موضوعات داغ

تست و بررسی ساینا کارکرده، گزینه‌ای مطلوب در بازه قیمتی کمتر از 200 میلیون تومان

19 آبان 1401
عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده و عکاس

شرایط بازار خودرو ایران روز به روز در حال وخیم‌تر شدن است و به موازات افزایش خودرو، قدرت خرید مصرف کنندگان نیز در حال نابودی است. در سوی دیگر خودروسازان بزرگ کشور نیز تمایلی به تولید خودروهای اقتصادی ندارند و ترجیح می‌دهند به جای تولید تیبا، ساینا، پژو 405 و سمند، شاهین و تارا و دنا پلاس عرضه کنند.

نتیجه این رویه، کاهش شدید خودروهای کم کارکرد یا صفر کیلومتر در بازه‌های قیمتی پایین است. مشتریان برای خرید خودرو با دردسرهای بیشتری مواجه خواهند بود و همین مساله تقاضا برای خرید اندک خودروهای سالم باقیمانده در بازار را افزایش خواهد داد. نتیجه این روند چیزی جز افزایش قیمت خودروهای اقتصادی بازار نخواهد بود.

در شرایط فعلی که اکثر مصرف‌کنندگان بازار خودرو با بودجه‌ای کمتر از 250 میلیون تومان اقدام به خرید خودرو می‌کنند، گزینه چندانی به چشم نمی‌خورد. اکثر گزینه‌های موجود در این بخش شامل انواع سمند و پژو 405 با کارکرد بالا و همچنین ساینا و تیبا با کارکرد اندک می‌شوند.

تست و بررسی ساینا کارکرده

مشتریان جوان و ماجراجو به خرید پژو 405 و سمندهای با کارکرد و سن بیشتر علاقمند هستند، در حالی که سرپرستان خانوار به دنبال خرید تیبا، تیبا 2 و ساینا با سن کمتر و کارکرد پایین تمایل دارند. در واقع مشتریان میانسال تمایل به خرید خودروهایی دارند که جوان‌تر هستند و مدت زمان بیشتری را بدون نیاز به تعمیرات اساسی در خدمت شما خواهند بود.

در این مقاله نگاهی به ساینا کارکرده با مدل 1397 خواهیم داشت و به شما خواهیم گفت که آیا با این قیمت خرید ساینا کارکرده در پاییز 1401 منطقی است یا خیر. بنابراین رویه ثابت تست و بررسی‌های خودروبانک را در مقاله امروز نخواهید دید. نیازی به توصیف ظاهر و مشخصات فنی ساینا احساس نمی‌شود و به جای آن بر ارزش خرید این خودرو در آشفته بازار فعلی تمرکز خواهیم کرد.

نگاهی به ساینا محصول سایپا

نگاهی به ساینا

ساینا یکی از خودروهای نسبتا جدید بازار ایران محسوب می‌شود که از سال 1395 تاکنون توسط سایپا به تولید می‌رسد. پروژه تولید ساینا پس از آن آغاز شد که طراحی ناموزون تیبا مورد انتقاد مصرف‌کنندگان و کارشناسان خودرو قرار گرفت. در نتیجه سایپا برآن شد تا با اجرای یک فیس لیفت اساسی، چهره تیبا را اندکی تعدیل کند.

ساینا در مقایسه با تیبا چهره بهتری دارد و همین مساله سبب شد تا استقبال گسترده‌ای از این خودرو صورت بگیرد. ساینا به خوبی موفق شد تا فاصله قیمتی ایجاد شده بین محصولات خانواده پراید، پژو 405 و سمند را پر کند.

پس از آن‌که محصولات خانواده پراید به تدریج از خط تولید سایپا خارج شدند، تقاضا برای خرید ساینا از سوی مصرف‌کنندگان افزایش یافت. در همین حین سایپا نیز نسخه فیس‌لیفت این خودرو را با نام ساینا S به بازار عرضه کرد که با اختلاف قیمت بسیاری نسبت به ساینا معمولی فروخته می‌شد. همزمان با افزایش تولید ساینا S، تولید تیپ معمولی یعنی ساینا EX کاهش یافت تا نسخه فیس‌لیفت و گران‌تر جایگزین نسخه اولیه شود.

همان‌طور که اندکی قبل اشاره شد، ساینا خودرویی جدید محسوب می‌شود اما سایپا با عرضه سنگین این محصول به بازار، ساینا را به یکی از رخدادهای معمولی جاده‌ها و خیابان‌های ایران تبدیل کرده است. همچنین اکثر نسخه‌های ساینا سفیدرنگ هستند و این مساله باعث شده است تا مالکان نسخه‌های رنگی ساینا، قیمت بالاتری را برای اتومبیل‌ خود مطالبه کنند.

تجربه رانندگی ساینا پس از چهار سال

تجربه رانندگی ساینا پس از چهار سال

نخستین مساله‌ای که پس از ورود به ساینا توجه شما را به خودش جلب می‌کند، نحوه قرارگیری راننده پشت فرمان این خودرو است. جایگاه راننده نسبت به خودروهایی همچون پژو 405 یا سمند متفاوت است و حسی مشابه پژو 206 را روی صندلی این خودرو تجربه خواهید کرد. با این حال داشبورد ساینا نسبت به داشبورد تیبا عمق کمتری دارد و همین مساله سبب شده تا فاصله صورت راننده با شیشه جلو اندک باشد، مساله‌ای که در صورت نبستن کمربند ایمنی برای او حادثه آفرین خواهد بود.

صندلی‌های جلو ساینا بزرگ و راحت هستند اما به دلیل ابعاد کوچک خودرو، بیش از حد به یکدیگر نزدیک شده‌اند. همین مساله سبب شده است تا دسته دنده به صندلی راننده نزدیک باشد و هنگام تعویض دنده، حسی شبیه به پیکان معروف برای شما تداعی شود!

تمامی قسمت‌های داخلی ساینا از پلاستیک خشک ساخته شده است و در صورتی که به خوبی از آن‌ها نگهداری نشود، شاهد کهنگی و پوسیدگی این قطعات خواهیم بود. این مساله برای دستگیره‌های درب جلو نمود بیشتری دارد، چرا که یک قطعه نقره‌ای رنگ از جنس پلاستیک خشک برای این قسمت در نظر گرفته شده است که حس کیفیت را به مالک منتقل نمی‌کند و امکان بلند شدن رنگ آن وجود دارد. خوشبختانه در نمونه مورد بررسی، قطعات کابین به خوبی نگهداری شده بودند.

صدای موتور به کابین در ساینا EX

همانند تیبا و تیبا 2، میزان نفوذ صدای موتور به کابین در ساینا EX نیز قابل توجه است و حتی با افزایش بیش از حد دور موتور، لرزش کابین را احساس خواهید کرد. پدال‌های ساینا اندکی سفت هستند و اگر از یک اتومبیل گران‌تر به ساینا منتقل شوید، این احساس برای مدتی آزاردهنده خواهد بود. پدال گاز ساینا EX نسبت به پژو 206، پژو 405 و سمند سفت‌تر است و برای در اختیار گرفتن قدرت موتور بایستی آن را تا انتها فشار دهید. پدال ترمز ساینا نیز در مقابل نیروی راننده مقاومت می‌کند و برای آن‌که خودرو کاملا مناسب شود، نیاز به صرف انرژی بیشتر برای فشردن کامل پدال ترمز خواهید داشت.

بنابراین رانندگی طولانی مدت شهری با ساینا برای کاربر خسته کننده خواهد بود، چرا که پدال‌ها بیش از حد سفت هستند و دسته دنده نیز در محل مناسبی قرار نگرفته است. در سوی دیگر این ماجرا ابعاد کوچک و آینه‌های بزرگ ساینا قرار دارند که دید مناسبی را برای راننده ایجاد می‌کنند. با وجود نصب سه سری پشت سری برای ساینا، شیشه عقب این خودرو بزرگتر از تیبا است و همین مساله به افزایش دید راننده کمک کرده است. همچنین برخلاف تیبا، قسمتی از کاپوت توسط راننده قابل مشاهده است که این مساله به مانورپذیری خودرو کمک خواهد کرد.

ساینا همانند تیبا به پیشرانه M15 مجهز است

ساینا همانند تیبا به پیشرانه M15 مجهز است اما گیربکس آن اندکی تفاوت دارد. با این حال حس مشابهی را پشت فرمان ساینا تجربه خواهید کرد. شتاب اولیه این خودرو مناسب است و طی زمانی کوتاه به سرعت 80 کیلومتر بر ساعت دست خواهید یافت. با این حال شتاب ثانویه متوسط مانع از آن می‌شود که لذت رانندگی برای شما ادامه دار باشد. همچنین باید انتظار داشت که در صورت قرارگیری سه سرنشین بزرگسال در خودرو به همراه لوازم آن‌ها در صندوق عقب، شتاب و کشش ساینا به مقدار قابل توجهی کاهش یابد.

ساینا بخریم یا نه؟

ساینا بخریم یا نه؟

در حال حاضر با بودجه‌ای در حدود 170 الی 210 میلیون تومان، قادر هستید تا نسخه‌های دست دوم ساینا را با کارکرد اندک و بدنه سالم خریداری کنید. اصلی‌ترین رقیب هم‌قیمت ساینا، نسخه اصلی این خودرو یعنی تیبا است. با همین بودجه می‌توانید نسخه‌های صفر کیلومتر تیبا را خریداری کنید. اما خرید ساینا کارکرده در مقایسه با تیبا صفر کیلومتر چه امکانات اضافه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد؟

پشت آمپر ساینا

برای پاسخ به این سوال بایستی به مزیت‌های کوچک ساینا نسبت به تیبا اشاره کنیم. نخست آن‌که ساینا چهار شیشه برقی و آینه‌های تنظیم شونده برقی را در اختیار مالک قرار می‌دهد. همچنین این خودرو به صورت استاندارد سنسور دنده عقب دارد.

یک صفحه نمایش دیجیتالی کوچک در قسمت میانی داشبورد ساینا قرار دارد که ساعت، تاریخ و دمای هوا را نشان می‌دهد. سیستم صوتی ساینا نمایشگر مستقل ندارد و در صورت روشن کردن آن، اطلاعات سیستم صوتی روی این نمایشگر کوچک نشان داده می‌شوند. سیستم تهویه مطبوع برقی نیز دیگر برتری ساینا نسبت به تیبا است.

مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، موجب برتری مطلق ساینا کارکرده نسبت به تیبا صفرکیلومتر نمی‌شوند. در واقع هر دو خودرو از یک قوای فنی و پلتفرم بهره می‌برند و تفاوت‌های آن‌ها به ظاهر و امکانات خلاصه می‌شود. با این حال اگر به دنبال خرید یک خودرو اقتصادی با ظاهری معقول‌ هستید که حداقل امکانات لازم را در اختیار شما قرار دهد و از نظر تعمیرات نیز با مشکل مواجه نشوید، خرید ساینا کارکرده می‌تواند عملی منطقی در شرایط آشفته بازار خودرو ایران باشد. در پایان مقاله از همکاری مالک خودرو جناب آقای بهنام کلهری بابت تهیه و تدوین این مطلب، تشکر می‌کنیم.

16 عکس

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/8/20
چه قدر بدبخت شدیم که جوان ماجراجو باید بره دنبال سمند و ۴۰۵ کارکرد بالا!
1401/9/12
بکو چقدر خودمون بدبخت کردیم نه اینکه شدیم معنی کلمات اثر بزرگی روی ما دارند و راستگویی قدیم از صفات ایرانیان بوده، تنبلی راحت طلبی و کم کاری خود ما ایرانی ها در طول سیصد سال اخیر باعث عقب ماندگی شدید کشورمان شد و مسول این فلاکت همه ایرانیان بودند وقتی در کره و انگلیس و ژاپن مردم در حال کار تلاش و انواع اختراعات علمی و صنعتی بودند ملت ما وقتی شکم خودشان را با لقمه نانی که خان با خفت به او میداد خدا را شکر کرده و پیش خود زمزمه میکرد همین لقمه نان هم از سر من زیادیست ملت خودت را بشناس، تا سطح توقع خودت را بتوانی تنظیم کنی و رویا بافی نکنی.
1401/9/25
سلام
ماشین پر خرج قطعات زود خراب میشه کمیاب و گرونه
مصرف سوختش بالا
1401/11/24
من خودم این خودرو را صفر گرفتم. بسیار کم خرج. بسیار کم مصرف یعنی مسافت ۴۰۰ کیلومتری را با حدود ۱۸ لیتر می روم و با یک باک پر رفت و برگشتم رو تکمیل می کنه. بعضی قطعات جزئی بعد از یه مدت ایراد پیدا می کنه که نیاز به تعویض داره. برای خرید به نظرم اگر برای خانواده می خواهید یا قصد دارید باهاش کار کنید گزینه مطلوبیه .به نظرات منفی هم توجه نکنید خیلی از افرادی که نظر می دن اصلا سوار ساینا هم نشدند. من قبلاً لیفان و برلیانس هم داشتم و هر جا می رفتم همین نظرات رو می دادند ولی در عمل داستان متفاوت بود. به نظرم کاری رو که می دانید درسته انجام بدید و گوش به حرف این جور آدم ها نباشید چه خونه می خوابد بخرید چه ماشین و هرچیز دیگری فقط به چیزی که می دانید درسته کار داشته باشید نه حرف یه مشت بیکار.