موضوعات داغ

ماشین آریزو 6 جی تی

(3.2/5) 43 رای

خانواده سدان‌های چری که با نام آریزو شناخته می‌شوند، خودروهایی نام آشنا برای مخاطبین ایرانی هستند. دو محصول این خانواده یعنی آریزو 5 و آریزو 6 از چند سال پیش تاکنون در بازار ما حضور دارند و تاکنون نسخه‌های متفاوتی از این خودروها توسط مدیران خودرو عرضه شده است. جدیدترین عضو این خانواده، آریزو 6 جی تی است. خودرویی که در اصل نسخه متفاوتی از آریزو 5 محسوب می‌شود اما با نام آریزو 6 و همچنین برند فونیکس به بازار ایران عرضه خواهد شد. آریزو 6 جی تی به عنوان نسخه‌ای از متفاوت از سری محصولات آریزو 6 در بازار حضور خواهد یافت. در واقع آریزو 6 پرو نسخه راحت و لوکس این خودرو است، در حالی که آریزو 6 جی تی به عنوان نسخه هیجان‌انگیز و اسپرت این خودرو ایفای نقش می‌کند.

220 km/h
حداکثر سرعت
6.6 liter/100km
مصرف سوخت
1598 cc
حجم موتور

مشخصات آریزو 6 جی تی

کلاس بدنه
سدان
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
نوع جعبه دنده
7 سرعته دوکلاچه تر
حداکثر توان
197 اسب بخار
تنفس موتور
توربوشارژ
تعداد سیلندر
4 سیلندر

فیلم بررسی آریزو 6 جی تی

مزایا و معایب آریزو 6 جی تی

مزایا

طراحی بروز، موتور پرقدرت، امکانات مناسب

معایب

قیمت بالا نسبت به رقبا، بازار دست دوم ضعیف تر نسبت به رقبا، حساسیت توربوشارژ نسبت به کیفیت بنزین

بررسی آریزو 6 جی تی

چری آریزو 5 یک سدان میان‌رده چینی است که مشتریان ایرانی به خوبی با آن آشنا هستند. از نخستین روزهای معرفی چری آریزو 5 در چین، این محصول توسط مدیران خودرو به بازار ایران نیز عرضه شد. نخستین تیپ‌های آریزو 5 به موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی مجهز بودند و با گیربکس پنج سرعته دستی یا اتوماتیک CVT عرضه می‌شدند. این خودروها با برند چری به دست مصرف‌کنندگان ایرانی رسیدند. نسل نخست آریزو 5 خودرویی خوش چهره با کابین مجهز بود، با این حال قدرت و گشتاور متوسط پیشرانه کم حجم این خودرو نتوانست مشتریان ایرانی را راضی کند. از این رو مدتی بعد آریزو 5 توربوشارژر با موتور 1.5 لیتری مجهز به پرخوران وارد بازار ایران شد. از آن جایی که بزرگترین نقص آریزو 5 توربو برطرف شده بود، این خودرو با استقبال گرمی از سوی مخاطبان ایرانی همراه شد.

آریزو 6 جی تی

در همین حال چری نسخه مجهزتر این خودرو را با نام آریزو GX رونمایی کرد، خودرویی که بعدها به آریزو 6 تغییر نام داد. آریزو 6 و آریزو 5 از نظر مشخصات فنی و پلتفرم شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، با این حال آریزو 6 اندکی بزرگتر است و از نظر تجهیزات نیز در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. این تفاوت را می‌توان در دسته‌بندی جدید مدیران خودرو مشاهده کرد. آریزو 5 به زیرمجموعه ام وی ام منتقل شد، در حالی که آریزو 6 با برند لوکس فونیکس عرضه می‌شود. چری مدتی پیش در چین از نسخه جدید آریزو 5 با نام جی تی رونمایی کرد. این خودرو از نظر مشخصات فنی نسبت به سایر تیپ‌های آریزو 5 جذاب‌تر ظاهر شده است و طراحی ظاهری آن نیز متفاوت قلمداد می‌شود. با این حال مدیران خودرو قصد دارد این خودرو را با برند لوکس خود به بازار ایران عرضه کند. بنابراین خودرویی که در تصویر مشاهده می‌کنید،‌با نام فونیکس آریزو 6 جی تی برای بازار ایران در نظر گرفته شده است.

داخل آریزو 6 جی تی

درون کابین فونیکس آریزو 6 جی تی، الگوهای آشنایی از کابین دیگر خودروهای فونیکس و ام وی ام را می‌بینیم. دو کلاستر به هم پیوسته در قالب یک مجموعه عریض، بخش بزرگی از داشبورد خودرو را در اختیار دارند. در قسمت پایین آن‌ها نیز دریچه‌های سیستم تهویه به شکل یک نوار سرتاسری قرار گرفته است. این الگوی طراحی در دو محصول دیگر مدیران خودرو نظیر آریزو 5 اسپرت و آریزو 6 پرو نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

آریزو 6 جی تی

سبک طراحی بخش میانی در آریزو 6 جی تی همانند آریزو 5 اسپرت است. کنسول بین دو صندلی جلو طراحی نامتقارن دارد. همچنین اهرم تعویض دنده برخلاف خودروهای اسپرت چندان بزرگ نیست و بیشتر به اهرم تعویض دنده خودروهای لوکس شباهت دارد. فرمان خودرو از الگوی دی کات بهره می‌برد و ابعاد آن تا حدودی بزرگ است. همچنین دکمه‌های کنترلی بسیاری روی این فرمان قرار گرفته‌اند. استفاده از رنگ نارنجی که در ظاهر خارجی خودرو محسوس بود، در کابین خودرو نیز ادامه دارد. دوخت صندلی‌ها، زیر دستگیره درب‌ها و همچنین قاب کنسول میانی خودرو نارنجی رنگ هستند تا سبک طراحی بیرون و درون خودرو به یکدیگر شباهت داشته باشند. این الگوهای نارنجی رنگ روی قسمت پایین فرمان و همچنین بخش وسط دریچه‌های تهویه نیز مشاهده می‌شود. از نظر ابعاد و اندازه، آریزو 6 جی تی تفاوتی با آریزو 5 ندارد و همچنان یک سدان کوچک به حساب می‌آید.

طراحی آریزو 6 جی تی

خودروسازان چینی با وجود پیشرفت‌های چشم‌گیر، همچنان به الگوبرداری از بزرگان صنعت خودرو علاقه دارند. با مشاهده فونیکس آریزو 6 جی تی به راحتی می‌توان فهمید که این خودرو به سدان‌های لکسوس شباهت غیرقابل انکاری دارد. جلوپنجره چند وجهی و بزرگ لکسوس را در نمای جلوی آریزو 6 جی تی مشاهده می‌کنیم که مشکی‌رنگ است و در لبه‌های آن نیز رنگ نارنجی به کار رفته است.

آریزو 6 جی تی

نمای جانبی آریزو 6 جی تی تفاوت خاصی با نسخه‌های فعلی آریزو 5 ندارد و همان خطوط طراحی در این قسمت مشاهده می‌شود. تفاوت اصلی این بخش، رینگ‌های پنج پر دوبل مشکی رنگ خودرو هستند که در ترکیب با کالیپرهای نارنجی، موجب افزایش جذابیت این بخش شده‌اند. در نمای عقب آریزو 6 جی تی، سبک طراحی کاملا متفاوتی را نسبت به سایر نسخه‌های آریزو 5 مشاهده می‌کنیم. این سبک از طراحی در نمای عقب آریزو 6 پرو استفاده شده است و اکنون به آریزو 6 جی تی انتقال یافته است. گرافیک چراغ‌های عقب خودرو نیز خاکستری است و خروجی‌های اگزوز دوبل چهارگانه، بر اسپرت بودن این خودرو تاکید ویژه‌ای دارند!

مشخصات آریزو 6 جی تی

مشخصات فنی بخش متفاوت آریزو 6 جی تی در مقایسه با سایر نسخه‌های آریزو 5 و آریزو 6 است. زیر کاپوت این خودرو پیشرانه مشترک با فونیکس تیگو 8 پرو و فونیکس FX قرار دارد. این پیشرانه 1.6 لیتری چهارسیلندر حداکثر 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کند که ارقام قابل تحسینی هستند. بنابراین آریزو 6 جی تی در مقایسه با آریزو 5 اسپرت و آریزو 6 پرو، خودرویی قوی‌تر است. به همراه این موتور قدرتمند، جعبه دنده مخصوص خودروهای اسپرت نیز قرار دارد. این جعبه دنده از نوع هفت سرعته دوکلاچه تر (Wet) است که وظیفه تعویض سریع دنده‌ها و انتقال قدرت به محور جلو را برعهده دارد. وزن خالص آریزو 6 جی تی حدود 1.4 کیلوگرم است.

آریزو 6 جی تی

بنابراین با توجه به مشخصات فنی قابل قبول خودرو، انتظار شتاب‌گیری خیره‌کننده‌ای را از این خودرو داریم. در کاتالوگ رسمی خودرو نیز شتاب صفر تا صد آریزو 6 جی تی کمتر از 7 ثانیه عنوان شده است که این خودرو را به یکی از سریع‌ترین اتومبیل‌های بازار ایران تبدیل می‌کند. با توجه به وزن کمتر آریزو 6 جی تی در مقایسه با تیگو 8 پرو، مصرف سوخت خودرو تا حدی کاهش یافته است و این سدان می‌تواند در سیکل ترکیبی، 100 کیلومتر مسافت را با 6.6 لیتر بنزین پیمایش کند. باک خودرو نیز 48 لیتر حجم دارد و بنابراین در مسافت‌های کوتاه، نیازی به تجدید سوخت‌گیری نخواهید داشت. با وجود تغییر موتور و گیربکس آریزو 6 جی تی نسبت به آریزو 6 پرو و آریزو 5 اسپرت، سیستم تعلیق این خودرو تغییری نکرده است.

مشخصات فنی آریزو 6 جی تی

نام خودرو
آریزو 6 جی تی
کشور سازنده
پرچم کشورچین
سال (طراحی)
2021
موتور
4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور
1598 سی سی
تنفس موتور
توربوشارژ
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت
197 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
290 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه
جعبه دنده
7 سرعته دوکلاچه تر
شتاب 0 تا 100
6.7 ثانیه

نتیجه تست شتاب در خودروبانک

این خودرو در خودروبانک تست شده و نتایج عملکرد آن را با دستگاه VBOX می توانید در زیر بخوانید:

شتاب 0 تا 100 کیلومتر 7.86 ثانیه
شتاب 0 تا 100 کیلومتر (VBOX) 7.86 ثانیه
شتاب 0 تا 60 کیلومتر (VBOX) 3.88 ثانیه
شتاب ثانویه 30 تا 70 کیلومتر (VBOX) 2.72 ثانیه
شتاب ثانویه 50 تا 70 کیلومتر (VBOX) 1.52 ثانیه
100 متر 7.05 ثانیه
200 متر 10.42 ثانیه
1/8 مایل 10.46 ثانیه
1/4 مایل -
حداکثر سرعت
220 کیلومتر در ساعت
وزن
1344 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
4710 طول - 1829 عرض - 1490 ارتفاع
فاصله بین دو محور
2670 میلیمتر

مصرف سوخت ماشین آریزو 6 جی تی

  • داخل شهر
  • خارج از شهر
  • ترکیبی
  • حجم باک
  • استاندارد آلایندگی
  • میزان تولید CO2
  • استاندارد امنیت
  • -
  • -
  • 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر
  • 48 لیتر
  • یورو 6
  • -

امکانات و تجهیزات آریزو 6 جی تی

همان‌طور که در مقدمه مطلب اشاره شد، فونیکس آریزو 6 جی تی در واقع همان چری آریزو 5 جی تی است. با توجه به ارتقای فنی خودرو، انتظار داریم تا در بخش امکانات رفاهی نیز به روز رسانی‌هایی صورت گرفته باشد. خوشبختانه این انتظار پاسخ داده شده است، چرا که آریزو 6 جی تی به طیف گسترده‌ای از رادارها و سنسورها مجهز است که امکان رانندگی خودکار در سطح 2 را برای این خودرو فراهم می‌کنند. این تجهیزات همچون کروز کنترل تطبیقی، رادار تشخیص خط و هشدار خروج از خط و همچنین ترمز اضطراری خودکار، امکان راندن خودرو در حالت نیمه خودران را برای راننده فراهم می‌کنند.

آریزو 6 جی تی

از دیگر بخش‌های این سیستم می‌توان به سیستم هشدار برخورد از عقب، رادار نقطه کور و همچنین محدود کننده سرعت اشاره کرد. علاوه بر این موارد، آریزو 6 جی تی موفق شده است تا پنج ستاره ایمنی را از انکپ چین دریافت کند. از جمله دیگر آپشن‌های فونیکس آریزو 6 جی تی می‌توان به این موارد اشاره کرد: دو صفحه نمایش 10.25 اینچی، شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، دوربین 360 درجه، حالات رانندگی نرمال،‌ اکو (اقتصادی) و اسپرت، روکش چرمی صندلی‌ها، دوربین 360 درجه، دوربین و سنسور پارک عقب.

امکانات آریزو 6 جی تی

کیسه هوا
کیسه هوا برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای
سیستم صوتی
دو صفحه نمایش بزرگ جمعاً 20.5 اینچی
ترمز و پایداری
ABS - EBD - CBC - EBA - BAS - BA - ASR - TCS - TRC - ESC - ESP - DSC
دیگر امکانات
دوربین 360 درجه، کروز کنترل تطبیقی، سیستم LKA، سه حالت رانندگی، روکش چرمی صندلی ها، سانروف، ترمز پارک برقی، اتوهلد، شیفتر پشت فرمان

رقبای آریزو 6 جی تی در بازار

فونیکس آریزو 6 جی تی را می‌توان در بازار ایران بی‌رقیب دانست. این خودرو از نظر ابعاد شبیه به سایر خودروهای چینی هم‌رده است که از جمله آن‌ها می‌توان به بهمن ریسکپت پرایم، کی ام سی J7 و همچنین آریزو 6 پرو اشاره کرد. با این حال پیشرانه قوی‌تر و گیربکس دوکلاچه، قدرت قابل قبولی را در اختیار این سدان چینی قرار داده است. بنابراین اگر به دنبال شتاب و کشش خارق‌العاده هستید، گزینه‌ای جذاب‌تر از فونیکس آریزو 6 جی تی در بازار ایران نخواهید یافت. این خودرو کوچک حتی قادر است تا سدان‌های وارداتی و گران‌تر از خود را نیز به چالش بکشد. با این حال اگر ایران خودرو بتواند تارا اتوماتیک را با پیشرانه 1.7 لیتری توربوشارژر EFP طی مدتی کوتاه به بازار عرضه کند، شاهد رقابتی جذاب میان دو سدان چینی و ایرانی سریع خواهیم بود.

قیمت و نمایندگی

  • قیمت
  • نمایندگی

سوالات متداول

آریزو 6 جی تی با چه موتور عرضه شده است؟

موتور نصب شده روی آریزو 6 جی تی دقیقاً مشابه تیگو 8 پرو است. این موتور 1.6 لیتری توربوشارژ و با توان 197 اسب بخار و 290 نیوتن متر است

آریزو 6 GT چه گیربکسی دارد؟

آریزو 6 GT گیربکس 7 سرعته خودکار دوکلاچه تر دارد

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/3/6
امیدوارم خودروبانک هر چه زودتر اینو بررسی کنه خیلی دوست دارم بدونم شتاب واقعیش چقده
1402/3/6
قیافه ماشین که خیلی خوبه، موتور هم که همون تیگو 8 پرو هست، به نظرم گزینه خیلی خوبیه
1402/3/8
شتاب خارق العاده؟؟ بنظرم زیر 8 امکان نداره بزنه. و این نکته هم توجه کنید در بدو خرید از نظر من شتاب 8.5 میزنه. قبول. اما همین خودرو دو سال دیگه شتابش میشه 10.5. یعنی در حد تندر. اگه اینطور نیست دلیل بیارید.
1402/3/9
دیگه در این حد هم داغون نیست
1402/7/14
داداش موتور رو نگاه کن، نسبت به وزن 1400 کیلویش شتابش خیلی طبیعیه
1402/6/1
این خودرو از لحاظ ظاهری اوکیه اما اگه پردازنده مانیتورش اسنپ دراگون باشه سیست تعلیقش عوض شه و بشه مولتی لینک واقعا عالیه
درمورد شتاب هم که قطعا اینطور نیستش چونکه بنزین ایران خیلی بی کیفیته و خود مدیران خودرو از قدرتش کم میکنه برای سازگاری و بعد هم که بیاد باز کم تر میشه بخاطر بنزین و قطعا بالاتر ازاین ارقام میزنه
1402/6/9
اسنپ دراگون روی خیلی از گوشی ها نیست حالا میخوای بزارن رو مانیتور ماشینی که پرچمدارشون هم نیست؟
1402/6/4
این منم که فکر میکنم یا طراحی بیرونیش از لکسوس کپی شده
1402/7/4
سلام لطفا در مورد سیستم تعلیق هم توضیح بدهید سپاس
1402/7/10
روی صحبتم با اون دوستانی هست که فکر میکنند دوسال دیگه شتاب و قدرت این خودرو کاهش پیدا می‌کنه.
نیرو محرکه این خودرو با تیگو 8 پرو یکسانه.
میدونید مقدار گارانتی تیگو 8 در امارات و آفریقا که هواشون به شدت از هوای ایران گرمتره چند سال و چند کیلومتر تعیین شده ؟
۱۰ سال یا یک میلیون کیلومتر.
پس با وجه اشتراک این خودرو با تیگو 8 پرو میشه حداقل ۸۰ درصد مقدار مذکور رو از این خودرو راضی بود.
دیدتون رو تغییر بدید . وگرنه از دنیا عقب می‌مونید.
صنعت خودرو سازی چین به شدت دچار ارتقاء شده و شما هنوز از تصورات خودروهای ده سال پیش چینی بهره مند هستید.
اون ماشین چینی که میشناختیمو فراموش کنید.
البته همون ام وی ام ۱۱۰ هم هنوز بدون افت و خسارت داره تو کشور تررد می‌کنه و عمده مالکینش ازش راضی هستند.
1402/8/4
سلام
اگه این بیاد بازار تولید آریزو ۶ پرو متوقف میشه؟
1403/1/23
آریزو ۶ جی تی خاستم مدیران خودرو گفت ندارند از کجا باید بخرم شرایط فروش چگونه است توضیح بدید ممنون