موضوعات داغ

جریمه ارشادی؛ راهکار پلیس در اجرای فاز دوم طرح LEZ

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
گفته می شود خودروهای فاقد معاینه‌فنی تنها در محدوده طرح ترافیک و زوج‌وفرد جریمه خواهند شد و در مورد خارج از این محدوده جریمه، ارشادی خواهد بود.
براساس طرح LEZ قرار بود از اول آبان‌ ماه در سراسر شهر تهران خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه ای 50 هزار تومانی را متقبل شوند اما نحوی اجرای این طرح از روز نخست تغییر کرده و قرار شده است به صورت دو هفته ارشادی اجرا شود. این اتفاق واکنش تند مجریان اجرایی طرح را به همراه داشته چرا که آن ها معتقد اند موکول کردن اخذ برگه معاینه‌فنی به دقیقه ۹۰، صحیح نیست، چون زیرساخت‌های اجرای این طرح آماده هستند.
به نقل از اخبار خودرو، به نظر می رسد که سرنوشت اجرای فاز دوم طرح کاهش نیز مشابه با فاز اول آن بوده و با وجود اعلامیه ها و اخبار قبلی، شهرداری و پلیس دست‌به‌دست هم دادند تا اجرای آن در دوهفته آینده به‌صورت ارشادی انجام شود.
به گفته سردار رحیمی اگر مردم در اجرای این طرح دچار مشکل باشند ممکن است اجرای سراسری فاز دوم تا یک یا دوماه آینده نیز به صورت ارشادی صورت پذیرد.
رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی تهران توضیح داد که جریمه ارشادی فقط مشمول خودروهایی می شود که توسط دوربین های جدید و خارج از محدوده طرح زوج و فرد اعمال قانون شده اند. انتظار می رود طی دو هفته آینده مردم اقدام به اخذ برگ معاینه فنی کنند. به‌گفته‌وی جریمه خودروهای فاقد معاینه‌فنی تنها در محدوده طرح‌ترافیک و زوج‌وفرد خواهد بود و برای افرادی که خارج از این محدوده تردد می‌کنند و معاینه فنی هم ندارند، جریمه، ارشادی خواهد بود.

واکنش تند مسئولان اجرای طرح

روز گذشته علی پیرحسین‌لو، مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در واکنش به سخنان پلیس مبنی‌بر احتمال به تعویق افتادن اجرای طرح کاهش گفت: زیرساخت‌های اجرای این طرح کاملا آماده است و نباید موجبات تعویق طرح فراهم شود.
به علاوه دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا نیز با تعویق و اجرای ارشادی فاز دوم اجرای طرح مخالفت و تاکید کرد: «نباید افراد قانون‌گریزی که معاینه‌فنی ندارند، مبنای تصمیم‌گیری و عمل قرار گیرند.» وحید حسینی گفت: «مصوبه‌ مربوط به اجرای مرحله‌دوم طرح کاهش از ابتدای آبان‌ماه به تصویب رسیده است.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا بر این باور است که موکول کردن اخذ برگه معاینه‌فنی به دقیقه۹۰ قانون‌گریزی است.
به گفته وی اطلاع رسانی در خصوص الزام به اخذ برگ معاینه فنی برای اجرای فاز دوم طرح از ماه‌ها قبل در مورد اجرای فاز دوم طرح LEZ از ماه ها پیش صورت گرفته و اینکه برخی شهروندان اخذ این برگ را به دقیقه 90 موکول کرده اند قانون گریزی آن ها را می رساند و عقب انداختن اجرای فاز دوم این طرح حرکت درستی نیست.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد