موضوعات داغ

رده نخست خط استارت آوستین در اختیار مکس ورشتپن

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

مکس ورشتپن جوان، راننده هلندی تیم ردبول در آخرین لحظه خط اول استارت مسابقه را از دستان قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان یعنی سر لوئیس همیلتون خارج کرد. هم تیمی او در ردبول یعنی سرجیو پرز مکزیکی هم سوم شد.

آوستین تکزاس در ایالات متحده آمریکا میزبان مرحله هفدهم مسابقات فرمول یک فصل 2021 در این آخر هفته هست و دور تعیین خط در این پیست برگزار شد.

این پیست به طول 5.513 کیلومتر با 20 پیچ از سال 2012 به تقویم مسابقات اضافه شد و سال گذشته به دلیل شیوع کووید 19 نتوانست پذیرای 20 راننده و 10 تیم حال حاضر فرمول یک باشد. رانندگان در این آخر هفته باید 56 دور یعنی 308.405 کیلومتر را سریعتر از سایرین به اتمام برسانند تا در این مرحله پیروز شوند. رکورد این پیست با زمان 1:36.169 در سال 2019 توسط چارلز لکلرک از تیم فراری به ثبت رسیده است.

در 3 جلسه تمرینی این مسابقه، در تمرین اول، دو راننده پیکانهای نقره‌ای سیاه پوش، مرسدس در صدر جدول ایستادند. والتری بوتاس در رده اول، لوئیس همیلتون در دره دوم و مکس ورشتپن از ردبول رده سوم را در اختیار گرفتند. علی رغم برتری 1 ثانیه‌ای مرسدس‌ها در جلسه اول، دو جلسه بعدی نتایج دیگری حاصل شد و سرجیو پرز دیگر راننده ردبول در هر دو جلسه در صدر ایستاد. در جلسه دوم همیلتون رده 2 و لندو نوریس از تیم مک‌لارن رده سوم را تصاحب کردند.

در آخرین جلسه تمرینی، همانطور که گفته شد، چکو برترین راننده بود و کارلوس ساینز راننده دیگر تیم فراری در رده 2 و راننده هلندی تیم ردبول، ورشتپن رده سوم را در اختیار گرفتند.

با توجه به جدول رده‌بندی تمرینات، پیش بینی اینکه چه کسی عنوان رده نخست خط استارت مسابقه روز یکشنبه را از آن خود خواهد کرد، بسیار سخت شد.

از نکات قابل توجه در این سه جلسه تمرینی، نبرد چرخ به چرخ همیلتون و ورشتپن در مستقیمی اصلی در تمرین دوم بود. همچنین در خلال این جلسات تمرینی اعلام شد که بوتاس به خاطر تعویض قطعه موتوری 5 رده جریمه در خط استارت خواهد داشت، متعاقب او فرناندو آلونسو از تیم آلپین و سباستین فتل از تیم آستون مارتین هم به دلیل تعویض موتور از انتهای خط استارت مسابقه یکشنبه را آغاز خواهند کرد.

دور اول تعیین خط

در تلاش اول رانندگان ردبول موفق‌تر از رقیب نزدیکشان مرسدس بودند، مکس ورشتپن رده اول، سرجیو پرز دوم و دنیل ریکاردو رده سوم را کسب کردند. بوتاس و همیلتون در رده‌های 6 و 7 قرار گرفتند. در تلاش دوم لکلرک طوفانی ظاهر شد و با زمان 1:34.153 در رده نخست ایستاد، ورشتپن و چکو زمانی ثیت نکردند. همیلتون و بوتاس در رده‌های هشتم و نهم به مرحله بعدی راه پیدا کردند. رانندگانی که به دور دوم راه پیدا نکردند عبارتند از:

لنس استرول از تیم آستون مارتین در رده 16، نیکلاس لطیفی از ویلیامز در رده 17، کیمی رایکونن از آلفارومئو در رده 18، میک شوماخر در رده 19 و نیکیتا مازپین در رده 20 هر دو از تیم هاس.

