موضوعات داغ

کم‌مصرف‌ترین خودروهای کراس اوور بازار ایران را بشناسید

عکس مطلب اول

خودروهای شاسی بلند از سری اتومبیل‌های محبوب در سراسر جهان به‌حساب می‌آیند که معمولا با توجه به جثه و نوع پیشرانه، مصرف سوخت بسیار بالایی دارند. حال چنانچه بر روی محصول خاصی از این کلاس خودرو، ویژگی آفرود هم قرار داده شود تا اتومبیل در جاده‌های برون شهری عملکرد خوبی از خود نشان دهد، مصرف سوخت بالاتر می‌رود. پیشرفت روزافزون صنعت خودروسازی و افزایش چشمگیر حجم تولید کارخانه‌های خودروسازی در کنار افزایش قیمت جهانی سوخت سبب شده است تا خودروسازان برای کاهش هرچه بیشتر مصرف سوخت خودروهای شاسی بلند اقدامات ویژه‌ای انجام دهند. اغلب افرادی که به خودروهای شاسی بلند علاقه دارند و به دنبال کم‌مصرف‌ترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران هستند، این سوال را در ذهن دارند که از میان انواع خودروهای شاسی بلند موجود در بازار خودرو ایران، کدام مدل‌ها مصرف سوخت کمتری دارند؟! در اینجا تلاش خواهیم کرد تا به معرفی 7 نمونه از کم‌مصرف‌ترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران بپردازیم؛ پس پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

خودروهای شاسی بلند؛ مصرف سوخت

شرکت‌های خودروسازی همواره با این چالش مواجه هستند تا خودروهایی کم مصرف تولید کنند و در این مسیر، خودروهای کم مصرف بسیاری هم تولید شده‌اند که اغلب در کلاس سدان‌ها (خودروهای سواری) قرار دارند. با توجه به این موضوع که تمام خودروهای شاسی بلند از وزن بالا، پیشرانه قدرتمند و سیستم چهارچرخ محرک (AWD) برخوردار هستند؛ از این‌رو دارای مصرف سوخت بالایی هستند و شرکت‌های خودروسازی در کاهش مصرف سوخت چنین خودروهایی کار سخت و دشواری پیش‌رو دارند. برخی از تولیدکنندگان با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا توانسته‌اند خودروهای شاسی بلند کم‌مصرف روانه بازار خودرو کنند.

7 نمونه از کم‌مصرف‌ترین خودروهای کراس اوور بازار ایران

در بازار خودرو کشورمان هم خودروهای شاسی بلند فراوانی وجود دارند که برخی از آن‌ها از مصرف سوخت پایینی برخوردار هستند؛ بنابراین اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به خودروهای شاسی بلند با مصرف سوخت کم علاقه دارید، در ادامه از میان صدها مدل مختلف موجود در بازار به معرفی 7 نمونه از کم‌مصرف‌ترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران می‌پردازیم:

، تویوتا C-HR

یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران، تویوتا C-HR بوده که توسط بزرگترین شرکت خودروسازی جهان به نام «تویوتا» تولید و روانه بازار شده است. کمپانی ژاپنی تویوتا، اولین بار در سال 2014 کراس اوور جذاب و شیک C-HR را در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی کرد. این خودرو در دو نسخه HV و Turbo به بازار ایران عرضه شده که نمونه HV به یک پیشرانه هیبرید مجهز شده و نمونه Turbo از قابلیت AWD و یک پیشرانه 1.2 لیتری توربوشارژ برخوردار است.

تویوتا C-HR

اگرچه نسخه بنزین‌سوز این خودرو دارای مصرف سوخت پایینی است اما در مقایسه با نسخه هیبریدی حرفی برای گفتن ندارد. تویوتا C-HR بنزینی موتور ۱۲۰۰ سی‌سی با گیربکس CVT در هر 100 کیلومتر، مصرف سوختی معادل 6.3 لیتر دارد و این در حالی است که تویوتا C-HR هیبریدی با موتور ۱.۸ لیتری و محرک برقی، علاوه بر افزایش لذت و راحتی در رانندگی به کاهش مصرف سوخت کمک شایانی می‌کند و مصرف سوخت آن در 100 کیلومتر تنها حدود 3.9 لیتر است.

میتسوبیشی اوتلندر Phev

کمپانی ژاپنی میتسوبیشی به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای شاسی بلند در جهان شناخته می‌شود. میتسوبیشی اوتلندر Phevاز سری محصولات این شرکت معتبر به‌حساب می‌آید که در ساخت آن یک موتور بنزینی در کنار دو موتور جداگانه برقی برای دو محور عقب و جلو در نظر گرفته شده تا مکانیزم انتقال نیرو به خوبی انجام شود. در این مدل خودرو، 203 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن‌متر گشتاور تولید شده از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چهار چرخ خودرو منتقل می‌شود. به‌طور کلی مصرف سوخت ترکیبی میتسوبیشی اوتلندر Phevبرای هر 100 کیلومتر چیزی حدود 1.8 لیتر است که این مصرف سوخت ناچیز، میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید را در صدر لیست کم‌مصرف‌ترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران قرار داده است.

میتسوبیشی اوتلندر

پژو ۲۰۰۸

پژو 2008 از شرکت فرانسوی بوده که در واقع نسل دوم این مدل و ساخت سال 2016 با ترکیب پیشرانه و گیربکس قدرتمند در ایران مونتاژ می‌شود. این مدل شاسی بلند دارای یک موتور ۱.6 لیتر ۴ سیلندر و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک بوده و از شتاب اولیه 8 ثانیه برخوردار است. مصرف سوخت ترکیبی پژو 2008 برای هر 100 کیلومتر چیزی حدود 6.7 لیتر بوده و با توجه به پیشرانه و وزن اتومبیل مقدار قابل قبولی است که آن را به عنوان یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران مطرح کرده است.

پژو ۲۰۰۸

سانگ یانگ تیوولی

کمپانی کره‌ای «سانگ یانگ» از سال 2015 به طراحی و ساخت خودرو شاسی بلند تیوولی اقدام کرده است که با پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر، 128 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل خودرو شاسی بلند در جاده‌های برون شهری حدود 5.4 لیتر و در سیکل ترکیبی تنها 5.7 لیتر بنزین می‌سوزاند؛ از این‌رو به عنوان یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران شناخته می‌شود که اولین نسل خودرو سانگ یانگ تیوولی توسط رامک خودرو در سال 1394 وارد بازار ایران شد و در اوایل سال 1397 نمونه فیس لیف آن تحت نام «تیوولی آرمور» جایگزین نمونه اولیه شد.

سانگ یانگ تیوولی

لکسوس NX 300 H هیبرید

اگر به دنبال شاسی بلند کم‌مصرف در بازار ایران هستید، لکسوس NX 300 H هیبرید پیشنهاد مناسبی برایتان خواهد بود. این خودرو توسط کمپانی ژاپنی خوشنام تویوتا در دو نوع بنزینی و هیبریدی تولید شده است که در نسخه هیبریدی در کنار پیشرانه بنزینی 2.5 لیتری، دو موتور الکتریکی مجزا در جلو و عقب برای انتقال نیرو از موتور به گیربکس در نظر گرفته شده و یک شارژر و ژنراتور برای پشتیبانی از این دو پیشرانه قرار داده شده است. نمونه هیبریدی این مدل شاسی بلند در سیکل ترکیبی حدود 5.2 لیتر بنزین برای هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند.

لکسوس NX 300 H هیبرید

رنو کپچر

یکی دیگر از کم‌مصرف‌ترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران، رنو کپچر است که با پیشرانه متفاوت 1200 سی سی 4 سیلندر توربوشارژ روانه بازار شده و 120 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شرکت رنو در این مدل خودرو برای انتقال نیرو از موتور به چرخ‌های جلو از یک گیربکس 6 سرعته استفاده کرده است. این مدل شاسی بلند جمع و جور به عنوان یک کراس اوور جذاب در سیکل ترکیبی به ازای هر 100 کیلومتر 5.9 لیتر و در جاده‌های برون شهری حدود 4.7 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

رنو کپچر

جک S3

جک S3 یا Refine S3از سری شاسی بلندهای کم‌مصرف برند چینی نوظهور جک (Jac) به‌حساب می‌آید که از یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر برخوردار بوده و قدرت 107 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتن‌متر تولید می‌کند. مصرف سوخت جک S3 با وزن 1250 کیلوگرم در سیکل ترکیبی به ازای هر 100 کیلومتر، تنها 5.9 لیتر است؛ از این‌رو به عنوان یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای شاسی بلند ایران با قیمت ارزان شناخته می‌شود.

جک S3

جمع‌بندی

در حال حاضر با افزایش هزینه سوخت در کشور، بسیاری از افراد علاقه‌مند به خودروهای شاسی بلند در نظر دارند تا کم‌مصرف‌ترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران را شناسایی کنند و با توجه به بودجه و نیازشان، خودرو مناسب را انتخاب کنند. در این مطلب به 7 نمونه از کم‌مصرف‌ترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران اشاره کردیم که به غیر از موارد ذکر شده، چند محصول دیگر از قبیل سانگ یانگ کوراندو، رنو داستر، آئودی Q5 و ... با مصرف سوخت پایین در بازار وجود دارند و علاقه‌مندان می‌توانند در ارتباط با آن‌ها مطالعه کنند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/6/28
اگه متوسط پیمایش رو سالی ۳۵ هزار کیلومتر در نظر بگیرم
و به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین مصرف بشه
و قیمت هر لیتر ۳ هزار تومان
کل هزینه بنزین خودرو میشه ۱۰/۵۰۰/۰۰۰ تومن
۳۵۰۰۰÷۱۰۰×۱۰×۳۰۰۰= ۱۰۵۰۰۰۰۰
ممکنه بگین این مبلغ برای بنزین معمولی هست ، ولی حتی اگه لیتری ۴۵۰۰ هم در نظر گرفته بشه باز مبلغ زیادی نیست
در صورتی که متوسط پیمایش هر خودرو در سال ۳۵ هزار تا نمیشه
که این مبلغ برای کسی که خودرو یک میلیاردی و گرون تر سوار میشه عددی نیست
1400/6/30
این اشغال چینی رو چرا گذاشتی؟ حالم رو بد کرد.
1400/7/18
میخواد حالت بد بشه میخواد حالت خوب بشه مهم نیست
خودروبانک لیست کم مصرف ترین کراس اور های بازار رو اینجا قرار داده و این ماشینم جزوشه!