند؛ اما اگر نسبت به آن بی‌توجه باشید و آن را جدی نگیرید، افزایش این لرزش‌ها می‌تواند بسیار آزاردهنده باشند. به نظر شما چه دلایلی باعث ایجاد لرزش در دسته دنده می‌شود؟ در این مقاله از خودرو بانک به بررسی دلایل لق شدن دسته دنده خودرو پرداختیم. تا پایان همراه ما باشید.

خرابی ماهک باعث لق شدن دسته دنده می‌‌شود

1.خرابی ماهک و میل ماهک دسته دنده را لق می‌‌کند

ماهک، این اهرم هلالی شکل، که در ارتباط با گیربکس است؛ بر روی میل ماهک قرار می‌گیرد. با حرکت خطی شکل ماهک، فشاری بر کشویی دنده وارد می‌شود و شما می‌توانید دنده را عوض کنید. ماهک و میل ماهک خرابی خود را با علائمی مثل لق شدن دسته دنده، حرکات غیر عادی دنده، جا نرفتن دنده، بد جا رفتن دنده، خلاص شدن دنده، سفت شدن دنده، نشان می‌دهند. تفاوتی ندارد که بهترین ماشین کره ای در ایران را سوار شوید و یا یک خودروی میان رده داخلی، معمولا هر 100 هزار کیلومتر ماهک شما نیاز به تعمیر دارد و تعمیر ماهک و میل ماهک کار راحتی نیست و باید به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.

وجود نقص فنی در دسته موتور باعث لق شدن دسته دنده می‌شود

2.لق شدن دسته دنده به‌دلیل ایراد دسته موتور

با وجود اینکه دسته موتور یک قطعه بسیار کوچک است؛ اما نقش به سزایی در حفط تعادل و تحمل وزن خودرو شما دارد و از حرکت اضافی موتور ماشین جلوگیری می‌کند. اگر این قطعه با مشکلات فنی خودرو مواجه شود؛ دنده، گیربکس و موتور خودرو شما به لرزه می‌افتد. دسته موتور می‌تواند به دلایل زیر با مشکل مواجه شود.

• پرش از دست انداز با سرعت بالا

• دستی کشیدن با سرعت بالا

• تیک آف کشیدن

• دور زدن ناگهانی با سرعت بالا

• بی کیفیت بودن دسته دنده

• نصب اشتباه دسته دنده

3.خرابی پلوس، علت لق شدن دسته دنده است

پلوس با اتصال دیفرانسیل به چرخ‌ها وظیفه انتقال قدرت با کمترین هدر رفت انرژِی را برعهده دارد. لیست لوازم مصرفی خودرو و پلوس شامل قطعات زیر است که اگر با مشکل مواجه شوند لرزشی در دسته دنده را ایجاد می‌کنند.

• سرپلوس، که یک قطعه متحرک است و پلوس را به چرخ‌ها متصل می‌کند تا هنگام دور زدن حرکت خودرو نرم باشد

• مشعلی که در انتهای گیربکس قرار می‌گیرد و سه شاخه پلوس را به گیربکس متصل می‌کند

• گردگیر پلوس که بین چرخ‌ها و گیربکس نصب می‌شود، همانطور که از نامش مشخص است وظیفه محافظت قطعات داخلی در برابر گردو و خاک را دارد و اگر خرب شود باعث پس دادن گیربکس و قفل شدن موتور می‌شود

• سه شاخ پلوس که در قسمت داخلی گیربکس قرار گرفته است؛ بر اثر ضربه‌های متوالی به موتور خراب می‌شود و لرزش دسته دنده در سرعت‌های پایین و لرزش خودرو در سرعت بالا را ایجاد می‌‌کند

4.لق شدن دسته دنده خودرو به‌دلیل مستهلک شدن آن

یکی دیگر از عواملی که باعث لرزش دنده خودرو و آزار رانندگان می‌شود، پایین بودن کیفیت ساخت و مونتاژ قطعات است که بیشتر در مورد خودروهای ایرانی و چینی صدق می‌کند. البته بر اثر استفاده و گذر زمان، دسته دنده مستهلک می‌شود، به لرزه می‌افتد و باید با قطعات جدید تعویض شود.

کیفیت پایین روغن گیربکس باعث لق شدن دسته دنده می‌شود

5.کیفیت پایین روغن گیربکس و علت لق شدن دنده

روغن واسکازین، روغن گیربکس و یا روغن جعبه دنده وظیفه روانسازی قطعات متحرک موجود در جعبه دنده، دیفرانسیل و جعبه فرمان را بر عهده دارد و باید از غلطت مناسبی برخوردار باشد. اگر روغن واسکازین غلیظ تر از حدمعمول باشد، قطعات برای اینکه بتوانند حرکت کنند نیاز به نیروی بیشتری دارند و اگر روغن غلظت کمی داشته باشد، به راحتی و بیش از حد مجاز بین قطعات رسوب می‌کند. بی‌کیفیت بودن روغن واسکازین علاوه بر آسیب به قطعات موجب ایجاد لرزه در دنده خودرو، صدای وز وز هنگام حرکت، سخت عوض شدن دنده، احساس بوی سوختگی، ایجاد سر و صدا در حالت خلاصی، روشن شدن چراغ چک، درست کار نکردن کلاچ و لرزش خودرو در دور موتور بالا می‌شود. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند روغن واسکازین را بعد از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض کنید.

6.ارتفاع خودرو را کاهش ندهید تا دسته دنده لق نشود

حتما شما هم خودروهایی را دیده‌اید که برای اینکه اسپرت شوند، اصطلاحا خودرو را خوابنده‌اند و ارتفاع آن را کم کرده‌اند. از معایب کاهش ارتفاع خودروها این است که رانندگان برای اینکه بتوانند از سرعتگیرها عبور کنند مجبورند سرعت خودرو را بسیار کاهش دهند؛ اما معایب کاهش ارتفاع خودرو فقط به کاهش سرعت و کشیدن سینی کف خودرو به آسفالت ختم نمی‌‌شود و باعث ایجاد لرزش در دنده، ایجاد مشکل در سیستم جلوبندی، ترک خوردن و شکستگی در سیستم تعلیق می‌شود.

لق شدن دسته دنده با صفحه کلاچ و دیسک در ارتباط است

7.لق شدن دسته دنده با صفحه کلاچ و دیسک در ارتباط است

دیسک و صفحه قسمتی از گیربکس است که هنگام حرکت خودرو از طریق دنده، نیرو را به چرخ دنده‌ها منتقل می‌کند. عمر مفید دیسک و صفحه معمولا 50 هزار کیلومتر است و اگر به موقعه آن را تعویض نکنید، با مشکلاتی مثل تلق تق کردن هنگام تعویض دنده، لیز خوردن ماشین، صدای جیر جیر، لرزش دنده و خرد شن فلایول مواجه می‌شوید.

چرا دسته دنده خودرو لق می‌شود؟

چرا دسته دنده خودرو لق می‌شود؟

دنده یا دسته دنده، اهرمی است که داخل کابین قرار می‌گیرد و به شما کمک می‌کند که بتوانید با تعویض دنده، سرعت خودرو را تغییر دهید. دنده هم مانند سایر قطعات خودرو با مشکل مواجه می‌شود و باعث پرت شدن حواس راننده می‌شود. دنده خودرو می‌تواند با مشکلاتی مثل جا نرفتن و یا بد جا رفتن دنده، خارج شدن دنده از جای خود و لرزش دسته دنده مواجه شود. در این مقاله از خودرو بانک به معرفی 7 دلایل اصلی لرزش دنده خودرو پرداختیم. شما تجربه لرزش دسته دنده را داشته‌اید؟ علت لرزشدسته دنده چه بوده؟ تجربیات خودتان از علت‌های لرزش دسته دنده را با خودرو بانک به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/4/8
سلام
بنظر من یک دلیل بسیار مهم این است یک راننده خودش باعث خراب یا لق شدن دسته دنده باشد
چطور؟
وقتی هنگام رانندگی با دست فرمان میگیرن و دست بعدی یکسره روی سر. دنده یا بعبارتی سر دنده با تکیه گاه اشتباه گرفتن
یا مارین دنده را گم کنند
در حرکت بخاطر لرزش ماشین و دستانداز. دائم دست در حالت لرزش. واین ارزشها یه سر دنده منتقل میشود