دور دوم تعیین خط

در تلاش اول پرز از خط محدود کننده پیست در پیج 19 خارج شد و زمانش را از دست داد، مرسدسها با لاستیک مدیوم بهتر بودند و همیلتون بعد از ورشتپن دوم شد، نوریس در رده سوم ایستاد تا در تلاش دوم مجددا برای راهیابی به دور سوم تلاش کنند. پرز و ریکاردو هر دو به دلیل عدم رعایت محدودیت پیست زمانی را نتوانستند در این تلاش ثبت نمایند.

در تلاش دوم پرز اولین راننده‌ای بود که به پیست آمد تا زمان کافی برای جبران اشتباه داشته باشد. ریکاردو نیز همین حرکت را انجام داد. پرز تا رده 7 و ریکاردو هم تا رده نهم بالا آمدند. از صدر نشینان تنها نوریس دور زد که در همان رده سوم ماند. رانندگانی که به مرحله سوم نتوانستند راه یابند عبارتند از:

استبان اوکون از تیم آلپین در رده 11، سباستین فتل از آستون مارتین در رده 12، جورج راسل از تیم ویلیامز در رده 13، آنتونیو جیوویناتزی از تیم آلفارومئو در رده 14 و فرناندو آلونسو از آلپین در رده 15.

دور سوم تعیین خط

اوج هیجان در این مرحله از تعیین خط قرار داشت. جایی که سر لوئیس همیلتون قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان برای کسب رده نخست خط استارت آوستین باید با مکس ورشتپن می‌جنگید. او که در مرحله قبلی در ترکیه توانسته بود بهترین زمان را کسب کند به دلیل جریمه تعویض موتور عنوان پول پوزیشن را از دست داد و آن را به بوتاس هم تیمی‌اش تقدیم کرد. حالا او در نبرد قهرمانی سال در حالیکه تنها 6 مرحله تا پایان باقی است در شرایطی که 6 امتیاز از رقیب جوان خود در جدول رانندگان عقب افتاده است، امیدهای زیادی به کسب امتیازات حداکثر در مسابقات باقیمانده دارد. در تلاش اول مرسدس‌ها زودتر از ردبول‌ها به پیست رفتند. مک‌لارن‌ها هم در تعقیب آنها وارد پیست شدند. تنها رانندگانی که با آرامش و بدون استرس به این مرحله راه یافته‌اند از تیم آلفاتائوری هستند یعنی پیر گسلی و یوکی سونادا.

بوتاس سریعتر از همیلتون بود و پرز سریعتر از مکس و مرسدس‌ها، چکو با زمان 1:33.180 دور خیلی سریعی را به ثبت رساند و ورشتپن در رده دوم ایستاد و بوتاس هم سوم شد. همیلتون بهتر از رده چهارمی دستش را نگرفت.

دورنهایی تعیین خط آغاز شد. اوج هیجان، تمرکز و مبارزه همه جانبه بین مرسدس‌ها، ردبول‌ها و مک‌لارن ‌ها و فراری‌ها، دو تیم اول برای قهرمانی فصل و دو تیم بعدی برای مقام سوم.

از نکات جالب این دور تعیین خط حضور هر دو راننده 5 تیم در این مرحله است. مرسدس، ردبول، فراری، مک‌لارن و آلفاتائوری.

در حالی که همیلتون نتوانست سکتور اول سریعی را ثبت نماید تمام تلاش خود را برای دو سکتور بعدی بکار بست و زمان 1:33.119 را به نام خود نوشت اما این زمان کافی نبود تا رده نخست استارت گرندپری آوستین را بدست آورد و این مکس ورشتپن بود که با زمان 1:32.910 در رده نخست ایستاد. پرز سوم شد و بوتاس هم در آخرین لحظه زمانش را بهبود بخشید و در تلاش دوم چهارم شد و مسابقه یکشنبه را از رده نهم استارت خواهد زد. رده بندی رانندگان در دورهای مختلف تعیین خط گرندپری آمریکا 2021 در جدول زیر آمده است:

جدول رده‌بندی رانندگان پس از دور تعیین خط آوستین 2021

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد