موضوعات داغ

آریزو 8 لوکس ترین و بزرگترین سدان فونیکس، تجربه رانندگی سدان پرچمدار جدید مدیران خودرو + فیلم و عکس

27 دی 1402
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

ویدیو معرفی فونیکس آریزو 8

مقدمه، آریزو از کجا آمد؟

آریزو 5 به عنوان اولین عضو خانواده آیزو در سال 1395 توسط شرکت مدیران خودرو وارد ایران شد و از آن زمان به بعد تبدیل به یکی از سدان‌های پرفروش این شرکت و البته پرطرفدار بازار کشورمان شد. در ادامه این حضور نسخه‌های مختلفی از جمله آریزو 5 توربو، آریزو 5 نیو، آریزو 5 اسپرت و آریزو 6، آریزو 6 پرو و آخرین مدل معرفی شده یعنی آریزو 6 GT در ایران حضور یافتند و حالا نوبت رسیده به جدیدترین و لوکس‌ترین عضو جدید این خانواده سدان یعنی آریزو 8 که با برند فونیکس پا به بازار رقابت سدان‌های کشور گذاشته است.

اگر از حق نگذریم واقعا روند پیشرفت خودروهای چینی از جمله شرکت چری در طی چندسال اخیربسیار حرفه‌ای دنبال شده است و از خودروهای زشت دهه اول حضور در ایران و ارگونومی و همچنین کیفیت فاجعه بار آن‌ها، حالا رسیده ایم به خودرویی که از لحاظ طراحی، کیفیت و توانمندی حرف‌هایی برای گفتن دارند.

آریزو 8

طراحی، پختگی و کمال یک سدان

در نسخه‌های مختلف خانواده سدان‌های چری یعنی آریزو، با طراحی‌های مختلفی مواجه بودیم که نقاط قوت و البته ضعف‌هایی داشتند اما در مورد خودرو جدید و پرچمدار این خانواده یعنی آریزو 8 که به تازگی و در سال 2022 معرفی شد، شاهد یک پختگی کامل در بخش طراحی هستیم.

اوایل سال 2023، خودروی آریزو ۸ جایزه سالانه "سدان خانوادگی کاملاً ممتاز"( Annual Fully Superior Family Sedan) را در فهرست برترین خودروهای چین کسب کرد. از زمان رونمایی، آریزو ۸ به عنوان ستاره‌ی چری در بازار سدان‌های چین، جوایزی همچون "۱۰ خودروی برتر چین در سال ۲۰۲۲" (2022 China Top 10 Car Body) و "برترین سدان‌های چین در سال ۲۰۲۲" (2022 Spotlight of China Sedan) را نیز از آن خود کرده است.

آریزو ۸ محصول پرچمدار چری با هدف مشتریان بازه سنی ۳۰ تا ۴۵ سال طراحی شده است. این خودرو هوشمندی، لوکس بودن و جذابیت تجاری را در هم آمیخته و نشان‌دهنده‌ی پیشرفت‌های فناورانه‌ی شرکت چینی چری است. آریزو ۸ به عنوان محصولی که برای توسعه و بهبود چری تولید شده، دارای فاصله‌ی محوری ۲۷۹۰ میلی‌متر و طول بدنه‌ای برابر ۴۷۸۰ میلی‌متر است. طول بدنه‌ی نسبتا بلند این خودرو نشان‌دهنده‌ی اعتماد به نفس برای ارتقا به سطح بعدی است.

برای کسانی که برای اولین بار آریزو ۸ را می‌بینند، ویژگی‌های یک پرچمدار در ظاهر آن نمایان است. آریزو ۸ با زبان طراحی "هنر در حرکت" (Art in Motion) یک چهره جذاب را به نمایش می‌گذارد. طراحی پویای بدنه، خطوط لغزان کشیده به عقب سبک فست‌بک‌ها و همچنین رینگ‌ها و دماغه‌ی اسپرت پویا، همگی به ظاهر پویای فونیکس آریزو ۸ کمک کرده‌اند تا در ذهن ماندگار شود.

نمای عقب فونیکس آریزو ۸

فونیکس آریزو ۸ طراحی الگانت و تجاری را دارد. با تأکید بر طراحی جدید چراغ‌های LED، این خودرو به چراغ‌های راهنمای پویای هوشمند و چراغ‌های خوشامدگویی VIP نیز مجهز شده است که می‌توان آن را ویژگی برجسته‌ی ظاهری این خودرو توصیف کرد. به عنوان بخشی از زبان طراحی "مواج و پویا"، مجموعه‌ی چراغ LED دوعدسی نور بالا-پایین که به طور استاندارد در تمام مدل‌ها وجود دارد، نه تنها دارای روشنایی برجسته‌ای در سطح مشابه است، بلکه دارای چراغ کمکی ثابت برای فرمان نیز هست که به طور خودکار هنگام چرخاندن فرمان فعال می‌شود و دید در شب را در زوایای ۳۰ تا ۶۰ درجه‌ی کناری بهبود می‌بخشد. آریزو ۸ از طراحی چراغ عقب LED سراسری بال‌دار با پیکربندی عملکردی از چراغ‌های راهنمای پویا و خوشامدگویی استفاده می‌کند که حس هنری و تشخیص‌پذیری آن را ارتقا می‌دهد.

البته همچنان قاعده کپی کاری خودروهای چینی در این خودرو نیز کاملا نمایان است. در نمای جلو شاهد ترکیبی از جلوپنجره محصولات لکسوس ژاپن با چراغ‌های سدان آئودی A7 هستیم، این شباهت‌ها در نمای جانبی و در نمای عقب نیز همچنان به شدت ادامه داشته اما خب در مجموع شباهت به خودروهای اروپایی با کیفیت از نظر نویسنده موضوع خیلی بدی نیست!

فضای داخلی آریزو ۸

آپشن‌های رفاهی، مجهزترین عضو خانواده

فضای داخلی آریزو ۸ را می‌توان لوکس دانست و شرکت تولیدکننده تلاش نموده است تا حال و هوای تجملاتی را در خودرو ایجاد کند. با صفحه‌نمایش دوگانه ال سی دی ۱۲٫۳ اینچی بیرون زده و فرمان سه شاخه با کف تخت یا D-Cut، خودرو حسی از لوکس بودن و فناوری را القا می‌کند. نورپردازی محیطی آن می‌تواند به صورت هماهنگ با رانندگی و سرعت موسیقی تنظیم شود. داشبورد خودرو از نظر طراحی به شکل نوآورانه‌ای با الهام از قطرات آب جلوه ای زیبایی به داخل خودرو داده است.

در مورد تجربه رانندگی نیز، صندلی‌های چرم آریزو ۸ از نظر نرمی و راحتی در سطح خوبی قرار دارند و سرنشینان را در بر می‌گیرند. برای افزودن به میزان جذابیت کابین، روکش صندلی‌ها طرح‌های دوخته شده داشته و احساس خوبی را القا می‌کند.

فونیکس آریزو ۸ دارای سقف شیشه‌ای پانورامیک سراسری است و اینجا نیز تفسیری لوکس از آن ارائه می‌دهد. با سیستم‌های خودپاک‌کنندگی فعال، خوشبوکننده پیشرفته و تصفیه هوای هوشمند، آریزو ۸ یک کابین تمیز C-PURE را ایجاد می‌کند. سیستم صوتی خودرو نیز با 12 اسپیکر از برند مطرح سونی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز است.

صفحه نمایش 12.3 اینچی اینفوتیمنت فونیکس آریزو ۸

در بخش ایمنی سرنشینان با ۱۰ عدد کیسه هوا شامل کیسه هوای ردیف جلو، کیسه هوای زانویی راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای کناری ردیف جلو و عقب و کیسه هوای پرده‌ای، این خودرو از امنیب بالایی برخوردار است.

از دیگر امکانات این سدان فونیکس می‌توان به فرمان برقی، رینگ ۱۸ اینچی، دوربین ثبت وقایع، سیستم ضد سرقت موتور و بدنه، دوربین 360 درجه با کیفیت HD، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور پارک جلو، سنسور باران، سیستم کنترل فشار باد تایر، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمک شروع حرکت در سربالایی، سیستم رانندگی خودکار ADAS سطح 2.5 ، دی لایت، کروز کنترل، چراغ مشایعت، خروجی اگزوز چهارگانه، ترمز پارک برقی و اتوهلد و... اشاره کرد.

برای آسودگی هرچه بیشتر سرنشینان خودرو امکاناتی چون فرمان برقی با گرم‌کن، صندلی راننده 6 حرکته برقی با حافظه 3 حالته، صندلی سرنشین چهارجهت برقی، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو و عقب، کول باکس و هات باکس، سیستم کنترل صوتی، سیستم تهویه دوگانه، سیستم کنترل کیفیت هوا، نورپردازی کابین، ورود و استارت بدون کلید، آینه‌های کناری برقی با گرم‌کن و حافظه، آینه وسط الکتروکرومیک و... اضافه شده است.

در واقع این خودرو با داشتن تعداد زیاد امکانات پیشرفته ایمنی و رفاهی، یکی از بهترین و مجهزترین خودروهای موجود در بازار به حساب می‌آید.

موتور توربوشارژر ۲ لیتری TGDi

مشخصات فنی، پایان سدان های 1.5 لیتری

سدان‌های خانواده آریزو عمدتا با پیشرانه 1.5 لیتری عرضه می‌شدند و حالا سدان پرچمدار فونیکس آریزو 8 از این قاعده مستثنی است. این خودرو در بازارهای جهانی با 2 نوع پیشرانه قابل سفارش است. پیشرانه‌های 1.6 و 2 لیتری که هر دو برای تنفس از توربوشارژر قدرت می‌گیرند برای این خودرو در نظر گرفته شده اند.

خوشبختانه خودروی آریزو ۸ برای عرضه در بازار ایران با موتور توربوشارژر ۲ لیتری TGDi مشترک با تیگو ۸ پرومکس خواهد آمد. این موتور توانایی تولید حداکثر قدرت ۲۵۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۹۰ نیوتن متر را داراست. قدرت موتور از طریق جعبه‌دنده دوکلاچه ۷ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که البته جا داشت تا یک گیربکس 8 سرعته با عملکرد بالاتر، جایگزین این سیستم انتقال قدرت می‌شد تا شاهد سرعت عمل بهتری در این خودرو باشیم.

سیستم تعلیق جلو و عقب این خودرو به ترتیب از نوع مک‌فرسون و مولتی‌لینک است. وزن این خودرو ۱۵۳۹ کیلوگرم و شتاب صفر تا صد آن طبق اعلام شرکت سازنده ۷.۶ ثانیه بوده که عدد بسیار خوبی است و از نظر مصرف سوخت ترکیبی نیز این خودرو با 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر نسبتا کم مصرف است.

نمای عقب فونیکس آریزو 8

تجربه رانندگی

در تست انجام شده توسط تیم خودروبانک این خودرو عملکرد مناسبی در هنگام شتابگیری‌ها از خود نشان داده و یک خودرو تند و فرز محسوب می‌شود. سه مد رانندگی در این خودرو در شرایط مختلف قابل انتخاب است. در زمان انجام مانورهای رانندگی سیستم هوشمند خودرو به کمک سیستم‌های کنترل پایداری رانندگی کم چالشی را فراهم کرد اما در زمان خاموش بودن سیستم ESP و حالت رانندگی اسپرت، چرخ‌های جلو با هرزگردی بالا حس و حال هیجانی را به شما می‌دهند و در ضمن تا حدودی هم به دلیل لیز خوردن خطرناک نیز هست. در سرپیچ های تند مانند تمام خودروهای دیفرانسیل جلو، عقب خودرو تا حدودی از مسیر خارج شده و کم فرمانی را تجربه خواهید کرد.

سیستم تعلیق خودرو نیز مجموع توانست ضربات آسفالت را جذب کرده و مانع از انتقال به بدنه شود. البته فضای کافی برای تست کامل خودرو در شرایط پرفشار، آسفالت بد و مسیر طولانی وجود نداشت اما گاهی اوقات صدای سیستم جذب کننده ضربات در سیستم تعلیق در برخورد با پستی و بلندی‌های آسفالت تاحدودی شنیده می‌شد.

مجموعا با توجه به توان مناسب پیشرانه و گیربکس هماهنگ، همچنین به کمک سیستم تعلیق این خودرو، شاهد یک سواری نسبتا نرم و قابل قبول بودیم و در مواقع مورد نیاز فونیکس آریزو 8 شما را ناامید نمی‌کند.

نمای جلوی فونیکس آریزو 8

جمع بندی

فونیکس آریزو 8 به عنوان پرچمدار خانواده محصولات سدان فونیکس با توجه به تمامی جوانب می‌تواند یک رقیب سرسخت برای خودروهای حال حاضر بازار کشور و حتی محصولات آینده این بازار باشد و رقابت با آن برای هر خودرویی چه سدان و چه کراس اوور می‌تواند چالش برانگیز باشد.

اگر شباهت‌ها(کپی کاری ظاهری) را در این خودرو را نادیده بگیریم اولین موضوع در این خودرو طراحی زیبا، هماهنگ و بدنه کشیده آن است که معیارهای یک سدان نسبتا خوش قامت در آن دیده می‌شود و در رقابت زیبایی می‌تواند پیشتاز باشد. معیار دوم پیشرانه پرتوان این خودرو است که در مقایسه با بسیاری رقبای حال حاضر در سطح بسیار خوبی قرار دارد. به عنوان آخرین گلوله در اسلحه فونیکس آریزو 8، لیست بلند بالای آپشن‌ها را می‌توان یک تیر خلاص دانست که می‌تواند در میدان رقابت پایان ماجرا را مشخص کند.

اما از سوی دیگر با توجه بالاگرفتن روند واردات، عرضه خودروهای جدید و محصولات با کیفیت و پرطرفداری مانند کیا K5 ، هونگچی H5، جی ای سی امپو تا حدود بسیار می‌تواند رقابت را جذاب تر کرده و تهدید بالقوه برای سدان فونیکس آریزو 8 مدعی باشد.

قیمت خودرو فونیکس آریزو 8 هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است و شرکت مدیران خودرو با در نظر گرفتن یک قیمت مناسب برای این خودرو می‌تواند به رقابت با وارداتی‌های جدید بپردازد.

38 عکس

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/10/29
سلام
لطفا با شاین مکس هم مقایسه کنید