موضوعات داغ

تست و بررسی جک J4 ؛ ملاقات با یک چینی ناشناخته با روحیه ای رقابتی

15 بهمن 1397

مقدمه

جک J5 یکی از موفق‌ترین سدان‌های چینی کشورمان بود که به لطف ظاهر جذاب و آپشن‌های مناسبش توانست خیلی زود سلیقه ایرانی را با خود همراه سازد و علیرغم وجود برخی مشکلات، به خوبی در بازار داخلی جا بیفتد؛ حالا و پس از گذشت چندین سال از آغاز عرضه موفق J5 و در شرایطی که در کشاکش تحریم‌های یک جانبه، بسیاری از خودروسازان چمدان‌هایشان را بسته‌اند و با ترک ایران ما را مثل همیشه با مشکلاتمان تنها گذاشته‌اند، فرزند دیگری از کمپانی "جی ای سی" جا پای برادر بزرگترش گذاشته و رویای تکرار موفقیت‌های J5 را در سر می‌پروراند. خودرویی که همانند تمامی ماشین‌ها "یا بهتر است بگوییم تمامی کالاها" در ماه‌های اخیر با افزایش قیمت شدیدی مواجه شده و بهای گذشته خود را به کوه خاطرات تلخ ما ایرانی‌ها اضافه کرده است. البته این را هم بگوییم که این ماشین همچنان "گوش شیطان کر" در لیست 6 رقمی‌ها باقی مانده و به نوعی از معدود خودروهای اتوماتیک زیر 100 میلیونی بازار به حساب می‌آید، که همین قضیه در آشفته بازار این روزها، نکته مثبتی محسوب می‌شود. "البته به شرطی که تا زمان بارگذاری مقاله باز هم گران نشده باشد!" امروز خیال داریم در کنار شما نگاهی نزدیک‌تر به این سدان کامپکت چینی داشته باشیم تا ببینیم آیا در شرایطی که پول درآوردن و پس‌انداز کردن از هر زمان دیگری سخت‌تر شده، آیا این ماشین ارزشش را دارد که همچین رقمی را برایش پرداخت کنیم یا خیر؟! پس لطفاً امروز هم با خودروبانک همراه باشید.

طراحی ظاهری

جک J4 در مجموع ظاهر قابل قبولی دارد و حتی می‌توانیم در جایگاه یک ماشین اقتصادی آن را خودرویی نسبتاً زیبا توصیف کنیم؛ اما از آنجایی که این ماشین خواه‌ناخواه با مدل خوش استایل J5 مقایسه می‌شود، ضعف‌هایش بیش از حد طبیعی به چشممان می‌آیند. در واقع می‌توان گفت که جک J4 به نوعی زیر سایه برادر بزرگ‌تر و خوش‌تیپ‌ترش قرار گرفته است!

اما اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم باید این محصول را با خودروهای هم قیمت "مثل سایپا آریو یا جیلی GC6" مقایسه کنیم که در این صورت می‌توانیم به طراحی جک J4 نمره قبولی را بدهیم.

اجازه بدهید نگاهی دقیق‌تر به ظاهر ماشین داشته باشیم؛ در قسمت جلو سعی شده با استفاده از چراغ‌هایی بادامی که زاویه تندی با خط افق دارند اندکی خشونت و جذبه، به چهره خجالتی J4 اضافه شود اما گرافیک ساده داخل چراغ‌ها در ترکیب با کاپوت نسبتاً کوتاه و عرض کم ماشین، این حس خشونت را تا حدودی خنثی نموده‌اند و در نتیجه صورت جک J4 جسارت چندانی از خود نشان نمی‌دهد. خطوط روی کاپوت و تم طراحی جلوپنجره شباهت زیادی با سوناتا YF دارند اما جالب است که علیرغم شباهت در این قسمت‌ها، چهره کلی ماشین به هیچ عنوان ما را به یاد سوناتا نمی‌اندازد. سپر جلو هم فرمی معمولی دارد اما می‌توانیم از هماهنگی خطوطش با سایر قسمت‌ها به عنوان نکته‌ای مثبت یاد کنیم.

در قسمت کناری هم مثل دماغه با طرحی ساده و منطقی طرف هستیم که شور و هیجان خاصی ندارد ولی ایرادی هم در طراحی‌اش دیده نمی‌شود. ضمناً وجود یک خط شانه ساده و یک خط مکمل در پایین درب‌ها، نیم رخ جک J4 را از سادگی مطلق نجات داده است؛ البته ابعاد رینگ‌ها می‌توانست یک سایز بزرگ‌تر باشد تا هارمونی قسمت کناری در شرایط بهتری قرار گیرد اما الان هم می‌توانیم از رخ کناری ماشین راضی باشیم. در قسمت انتهایی با طرحی مشابه با جک J5 روبرو می‌شویم که با چراغ‌های خوش فرم و سپر اسپرتش بیش از سایر قسمت‌ها توجهات را به خود جلب می‌نماید و معدل کارنامه طراحی J4 را اندکی بالاتر می‌کشد.

طراحی داخلی

با گشودن درب ماشین با کابینی زیبا و تا حدی فانتزی مواجه می‌شویم که هم طراحی مناسبی دارد و هم با چیدمان اصولی ادوات، ارگونومی مطلوبی ارائه می‌کند. البته طراحان جک برای ساخت این کابین کار چندان دشواری نداشته‌اند و با کپی‌برداری کامل از روی هیوندای اکسنت به این فرم مناسب دست پیدا کرده‌اند! اما اشکالی ندارد؛ به هر حال من ترجیح می‌دهم با یک کابین کپی‌برداری شده اما مدرن، ارگونومیک و جذاب مثل همین جک J4 سر و کار داشته باشم تا اینجا بخواهم طرح‌های عجیب و غریب و غیر اصولی یک خودروساز نوپا را تحمل کنم!

نکته مثبت دیگری که داخل J4 توجهم را به خود جلب نمود این بود که علیرغم ابعاد نه چندان بزرگ بدنه و فاصله میان محورهای نسبتاً محدود، فضای پا و سر برای تمامی سرنشیان قابل قبول است و اگر توقع عجیبی از خودرویی در این سایز نداشته باشید، از جاداری جک J4 لذت خواهید برد. در این خصوص تنها مشکل عرض کم خودرو است که در صورت نشستن 3 مرد بالغ روی صندلی عقب، شانه‌هایشان کاملاً بهم فشرده خواهد شد.

اما شاید تنها نکته منفی مهم کابین جک J4، بحث کیفیت متریال مورد استفاده باشد که البته با توجه به رقبای پیش‌رو، چاره‌ای جز پذیرش این نقطه ضعف همیشگی در ماشین‌های این رنج نخواهیم داشت.

البته قبل از پایان بررسی این قسمت، سری هم به صندوق عقب زدیم که محفظه بزرگ و جادار J4 رضایتمان را جلب نمود.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی

دیدن لیست آپشن‌های جک J4 من را به یاد دوستی انداخت که گوشی آیفون خریده بود اما از سیم کارت اعتباری استفاده می‌کرد و هیچ وقت هم پولی برای خرید شارژ نداشت! جک J4 هم از طرفی با داشتن کروز کنترل که حتی روی S5 اتوماتیک گران قیمت هم ارائه نشده و مواردی مثل TPMS ، روکش‌های چرمی، چراغ‌های اتوماتیک، چراغ مشایعت و ... برای لحظاتی حس بودن درون یک ماشین لوکس و فول را به ما منتقل کرد اما به سرعت متوجه شدیم که همه دار و ندار J4 در همین گزینه‌های محدود، خلاصه شده و ماشین در سایر قسمت‌ها به این اندازه پرهیجان نیست! به عنوان مثال داخل این ماشین از سانروف و یا نمایشگر مرکزی و دوربین عقب خبری نیست؛ همچنین قطعه پلاستیکی که به جای استارتر دکمه‌ای قرار گرفته کمی توی ذوق بیننده می‌زند. با وجود این نمی‌توان عدم این آپشن‌ها را نقطه منفی بزرگ جک J4 دانست چون دیگر رقبای هم قیمتی این خودرو نیز آنچنان لیست پر و ‌پیمانی ندارند!

نکته دیگر در مورد ترمزهای کاسه‌ای عقب است که آنچنان این روزها مرسوم نیست! البته شاید برای ما ایرانی‌ها که شاهد حذف ترمزهای دیسکی از چرخ‌های عقب سراتو 200 میلیونی به اصطلاح فول‌آپشن(!) سایپا بوده‌ایم، این مورد چیز عجیبی نباشد اما به هر حال نقطه ضعف، نقطه ضعف است و باید اشاره کنیم که بسیاری از رقبای این رده، از ترمزهای 4 چرخ دیسکی بهره‌مند هستند. همچنین با توجه به اینکه J4 در کشور ما فقط با 2 ایربگ عرضه می‌شود، مقداری از اعتبار 5 ستاره ایمنی C-NCAP که به J4 های 6 ایربگه تقدیم شده بود کاسته خواهد شد؛ هرچند که همچنان هم می‌توان به 5 ستاره ایمنی J4 در قیاس با امثال H30 کراس 3 ستاره و برلیانس H330 که اصلاً تست ایمنی نشده افتخار کرد!

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

پیشرانه جک J4 مثل تمامی ماشین‌های این رده کوچک است و با 1.5 لیتر حجم و سیستم تنفس طبیعی، قدرت شگفت‌انگیزی ارائه نمی‌کند. مجموعه انتقال قدرت هم از نوع ضریب پیوسته است که نیرو را از موتور به چرخ‌های جلو منتقل می‌نماید. اگر موافق باشید در قسمت تجربه رانندگی به طور کامل در مورد توانایی‌های حرکتی و مجموعه گیربکس و موتور صحبت خواهیم کرد؛ فعلاً بیایید نگاهی گذرا به مشخصات کلی این ماشین داشته باشیم و بعد بلافاصله موتور را روشن کنیم.

پشیرانه4 سیلندر تنفس طبیعی
حجم موتور1499 سی سی
گیربکسCVT
حداکثر قدرت103 اسب بخار در 6 هزار دور
حداکثر گشتاور146 نیوتن متر در 4500 دور
شتاب13.5 ثانیه
حداکثر سرعت180 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت6.2 لیتر ترکیبی
وزن1110 کیلوگرم

تجربه رانندگی

راستش را بخواهید خودم هم خیلی کنجکاوم بدانم این محصول که روی کاغد نکته فنی خاصی ارائه نکرده آیا در عمل می‌تواند نظرم را به خود جلب نماید یا خیر. پس بهتر است بیش از این خودم و شما را منتظر نگذارم و ماشین را استارت بزنم. در همین دقایق ابتدایی تست، اوضاع رو به راه به نظر می‌رسد و جک J4 به لطف فرمان برقی نرم (با قابلیت سنگین شدن در سرعت های بالا)، ارگونومی مطلوب و دید به اطراف مناسب، رفته‌رفته خودش را در دلم جا می‌کند و با حس تسلط کافی و قدرت مانور بالا در شهر، نظرم را به خود جلب می‌نماید؛ ضمناً این راحتی و ارگونومی مطلوب، فقط مختص راننده نیست و سایر سرنشینان هم از این موارد راضی هستند. به عنوان مثال سرنشینان صندلی عقب، نه مثل خانواده 206 با کمبود فضا مواجه شده‌اند و نه مشابه با خانواده تندر بر نیمکت‌های سفت و بدفرم تکیه زده‌اند. تازه جدای از همه این‌ها عملکرد نرم و راحت سیستم تعلیق و عایق‌بندی نسبتاً خوب کابین، آرامش مناسبی را به سرنشینان هدیه کرده است. در مورد نرمی ماشین باید تاکید کنم که سیستم تعلیق مک‌فرسون جلو و بازو میله پیچشی عقب جک J4 به خوبی از پس هضم ضربات ناشی از ناملایمات خیابان‌ها برمی‌آید. البته حتماً در نظر دارید که این تعاریف ما به نسبت توقعی که از این کلاس داریم مطرح می‌شود و یک وقت خدای نکرده انتظار سواری در حد نیسان تینا را در ذهنتان پرورش ندهید!

خوب تا اینجای کار که همه چیز مناسب و حتی فراتر از انتظار ما پیش رفت اما نگرانی اصلی من برای زمانی است که سرعتمان را مقداری بالاتر ببریم. در واقع شما در ماشین‌های نسبتاً ارزان قیمت مجبورید بین راحتی و هندلینگ فقط یکی را انتخاب کنید؛ در نتیجه حدس میزنم که جک J4 با این سواری نرم در بحث تعادل ضعف‌هایش را بروز دهد؛ خوب در عمل هم تقریباً همینطور شد و محصول جک در پیچ‌های تند با حرکات الاکلنگی، مقداری از حس اعتماد به نفس‌مان را کاهش دارد؛ البته این را هم بگوییم که با تمامی این صحبت‌ها و علیرغم نبود سیستم‌های پایداری کمکی، کنترل جک J4 به این راحتی‌ها از دست خارج نمی‌شود اما در هر صورت پشت فرمان نباید توقع چسبندگی عالی را از این ماشین داشته باشید. از این نظر می توان جی 4 را جایی بین تندر 90 (به عنوان یک خودرو با هندلینگ ضعیف) و سری H300 برلیانس با هندلینگی نسبتا خوب قرار دارد. اما با این وجود سواری جی 4 از هر دو ماشین نرمتر است و می تواند از این نظر حتی برتر از بسترن بی 30 و پژو 206 صندوق دار (207 صندوق دار) ظاهر شود.

ترمزها نیز از نظر دقت و واکنش‌های لحظه‌ای، شرایط مناسبی دارند اما کاسه‌ای بودن ترمزهای عقب نقطه ضعفی است که نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد. البته این قضیه در رانندگی عادی مشکل محسوسی ایجاد نمی‌کند اما در سرعت های خیلی بالا یا در موارد تکرر ترمز گیری ممکن است نتوانید توقعی مشابه خودروهای چهار چرخ دیسک را داشته باشید.

بد نیست نگاهی هم به وضعیت شتاب‌گیری و واکنش‌ها به پدال گاز داشته باشیم. البته اولویت ماشین‌های اقتصادی شهری، جویدن آسفالت و برنده شدن در درگ‌های خیابانی نیست و ما هم همچین توقعی از جک J4 نداریم؛ اما در هر صورت با توجه به قیمت‌های وحشتناک ماشین در قیاس با درآمد مردم، همه انتظار داریم ماشینی که می‌خریم در تمامی پارامترها نیازمان را برطرف کند. در این خصوص با توجه به تجربه‌ای که از جک J5 داشتم با ناامیدی پدال گاز را فشردم؛ چراکه J5 علیرغم استفاده از موتور 1.8 لیتری نسبتاً قدرتمند، شتاب چندان مناسبی ارائه نمی‌کرد و بدلیل ضعف در سیستم انتقال قدرت (در نمونه اتوماتیک) واکنش‌های کاملاً معمولی به پدال گاز نشان می‌داد؛ پس حالا حق دارم که در مورد J4 که هم از نظر موتوری ضعیف‌تر است و هم بجای گیربکس AT از مدل ضریب پیوسته استفاده کرده نگران باشم. اما من در این سال‌ها یک چیز را خوب یاد گرفته‌ام و آن اینکه نباید از روی مشخصات روی کاغذ پیش‌داوری کرد. ضمناً وزن سبک‌تر و پیشرفت‌های اخیر گیربکس‌های CVT هم به قوت قلب من اضافه کرده‌اند و در نتیجه امیدوارم که این ماشین کوچک دیفرانسیل جلو مرا مایوس نکند.

با این پیش زمینه‌های ذهنی آزمایش را در مسیرهای مسطح و حتی سربالایی انجام دادیم؛ شروع حرکت J4 با تاخیر کوتاهی همراه بود که این قضیه به نوعی به رفتار ذاتی گیربکس‌های CVT مربوط می‌شود؛ اما پس از آن روند شتاب‌گیری بهبود چشمگیری یافت و عقربه سرعت‌سنج با ریتم مناسبی اعداد پشت آمپر را در نوردید. در حقیقت اگر توقع عجیبی از یک ماشین 1.5 لیتری تنفس طبیعی اقتصادی نداشته باشید، جک J4 به هیچ عنوان شما را ناامید نخواهد کرد و با شتاب "بخصوص ثانویه" قابل قبول و کشش کافی در سربالایی‌ها به راحتی به نیازهایتان پاسخ می‌دهد و حتی برای سایر رقبای "اتوماتیک" این رنج، خط و نشان خواهد کشید و در حقیقت کمی فراتر از انتظار ما بود. براساس ارزیابی های ما جک جی 4 برای شتاب گیری صفر تا صد به زمانی در حدود 11 ثانیه نیاز دارد که با توجه به مشخصات پیشرانه واقعا تعجب برانگیز و برتر از رقبای خود به نظر می رسد.

نتیجه‌گیری

جک J4 طراحی ظاهری معمولی دارد، آپشن‌های متوسطی در رنج خود دارد، و از نظر هندلینگ هم در سطح قابل قبولی قرار می‌گیرد؛ اما نمی توان این ماشین را از میان گزینه‌‌های موجود در این رنج کنار گذاشت؛ در واقع به غیر از کمبود برخی از آپشن‌ها مثل نمایشگر مرکزی و سانروف، در سایر موارد شرایط تمامی ماشین‌های این رنج کم و بیش در همین سطح قرار می‌گیرد. ضمناً در وضعیت اسفناکی که خودرویی مثل پژو 207i صندوقدار با فناوری متعلق به 20 سال قبل، با قیمتی فراتر از 110 میلیون تومان ارزش‌گذاری شده، نمی‌توانیم به قیمت نزدیک به 100 میلیون تومان جک J4 خرده بگیریم. ضمناً شما با خرید این محصول به نکات مثبت زیادی مثل طراحی داخلی زیبا و جادار، کیفیت سواری خوب، قدرت مانور بالا در شهر و شتاب قابل قبول هم دست خواهید یافت. پس در یک جمع‌بندی خلاصه باید بگوییم که اگر بتوانید با کمبود آپشن‌های محصول جدید جک کنار بیائید و کرمان موتور هم روند عرضه این محصول را (بدون افزایش قیمت) ادامه بدهد، J4 قادر خواهد بود اکثر انتظاراتی که از یک ماشین اقتصادی دارید را برآورده سازد. در غیر این صورت هم با قطع تولید خانواده تندر 90 و ساندرو، برلیانس و بسترن، عملا انتخاب چندانی جز جک J4 و پژو 207 صندوق دار در این محدوده قیمتی باقی نمی ماند.

در انتها جا دارد از آقای افشین خالدی جهت در اختیار قرار دادن خودروی خود کمال تشکر را داشته باشیم.

27 عکس

نظرات کاربران

65 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/15
ممنون عالی بود مرسی از سایت خوبتون
1398/10/1
من خریدم راضیم.ماشین قبلیم ۲۰۶ sd بود.
اتاق و صندوق خیلی بزرگ هست.
گیربکس خیلی خوبی داره.
خدارو شکر ماشینای دیگه که هم قیمتشن نگرفتم.
1397/11/15
خوب بود اشاره میکردید موتوراین ماشین با نمونه دنده دستی j5 مشابه هستن. موتوری فوق العاده و عالی با کمترین استهلاک
1397/11/15
دقیقا...گرچه هنوز خیلی ها نمیدونن موتور این ماشین میتسوبیشی هستش و زنجیر تایم هم هست.
1397/11/15
هر چند به شخصه گیربکس CVT رو بجز مدل های ساخت نیسان دوست ندارم و معتقدم خیلی خنگ هستند و مصرف سوخت و سروصدای ماشین رو بسیار افزایش میدن ولـــــی با قطعیت میگم همین چینی نورسیده از سمند و 405 و پرشیای فسیل و فرتوت یقینا بهتره.
فقط مسئله اینجاست صدمیلیون تومان در این اوضاع نابسامان چگونه باید بدست بیاید؟؟؟فرض کنیم شما یک مهندس عالیرتبه با بیش از 10 سال سابقه هستید؛مسلما امروزه به شما حداکثر مبلغ 5 میلیون تومان در ماه پرداخت خواهد شد و نه بیشتر.میشود سالی 60 میلیون تومان که اگر حتی یک ریال هم خرج نکنید و کرایه خانه و بهداشت و آموزش و تفریح و خوراک و پوشاک را کامل تعطیل فرمائید باز هم 40 میلیون کم خواهید داشت!!!بحث ناهمخوانی دخل و خرج مردم بسیار فاجعه آفرین شده
1397/11/15
دقیقا یعنی 12 سال درس میخونی که تو بهترین دانشگاه قبول شی بعد 4 برابر باید انرژی بذاری که توی اون دانشگاه خوب بتونی 4ساله با معدل متوسط لیسانس بگیری بعد اگه با همین فرمون پیش بری یه 2 سال ارشد و بعدش یه 2 سال سربازی میشه 20 سال صبح تا شب تو استرس بودن
حالا باید 100 نفر رو ببینی تا یه شرکت درست و حسابی پیدا کنی که 6 ماه یه بار یه حقوقی بهت بدن که حداقل بالای خط فقر باشه!
بعدشم قشنگ یه 5 سال باید صبح تا شب کار کنی تا یه چیزی ته جیبت باشه!
تازه از اینجا میشی یه مهندسی که بالای 30 سال از زندگیش به باد رفته که نصف بقیه عمرش رو مثلا زندگی خوبی داشته باشه!
خلاصه خواستم بگم ما خیلی رباتیک زندگی میکنیم!
1397/11/15
به قول نویسنده آپشنهای ضروری رو نداره اونوقت کروز و چراغ اتوماتیک داره، اگر این ماشین کنسول وسط (زیر آرنجی) فابریک داشت توی این رنج قیمت چیزی کم نداشت به نظرم کرمان موتور یه فکری برای این موضوع بکنه
1397/11/15
شما به سانروف و نمایشگر مرکزی میگی اپشن ضروری!!!
اروپایی ها اپشن های ایمنی رو ضروری میدونن
تعجبی هم نداره تو مملکت ماشین چینی اینقدر طرفدار داره!!!
1398/5/15
از نظر من که مدتی یه ماشین درست و حسابی سوار شدم و بعد مجبور شدم بفروشم بین آپشنهای ماشین بی مصرف ترینشون سانروف و مهمترینشون کروزه. البته دوربین عقب و مانیتور هم به نسبت کاربردیه که اون را میشه با صرف یک هزینه معقول نصب کرد.
1398/7/29
بایدم چینی طرفدار داشته باشه !!!! تکنولوژی ۲۰ سال پیش رو با اون کیفیت مزخرف دارن ۱۵۰ خورد ملت میدان . که حتی کروز که سهله تنها آپشنش بوقشه. ما چیمون اروپایی هست تو ایران، که ماشینامون باشه؟ والا من این ماشینو ۱۹۰۰۰ هزار تا روندم هنوز عین روز اول بی صدا و نرم هست . عین خودرو وطنی ها نیست تا ۲۰۰۰۰ تا باید تو نمایندگی بخوابی تا ایراد مونتاژی رو بر طرف کنی بعد اونم با صدای موتور گیربکس آواز بخونی تا صداش گوشت رو کر نکنه
1397/11/15
یه ماشین بد قواره با گیربکس مزخرف و قیمت تخیلی = مفت نمیرزه
1397/11/15
شتابش ۱۱ ثانیه است؟ با چهارسرنشین و سربالایی جاده چالوس چقدر افت توان داره؟
میشه نویسنده این رو هم بگه؟
1397/11/23
من این ماشین رو تازه تحویل گرفتم و هنوز خیلی بهش فشار نیاوردم و کامل آببندی نشده. اما میتونم با قاطعیت بگم که کوچکترین مشکلی در مورد کشش در سربالایی ها نداره. گیربکسش یه جور هوشمندی رفتار میکنه، انگار طوری ضرایب دنده رو تغییر میده که همیشه گشتاور کافی به چرخها میرسه
1397/11/15
واقعا تو اين رنج قيمت و حتي تا ٢٠ مليون بالاتر فقط آريو سايپا ارزش خريد داره...چون اريو بدنه تويوتا داره و واقعا ايمن هست تو جاده هاي ناايمن ما...كاش مردم از روي اپشن خودرو انتخاب نكنن..خودروهاي ناايمني مثل اچ سي و برليانس حتي به درد شهر هم نميخورن
1397/11/21
لطفا اسم تویوتا رو روی این ماشین مزخرف نزار من که به عنوان تاکسی هم سمند رو ترجیح میدم ، سیستم تعلیق عینه شترسواری میمونه ، قیمت قطعات در حد ماشین های کره ای و ژاپنی ، موتور بشدت ضعیف و خدمات سایپا افتضاح ، واقعا یکی از بیخودترین ماشین هایی که دیدم همین آریو هست
1397/11/15
بنظر من دناپلاس توربو خیلی بهتره هم خوشگلتره هم امکاناتش بیشتره هم موتورش قوی تره
1397/11/20
مشکل دنا اینه که کیفیتش پایین و استهلاکش بالاست، اصلا مناسب خانواده نیست
1399/1/4
دنا ک دنده ایه،مگ عقل آدم کم باشه ۲۰۰ میلیون پول بده ماشین دنده ای بشینه
1397/11/15
تبلیغ خوبی برای محصولات بی کیفیت جک و کرمان خودرو بود.
1399/10/26
سلام من چند وقتی است جک جی 4 دارم خیلی ازش رازیم بهتر از دنا گلاس که همان خودرو سمند میباشد ویک پلت فرم قدیمی برگرفته از سمند 20ساله مزخرف می باشد که هنوز در خط تولسد اران خودرو قرار دارد
1397/11/15
لطفا یه تست و بررسی گروهی بین جی۴ . برلیانس . آریو . جیلی GC6 . بسترن بی۳۰ . بی وای دی F3 برگزار کنید
الان خودتون با شرایط موجود کدوم رو پیشنهاد میکنید؟
1397/11/20
اگه رانندگی با گیربکس دستی خوب و نرم رو دوست داری بدون شک اف۳ به خاطر امکانات بیشتر، طراحی و کیفیت خوب، شاسی تویوتا و موتور هوندا،استهلاک پایین، برندش هم جزو ۳تا اول چینه.
اگه گیربکس اتوماتیک اولویت هست به نظرم بی۳۰ بین اتوماتها بهتره.
1397/11/15
حیفه جی ۵ نبود تولید نشد اونوقت این‌با این قیافش میخواد تولید بشه خدایی جی ۵ خیلی خوشگل بود
1397/11/15
قضاوت خوبی بود ، اون هم برای من که دارم این ماشین رو سوار میشم.چون واقعا سواری نرم و راحتی داره و شتاب مناسبی داره و شدیدا جا داره.
در ضمن من ترجیح میدم که یک ماشین خوب سوار شم تا یک ماشین ضعیف با آپشن زیاد.
گرچه مانیتور و دوربین دنده عقب و همینطور کیلس این ماشین هم رفته رفته میاد توی بازار.
باز هم ممنون.
1397/11/15
به جاي هيوندا اكسنت مي شه بهش فكر كرد
1397/11/15
سلام .بررسی خوبی بود.لطفا یه درگ بین این خودرو و رقیبانش بندازین
1397/11/15
اونجا جای کیلس استارت هست ولی به زور سوییچ کردن ): ولی قیمت خوبی نداره نسبت به خودش من که نمی خرم
1397/11/16
قلم نویسنده ساده و بدور از هر گونه اغراق بود که خیلی خوب و روان خوانده شد.و تعریف عجیب و غریبی از ماشین نکرد و نقاط ضعف رو واقع بینانه گفت که جای تشکر داره .ماشینهای چینی به سمت معقول بودن دارن حرکت میکنن که خودش میتونه به فروش بیشتر منتهی بشه که هدف اصلی هر شرکتی میتونه باشه . البته اینجا قیمتها غیر معقوله ولی چه میشه کرد .در مورد این ماشین تقریبا با توجه به قیمتها اکثر کسانی که تست کردن راضی بودن فقط میمونه اصطحلاک و کیفیت که به مرور زمان معلوم میشه .
1397/11/16
فقط اونجاس که خودرو 100 میلیونی شده اقتصادی
1397/11/18
این ماشین هیچ چیزش خوب نباشه از لحاظ موتوری خیالتون راحت باشه ، موتوری داره با استهلاک بسیار پایین ، جون دار ، شتابش هم تو مدل دنده ای که خوبه مدارا کنی موتورش 10 سالی بدون ایراد برات کار می کنه ، ضمنا ساخت میتسوبیشی هم نیست
1397/11/21
باسلام خدمت همه دوستان و خسته نباشیدبه کسانی که این تست رو انجام دادن
کارشناسی هر ماشینی از نظرفنی که خوب یه داستان خاص داره ولی دید ظاهری طراحی و سواری دادن گاها میلی و نظریه شاید قیافه این ماشین چیز خاصی از نظر بعضی ها نداشته باشه ولی وقتی بحث قیمت میشه نمیتونیم مثلا این ماشین رو با اکسنت مقایسه کنیم من تجربه سواری با همه ماشینهای تولید ایران رو دارم و درقسمت ماشینهای خارجی تا اندازه ای چه شاسی و چه سواری .متاسفانه همه ماشینهای ایرانی حس خارجی رو نداره و مونتاژ و قطعه خیلی بد(یادآورمیشوم جدیدا در بعضی تولیدات که ربطی به داخلی نداره مثلا چینی یا کره ای تعریفی دیگر داره) دل آدم دو میزنه خیلی از همین ماشینهای چینی ماتریال ضعیفی داره
پس مدتی دنبال ماشین اقتصادی و به نسبت داخلی با جک j4 مواجه شدم که با دیدنش و نشستن پشت فرمان و رانندگی اصلا حس چینی بودن و ایرانی بودن نکردم بسیار فوق العاده نرم راحت و شتاب بینظیرحتی شتاب ثاتویه رویایی و اقدام به خرید کردم وقتس با این ماشین رانندگی میکتی حس رانندگی کره ای بهت دست میده داشبورد فوق العاده و زیبا حداقل سالها موندگاره خیلی بی صدا نرم حتی با سوار کردن چند نفرشتاب ثاتویه فوق العاده اصلا نمیشه با ماشینهای داخلی مقایسه کرد با این ماتریالی که تولیدشده امید دارم فنیش در آینده خوب باشه و طبق تحقیقی که قبل از خریدکرده بودم شرکت جک پشتیبانی خوبی داره.یه نکته داره این ماشین وقتی سوارش میشی نمیدونی جاده کی تموم میشه و اصلا دوست نداری بیای پایین.با اینکه از دنده cvt بدم میاد ولی شش دنده تیپ ترونیکش چنان احساسی به آدم میده که انگارپشت موتور هزار نشستی.اونایی که موتور هزارنشستن میدونن چی میگم.نسبت قیمت این ماشین با داخلی مثلا h330 خنده داره وقتی با برلیانس رانندگی میکنی انگار سدار فرغون هستی و حس سواری جک j4 خیلی فرق داره پیش بینی من اگه شرکت جک خوب این مدل رو ساپورت کنه قیمتش خیلی فراتراز تصور میره.در پایان دید خوب عملکرد عالی آپشن ها و کلیدها بخاری عالی کولر عالی واقعا اقتصادیه وووو. دوستان تمام مطالب بالا نظر شخصی منه چون مت خیلی وسواس در سواری دارم.آرزو میکنم همه دوستان بهش برسن و نظرات همه مورد احترام منه.
1397/11/21
ممنون از منتقد که بدون اغراق نقاط قوت و ضعف این ماشین رو گوش زد کردن . به نظر بنده بزرگترین مشکل این خودرو در امکانات رفاهی نداشتن زیر ارنجی و تنظیم کفی صندلی هست ،که واقعا من نمیدونم مگه واسه کرمان موتور چقدر هزینه داشته ،،، ولی از نظر فنی کشش این ماشین نسبت به وزنش فوق العادست، و مطمئنا رضایت راننده رو جلب میکنه ، مصرف پایین ،سواری نرم ، هندلینگ مناسب و جا داری این ماشین عالیه ، و بین گزینه های هم قیمت خودش واقعا سر تر هستش
1398/1/8
با سلام خدمت دوستان من برج ۱۱ ماشین رو گرفتم و در هیچ نوروز ۱۵۰۰ کیلومتر با این ماشین رانندگی کردم
به اختصار از تجربیات خودم ميگم
ترمز ها با سرعت ۱۳۰ به صورت ناگهانی واکنش خوبی داشت
در سرعت گيرها و دست اندازها نرمی خودرو خوبه ولی کمکهای عقب کمی صدا ميده
شتاب اولیه در مدلی اتوماتیک پایین هست ولی،در سبقتها اگر پا را ته روی گاز فشار بدین واکنش گیربکس خیلی خوبه
در مدل دستی هم میتوانید با هاش سبقت بگیرید
توصیه میکنم برای سبقت سریع از دستی استفاد کنید
شتاب در سربالایی تعریفی نداره و خیلی گاز میخورد مصرف لحظه ای بالایی داره صدای موتور هم زیاده
اما دوستان با توجه به قیمتی که خریدم از لحاظ ظاهر
امنیت سرنشینان. جاداری. هوشمندی گیربکس. نرمی از خودروهای داخلی خیلی بهتره
با تشکر
1398/1/9
با تشکر از نویسنده مقاله که نقاط قوت و ضعف این ماشین رو صادقانه گفتن. مقاله زیاد خوندم در مورد این ماشین. این دقیق ترین مقاله هست که خوندم. من این ماشینو سه ماهه که دارم و تجربه 2000 کیلومتر رانندگیم با این ماشین رو برا دوستانی که قصد خرید دارن میگم. انشالله براشون مفید واقع بشه.
1- سواری بسیار نرم و عالی.
2- مصرف سوخت 6.5 در 100 کیلومتر در جاده و ترافیک
3- صدای پایین موتور در سرعت 120 به صورتی که دور موتور حدود 2600 هست.
4- گیربکس هوشمند و اقتصادی. فقط تو سربالایی از حالت اسپرت استفاده بشه چون در حالت عادی در سربالایی ها تعداد تعویض دنده و معکوس کشیدن زیاده و شاید ناخوشایند باشه
5- تعویض دنده فقط از افزایش دور موتور مشخصه و هیچ تقه ای نمیزنه.
6- کشش ماشین در سربالایی ها قابل قبول و شتاب ثانویه حتی در سربالایی قابل قبوله
7- در سرعت های بالا 120 احساس چسبندگی خیلی خوبی نداره. و یکی از نکات منفی جی 4 هست.
8- نبود دوربین عقب یکی دیگه از نقاط ضعفش هست که موقع دنده عقب میتونه کمی مشکل ساز باشه.
9- از نظر جادار بودن اتاق و صندوق و هم چنین راحتی صندلی خوبه.
10-با اینکه به عنوان سدان کوچک عنوان میشه طول ماشین اندازه سمند هست و یکم دور زدن هارو سخت میکنه.
11- فرمان برقیش خیلی راحته
1398/1/16
دوستانی که این ماشینو دارن میشه بگین کلیدهای کنترل کروز و مولتی مدیای فرمان نور دارن یا خیر؟ تو عکسهایی که ازش دیدم ظاهرا نداره!
1398/1/17
نه نداره دوست عزیز
1398/1/18
سلام
دوستان من میخوام این ماشینو بخرم فقط از لحاظ فروش این ماشین مشکل دارم آیا فروشش خوب هست تو بازار راحت میخرن؟
1398/1/22
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت پرسنل سایت و دوستان
بنده ۴۰۵ دارم میخوام صفر این خودرو رو هم بگیرم خیلی نگرانم راجب شتابش و راه رفتنش با این پول نمیشه ماشینی خرید که موتور حجیمی داشته باشه تنها سوال من آیا میتونه منی که از ۴۰۵ میخوام سوار این ماشین بشم رو از لحاظ شتاب و سرعت راضی کنه ؟
1398/1/22
سلام و عرض ادب خدمت پرسنل محترم و دوستان
خودروی من 405 جی ال ایکس هست
میخوام جی 4 بخرم فقط یکم ترس دارم نسبت به شتاب و سرعتش چون ماشینی که الان دستمه 1800 جی 4 موتورش 1500 میشه کسایی که 405 داشتن و الان این ماشینو دارن راهنماییم کنن ؟
1398/2/10
موتور 1800 پژو 95 اسب هستش این 103 - 0-100 رو تو 11 ثانیه میزنه که مال 405 خیلی غیرت نشون بده 13 میشه و اینکه قبل خرید حتما سوار بشین . با اس دی عوضش کردم خیلی راضیم ی سر و گردن از ماشینای ایرانی بالاتره
1398/10/12
بخر دلداش تا گرون تر نشده
واقعا عالیه
1398/1/25
اذر ماه تحویل گرفتم وتا الان ۷ هزار کیلومتر باهاش رفتم.
قبلش هم دنا پلاس داشتم.
خیلی راحته،صدای موتور اصلا توی اتاق نمیاد.
صندوق خیلی جادار، کشش توی سر بالایی عالیه.فرمون برقی.
تعویض دنده هاش بی صدا و نرم که اصلا متوجه نمیشی.
ایراد بزرگش سانروفه و مانیتور.ولی نسبت به دنا پلاس و ۲۰۷ خیلی بهتره در صورتی که ۱۰ ۱۵ میلیون ارزونتره
1398/4/27
قطعات بدنه گران و نایاب و در مورد قطعات فنی هنوز چون تازه اومده خبری از وضعش نیست ولی فکر نکنم فرقی با بدنه داشته باشه، بازار فروش بد، اینده مشخص میکنه ماشین خوبی است یا خیر چون به هیچ عنوان به اطلاعات روی کاغذ نمیتوان بسنده کرد بخصوص خودرویی که در ایران ساخته میشه
1398/7/29
من این ماشینو تازه تحویل گرفتم . آقا والا معرکس . قبلش ۲۰۷ اتومات داشتم. قبل اونم پارس tu5. اولین ماشینم هم یه پژو ۴۰۵ مدل ۷۴ بود که موتورش ۲۰۰۰ کاربراتور بود . اصلا قابله قیاس با بقیه نیست . نرم . بی صدا ( خفه خون گرفته لامصب ) کشش عالی . مصرف هم در قیاس با وطنی ها بنزینو بو می‌کشه واقعا کم مصرفه والا تو گرما جنوب که tu5 همیشه آمپر آب وسط بود یعنی رو ۹۰ تا این رو ۸۰ هست . کولرم که خوراک اینجاست . یخچال. شک نکنید تو انتخاب j4
1400/3/12
سلام.
کولرش تویه جنوب ایران با گرما منطقه حاره سرد میکنه یا فقط خنکه؟
1398/9/8
سلام
ولا من گرفتم تازه
همه چی عالیه عالیه
1398/9/8
کسی میدونه این زر زر کردن این خودرو از پشت مال چیه؟؟؟
1398/9/19
سلام. مربوط به لق زدن طافچه عقب هست. با 2 تا پیچ درست میشه
1398/9/27
سلام
من الان ۶ ماهه این ماشین رو دارم و خیلی ازش راضی هستم ولی منتهی دو تا ایراد داره
۱ - صدای اضافی موقع سر گاز رفتن
۲- صدا تق تق در کمک های عقب
متاسفانه نمایندگی هم بردم میگن همه جی ۴ ها همین جوری هستن
میخواستم از دوستان خواهش کنم تجربه خودشون رو بگن
1398/10/7
با سلام من یه زانتیا داشتم ۶ماه پیش فروختم الان j4 خریدم خیلی پشیمون شدم اصلا از لحاظ شتاب به گرد زانتیا هم نمیرسه همینطور تعلیق و هندلینگ زانتیا معرکه بود اما گیربکس j4 عملکرد نرم به موقع و خوبی داره که تنها ویژگی متمایز کننده این ماشینه و واقعا بخصوص تو رانندگی شهری احساس آرامش به راننده میده اما از لحاظ متریال داخلی، تعادل ، کشش در سربالایی و حتی کفی به هیچ عنوان با زانتیا قابل قیاس نیست
1399/1/22
تکنولوژی زانتیا مال ۲۰ سال قبله و تست های ایمنی بدنه به خصوص ضربه از جلو را پاس نکرده
1398/10/11
سلام
آقا من تازه جک ۴ خریدم
این ماشین بیش از حد نرم و بازی میکنه احساس میکنم بیش از حد کمک فنرهاش بازی میکنه
روی سرعت گیرها بالا و پایین میکنه و صدای تقه ای از سمت راست چرخ عقب میاد
کسی میتونه راهنمایی کنه
با تشکر
1398/10/23
ضربات ناشی از ناهمواری خیابان تماما وارد اطاق می شود. فنر بندی مزخرف است و حرفی برای گفتن ندارد. اطاق به شدت تکان می خورد. با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت سر پیچ ها کاملا کنترل را از دست می دهید و... برای خانم ها مناسب است. پر از آپشن و این حرف ها.
1398/11/12
من خودم یه ماشین کره ای دارم و این ماشین را برای خواهرم و در واقع یک رانندگی معمولی به طور اقساطی پیشنهاد دادم. وقتی اومد فراتر از حد انتظار بود. نکات مثبتش اول هماهنگی فوق العاده موتور و گیربکس و در نتیجه شتاب خوب و مصرف پایین دوم فرمون برقی که با افزایش سرعت سفت میشه سوم کروز کنترل فوق العاده دقیق و غخر از همه نفوذ کم صدا داخل کابینه. فقط از همون اول از صندوق عقب یه سر و صدایی میداد که نمایندگی هم نتونست رفعش کنه.
1400/7/29
نمایندگی مرکزی بلوار کرمان موتور برطرف کرد برای منو
1398/11/18
آشغال ترین ماشینی که تو عمرم داشتم
راه نمی ره مخصوصا تو سربالایی ها
کیفیت بد داشبورد که فقط قیافه دارد
ترمزهای عقب کاسه ای مثل پراید
1399/8/3
تست شتاب تو آپارات هست.خیلی ماشینا ترمز عقبشون کاسه ای هستش.
1400/7/29
سراتو هم ترمز عقبش کاسه ای هست
1399/2/20
پهنای این ماشین توی عکس‌ها خیلی کم به نظر میرسه، یه چیزی مثل تیبا و تندر که باریک و بلند هستن، در واقعیت همینجوریه؟
1399/2/20
پهنای این ماشین توی عکس‌ها خیلی کم به نظر میرسه، یه چیزی مثل تیبا و تندر که باریک و بلند هستن، در واقعیت همینجوریه؟
1399/6/29
بسیار عالی بود اطلاعاتتون من از خریدم واقعا راضیم ماشین قبلیم پرشیااتومات سال بود وقتی سوار جک جی۴شدم واقعا حس کردم پرشیا یه گاریه و تازه سوار یه ماشین واقعی شدم واقعا از خریدم راضیم
1400/2/11
سلام من ۴ ماه هست جک دارم شتاب ثانویه خیلی خوبی داره.یعنی اگه با سرعت ۵۰کیلومتر در ساعت .گاز رو تا انتها فشار بدی متوجه میشی چه موتور خوبی داره.صدای کمی داخل کابین میاد.انصافا قبل از این خودرو ال نود پلاس داشتم .عایق بندی این ماشین یه چیز دیگه ای هست .توری که هیچ بادی از لای درب ها عبور نمیکنه
1400/9/24
چسبندگی ماشین چطوره چون شنیدم تو۱۲۰خوب چسبندگی ندارد آیا مثل پرایده یا پارسه
آیا ارزش داره پارس ال ایکس بفروشم جک بخرم
کشش تو سربالایی خوبه
1402/2/1
سلام
من ٣ ماه هست اين ماشين رو دارم .
ماشين قبلي ٢٠٦ و ٢٠٧ بودن.
به نظر من تنها ايراد اين ماشين سفت بودن صندلي ها هست.
كولر عالي فضاي داخل جا دار و عالي براي همه حتي افراد با قد خيلي بلند.صندوق بسيار جادار.
ظاهر خودرو سليقه هست و نميشه گفت زيبا يا زشت.
اتاق عالي مونتاژ شده و اصلا صداي اضافه اي نداره.
فرمان بسيار نرم
هماهنگي گيربكس و موتور عالي .
با قرار گيري در حالت اسپرت مشكل كشش در سربالايي كاملا حل ميشه.
خدمات پس از فروش كرمان خودرو هم كه عاليه.
ا
1402/6/8
اونی که از این ماشین ایراد می گیرد صد میلیون بیستر هزینه کند دنا پلاس اتومان
بخرد که 15 لیتر مصرف بنزین دارد و مشکلات برقی و رنگ و....!!