موضوعات داغ

برای خرید تیبا کارکرده به چه بودجه‌ای نیاز است؟ + مزایا و معایب تیبا

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

تیبا یکی از خودروهای ملی سایپا است که مصرف‌کنندگان ایرانی از سال 1388 با این محصول آشنا شدند. این خودرو در ابتدا مینیاتور نام داشت اما سایپا در ادامه تصمیم گرفت آن را به تیبا تغییر نام دهد. تولید تیبا از سال 1388 تاکنون ادامه دارد و علاوه بر نسخه صندوق‌دار، نسخه هاچ‌بک موسوم به تیبا 2 و نسخه ارتقایافته با نام تیبا 2 پلاس نیز توسط سایپا به تولید رسیده است.

تیبا خودرویی توسعه یافته براساس پراید است و مشترکات بسیاری را میان تیبا و پراید می‌توان دید. علاوه برآن برخی قطعات تیبا نیز با ریو سایپا و رنو تندر 90 مشابهت دارد. با توجه به آن که تیبا خودرویی ایمن‌تر و مجهزتر از پراید است، در طی چند سال اخیر افراد زیادی به خرید تیبا در نسخه‌های کارکرده علاقمند شده‌اند.

اکنون نیز که تولید پراید متوقف شده، قیمت تیبا صندوقدار آن را به ارزان‌ترین سدان مونتاژ داخل تبدیل می‌کند و خرید تیبا را به گزینه پیش روی اکثر مصرف‌کنندگان بازار خودرو تبدیل می‌سازد. در این بین خرید تیبا 2 برای مشتریان اهمیت بیشتری دارد چرا که خودروهای هاچ‌بک همواره در بازار خودرو ایران محبوب بوده‌اند.

با مزایا و معایب تیبا آشنا شوید

تیبا خودرویی اقتصادی است که در تیراژ گسترده به تولید می‌رسد و بنابراین افراد زیادی نسبت به خرید تیبا اقدام می‌کنند. بنابراین نباید انتظار خاصی از چنین خودرویی داشت و بهتر است تا سایپا در فرآیند تولید تیبا بر مشخصه‌هایی همچون کیفیت و دوام در طولانی مدت تمرکز کند، چرا که خودروهای مردمی می‌بایست هزینه‌های نگهداری اندکی را به جیب مالکان خود اعمال کنند.

پیشنهاد مطالعه: رقابتی از جنس بی کیفیتی؛ نگاهی به مشخصات تیبا و ساینا

البته این خودروها از توانایی‌های حرکتی محدودی برخوردار هستند. برای مثال نمی‌توان توقع داشت تا مالک پس از خرید تیبا، حرکاتی همچون زانتیا را با این خودرو انجام دهد. علاوه برآن امکانات رفاهی خودروهایی همچون تیبا در مقایسه با محصولات گران‌تر ضعیف‌تر هستند و باید توجه داشت که چه میزان بودجه را صرف خرید تیبا یا خودروهای مشابه کرده‌اید.

مزایا تیبا ، مقرون به صرفه و خوش فروش

خوشبختانه در مورد خودرو ملی سایپا می‌توان این مورد را مشاهده کرد. هزینه‌های نگهداری تیبا نسبت به محصولات خانواده پژو 405 و سمند ایران خودرو که به نوعی رقیب تیبا محسوب می‌شوند، بسیار کمتر است تا این مورد به عنوان یکی از مزایا تیبا ذکر شود.

تیبا

بازار دست دوم پررونق نیز یکی دیگر از مزایا تیبا است. این خودرو همچون پراید از تیراژ تولید گسترده‌ای برخوردار است و در طی حدود یک دهه حضور در خط تولید سایپا، نمونه‌های متعددی از آن به تولید رسیده است. بنابراین امروزه مالکان این خودرو برای فروش تیبا به مشکل خاصی برخورد نخواهند کرد. از سوی دیگر خرید تیبا نیز برای مشتریان چندان دردسرساز نیست و آن‌ها می‌توانند در بین انبوهی از گزینه‌های موجود، اتومبیل مدنظر خود را بیابند.

معایب تیبا، کیفیت فدای کمیت!

همان‌طور که انتظار می‌رفت، عمده معایب تیبا مربوط به کیفیت ساخت این خودرو می‌شوند که به واسطه تیراژ بالا و کاهش دقت در فرآیند ساخت رخ می‌دهند. برای مثال عایق بندی کابین تیبا چندان مناسب نیست و صدای پیشرانه به راحتی وارد فضای داخلی خودرو می‌شود.

همچنین بخوانید:

زشت و زیبا، تیبا 2 در برابر پژو 206 تیپ 2

علاوه برآن قطعات کابین نیز کیفیت قابل قبولی ندارند و اکثر فضای داخلی تیبا از پلاستیک خشک ساخته شده است. این مساله نیز یکی دیگر از معایب تیبا است. از سوی دیگر با توجه به پلتفرم مشترک بین تیبا و پراید، فاصله بین دو محور این خودرو چندان قابل توجه نیست و برای انجام سفرهای خانوادگی با تیبا به مشکل برخورد خواهید کرد.

h2> برای خرید تیبا به چه بودجه‌ای نیاز داریم؟<

برای خرید تیبا به حداقل بودجه‌ای در حدود شصت الی هفتاد میلیون تومان نیاز خواهید داشت. اگر بتوانید محدوده بودجه خود برای خرید تیبا را تا سقف هشتاد میلیون تومان افزایش دهید تعدد گزینه‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود.

در این محدوده از قیمت تیبا می‌توانید مدل‌های ساخت سال‌های 1393، 1394 و 1395 را پیدا کنید. این نسخه‌ها معمولا کارکردی بالاتر از صد هزار کیلومتر داشته و یک یا دو لکه رنگ دارند. خرید تیبا در این بازه قیمتی نسبتا منطقی و معقول به نظر می‌رسد هرچند ممکن است در آینده ناچار به پرداخت هزینه‌های مختلفی برای اتومبیل خود شوید.

البته نسخه‌های مدل پایین از تیبا همچون مدل‌های ساخت سال‌های 90 و 91 با بودجه کمتری نیز قابل خریداری هستند اما خرید این خودروها به واسطه کارکرد بالا، عدم سلامت بدنه و استهلاک بالای قوای فنی توصیه نمی‌شود.

تیبا 2

با افزایش سطح بودجه خود به 100 میلیون تومان، گزینه‌های بهتری برای خرید تیبا پیش روی شما خواهند بود. این نسخه‌ها کم سن و سال بوده و کارکرد پایینی نیز دارند. علاوه برآن مواردی از تیبا 2 نیز در این بازه و محدوده‌های قیمتی بالاتر قابل مشاهده هستند.

اگر قصد خرید تیبا برای مصارف خانوادگی را دارید، بازه قیمتی بین 80 الی 100 میلیون تومان بهترین محدوده جهت خرید تیبا خواهد بود. در حال حاضر تیبا صندوقدار صفر کیلومتر در محدوده قیمتی صد میلیون تومان و تیبا 2 صفر کیلومتر در بازه قیمتی 110 میلیون تومان قابل خرید است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد