موضوعات داغ

سیستم هشدار نقطه کور خودرو چیست؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

نقاط کور ماشین چیستند؟ سیستم هشدار نقاط کور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟ با خودرو بانک همراه باشید تا با سیستم هشدار نقطه کور ماشین آشنا شوید.

سیستم هشدار نقطه کور خودرو چیست؟

نقطه کور در هر ماشین به نقاط اطراف ماشین گفته می‌شود که راننده دید مستقیم و درستی از آنها ندارد. تمامی خودروها و موتورسیکلت‌ها نقطه کور دارند و تنظیم درست آینه می‌تواند به رانندگان کمک شایانی کند، اما باز هم این ضعف همچنان پابرجاست و امکان تصادفات جاده‌ای را بالا می‌برد. خودروسازان برای رفع این مشکل سیستم‌های هشدار نقطه کور را در ماشین‌ها تعبیه کردند. این سیستم هشداردهنده به این صورت عمل می‌کند که اگر راننده راهنما بزند و خودرویی در لاین دیگر باشد و راننده متوجه خودرو نشود، سیستم شروع به هشداردادن می‌کند تا راننده را متوجه کند.

نقطه کور ماشین کجاست؟

نقطه کور ماشین کجاست؟

نقطه کور ماشین به مناطقی گفته می‌شود که در دید راننده نباشد و اگر وسایل نقلیه و یا اشخاصی در این نقاط قرار بگیرند، راننده مستقیما قادر به دیدن آنها نیست. نقطه کور در وسایل نقلیه معمولا شامل یک‌چهارم عقبی خودرو، کاپوت به پایین، طرفین ماشین و ستون‌های خودرو است.

همه خودروها نقطه کور دارند و بسته به طراحی بدنه ماشین تعداد نقطه کورها می‌تواند متفاوت باشند. به طور مثال تعداد نقطه کورهای ماشین‌سواری بسیار کمتر از یک کامیون است و در انواع خودروهای سواری نیز می‌تواند متفاوت باشد. کارشناسان خودرو بانک به شما پیشنهاد می‌کنند بهترین ماشین برای کار در اسنپ، ماشین‌هایی هستند که تعداد نقطه کور کمتری دارند و یا به سیستم‌های هشداردهنده نقطه کور مجهز هستند.

مزایای سیستم هشدار نقطه کور

سیستم هشدار نقطه کور خودرو چه کمکی به رانندگان می‌کند؟

معمولا به رانندگان پیشنهاد می‌شود که اگر آینه‌های ماشین را درست تنظیم کنید، دیگر نیاز نیست که خودرو را به سیستم هشدار نقطه کور مجهز کنید؛ اما شایان ذکر است که حتی با تنظیم دقیق آینه‌ها بازم نقاط کور خودروها پابرجا هستند. شرکت‌های خودروسازی برای رفع این مشکل و کمک به کاهش تصادفات به دوربین‌ها و سنسورها پناه بردند. اگر شما هنگام تغییر مسیر، راهنما بزنید، این سیستم به شما اطلاع می‌دهد. متاسفانه همه خودروها به این سیستم متصل نیستند؛ برای اطلاع از اینکه آیا ماشین شما به این سیستم مجهز است یا خیر، کافی است مشخصات تارا و یا هر خودروی دیگری که دارید را بررسی کنید.

یکی دیگر از مزایای سیستم هشدار نقطه کور، کمک به رانندگان هنگام پارک‌کردن و یا خارج شدن از پارک است که کمک شایانی به رانندگان تازه وارد می‌کند تا درصورتی‌که به جدول و یا ماشین دیگری نزدیک شدند، بدون برخورد با آن بتوانند خودرو را پارک کنند.

سیستم هشدار نقطه کور خودرو چگونه عمل می‌کند؟

سیستم هشدار نقطه کور خودرو چگونه عمل می‌کند؟

سیستم هشدار نقطه کور با کمک سنسورهایی که در طرفین خودروی و سپر عقب آن نصب می‌شود؛ تبدیل به چشم سوم راننده می‌شود و نقاطی که به دلیل طراحی بدنه و یا تنظیم اشتباه آینه قابل رویت نیستند را به راننده نشان می‌دهد. عملکرد این سیستم به این صورت است اگر خودرویی در نقطه کور راننده باشد و با تغییر مسیر راننده، امکان تصادف وجود داشته باشد؛ علامتی روی آینه بغل راننده ظاهر می‌شود تا راننده را متوجه وجود جسمی در نزدیکی ماشین کند. برخی مدل‌های سیستم‌های هشداردهنده نیز از طریق هشدار صوتی، لرزش و یا سیگنال‌های نوری به راننده اطلاع می‌دهند. به شما پیشنهاد می‌کنیم سنسورهای هشدار نقطه کور را در لیست لوازم مصرفی خودرو قرار دهید؛ یکبار هزینه‌ای جهت مجهز کردن خودرو به این سیستم پرداخت کنید و تا همیشه از پرداخت خسارات مصون بمانید.

نکات سیستم هشدار نقطه کور

در استفاده از سیستم هشداردهنده نقطه کور فراموش نکنید

سیستم نقطه کور و یا Blind Spot Warning (BSW) در اطراف خودرو و سپر عقب آن نصب می‌شود و با هشدار صوتی به رانندگان کمک می‌کند تا بتوانند آگاهی بیشتری نسبت به محیط اطراف خود داشته باشند. اگر سنسورهای هشداردهنده شما توسط رطبت و یا گردوغبار مسدود شده باشند؛ دیگر عمل نخواهند کرد و شما را گمراه خواهند کرد.

سیستم نقطه کور بر روی همه خودروها نصب نشده است و اگر بر روی خودروی نصب شود در فرایند قیمت گذاری خودرو موثر است. معمولا سیستم نقطه کور در سرعت‌های بالا عملکرد بهینه‌ای دارد و در سرعت‌های کمتر از 0 الی 50 کیلومتر بر ساعت متاسفانه نمی‌تواند به شما کمک کند.

برخی از سیستم‌های نقطه کور دوچرخه‌سواران و موتورسواران را پوشش نمی‌دهد و باز هم هنگام تغییر لاین و دورزدن باید جوانب احتیاط را رعایت کنید و بی‌محابا عمل نکنید.

سیستم‌های هشداردهنده متفاوت، به طرق مختلف رانندگان را از وجود ماشین در نقطه کور آگاه می‌کنند، بهتر است در ابتدا دفترچه راهنمای سیستم نقطه کور را مطالعه کنید تا با نوع هشدار آن آشنا شوید.

سنسورهای هشداردهنده در جاده‌هایی که خط‌کشی درستی ندارند و یا لاین‌های مختلف، اختلاف ارتفاع دارند نیز نمی‌تواند به‌خوبی عمل کند.

کدام خودروها به سیستم هشدار نقطه کور مجهز هستند؟

با افزایش شدید قیمت خودروها و باوجوداینکه این سیستم می‌تواند کمک شایانی به کاهش تصادفات داخل شهری کند، متاسفانه همه خودروهای عرضه شده در بازار از این آپشن بهره‌مند نشده‌اند.

تمامی محصولات کارخانه مرسدس بنز، محصولات جدید بی ام و (خودروهای سری 3 به بالا)، خودروهای A4 به بالای آئودی و برخی محصولات مزدا به سیستم هشدار نقطه کور مجهز هستند. محصولات تویوتا و هیوندا در صورت تمایل مالک و با پرداخت هزینه اضافی می‌توانند از این آپشن بهره‌مند شوند.

اهمیت سیستم هشدار نقطه کور خودرو

اهمیت سیستم هشدار نقطه کور خودرو در رانندگی

به نظر شما علت تفاوت قیمت خودروهای مختلف چیست؟ امروزه خودروها به آپشن‌های مختلفی مجهز هستند که این آپشن‌ها به کمک رانندگان آمده‌اند تا بتوانند رانندگی را آسان‌تر کنند. هرچه تعداد آپشن‌های خودرو بیشتر باشد، طبیعتا قیمت آن نیز بیشتر می‌شود، به اصطلاح هر چقدر پول بدهید همان قدر آش می‌خورید.

سیستم هشدار نقطه کور نیز جز آن دسته از آپشن‌های کاربردی است که می‌تواند به رانندگان کمک کند تا با خیالی آسوده دور بزنند و یا تغییر مسیر دهند و احتمال تصادفات را کاهش دهند. در این مقاله از خودرو بانک به معرفی سیستم هشدار نقطه کور ماشین پرداختیم. به نظر شما واقعا این سیستم می‌تواند به کاهش تصادفات کمک شایانی کند؟ تجربه رانندگی با خودروهایی که این سیستم بر روی آنها نصب شده است را داشته‌اید؟ سپاسگزاریم که تا پایان این مطلب همراه ما بودید و نظرات و پیشنهادهای خود را با ما در میان می‌گذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد